Datorn fick blå skärm och starta om,vad e fel?

Permalänk

Datorn fick blå skärm och starta om,vad e fel?

Först märkte jag något med att musiken laggade sen helt plötsligt så dök de upp en blå skärm fullt med text.
Eneligt min kompis är de Ramminnena som börjat sjunga på sin sista refräng.

Memtestat båda men ingen av dom blir testade till max.

Kommit vidare i problemet
Visa signatur

[B] OS: Windows 7 Ultimate 64 Bitars l HP Pavilion DV6-2165eo.

Permalänk
Medlem

Hur länge gick memtestet?

Annars om musik laggar och blåskärm följer, så kan det vara HDD'n, det var det för mig iaf;)

Permalänk
Medlem

Kan vara i princip vad som helst. Uppstod det när du spelade eller var det bara musik som var igång? Kan rimligtvis vara RAM minnena men kan lika gärna vara någon drivrutin, överhettning, nätaggregatet, en cd läsare, en hårddisk osv.

Jag kan inte tala för andra men jag behöver mer info ifall jag ska kunna klura ut vad felet är. Info så som: Vad gjorde du på datorn när den kraschade? Hur ofta har du fått bluescreen? Uppstår bluescreen varje gång du gör något specifikt? På den blåa skärmen finns det som du nämner en hel del text. Om det är en drivrutin som krånglar eller hårdvaran som hör till den så brukar en drivrutinsfil stå ganska långt ner i vänsterhörnet. Ex atidriver.sys som i så fall skulle vara för grafikkortet.

Vet inte riktigt vad du menar med att minnena inte blir testade till max :/

Permalänk
Skrivet av Massy:

Kan vara i princip vad som helst. Uppstod det när du spelade eller var det bara musik som var igång? Kan rimligtvis vara RAM minnena men kan lika gärna vara någon drivrutin, överhettning, nätaggregatet, en cd läsare, en hårddisk osv.

Jag kan inte tala för andra men jag behöver mer info ifall jag ska kunna klura ut vad felet är. Info så som: Vad gjorde du på datorn när den kraschade? Hur ofta har du fått bluescreen? Uppstår bluescreen varje gång du gör något specifikt? På den blåa skärmen finns det som du nämner en hel del text. Om det är en drivrutin som krånglar eller hårdvaran som hör till den så brukar en drivrutinsfil stå ganska långt ner i vänsterhörnet. Ex atidriver.sys som i så fall skulle vara för grafikkortet.

Vet inte riktigt vad du menar med att minnena inte blir testade till max :/

Tja.
asså Minnena testast 1.8 gb på ena och den andra knappt 800 mb, Dom har ju 2 Gb på varje.

Det har hänt 1 gång.
Det hände endast med musik igång.

Åskan slog ju i datorn för 7-8 månader sen.
Nätagget gick då sönder.Köpte ett nytt.
Kanske vissa grejer som börjar bli små trasigt nu efter den smällen?

Jag vill gärna vara säker på att de är ramminnet innan jag beställer ett.

HDD kan de kanske vara.
Men vet inte.
Funderar på skaffa en liten HDD.
för att ha Oset på en 500 GB är kanske lite väl dumt.
Men har bara två interna.
500 gb.
1000 gb.

Denna blåskärmen hade vit text och man kunde se det i ungefär 5-7 sekunder.

Visa signatur

[B] OS: Windows 7 Ultimate 64 Bitars l HP Pavilion DV6-2165eo.

Permalänk
Medlem

Ifall det bara har hänt en gång skulle jag avvakta och se ifall det händer igen. Har själv fått bluescreen ett par gånger med väääldigt långt mellan. Kan ju vara så att det blev något tillfälligt fel vilket jag antar att det varit vid mina bluescreens.

Permalänk
Skrivet av Massy:

Ifall det bara har hänt en gång skulle jag avvakta och se ifall det händer igen. Har själv fått bluescreen ett par gånger med väääldigt långt mellan. Kan ju vara så att det blev något tillfälligt fel vilket jag antar att det varit vid mina bluescreens.

Fick nyss 1 ny bluescreen.
Hann läsa att där stod nåt med Memory Error,eller iaf nåt med memory.
Längst ner räkna den upp till 100 och datorn startades om.
Det kan vara Ramminnen eller där raminnen sitter i.
För åskan slog ju som sagt i datorn för 7-8 mån sen.

Visa signatur

[B] OS: Windows 7 Ultimate 64 Bitars l HP Pavilion DV6-2165eo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bfmv_tobbe:

Fick nyss 1 ny bluescreen.
Hann läsa att där stod nåt med Memory Error,eller iaf nåt med memory.
Längst ner räkna den upp till 100 och datorn startades om.
Det kan vara Ramminnen eller där raminnen sitter i.
För åskan slog ju som sagt i datorn för 7-8 mån sen.

Låter helt klart rimligt men kan inte överhuvudtaget garantera att det är så. Men med tanke på att det kraschar när du inte gör något speciellt så kanske minne eller hårddisk låter rimligast enligt mig.

Permalänk

ok jag får väl offra att köpa ett nytt ramminne med 4 gb,för 450 kr på Inet. är de krash då med så är de hårddisken, xD

Hoppas dock mina Ramminnen e defekt xD

Visa signatur

[B] OS: Windows 7 Ultimate 64 Bitars l HP Pavilion DV6-2165eo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bfmv_tobbe:

ok jag får väl offra att köpa ett nytt ramminne med 4 gb,för 450 kr på Inet. är de krash då med så är de hårddisken, xD

Hoppas dock mina Ramminnen e defekt xD

Vad testade du ramminnena med för memtest när du påstår att testet inte körde klart? Vad hände i testet, blåskärm eller? Dra hem memtest86+ och bränn på skiva eller sticka och boota från det, kör några vändor över natten om det nu inte var det du körde vid krash!
Sen ska du väl inte ha en utan 2 nya stickor om det är fel på ditt ram, du har ju dual channel!
Du kan alltid gå in i c:\windows\minidump och hämta dumpfilen från din blåskärm, ladda upp den och länka till den så är det alltid någon som kan tyda den åt dig. Det kan vara precis vad som helst på din dator som strular så det är ju rätt skönt att veta innan man börjar strö kontanter på ny hårdvara.

Permalänk
Skrivet av kerbo:

Vad testade du ramminnena med för memtest när du påstår att testet inte körde klart? Vad hände i testet, blåskärm eller? Dra hem memtest86+ och bränn på skiva eller sticka och boota från det, kör några vändor över natten om det nu inte var det du körde vid krash!
Sen ska du väl inte ha en utan 2 nya stickor om det är fel på ditt ram, du har ju dual channel!
Du kan alltid gå in i c:\windows\minidump och hämta dumpfilen från din blåskärm, ladda upp den och länka till den så är det alltid någon som kan tyda den åt dig. Det kan vara precis vad som helst på din dator som strular så det är ju rätt skönt att veta innan man börjar strö kontanter på ny hårdvara.

jag börjar bli mer och mer säker på att de är ramminnena ,för jag har kollat runt och läst lite.
Men iaf ,jag har provat såna som man inte bränner ner för har ingen brännskiva ,kan dock köpa litet packet imorgon och prova me de som du säger.

Hur ska jag kunna lÄNKA DEN FILEN?
jag e inte så smart:P

Visa signatur

[B] OS: Windows 7 Ultimate 64 Bitars l HP Pavilion DV6-2165eo.

Permalänk
Medlem

Det kan finnas mer info i event viewer om du får krasher och vill ha något att söka på. Högerklicka på datorn->hantera/manage->öppna system tools (jag har engelsk win)->event viewer->windows logs->system och leda röda loggpunkter.

Permalänk
Medlem

Vart testar man minnena som #0 har?

Visa signatur

Favoritcitat:
If you are first, you are first. If you are second.....
you are nothing.

Bill Shankly Liverpool Legend.

Permalänk
Visa signatur

[B] OS: Windows 7 Ultimate 64 Bitars l HP Pavilion DV6-2165eo.

Permalänk

rött X och det var något som heter "kernel-power" nivå kritisk!
och det står att det är händelse-id 41. Aktvivitetkategori 63.
nyckelord 2.

Visa signatur

[B] OS: Windows 7 Ultimate 64 Bitars l HP Pavilion DV6-2165eo.

Permalänk
Medlem

Det där kan orsakas av flera saker, instabilt os, drivrutin eller program. Hårdvara som HDD, minne moderkort eller cpu eller helt enkelt för lite spänning till dina ramminnen. Jag skulle tro att dina ramminnen går i 1,5V på auto och det är ju enkelt att gå in i bios och ställa om dem till 1,550V bara för att testa. Ditt system skall klara av spänningsökning till 1,650V utan några som helst problem, så du behöver inte oroa dig för en liten ökning.

Dumpfilen kan laddas upp på http://www.fuskbugg.se/fuskbugg/?p=upload

Edit! Har du överklockat?