Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

PCGA: Minskande piratkopiering på PC

Permalänk
Melding Plague

PCGA: Minskande piratkopiering på PC

Trots rapporter om motsatsen hävdar PC Gaming Alliance att piratkoperingen av spel till persondatorer minskar, tack vare ett paradigmskifte i speldesignen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det har att göra med att dom flesta nya spel spelas online idag. I starcraft II t ex så loggar man in innan man äns kommer till single/multiplayer.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hwasser:

Jag tror att det har att göra med att dom flesta nya spel spelas online idag. I starcraft II t ex så loggar man in innan man äns kommer till single/multiplayer.

Precis, men de finns ju fortfarande single player spel som Metro 2033 och Crysis 2 kommer säkert att laddas ner en del för enbart benching eller för att pröva spelet

Permalänk
Medlem

På FZ kan man samtidigt läsa:

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20110220/microsoft-och-nvid...

Vad pysslar Microsoft och Nvidia med egentligen?

Permalänk
Medlem

Det har att göra med att siffrorna som mediaindustrin "publicerar" är egentligen påhittade och tagna ur luften utan någon som helst undersökning. De kommer alltid att hävda att piratkopiering ökar, oavsett vad verkligheten säger.

Permalänk
Medlem

en anledning jag kan se att ladda ner ett spel är för att ge igen för dessa jävla DRM skydd, dock gör de inte saken bättre då de blir en ond cirkel. men så hade jag tänkt om jag drog ner ett spel.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk

Multiplayer över internet har helt klart ett finger med i spelet här, men jag tror även att prissättningen har med saken att göra.

Istället för att punga ut 700kr per spel så släpps dem billigt för 100-300kr och sen kommer nedladdningsbara tillägg för X kronor.

Se på Minecraft, basic spel som i början säkert sålde delvis för att det var så billigt. Hade det blivit sån storm om det kostar 700kr?

Eller ännu nyare - Magicka. Köpte det för 88kr, störtbilligt. Fanns liksom ingen anledning att ladda ner spelet för att spara 88kr och missa multiplayerfunktionen.

Permalänk
Medlem

Allt sånt går att komma runt, SC2 är inget undantag. Däremot tror jag att den verkliga orsaken är tillgängligheten har blivit mkt bättre nu än förr. Som exempel är väl Steam, sen att prissättningen börjar bli bättre på spel bidrar givetvis också till det hela.

Skrivet av hwasser:

I starcraft II t ex så loggar man in innan man äns kommer till single/multiplayer.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att piratkopiering skulle minska markant om man tog bort alla krångliga kopieringsskydd och påtvingande att registrera sig på internet för att få spela spelet. Det är bara att titta på amazon.com där spel med krångligt kopieringsskydd får i regel en stjärna medans spel där det inte finns krångligt kopieringsskydd får i regel höga betyg. Jag skulle faktiskt vilja se att man gick tillbaka till de gamla stora kartongerna. Köpte man ett PC-spel på 90-talet fick man en stor kartong med tjock manual. Vad får man idag? Ett tunt dvd fodral och inget mer. Jag gillar inte heller påtvingandet av steam där Valve kan godtyckligt bara stänga av ens möjlighet att spela sina spel som man betalade för.

Visa signatur

Compaq suger

Permalänk
Medlem

ganska dåligt det bara fanns 2 stycken val, ja & nej. kan ju vara ibland ect. Om en utvecklare gjort ett spel riktigt bra o verkligen försökt så stödjer jag gärna de som gjort spelet. Magicka är ett sånt spel för mig.

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Medlem

Här är några anledningar varför jag köper spel.

*Jag brukar inte köpa singelplayer spel, men ibland finns det ju några gobitar ändå t.ex. Oblivion. Jag tänker och kommer köpa Skyrim även om det inte är multiplayer läge. (Absolut inget krav). Känns bra att störta dem som företag!

*Om något spel verkar ha en rolig multiplayer, t.ex. BC2!

*Även för att det är "roligt" att ha många spel till en samling?

Permalänk
Skrivet av cat_fish_1:

en anledning jag kan se att ladda ner ett spel är för att ge igen för dessa jävla DRM skydd, dock gör de inte saken bättre då de blir en ond cirkel. men så hade jag tänkt om jag drog ner ett spel.

Själv laddar jag ner dom flesta spelen jag köper, både som backup och för att slippa kopieringskyddet.

Dragon Age är nog det värsta på länge, konstant tjat om att jag tappat kontakt med EA servrarna, vilket resulterade i "låsning" utav vissa tilläggsuppdrag och extrakaraktärer. Irriterande.

Som tur var så fungerade piratversionen felfritt. Liknande, dock mindre allvarliga, problem I Mass Effect 2, men har inte haft ork nog att ladda hem det x) får lida helt enkelt.

