Nvidia: 28 nanometer inte ett alternativ 2011

Permalänk
Melding Plague

Nvidia: 28 nanometer inte ett alternativ 2011

Nvidias vd Jen-Hsun Huang ser inga möjligheter att hinna gå över till 28 nanometer under året för tillverkningen av Tegra, vilket även kastar en skugga över nästa generation Geforce.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Satsar nu istället

För mig upplever jag detta som att 28nm just blivit framflyttat ett par-tre kvartal.

Jag har själv gått i uppgraderingstankar till ett nytt 6950/70 eller 570/580 men känt att det kanske vore dumt att satsa för mycket nu när 28 nm är precis runt hörnet. Med dessa uttalanden har jag bestämt mig för att investera ändå eftersom 28 nm inte lär hända förrän de absolut sista dagarna innan julhandeln, om ens då...

MVH marbau

Visa signatur

Core i5-750@stock, Asus P55 Pro, Cooler Master Cosmos 1000, 4 GB DDR3 Corsair XMS3 1600 MHz CL8, HIS Radeon 6950 2GB, WD Caviar Black 32MB 640GB, Hitachi Green 2TB + Western Digital 2TB, Corsair TX750W, Samsung DVD RW-22X, 26" Fujitsu-Siemens Amilo SL3260W

Permalänk

Kal-El borde inte slängas på något som inte är det bästa av det bästa imo =D

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem

Tippar på att AMD 7000 serien droppar på 28nm strax efter årsskiftet och at nvidia återigen kommer ha enorma problem med generationsbytet. History has a tendency to repeat itself.

Permalänk
Medlem

Köpte själv ett 460 1Gb så spar jag in lite nu och köper 2st värsting kort när 28 nm verkligen landar på allvar. Kan ändå spela på 1080p utan problem i dom flesta spelen så jag är tok nöjd med min investering so far

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem
Skrivet av marbau:

Jag har själv gått i uppgraderingstankar till ett nytt 6950/70 eller 570/580 men känt att det kanske vore dumt att satsa för mycket nu när 28 nm är precis runt hörnet.

De tidigaste planerna hade väll 28nms kort lagda till hösten?
Inte direkt vad jag skulle säga runt hörnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Tippar på att AMD 7000 serien droppar på 28nm strax efter årsskiftet och at nvidia återigen kommer ha enorma problem med generationsbytet. History has a tendency to repeat itself.

Det är ju precis det de undviker med att inte hoppa på innan 28nm är fullt utvecklad.

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad alla är glada över, går inte världen under när vi når 0 nanomenter? =/

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Jag gillar hur Nvidia skyller på tillverkningstekniken när AMD lyckades få ut sina kretsar 6-8 månader före dem ^^

Ta er i kragen och sluta tillverka chip på 500mm+^2 så är det mindre att oroa sig för.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Var väl inte särskilt oväntat, i.a.f inte att Tegra 3 inte skulle använda 28nm, det sa de ju t.o.m på genomgången. Som sägs 28nm har varken produktionskapaciteten eller yielden att vara ekonomisk innan någonstans halvvägs in på 2012, och då har vi ju Wayne (Tegra 4?) som ett brev på posten att se fram emot!

Då det gäller grafikkort kan man ju se det som lite synd att då nvidia för första gången hoppade på en ny processnod tidigt så gick det dåligt, så nu är de lite skrämda att göra om samma misstag. Å andra sidan kommer 28nm från början ha väldigt dålig yield och låg kapacitet så kanske det ändå inte är nån vinst att hämta med tidig 28nm...

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Ska bli kul när/om Ivy Bridge från Intel släpps i år. 22nm oh yeah will.i.am.

