i3 540 med ett GTX 570 - Vilka spel klarar jag att spela spelbart?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fiskhamnen
Registrerad
Feb 2011

i3 540 med ett GTX 570 - Vilka spel klarar jag att spela spelbart?

Som rubriken. Trodde inte det gick att spela spel så bra med en i3 540, men hade tydligen fel.
Hade 1156 moderkort hemma sen innan och ville komma undan billigt, blev därför en i3 540.

Kollar på http://www.game-debate.com/games/

Starcraft 2: High Settings - This system should be able to play at high settings
Far Cry 2: High Settings - This system should be able to play at high settings
Nba 2k11: High Settings - This system should be able to play at high settings
Crysis Warhead: High Settings - This system should be able to play at high settings
Crysis 2: High Settings - This system should be able to play at high settings
Dead Space 2: High Settings - This system should be able to play at high settings
FIFA 2011: High Settings - This system should be able to play at high settings

Frågetecken:
GTA IV - Sägs kunna utnyttja fyra kärnor bättre än två.
Hade i5 760 innan och fick ändå aldrig GTA IV att fungera då, så ingen större förlust här.
Har dock kollat runt lite på nätet och verkar som att många fått det att fungera okej med en i3 540?

Battlefield Bad Company 2: -

Något spel jag inte spelar så ingen större förlust, men ändå kul att veta.
Får detta svaret:
Medium to High Settings - This system should have little trouble with Battlefield Bad Company 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Dec 2008

Genrellt sett så har ju inte processorn enorm betydelse för spelprestandan, annat än i de mest krävande spelen. GTA IV och BF:BC2 som du nämner är ju så tungdrivna att en quad-core definitivt är att rekommendera.

I de allra flesta andra spel på marknaden idag så kommer man rätt långt med "bara" en snabb dual-core, så länge den är kopplad till ett kraftigt grafikkort. Och GTX 570 är ju det näst snabbaste single-GPU-kortet för tillfället, så det klarar ju av att leverera kräm till det allra mesta. Även om en i3 540 håller det tillbaka och gör att det inte presterar till max så räcker nog prestandan till alla normalkrävande spel.

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fiskhamnen
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Dackis:

Genrellt sett så har ju inte processorn enorm betydelse för spelprestandan, annat än i de mest krävande spelen. GTA IV och BF:BC2 som du nämner är ju så tungdrivna att en quad-core definitivt är att rekommendera.

I de allra flesta andra spel på marknaden idag så kommer man rätt långt med "bara" en snabb dual-core, så länge den är kopplad till ett kraftigt grafikkort. Och GTX 570 är ju det näst snabbaste single-GPU-kortet för tillfället, så det klarar ju av att leverera kräm till det allra mesta. Även om en i3 540 håller det tillbaka och gör att det inte presterar till max så räcker nog prestandan till alla normalkrävande spel.

Okej, jo för jag fick i3 540 helt ny för 250 kr så kände det va värt..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2005

Som du märkt, så räcker en i3 540 långt, bara man har ett rätt bra grafikkort (eftersom det i de flesta spel är grafikkortet som dikterar prestandan så länge som processorn är hyfsad). I ett fåtal spel, så är bristen på kärnor ett problem (Civ5 och inte så många fler), annars så är det som sagt grafikkortet som begränsar prestandan innan processorn i de flesta fall.

~Pelle~

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Dec 2008

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
falun
Registrerad
Apr 2002

jag kör bad company 2 på en i3@4000 med gf460 768mb det går hur bra som helst då ligger jag på 1440x900 8x aa/af high
har inte kollat vad jag ligger på för fps men det flyter då på hur bra som helst

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
värnamo
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Dackis:

Tänkte låna tråden lite och bara fråga snabbt, hur mycket skillnad är det mellan i5 760 och i5 2500k
om man bara spelar (stock klocks).? med ett gtx 570.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av anton9887:

Tänkte låna tråden lite och bara fråga snabbt, hur mycket skillnad är det mellan i5 760 och i5 2500k
om man bara spelar (stock klocks).? med ett gtx 570.

Det varierar kraftigt, från ganska liten till ingen alls beroende på hur hög upplösning och hur höga inställningar du använder. Kolla speltesterna här.

Notera särskilt hur mycket det skiljer beroende på hur höga inställningar och upplösning man väljer. Spelar man i hög upplösning (1920 x 1200) med höga inställningar (mycket AA/AF) så är skillnaden väldigt liten för det mesta, då det är grafikkortet som sätter begränsningarna i dessa fall.

I låg upplösning (1280 x 1024) med medium-inställningar utan AA/AF så krävs inte lika mycket av grafikkortet och då syns skillnaderna mellan processorerna tydligt, men vem spelar med så låga inställningar?

