När tror Du Inets nya moderkort (Rev B3 1155) kommer???

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Defeat^:

Tack för svaret! Vet du vilka moderkort det är som kommer i små lager eller (antar att det inte är alla). Vill ha ett p67-kort med sli/crossire stöd, vill ha det snabbt! Hade vart bussigt om du kunde länka till något!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=803350

Det kortet, antar att det är ett med det gamla felet i sig(eftersom bara b-affärer säljer det)? Skiter i detta dock, då jag max kommer använda ssd+hårdisk = sata 6 portarna.

Behöver som sagt ett p67 kort med sli-stöd som ser bra ut, snabbt. Skiter i om det är den gamla revisionen:P

Här har du samma kort i B3 version och det kan vara bra att hålla dig till B3 för framtiden.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=626994

Storebror finns även i lager.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=626996

Själv ville jag ha ASUS SABERTOOTH P67 och den var listad att komma i den 8:e men är nu borttagen, förmodligen för att de inte har något nytt leveransdatum för den och de få som skulle komma in redan var bokade.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Här har du samma kort i B3 version och det kan vara bra att hålla dig till B3 för framtiden.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=626994

Storebror finns även i lager.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=626996

Själv ville jag ha ASUS SABERTOOTH P67 och den var listad att komma i den 8:e men är nu borttagen, förmodligen för att de inte har något nytt leveransdatum för den och de få som skulle komma in redan var bokade.

Så! Impuls-beställde moderkortet på alina.se nu:P Men det är ett bra moderkort, även vid överklock? Och det enda som skiljer det och "storebrodern" är lite funktioner som e-sata osv?

Lite fel tråd att fråga detta i, men vad för processor rekommenderas? "K"-modell klockar lättare va? Och det enda som skiljer i5 och i7 är hyperthreading? När inte HT används (spel) så presterar de lika bra?

Permalänk
Medlem

Tjo, har någon varit i kontakt med Alina hur de ska hantera detta? Hittar inget på deras sajt.

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Defeat^:

Så! Impuls-beställde moderkortet på alina.se nu:P Men det är ett bra moderkort, även vid överklock? Och det enda som skiljer det och "storebrodern" är lite funktioner som e-sata osv?

Lite fel tråd att fråga detta i, men vad för processor rekommenderas? "K"-modell klockar lättare va? Och det enda som skiljer i5 och i7 är hyperthreading? När inte HT används (spel) så presterar de lika bra?

Ja det är ett bra kort som lätt klockar upp en I5 2500K till 4GHz genom att bara ändra multipeln men sedan måste man även höja spänningen fast det är lätt gjort. När det gäller spel så finns ingen större anledning att välja en I7 2600K men detta kommer att ändras med tiden fast om det är värt merkostnaden är tveksamt då grafikkortet trots allt är viktigare.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Ja det är ett bra kort som lätt klockar upp en I5 2500K till 4GHz genom att bara ändra multipeln men sedan måste man även höja spänningen fast det är lätt gjort. När det gäller spel så finns ingen större anledning att välja en I7 2600K men detta kommer att ändras med tiden fast om det är värt merkostnaden är tveksamt då grafikkortet trots allt är viktigare.

Har klockat massa phenom II black edition, antar att dessa "K"-modeller fungerar lika enkelt? DVS bara att höja multiplier och volt på processorn, inget annat?

BTW läste sweclockers recension om sandybridge nu. Där skriver de något om att I5ans absoluta max-frekvens är 4.75 medans I7ans är 4.9, detta eftersom det inte går att höja multipliern mer, även om cpun i sig klarar mer, stämmer det?:S

Fortfarande lite OT, men hur kan HT prestera bättre egentligen? Det är ju fortfarande samma beräkningskraft bakom, bara att varje kärna kör 2 trådar? Alltså borde man få 8 st hälften så svaga trådar jämfört med 4 dubbelt så starka?:)

Och btw, mer än 4gb ram är väl fruktansvärt onödigt?

Permalänk
Skrivet av Defeat^:

Och btw, mer än 4gb ram är väl fruktansvärt onödigt?

Det beror nog på vad man vill få ut av datorn. Personligen tyckte jag mitt använda datorbruk kändes skitslött när jag hade 4 av 8 GB inne på service, och jag har vart med om program som själva använt 6-7Gb för krävande uppgifter.
Sen vet jag inte om prestandan för spel påverkas vidare mycket, men med tanke på minnespriset idag känns det rätt onödigt att inte köpa 8GB. Om man nu inte har gammalt minne liggandes som man vill använda-

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Defeat^:

Har klockat massa phenom II black edition, antar att dessa "K"-modeller fungerar lika enkelt? DVS bara att höja multiplier och volt på processorn, inget annat?