Permalänk
Avstängd

blir att behålla mitt 5850 tills det kommer kort i 28 nm. jag kanske kommer köpa ett till 5850 men jag tror inte det.

verkar som det kommer bli som det var med 5*** serien, amd gör kostnads och strömeffektiva kretsar medan nVIDIA försöker överleva igenom PR och att sälja kretsarna med mindre vinst och t.o.m förlust i vissa fall.

när skall nvidia egentligen inse fakta och sluta sälja kort med cudakärnor som man ändå aldrig använder nämnvärt?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag trodde att 28nm skulle komma i år....Nåväl, gör ingenting. SweC kan behöva lite vila efter alla dessa grafikkortslanseringar ^^

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Enligt AMD kommer 7xxx serien Q3/Q4 i år. nVidia har lite problem :/ Någon som vet hur stora AMD's skulder är?

EDIT: Om dom nu har skulder...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

blir att behålla mitt 5850 tills det kommer kort i 28 nm. jag kanske kommer köpa ett till 5850 men jag tror inte det.

verkar som det kommer bli som det var med 5*** serien, amd gör kostnads och strömeffektiva kretsar medan nVIDIA försöker överleva igenom PR och att sälja kretsarna med mindre vinst och t.o.m förlust i vissa fall.

när skall nvidia egentligen inse fakta och sluta sälja kort med cudakärnor som man ändå aldrig använder nämnvärt?

Vad talar du om?

http://www.sweclockers.com/nyhet/13510-nvidia-okar-vinsten-i-...

Permalänk
Medlem

AMD hade inte heller problemfritt när de gick ner på nm sista gången. Skillnaden är att de gjorde det tyst vilket nvidia inte gjorde. AMD hoppa ner direkt med ett par budget kort och upplevde alla problem och förfinade sina chip innan de började att verkligen massprodusera high end och mid range kort.

Nvidia hoppade ner och hoppades på blommor och gröna fält vilket det verkligen inte var.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Mitt HD4770 håller till de flesta spelen tro det eller ej. Har igentligen inga problem att vänta på nya grafikkort till 2012. Kommer knappt några spel som drar nytta av dagens kort så någon stress är det inte. Frågan är snarare om vi får se en tredje generation grafikkort i 40nm? Tror Nvidia skulle dra störst nytta av det för AMD grafikkort verkar rätt maxade på nuvarande processen.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Nvidia kärnar ju riktigt bra på de höga yieldsen de har nu.

Amd:s GPU:s är ju en bra bit mindre. så om det blir ett feltryck per 1000mm (på hittade siffra) så drabbas Nvidia bra mycket hårdare. 3:e generations 40nm känns som att mjölka arkitetkuren xD

BTW: efter nanometer kommer pikometer. Dock är det betydligt mindre än en atom. Det är därför "krymphastigheten" saktar ner. Kan inte bli mycket mindre. Efter det bygger man väll en ljusbaserad GPU och klockar den till en sisådär 40Ghz

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Bra att de tar lärdom från tidigare problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Jag gillar hur Nvidia skyller på tillverkningstekniken när AMD lyckades få ut sina kretsar 6-8 månader före dem ^^

Ta er i kragen och sluta tillverka chip på 500mm+^2 så är det mindre att oroa sig för.

+1

Nvidia har inte haft den bästa designen precis... vilket de delvis erkände tidigare också.

Hur som helst så hade jag för mig att 28 nm skulle komma detta eller nästa kvartal men vi får väll se då.

AMD brukar vara snabbare på bollen och jag känner inte att det är intressant att byta ut mitt 5970 mot något annat kort i 40nm. Har tillräcklig prestanda.

Blir till att vänta in 28 nm korten tror jag minsann, det bör bli ett fint lyft det.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

BTW: efter nanometer kommer pikometer. Dock är det betydligt mindre än en atom. Det är därför "krymphastigheten" saktar ner. Kan inte bli mycket mindre. Efter det bygger man väll en ljusbaserad GPU och klockar den till en sisådär 40Ghz

"Krymphastigheten" saktar inte alls ner, krympningen för både hel och halvnoder är runt 30% varje generation. Detta gör att man får plats med dubbelt så många kretsar varje krympning.

