PCGA: Minskande piratkopiering på PC

Permalänk
Medlem

1. spelen numera görs halvfärdiga innan de släpps. Sen uppdateras de efterhand med en uppsjö uppdateringar. kolla wow t.ex.
2. piratkopierade versioner har svårigheter med att uppdateras.
3. Många online funktioner fungerar inte med piratkopierade spel.
Tror detta är främsta orsakerna till att piratkopiering går ner bland PC spel.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

1. spelen numera görs halvfärdiga innan de släpps. Sen uppdateras de efterhand med en uppsjö uppdateringar. kolla wow t.ex.

PCspelen har aldrig varit så dåliga som dom är nu. Därför jag köpte mig en PS3 där det iaf. kommer 3-4 bra spel per år. Motsvarar nästan 10 år på PC.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Avstängd

Jag svarade nej p g a att de flesta spelen som görs i dagsläget ofta är portade eler utvecklade även till XBOX 360, vilket gör det tråkigt, har köpt ett enda spel, och det var världens största misstag, GTA IV, till dator, uscha för online-implenteringen =/ gick över till PS3-spel helt efter det så gott som =P

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

1. spelen numera görs halvfärdiga innan de släpps. Sen uppdateras de efterhand med en uppsjö uppdateringar. kolla wow t.ex.
...

Alltså, du missar poängen med MMO där tror jag.

Uppdateringarna har ofta nytt innehåll, trimning av befintlig spelmekanik och ibland ny spelmekanik, inte enbart korrigeringar och buggfixar.

Tänk också på att spelen ofta är ganska komplexa mot Single Player och enklare Online, den ska stödja många typer av karaktärer och spelare och många aktivitete. Detta till skillnad från t.ex. ett racingspel där en handfull fordon på ett övergripande plan delar på egenskaper och parametrar.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Alltså, du missar poängen med MMO där tror jag.

Uppdateringarna har ofta nytt innehåll, trimning av befintlig spelmekanik och ibland ny spelmekanik, inte enbart korrigeringar och buggfixar.

Tänk också på att spelen ofta är ganska komplexa mot Single Player och enklare Online, den ska stödja många typer av karaktärer och spelare och många aktivitete. Detta till skillnad från t.ex. ett racingspel där en handfull fordon på ett övergripande plan delar på egenskaper och parametrar.

Både ja och nej, wow var otroligt buggigt när det släpptes, likaså gäller många andra PC-spel som inte är MMO.
Spelföretagen kallar det optimeringar/uppdateringar men i själva verket handlar det om hastigt släppta spel där ekonomin går före kvalitén.
Trenden har redan spridit sig till Xbox360 samt ps3, där spelen kräver uppdateringar också.
Sen finns det undantag men generellt sätt har spelföretag alltför bråttom att släppa produkten innan den är helt färdigutvecklad.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Avstängd

Kan ju vara så att dom flesta pc spelare gått från konsol till pc och har råd att köpa spelen!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Anledningen till att spel släpps otroligt buggiga är för att investerarna vill att sina investeringar snabbt ska börja betala tillbaka det som investerats. På ett sätt är det ganska självklart, men samtidigt kan ingen förneka att det handlar om helt vanlig girighet.

Men marknaden reagerar ju ganska naturligt på det här, fler och fler inser nackdelarna med att lägga pengar på ett spel idag. Åtminstone utan att ha laddat ner en piratkopia och testat det först, eftersom du i princip köper grisen i säcken annars. Spel är sällan lika roliga som de verkar i trailern eller tidningar som "recenserar" spel, de är som sagt ofta buggiga och ofärdiga när de släpps och så vidare.

Personligen röstade jag nej eftersom jag är en ideologiskt övertygad pirat. Jag anser att (i ett bredare perspektiv) eftersom kultur är så berikande för de som tar del av den (jmfr. biblioteksreformen och effekten på allt från utbildningsnivå till öppenhet mot främmande kulturer) och eftersom kultur förökar och förbättrar sig själv (man tar två bra saker och sätter ihop dom till något nytt ännu bättre, och ju mer man har att ta av destu mer och bättre kultur produceras det) så väger det för mig tyngre än att distrubitionsbolag och deras VD/aktieägare ska bli ännu rikare. Det handlar också om makten över kulturen, de ovan nämda VD:ar och aktieägare har ju i praktiken kontroll över vilka filmer och vilken musik som görs tillgänglig för de stora massorna. Genom fildelning så distruberas det som anses bra och det finns en så bred (och kravlös) kapacitet att även små och lite svårare "nicher" får utrymme, trots att det tilltalar få. Enbart användarnas bandbredd sätter gränsen, den är redan enorm och ökningen verkar inte avta. Fildelning är således framtiden för kulturen (där ju datorspel ingår), om detta är jag övertygad.