Grafikkortet som används i dessa tester är dock ett GTX 580, men prestandamässigt så är ju inte GTX 570 långt efter (ca 15-20% långsammare i snitt).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Okt 2008

Hur kan du byta ifrån i5 750 till ett långsam i3 540 ???? och om GTA IV gick segt så tror jag ditt grafikkort inte var bra då , eller så trodde du att du kunde maxxa det och ha 100fps.. om jag vore du skulle jag gå tillbaka till 750 och klocka skiten ur den ist.

ALIENWARE Predator 2.0 Black Case | i5 4670K @ 3,7Ghz | ASUS GTX 970 STRIX OC 4GB | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth 2016 | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fiskhamnen
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Kevlarheart:

Hur kan du byta ifrån i5 750 till ett långsam i3 540 ???? och om GTA IV gick segt så tror jag ditt grafikkort inte var bra då , eller så trodde du att du kunde maxxa det och ha 100fps.. om jag vore du skulle jag gå tillbaka till 750 och klocka skiten ur den ist.

Funkar inte på det sättet.
Sen så fick jag tillbaks fullpris för min i5 760 när jag skickade tillbaks datordelarna dit ja köpte det (dvs runt 2000kr fick jag tillbaks då)
och sen fick jag en helt ny i3 540 för 200kr så då köpte jag det då jag ändå hade ett 1156 moderkort över hemma.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av blueshadows:

Funkar inte på det sättet.
Sen så fick jag tillbaks fullpris för min i5 760 när jag skickade tillbaks datordelarna dit ja köpte det (dvs runt 2000kr fick jag tillbaks då)
och sen fick jag en helt ny i3 540 för 200kr så då köpte jag det då jag ändå hade ett 1156 moderkort över hemma.

haha okej. Varför bytte ut den om du vill spela extremt CPU krävande spel som BF BC2 och GTA IV? Och sen undrar du om dessa spel kommer funka på kass sunkig 2kärning processor.... skyll dig själv.

ALIENWARE Predator 2.0 Black Case | i5 4670K @ 3,7Ghz | ASUS GTX 970 STRIX OC 4GB | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth 2016 | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av Kevlarheart:

haha okej. Varför bytte ut den om du vill spela extremt CPU krävande spel som BF BC2 och GTA IV? Och sen undrar du om dessa spel kommer funka på kass sunkig 2kärning processor.... skyll dig själv.

Eehh? Han har ju upptäckt att det går bra att lira de flesta spel med i3:an, inte tvärtom.

Här har du en lite check över hur stor skillnad det blir med 1, 2, 3, 4, 5 eller 6 kärnor i Battlefield BC2.....ingen himlastormande skillnad mellan två och fler kärnor (dessutom har ju i3 540 HT, så den presterar ungefär som en trekärnig processor. De har stängt av HT på den 980X som används i testet).

De testar med GTX 470 och HD5870.

http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2010/07/05/how-many-cpu...

Titta gärna på de övriga spelen också, samtliga är förvånansvärt dåliga på att utnyttja fler än två-tre kärnor (och ändå är flera av dem ansedda som spel som använder många kärnor). De kör i normalupplösning dvs 1920x1200 och med rätt bra grafikkvalitet i de testade spelen, vilket är så de flesta som spelar faktiskt kör. Vanligtvis ställs upplösning och kvalitet ned när man kör CPU tester, för att se till att skillnaderna mellan processorer skall synas så bra som möjligt. Men det är alltid bra med test som detta som visar lite mer realistiska förhållanden också. Samtliga spel är klart spelbara med 2-3 kärnor och fler än 3 kärnor ger mycket små vinster och detta i hyfsat nya spel.

~Pelle~

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Dec 2008

Sweclockers flaskhalstest ger ju liknande resultat också. Processorn är sällan en begränsande faktor i de flesta spel, nästan alltid är det grafikkortet som är flaskhalsen, det är väl värt att komma ihåg.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rönninge
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Kevlarheart:

Han bytte inte ut den.. läs igen han skickade tillbaka några datordelar och fick sedan ett bra erbjudande för en i3 (som för övrigt inte är en "sunkig 2kärnig" processorn det kan jag garantera^^) som passade till sockeln på hans moderkort. BF BC2 är dessutom inte "extremt CPU krävande".. det går med en i3 att spela på med-high på 1920x1080 med 50+ fps om man har ett hyfsat grafik kort, vilket TS definitivt har.

Dator: Cooler Master HAF 922 ||Asus Sabertooth 55i || Intel Core i5 760 @ 4 Ghz (Noctua NH-U12P SE2) || 16GB Kingston Hyper X @1600Mhz || Asus 2GB 6950 @ 6970 || Chieftec Super Series 750W || Corsair Force 60GB
Mobil: LG Nexus 4