BTW läste sweclockers recension om sandybridge nu. Där skriver de något om att I5ans absoluta max-frekvens är 4.75 medans I7ans är 4.9, detta eftersom det inte går att höja multipliern mer, även om cpun i sig klarar mer, stämmer det?:S

Fortfarande lite OT, men hur kan HT prestera bättre egentligen? Det är ju fortfarande samma beräkningskraft bakom, bara att varje kärna kör 2 trådar? Alltså borde man få 8 st hälften så svaga trådar jämfört med 4 dubbelt så starka?:)

Och btw, mer än 4gb ram är väl fruktansvärt onödigt?

Här är en ganska bra genomgång som täcker in dina frågor.
http://www.clunk.org.uk/forums/overclocking/39184-p67-sandy-b...

8GB gör faktiskt nytta i nyare tyngre spel då det hjälper till att sänka laddtider särskilt om du har mycket annat igång men själva spelprestandan är den samma.
http://www.corsair.com/blog/an902-8gb-or-more-of-system-ram-d...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

BTW läste sweclockers recension om sandybridge nu. Där skriver de något om att I5ans absoluta max-frekvens är 4.75 medans I7ans är 4.9, detta eftersom det inte går att höja multipliern mer, även om cpun i sig klarar mer, stämmer det?:S

Har sett flera som kör sin 2600K på över 5GHz så det stämmer ej.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är nog snarare moderkortet och hur många multiplar som går att ställa in och sedan kan man även höja basfrekvensen lite granna 4-5MHz.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Det är nog snarare moderkortet och hur många multiplar som går att ställa in och sedan kan man även höja basfrekvensen lite granna 4-5MHz.

Ok tack för svaren hittils!

Har nåt sjuklig ångest... I5 eller I7??

Btw, stämmer det att man ska ha 1.5v minnen till sandybridge? Köpte nyss ett par 1.65v...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Defeat^:

Ok tack för svaren hittils!

Har nåt sjuklig ångest... I5 eller I7??

Btw, stämmer det att man ska ha 1.5v minnen till sandybridge? Köpte nyss ett par 1.65v...

Ja 1.5V skall det vara men var inte orolig då alla DDR3 minnen stöder 1.5V. Det är mer en fråga om hur hög frekvens man kan köra dem i.

Jag har också beslutsångest mellan 2500K och 2600K och jag tror inte vi är ensamma om det.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Ja 1.5V skall det vara men var inte orolig då alla DDR3 minnen stöder 1.5V. Det är mer en fråga om hur hög frekvens man kan köra dem i.

Jag har också beslutsångest mellan 2500K och 2600K och jag tror inte vi är ensamma om det.

Då ska jag göra det enkelt för er! Jag hade med problem att bestämma mig innan, men i7 är ju faktiskt en bättre processor, i långa loppet så är jag övertygad att man kommer att känna sig mer nöjd med sitt köp.

Så kör på i7 2600K om ni inte har en tajt budget!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skog1s:

Då ska jag göra det enkelt för er! Jag hade med problem att bestämma mig innan, men i7 är ju faktiskt en bättre processor, i långa loppet så är jag övertygad att man kommer att känna sig mer nöjd med sitt köp.

Så kör på i7 2600K om ni inte har en tajt budget!

Jag hade samma problem förra gången det begav sig och då valde jag det lite dyrare alternativet och det blev en Q6600, det ångrar jag inte idag så du har nog rätt att man vinner på det i långa loppet.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Är det någon som har koll på hur komplett hanterar returer av SB-kort? Får man ett nytt utskickat direkt som på inet eller måste man skicka tillbaka sitt gamla först?

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk

Nån mer än mig som börjar undra vart tusan Asus gjort av sina (vettiga) kort?
Börjar nästan överväga att gå över till MSI eller så. Fast vore synd med en combo-breaker efter 13 år

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av Mellis:

Är det någon som har koll på hur komplett hanterar returer av SB-kort? Får man ett nytt utskickat direkt som på inet eller måste man skicka tillbaka sitt gamla först?

http://www.komplett.se/k/kcf.aspx?id=5860

Visa signatur

EVGA 980 GTX SC | AMD Ryzen 2600 | ASUS B450-F | 16Gb Corsair 3000Mhz CL16 | Corsair 850w | Corsair 600T

Permalänk
Medlem

Den sidan är inte uppdaterad på över en månad.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Asus P8P67 PRO Rev 3.0 finns i lager hos JME Data.

http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:3804514

Permalänk
Medlem

Inte enligt deras lager status.