Det kan kanske uppfattas som lite dramatiskt, men är det inte någonstans en kamp mellan folket, alltså oss användare/brukare, och den marknadsmodell där några få rika bolagsdirektörer och deras aktieägare styr? Det är åtminstone en stor intressekonflikt.

Det börjar bli ett allt för lång inlägg, men jag vill till sist tillägga en kort jämförelse med kasettbanden. När det plötsligt blev möjligt att spela in den musik man själv valde uppstod plötsligt fenomenet "blandband", vilket bl.a ledde till att unga nya men duktiga artister fick lättare att sprida sin musik (vi som är gamla nog minns alla hobby-artister som tvingade på en kassetband) men framför allt upplevde skivbolagen att artister som de själva inte satsat så mycket pengar på ibland blev omåttligt populära och tog marknadsandelar av artister de satsat stora pengar på att marknadsföra. Obehagligt att inte ha kontroll över kulturen om man vill tjäna pengar på den, minst sagt.

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Captain Rage:

Nej, jag betalar inte för PC-spel, då jag nästan uteslutande endast spelar open source-spel.

Med andra ord är du Linux användare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD Rox:

Med andra ord är du Linux användare?

Vad har open source-spel med linux att göra?
De finns opensource-spel/program till windows med.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefus:

Och krångliga skydd har ju verkligen minskat all piratkopiering? Piraterna laddar ju bara ner en version där de slipper allt krångel medans betalande kunden får lida.

DRM är som att ha lås på ytterdörren, förr eller senare så kommer tjuven in med rätt verktyg, ett lås på dörren gör inget hem (eller PC-spel) "stöldsäkert". Men skillnaden mot en olåst dörr (inget kopieringsskydd) är att det är krångligare och tar längre tid att komma in. Det företagen är mest rädda för är "day one piracy", att det finns en tillgänglig piratversion samtidigt som spelet släpps, eller ännu värre, innan spelet släpps. Med DRM så kan man förhoppningsvis få en tidsfrist på ett par dagar eller en vecka som spelet kan säljas i butikerna utan att försäljningen störs av piratkopiering. I vissa fall har DRM varit så framgångsrikt att det har gått flera månader innan spelet crackats, och eftersom nästan all försäljning av ett spel sker under den första tiden direkt efter spelet släpps så är det förstås väldigt lyckat för dem, få personer väntar i flera månader på en piratversion när de kan köpa spelet i butik direkt. Av den anledningen kan man förstå att företag väljer att skydda sina produkter på det här sättet, DRM-tjänster kostar, men det vägs upp av minskad risk för piratkopiering från första dagen.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaZe666:

Men det är väl piraternas fel det med?

Att tidigare PC-exklusiva titlar idag utvecklas främst till konsol är definitivt en konsekvens av att piratkopieringstalen är betydligt högre på PC än på konsolerna.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Asteroid:

Vad har open source-spel med linux att göra?
De finns opensource-spel/program till windows med.

Det gör det kanske, men dom flesta är för Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dackis:

DRM är som att ha lås på ytterdörren, förr eller senare så kommer tjuven in med rätt verktyg, ett lås på dörren gör inget hem (eller PC-spel) "stöldsäkert". Men skillnaden mot en olåst dörr (inget kopieringsskydd) är att det är krångligare och tar längre tid att komma in. Det företagen är mest rädda för är "day one piracy", att det finns en tillgänglig piratversion samtidigt som spelet släpps, eller ännu värre, innan spelet släpps. Med DRM så kan man förhoppningsvis få en tidsfrist på ett par dagar eller en vecka som spelet kan säljas i butikerna utan att försäljningen störs av piratkopiering. I vissa fall har DRM varit så framgångsrikt att det har gått flera månader innan spelet crackats, och eftersom nästan all försäljning av ett spel sker under den första tiden direkt efter spelet släpps så är det förstås väldigt lyckat för dem, få personer väntar i flera månader på en piratversion när de kan köpa spelet i butik direkt. Av den anledningen kan man förstå att företag väljer att skydda sina produkter på det här sättet, DRM-tjänster kostar, men det vägs upp av minskad risk för piratkopiering från första dagen.

tack för att du tog dig tid att förklara hur det fungerar i skrivande stund. är själv för lat

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

hoppas folk börjar piratkopiera konsoll spel mera så pc spel marknaden går igång igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dackis:

Att tidigare PC-exklusiva titlar idag utvecklas främst till konsol är definitivt en konsekvens av att piratkopieringstalen är betydligt högre på PC än på konsolerna.

Nej, snarare allmänt pengasug. Och konsol piratkopiering är högre än du tror.

Permalänk

Jag ser det såhär: Gör du en tillräckligt bra multiplayerdel (eller ännu grymmare singleplay (läs Half-Life)) så betalar folk.
Ang. Multiplay: Battlefield Bad company 2. Starcraft 2, Team Fortress 2 etc.

Allt detta gnäll på att det skadar branchen etc kan jag delvis hålla med om. Dock känns det om om vissa gnäller när de i själva verket inte lyckats med produkten.

Sen avskyr jag det faktum att när man köper ex en film eller skiva att man inte (pga) kopieringskydd inte kan nyttja den i din dator. Du äger inte din produkt till fullo.

Det 2 sämsta köpen jag gjort senaste tiden är över hypade Call of Duty Black ops samt Medal of honor (även om Moha är ett många gånger bättre spel (iaf singleplay)

Snacka om att bli besviken. Speciellt när det gäller Black ops. Sämre portning får man leta efter!

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Vexo:

Jag köper alla mina spel på STEAM reor, har t om köpt en massa spel jag lirat men aldrig köpt. Bara för att stötta bolagen. Men jag vägrar betala 500-600kr för ett nytt spel. Det är det knappast värt. 100-200kr är helt okej.

Håller med, jag skulle tycka att 349-399:- hade varit rimligt för ett nytt spel, knappast det dubbla. Särskilt med tanke på att många spel får expansioner som man också troligtvis vill köpa.

COD:Black Ops vill de ha 59,99€ för på STEAM. Ocker säger jag.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Piratkopieringen försvinner visserligen inte, men är nu inte lika utbredd som när det bara var att kopiera en CD-skiva och ladda hem en Crack-fil på nätet för att komma undan gratis.

Det är fortfarande precis så enkelt med de flesta spelen, och tur är väl det med tanke på hur mycket skräp som släpps.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Inaktiv

Spelen har blivit billigare och dessutom är det inte många spel som är kul att köra offline.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

det är piraternas fel att vi får lira spel som är utvecklade till en hårdvara från mitten av 2000talet. Varför tror du att Crysis2 kommer till multiplattform...

Det är företag som vill tjäna så mycket som möjligt.
Större inkomst från 3-4 källlor med minsta möjliga utväcklingskostnad ger mest kling i kassan.

Alla företag o personer funkar så.
Dra upp huvet ur sanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av storsnusaren:

Det är företag som vill tjäna så mycket som möjligt.
Större inkomst från 3-4 källlor med minsta möjliga utväcklingskostnad ger mest kling i kassan.

Alla företag o personer funkar så.
Dra upp huvet ur sanden.

exakt. Och eftersom piratkopieringen på pc-spel är stor så är det ju självklart att tillverkarna väljer att hitta andra typer av inkomstkällor.

Men visst går det att förklara pc-spelens frånvaro i spelaffärer med att alla köper sina spel via (bla) steam. Och visst går det att förstå avsaknaden av exklusiva pc-spel (som utnyttjar hårdvaran) med att multiplattform is the shit. Att singelplayer spel utan fokus på multiplayer är enkom för att vi spelare vill ta död på varandra i minimala kartor. Och att utvecklare/utgivare lägger på en massa trista drm skydd för att de är överjävliga och snåla.
Och sen helt bortse från att piratkopieringen är väldigt utbredd.

"dra upp huvudet ur sand."
kom igen och försök att inte vara otrevlig bara för att du inte ser saken på samma sätt som jag.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

som många andra nämnt så är definitivt pris och onlineläget en bidragande orsak till att man inte piratkopierar. Antingen Krånglar man med:
1. ladda ner en bra kopia med fungerande crack. (och installera)
2. fixa med tunngle eller annat vpn klient
3. hoppas på att man kan ansluta till varandra och att allt i övrigt fungerar.
sammanlagt har man nog ägnat en hel fredagskväll åt detta och säger då "vi spelar imorgon istället"
eller
1. köpa spelet för €10, ladda ner via steam och 30 minuter senare vara igång och spela!
det är knappt värt att pirata när priset är så lågt och besväret med att få det att fungera online är så stort.

Får man även över 50-100 timmars speltid för ett spel som kostar €10 så är det inte så mycket att tänka över i min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

"dra upp huvudet ur sand."
kom igen och försök att inte vara otrevlig bara för att du inte ser saken på samma sätt som jag.

Ber om ursäkt för den onödiga kommentaren.

Permalänk

Del 1

Dessa pirater alltså... :roll:

Skrivet av Celeritax:

Vem vill ha några timmars hjärndöd underhållning för 500:-? inte jag iaf...

De som laddar ner? Om 500 kr är priset det tar att framställa denna "hjärndöda underhållning" får man faktiskt inte ta och förlita sig på att andra betalar åt en.

Skrivet av dealerovski:

Sist köpte jag dock TDU2 vilket jag djupt ångrar och kanske kommer överväga gå tillbaka till piratkopierade spel i fortsättningen pga det värdelösa skit spelet.

Ditt argument saknar logik men det bryr du väl egentligen inte om. Du vill bara ha en ursäkt för att dölja dina handlingar.