Exempel:
10 x 10 = 100
10 x 0,7 = 7
7 x 7 = 49

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

BTW: efter nanometer kommer pikometer. Dock är det betydligt mindre än en atom. Det är därför "krymphastigheten" saktar ner. Kan inte bli mycket mindre. Efter det bygger man väll en ljusbaserad GPU och klockar den till en sisådär 40Ghz

Den har inte alls saktat ner. Man går ner 0,5x i area vid varje steg, dvs sqrt(0,5)=0,7x i linjär skala.
90 -> 65: 0,72x
65 -> 45: 0,69x
45 -> 32: 0,71x
32 -> 22: 0,69x
Halvnoderna som t.ex TSCM använder ligger mellan dessa steg, men steglängderna är samma. 40->28: 0,7x

Permalänk
Medlem

Någon som kan förklara fördelarna med mindre NM?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Den har inte alls saktat ner. Man går ner 0,5x i area vid varje steg, dvs sqrt(0,5)=0,7x i linjär skala.
90 -> 65: 0,72x
65 -> 45: 0,69x
45 -> 32: 0,71x
32 -> 22: 0,69x
Halvnoderna som t.ex TSCM använder ligger mellan dessa steg, men steglängderna är samma. 40->28: 0,7x

Jag menar att det är längre tid mellan varje krympning. inte helt säker på det dock

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Avstängd

"40nm is actually more economical than 28nm this year and we will likely expect it to be so until about first half, maybe even the midpoint of next year"

Roligt att VDn uttrycker sig så här, han ser till företagets bästa ekonomiskt men inte konsumenternas, ironiskt, anar att deras monster till grafikkortslösningar altid kommer att dra 300W+ i toppsegmenten^^
Plus att dem kommer nog alltid att ta överpriser för grafikkort man aldrig ens kommer att behöva bberäkningskraften än, iaf inte jag.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0kkeriet:

Någon som kan förklara fördelarna med mindre NM?

Tydligen billigare att tillverka, lägre temperaturer. Vad mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0kkeriet:

Någon som kan förklara fördelarna med mindre NM?

Då komponenterna (transistorer m.m.) blir mindre så får man plats med fler sådana på samma area. Därför kan man bygga mer komplexa och snabbare kretsar.
Strömförbrukningen brukar i regel också gå ner, åtminstone per transistor. Eftersom man även gärna ökar antalet transistorer så tar de i stort sett ut varandra. Det ökade antalet ger dock mer prestanda för samma förbrukning. Man börjar dock nå så små avstånd att ström "läcker" (tunnlar) igenom där den inte ska, utan att man kan göra särskilt mycket åt det. Så man tjänar inte lika mycket i strömförbrukning nu som förr.
Förr var det även billigare, för man kunde tillverka samma krets i mindre storlekar och därför fler kretsar på samma gång. Vet inte hur länge detta kommer att vara sant, för kostnaden för appareterna som faktiskt tillverkar dessa saker går upp hela tiden, och ligger nu på ett antal splitternya jumbojetar.

Permalänk
Medlem

Snart tar det stopp, läste i en tråd där Piece of Cake och sebgus sa att det är så gott som omöjligt (dock teoretisk möjligt i 5nm) att tillverka en krets under 6nm. Så snart har vi nått max på denna utveckling.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0kkeriet:

Någon som kan förklara fördelarna med mindre NM?

Mindre tillverkningsteknik ger fler kretsar per wafer (kiselplatta) vilket sänker tillverkningskostnaderna, alternativt kan man göra mer avancerade kretsar på samma area. En mindre transistor drar mindre ström vilket ger lägre förbrukning och lägre temperaturer. Det är väl de stora positiva delarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Snart tar det stopp, läste i en tråd där Piece of Cake och sebgus sa att det är så gott som omöjligt (dock teoretisk möjligt i 5nm) att tillverka en krets under 6nm. Så snart har vi nått max på denna utveckling.

Varför skulle det vara omöjligt med ännu mindre? Vad är det som hindrar det? Blir det för mycket ström läckage kanske?