Osäker på hur olagligt detta är, då jag faktiskt äger spelen jag piratkopierar, aja, Tänker inte ha dåligt samvete över det iaf.

Permalänk

Det kan också ha att göra med indieutvecklare som säljer sina spel för någon hundring och erbjuder mycket spelglädje för det priset...

Vem vill ha några timmars hjärndöd underhållning för 500:-? inte jag iaf...

Permalänk
Medlem

Jag har köpt dom senaste spelen jag spelat, mycket för att jag orkar inte med strul och vill bara slänga in DVD skivan och börja spela.

Sist köpte jag dock TDU2 vilket jag djupt ångrar och kanske kommer överväga gå tillbaka till piratkopierade spel i fortsättningen pga det värdelösa skit spelet.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brandkatten:

Själv laddar jag ner dom flesta spelen jag köper, både som backup och för att slippa kopieringskyddet.

Dragon Age är nog det värsta på länge, konstant tjat om att jag tappat kontakt med EA servrarna, vilket resulterade i "låsning" utav vissa tilläggsuppdrag och extrakaraktärer. Irriterande.

Som tur var så fungerade piratversionen felfritt. Liknande, dock mindre allvarliga, problem I Mass Effect 2, men har inte haft ork nog att ladda hem det x) får lida helt enkelt.

Osäker på hur olagligt detta är, då jag faktiskt äger spelen jag piratkopierar, aja, Tänker inte ha dåligt samvete över det iaf.

Vet ej hur mycket jag vågar kommentera då Swec moderators frodas i detta och har en tendens att banna folk för minsta lilla ibland.
men kan säga att jag håller med dig helt och hållet.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0kkeriet:

*Jag brukar inte köpa singelplayer spel, men ibland finns det ju några gobitar ändå t.ex. Oblivion. Jag tänker och kommer köpa Skyrim även om det inte är multiplayer läge. (Absolut inget krav). Känns bra att störta dem som företag!

Jajjemän, ner med Bethesda! : p

Skrivet av Brandkatten:

Dragon Age är nog det värsta på länge, konstant tjat om att jag tappat kontakt med EA servrarna, vilket resulterade i "låsning" utav vissa tilläggsuppdrag och extrakaraktärer. Irriterande.

Har aldrig själv haft det här problemet, förutom om man trycker på "resume" innan man hunnit logga in på EA. Förstås tråkigt att man inte kan lira vissa spel ifall man tar med datorn till typ stugan. : (
(I DA är det "du får spela spelet, men du får inte köra de saves där du använder vår DLC, du vet dom där du betalat priset för spelet igen för att få tillgång till")

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brandkatten:

Själv laddar jag ner dom flesta spelen jag köper, både som backup och för att slippa kopieringskyddet.

Dragon Age är nog det värsta på länge, konstant tjat om att jag tappat kontakt med EA servrarna, vilket resulterade i "låsning" utav vissa tilläggsuppdrag och extrakaraktärer. Irriterande.

Som tur var så fungerade piratversionen felfritt. Liknande, dock mindre allvarliga, problem I Mass Effect 2, men har inte haft ork nog att ladda hem det x) får lida helt enkelt.

Osäker på hur olagligt detta är, då jag faktiskt äger spelen jag piratkopierar, aja, Tänker inte ha dåligt samvete över det iaf.

du äger ju en licens så det är ju inga problem. Har själv laddat ner tdu 1 för att jag tappat bort skivan men jag använder fortfarande min köpta cd-key. Tror att steam har mycket med det att göra. jag laddade ner mycket förut när man behövde ta sig till affärer för att hitta ett spel, det är ju skitsmidigt att bara starta upp steam och köpa spelet. dock kan steam vara alldeles för dyra ibland (alla cod spel) men om man passar på när det är rea så kan man få många spel billigt. Tror också att nyckeln till framgång mot piratkopiering är inga alltid internet drm. riktigt irriterande på hawx2 om man får en 1ms drop från internet som man ofta får med comhem så stängs spelet av.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd

Jag betalar för alla mina spel;
förutom de som har en EA-logotyp på omslaget.

Visa signatur

Corsair Obsidian 700D || Asus P8P67 Deluxe (v1204) || Intel Core i7-2600k @ 4.0GHz || Corsair H70 || Corsair Vengeance™ 8GB DDR3 1600MHz
XFX Radeon HD6970 (v11.2) || Samsung Spinpoint F3 1TB || LG Bluray BD-RE || Corsair HX 850W || Zalman MFC1 Plus Fan Controller

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är tråkigt att spel ska vara så dyra, både på PC och på konsol. Det är ju sant att man får mycket mer per krona för spel än om man skulle köpa exempelvis en film. Men när de kostar ~500/600kr styck så vågar man ju bara köpa de spel man vet att man kommer att gilla, och som är populära. :/ Om man då vill testa på ett spel man inte är säker att man vill köpa för sådana pengar, då finns det ju lite man kan göra förutom att ladda ner dom olagligt...

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk

Spel är en av de saker jag faktiskt inte laddar ner, men man samlar så då blir det så

Tror steam har med detta att göra och självklart som andra sagt online-gaming, PC-spel är generellt billigare än konsol ändå är steam så jäkla mycket billigare ibland något som är underbart iaf i min mening

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Jag har köpt dom senaste spelen jag spelat, mycket för att jag orkar inte med strul och vill bara slänga in DVD skivan och börja spela.

Håller med. Sen vill man ju självklart ge sitt stöd till dom som gjort spelet man kör.

Skrivet av dealerovski:

Sist köpte jag dock TDU2 vilket jag djupt ångrar och kanske kommer överväga gå tillbaka till piratkopierade spel i fortsättningen pga det värdelösa skit spelet.

Hade samma upplevelse med Singularity. Jag tror att mycket av piratkopieringen skulle försvinna om det bara fanns fler demon och liknande till alla spel. Dom gånger jag överväger att ladda ner något är det för att jag vill testa spelet innan jag lägger 400 kronor på det.

Visa signatur

Gigabyte GA-890GPA-UD3H | PhenomII 965 BE | Powercolor HD4890 |
A-Data 4GB 1600MHz | 2x Western Digital 500 GB i Raid0 |
Corsair VX450 | LianLi Lancool PC-K56

Permalänk
Medlem

Personligen tvingas jag ladda ner de olika spel jag är intresserad utav då det mer eller mindre inte finns några demos till PC längre.
Om spelet jag laddat ner skulle visa sig vara bra så köper jag det sedan!

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Arrogant:

Personligen tvingas jag ladda ner de olika spel jag är intresserad utav då det mer eller mindre inte finns några demos till PC längre.
Om spelet jag laddat ner skulle visa sig vara bra så köper jag det sedan!

Ja, precis. Det var därför jag köpte Magicka direkt efter att ha spelat demot. Klockrent!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Arrogant:

Personligen tvingas jag ladda ner de olika spel jag är intresserad utav då det mer eller mindre inte finns några demos till PC längre.
Om spelet jag laddat ner skulle visa sig vara bra så köper jag det sedan!

Oftast gör jag enligt ovanstående, men det händer att jag chansar och köper spelet direkt. Blivit besviken av många köp dock, så ska nog fortsätta fixa mina egna "demo" så jag slipper betala för saker jag inte vill ha.

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arrogant:

Personligen tvingas jag ladda ner de olika spel jag är intresserad utav då det mer eller mindre inte finns några demos till PC längre.
Om spelet jag laddat ner skulle visa sig vara bra så köper jag det sedan!

Precis. Exakt så gör jag också och jag ser inget fel i det.

Permalänk
Medlem

Som Arrogant sa, om det inte finns demo(demos) så blir det ju att man laddar ner för att testa spelet, är ju alltid surt att köpa ett spel som inte vart roligt alls

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Efter mitt köp av Black Ops så ställer jag mig väldigt tvekande till att köpa spel. Borde kanske vetat bättre när man såg att Activision var inblandad, men ändå känner jag mig bränd.

Köpt över 90 spel på steam, ~80 topp lir som får mellan 8-10 / 10 och några riktiga bugg fester. Kommer köra betydligt mer pirat i framtiden (så länge det inte är valv eller blizzard som bryr sig om sina kunder, spel och hur spelupplevelsen är).

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem

En sak jag inte fattar är varför många spel är dyrare att köpa en digital kopia än att köpa det i affär??

Ta bara SC2 när det släptes, 399kr på ICA MAXI (dom flesta tog runt 449kr för det) och Blizzard skulle ha 59€ för att ladda hem det, dom slipper att göra en box med skivor m.m. samt dist. kostander.

Varför ska det då vara dyrare??

Vissa spel tillverkar behöver tänka om lite, många spel är ju välldigt billiga via steam men många är också bra mycket dyrare än i butik.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Den som inte betalar för sina spel borde skämmas. Speltillverkarna måste få betalt för sitt verk eller hur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Computerguy:

Den som inte betalar för sina spel borde skämmas. Speltillverkarna måste få betalt för sitt verk eller hur

*borde få betalt för sina verk* som går att spela, har kvalitet och inte är NHL 20xx utan ändringar från NHL 20xx -1, ett spel som för många är nästintill ospelbart, som inte förstörs helt av DRM som måste vara uppkopplad mot 2 olika serverar, som inte säljs till överpris och sen skiter i att fixas.

Visa signatur

Que sera, sera