Skrivet av ckghagen:

Man blir faktiskt chockerad 82.0% just nu kunde aldrig tro att andelen var så hög
Det är ju en hög betalnings vilja bland SweC-are
Trodde snarare det lågt under under 50%

Precis som tjuven tror att alla skulle göra lika dant i hans situation. Välkommen till verkligheten ckghagen

Skrivet av cat_fish_1:

Vet ej hur mycket jag vågar kommentera då Swec moderators frodas i detta och har en tendens att banna folk för minsta lilla ibland.
men kan säga att jag håller med dig helt och hållet.

Alltså de försöker bara hålla forumet på en trevlig nivå även om många av dem är MS-fanatiker så är det inte FRA vi talar om här. Hellre att du riskerar att bli bannad än att du postar så onödiga inlägg.

Skrivet av ronnylov:

Jag röstade "Nej - betalar inte för PC-spel", men det betyder heller inte att jag använder piratkopior.
Jag spelar helt enkelt inte PC-spel.

Oskön, don't be it!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalleKulspruta:

Sen avskyr jag det faktum att när man köper ex en film eller skiva att man inte (pga) kopieringskydd inte kan nyttja den i din dator. Du äger inte din produkt till fullo.

Damen köpte en sådan cdskiva.
Hon traska tillbaka med eländet o fick pengarna tillbaka.

Permalänk

Del 2Del 2

Skrivet av gymmarn:

Jag köper alla mina spel på STEAM reor, har t om köpt en massa spel jag lirat men aldrig köpt. Bara för att stötta bolagen. Men jag vägrar betala 500-600kr för ett nytt spel. Det är det knappast värt. 100-200kr är helt okej.

Pengar i spelindustrin är inte till vår nackdel. Mer pengar = mer kapital = mer spel. Kapitalism är inte bara till ondo. Det är helt okej att tycka att 600kr är för mycket för ett spel men då får man också vänta med att spela det tills det har gått ner i pris.

Skrivet av _NsMs_:

Spel som jag spelar mycket och tycker är kul köper jag. Sen har jag ju laddat ner crysis etc bara för att testa och benchmark:a. Men vem har inte gjort det?

De flesta med någon form av begåvning.

Varför spela spel som du inte tycker är kul?

Skrivet av Lonefox:

Betalar för det som jag finner intressant och roligt....vilket inte är så många offlinespel idag.....

Varför kör du dem då?

Skrivet av Tengil-:

Jag tror att mycket av piratkopieringen skulle försvinna om det bara fanns fler demon och liknande till alla spel. Dom gånger jag överväger att ladda ner något är det för att jag vill testa spelet innan jag lägger 400 kronor på det.

Eller så köper man inte spel som inte har ett demo?

Skrivet av Merlinen:

En sak jag inte fattar är varför många spel är dyrare att köpa en digital kopia än att köpa det i affär??

Ta bara SC2 när det släptes, 399kr på ICA MAXI (dom flesta tog runt 449kr för det) och Blizzard skulle ha 59€ för att ladda hem det, dom slipper att göra en box med skivor m.m. samt dist. kostander.

Varför ska det då vara dyrare??

Vissa spel tillverkar behöver tänka om lite, många spel är ju välldigt billiga via steam men många är också bra mycket dyrare än i butik.

DVD + plastfodral är försumbart. Det är fortfarande utvecklingen som kostar. Sen så är det efterfrågan som sätter prislappen. De siktar inte på att göra det så billigt som möjligt utan att maximera vinsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD Rox:

Det gör det kanske, men dom flesta är för Linux

Jag tror att om du börjar rota runt i underlaget till det uttalandet kommer du märka att många började utvecklas till linux, men portades senare till windows så det finns på båda plattformar.
Jag tror också du kommer märka att det finns många till windows som aldrig portats till linux.

Varför man märker open-source spelen mer i linux är antagligen för att inom communityn brukar de pratas mer om dem, och distributionerna brukar paketera dem så de är lätta att installera.

Permalänk
Avstängd

steam är säkert anledningen till att piratkopiering minskade iallfall för min del dem har ju galna erbjudanden nästan varje dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Men visst går det att förklara pc-spelens frånvaro i spelaffärer.

Vill du veta en annan sak som påverkar extremt mycket, använda spel. De kan inte sälja PC spel second hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeti:

Vill du veta en annan sak som påverkar extremt mycket, använda spel. De kan inte sälja PC spel second hand.

Jag tror ju inte att det spelar in så mycket, men alltid något.

För att tävla mot gratis så måste det vara lika lätt att köpa spelet som det är att ladda ner illegalt, något som Steam/D2D erbjuder. Jag tycker även att man bör sätta ett lägre pris på spel och släppa mer DLC, bara för att priset är lägre betyder ju inte att man kommer att dra in mindre pengar.