Postorder
Beräknas in: 2012-12-12
Butik Malmö City

Beräknas in: 2012-12-12
Butik Malmö Mobilia

Beräknas in: 2012-12-12
Hos leverantör

Beräknas in: 2012-12-12

Ser dock lite ljusare ut för Deluxe modellen:

Lagerstatus:
Postorder
Beräknas in: 2011-03-10
Butik Malmö City

Beräknas in: 2011-03-10
Butik Malmö Mobilia

Beräknas in: 2011-03-10
Hos leverantör

Beräknas in: 2011-03-10

Finns kanske hopp om att några återförsäljare får in Asus kort denna eller nästa vecka.

Jag hoppas det i alla fall.

Behöver någonstans att plugga in mitt GTX 580.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Hedersmedlem

Det fans 10st men de gick åt som smör. Det är bara MSI som kan erbjuda moderkort i mängd just nu.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Alrite, my bad

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk

Dustin hade även Sabertooth i lager en kort stund. Det verkar som att dom börjar droppa in nu iallafall

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Det fans 10st men de gick åt som smör. Det är bara MSI som kan erbjuda moderkort i mängd just nu.

Ja, msi som gäller, men absolut inte i MÄNGD. Finns 2-3st kvar i enstaka butiker. Btw blev en I7 2600K för mig, 700kr mer typ, känns värt =D Kommer lira bra ihop med mitt vassa geforce 9800gt;)

Permalänk
Medlem

MAAAH jag sitter och väntar på min nya dator... men OFC så är mitt P8P67 Deluxe Obekräftad leverans från inet :/ *snyft*

Men jag har valt 8GB minne och en 2600k För en gång skulle tänkte jag att inte snåla på de nya grejerna.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Defeat^:

Ja, msi som gäller, men absolut inte i MÄNGD. Finns 2-3st kvar i enstaka butiker. Btw blev en I7 2600K för mig, 700kr mer typ, känns värt =D Kommer lira bra ihop med mitt vassa geforce 9800gt;)

Det var en stor mängd när de kom in men nu är det bara minstingen P67A-C45 som finns i mängd.

Ser ut som om folk struntar i att vänta på Asus och de andra och tar det som finns som passar dem.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Nu finns det en hyfsad mängd MSI kort inne... Men jag vill ju ha Asus... varför är de så sega...

Visa signatur

Intel 2500k || Asus P8P67 Pro || 2x4GB Corsair Vengeance || MSI GTX680 || Corsair AX650W || Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Har nåt sjuklig ångest... I5 eller I7??

Skrivet av MaLo:

Jag har också beslutsångest mellan 2500K och 2600K och jag tror inte vi är ensamma om det.

i7 2600K är bara 100 MHz snabbare och har hyperthreading, en funktion som gör att processorns fyra kärnor kan hantera åtta trådar. Det finns program som drar nytta av det, dock sällan spel. I ett läge när de flesta fortfarande har dual core (två trådar) så kanske ni förstår att det inte är så många som lägger ner energi på att koda program som drar nytta av fler än fyra trådar. Spel designas ju i huvudsak för en konsol med tre processorkärnor (Xbox 360), och följaktligen så är de ganska väl optimerade för tre trådar, något som gör att quad cores presterar bättre än dual cores. Ni väljer själv om ni tycker de små skillnaderna är värt nästan en tusenlapp extra som man skulle kunna lägga på annat...

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dackis:

i7 2600K är bara 100 MHz snabbare och har hyperthreading, en funktion som gör att processorns fyra kärnor kan hantera åtta trådar. Det finns program som drar nytta av det, dock sällan spel. I ett läge när de flesta fortfarande har dual core (två trådar) så kanske ni förstår att det inte är så många som lägger ner energi på att koda program som drar nytta av fler än fyra trådar. Spel designas ju i huvudsak för en konsol med tre processorkärnor (Xbox 360), och följaktligen så är de ganska väl optimerade för tre trådar, något som gör att quad cores presterar bättre än dual cores. Ni väljer själv om ni tycker de små skillnaderna är värt nästan en tusenlapp extra som man skulle kunna lägga på annat...

PS3 använder sex av sina sju SPE. Så visst är dom multitrådade, men de är inte så många.

Bad Company 2 är ju tex ett som stödjer upp till 8

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

PS3 använder sex av sina sju SPE. Så visst är dom multitrådade, men de är inte så många.

PS3 presterar ju dock långt mycket bättre på spel som är designade för den från grunden, dom går inte att jämföra med multiplattformsspelen.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av n_sandstrom:

PS3 presterar ju dock långt mycket bättre på spel som är designade för den från grunden, dom går inte att jämföra med multiplattformsspelen.

Nej, det är klart. Men jag gav exempel, Bad Company 2 bland annat

2600K har ju enorm prestandavinst jämfört med 2500K i BC2, just på grund av HT. Nu tar ju grafikkorten stopp först, men teoretiskt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB