Går detta använda som htpc/surfdator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gb79:

du vet att ja menade 1080p , sluta märk ord

ja önskar ja kunde förstå skillnaderna lite bättre bara mellan de olika processorerna..

om vi tar nåt exempel.
samma processor 3ghz, 2kärnig eller 4kärnig. är den med 4 dubbelt så bra eller lika snabb fast de 2 extra bara används ibland??

och samma nya i5 3,4ghz, med inbyggd grafikchip, är de de som skiljer den mot sockel 1156 me samma 3,4 eller nåt mer??

Det är inte så enkelt att 4 kärnor är dubbelt så bra som två med automatik. Olika program är olika bra på att utnyttja flera kärnor parallellt och kan dom inte det så kvittar det. Du nämnde Photoshop i något inlägg och det är bra på att utnyttja fler kärnor, många spel kan inte utnyttja det.

Skillnaden mellan socklarna är inte heller så enkel, det finns processorer för båda socklarna med inbyggd grafik och sedan beror det på moderkortet om man kan utnyttja den, om det leder signalerna till en HDMI port på baksidan eller inte. Brukar synas på beteckningen för chipsetet om man är bevandrad, ett H som i H55 betyder ja, ett P som i P55 betyder nej men då brukar du få RAID stöd som tröst.

Nu finns det inga 4 kärniga processorer för 1156 med inbyggd grafik så det blir inte ett alternativ om du vill slippa grafikkort.

Vill du ha fyra kärnor och inbyggd grafik är det 1155 som gäller och med ett moderkort vars namn innehåller tecknen "H67" någonstans i namnet.

Nöjer du dig med måttligare prestanda kan du köra i3 eller 2 kärnig i5 på 1156 med ett moderkort med "H55" i namnet. Du kan fortfarande se 1080p och köra Photoshop, du får dock vänta lite längre på att dom tunga filtren i PS ska behandla väldigt högupplösta bilder.

Skillnaden mellan i3 och i5 är sk turbo mode, att den klockar upp sig själv när det behövs extra kräm. Skillnaden mellan i5 och i7 är sk hypertreading där en kärna uppträder som två virtuella kärnor vilket kan ha en liten positiv effekt i program som kan uttnyttja många kärnor.

Processorn du har valt, i5 2500K är poppis för att den har upplåst multipel, det är BARA intressant om du ämnar överklocka rejält, annars kan du spara ett par hundringar och välja den utan K. Köper du K modellen får du ingen originalkylare till då dom inte räknar med att överklockare vill ha den.

Den inbyggda grafiken är inte så dålig som killen i butiken tror, har allt som Photoshop kan dra nytta av och klarar 1080p utan att strula, men spelar man värsta spelen duger den inte.

Vet inte om jag förklarar eller rör till det för dig, sent på fredagskvällen och blev lite vin till maten, är dock inte full.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Det är inte så enkelt att 4 kärnor är dubbelt så bra som två med automatik. Olika program är olika bra på att utnyttja flera kärnor parallellt och kan dom inte det så kvittar det. Du nämnde Photoshop i något inlägg och det är bra på att utnyttja fler kärnor, många spel kan inte utnyttja det.

Skillnaden mellan socklarna är inte heller så enkel, det finns processorer för båda socklarna med inbyggd grafik och sedan beror det på moderkortet om man kan utnyttja den, om det leder signalerna till en HDMI port på baksidan eller inte. Brukar synas på beteckningen för chipsetet om man är bevandrad, ett H som i H55 betyder ja, ett P som i P55 betyder nej men då brukar du få RAID stöd som tröst.

Nu finns det inga 4 kärniga processorer för 1156 med inbyggd grafik så det blir inte ett alternativ om du vill slippa grafikkort.

Vill du ha fyra kärnor och inbyggd grafik är det 1155 som gäller och med ett moderkort vars namn innehåller tecknen "H67" någonstans i namnet.

Nöjer du dig med måttligare prestanda kan du köra i3 eller 2 kärnig i5 på 1156 med ett moderkort med "H55" i namnet. Du kan fortfarande se 1080p och köra Photoshop, du får dock vänta lite längre på att dom tunga filtren i PS ska behandla väldigt högupplösta bilder.

Skillnaden mellan i3 och i5 är sk turbo mode, att den klockar upp sig själv när det behövs extra kräm. Skillnaden mellan i5 och i7 är sk hypertreading där en kärna uppträder som två virtuella kärnor vilket kan ha en liten positiv effekt i program som kan uttnyttja många kärnor.

Processorn du har valt, i5 2500K är poppis för att den har upplåst multipel, det är BARA intressant om du ämnar överklocka rejält, annars kan du spara ett par hundringar och välja den utan K. Köper du K modellen får du ingen originalkylare till då dom inte räknar med att överklockare vill ha den.

Den inbyggda grafiken är inte så dålig som killen i butiken tror, har allt som Photoshop kan dra nytta av och klarar 1080p utan att strula, men spelar man värsta spelen duger den inte.

Vet inte om jag förklarar eller rör till det för dig, sent på fredagskvällen och blev lite vin till maten, är dock inte full.

du är säkert full
men bra ändå att du tar dig tid att förklara, tycker de är intressant.

är ju nästan så ja kunde köra på i3 3,3ghz då i så fall om ja tycker paketet blir dyrt. men ändå kul att ha lite värre. den hinner väl gå ner lite till tills april kanske då moderkorten är tillbaka.
ändrade från den 2500k till utan k för överklockning känns överkurs för mig, samt att varmare grejer är inge bra, är varmt nog där den ska stå tillsammans me hembio o ps3

nu till lite mer avancerade frågor

kom på att när ja läste i en annan tråd om flera skärmar, ja har ju glömt att fråga detta.
om vi kör på i5 utan grafitkort. går de ta ut dvi och hdmi samtidigt från moderkortet??
dvi blir ju till vanliga dataskärmen och hdmi till harman förstärkaren. båda blir väl att man kör i 1080p antar ja eller va brukar man ha på 23 tums skärm till datan?

egentligen hade ja velat ha 2 hdmi så ja kunnat ta en direkt till sovrumstvn oxo i 1080p men evetuellt så köper ja en sån hdmi splitter, vill till en lite dyrare antar ja me långa kablar.

edit:
och nu när ja ändå kom med mer krav ja glömt av att säga så kan ja väl fråga samtidigt, om de inte går som ja frågar ovan och ja måste ha ett grafikkort.
kan man då samtidigt ta ut hdmi och dvi från grafikkort SAMT hdmi från moderkort, alla i 1080p

Permalänk
Medlem

Du behöver ju inte bildsignalen i HDMI när du kopplar den till förstärkaren?
Borde du då inte kunna koppla med S/PDIF istället utifall att den bråkar och inte vill aktivera endast ljudkomponenten i HDMI?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Du behöver ju inte bildsignalen i HDMI när du kopplar den till förstärkaren?
Borde du då inte kunna koppla med S/PDIF istället utifall att den bråkar och inte vill aktivera endast ljudkomponenten i HDMI?

självklart behöver ja bild, dvi är ju dataskärmen i ett rum.
hdmi till förstärkaren är ju hemmabion, allså tvn. bild och ljud

Permalänk
Medlem
Skrivet av gb79:

du är säkert full
men bra ändå att du tar dig tid att förklara, tycker de är intressant.

är ju nästan så ja kunde köra på i3 3,3ghz då i så fall om ja tycker paketet blir dyrt. men ändå kul att ha lite värre. den hinner väl gå ner lite till tills april kanske då moderkorten är tillbaka.
ändrade från den 2500k till utan k för överklockning känns överkurs för mig, samt att varmare grejer är inge bra, är varmt nog där den ska stå tillsammans me hembio o ps3

nu till lite mer avancerade frågor

kom på att när ja läste i en annan tråd om flera skärmar, ja har ju glömt att fråga detta.
om vi kör på i5 utan grafitkort. går de ta ut dvi och hdmi samtidigt från moderkortet??
dvi blir ju till vanliga dataskärmen och hdmi till harman förstärkaren. båda blir väl att man kör i 1080p antar ja eller va brukar man ha på 23 tums skärm till datan?

egentligen hade ja velat ha 2 hdmi så ja kunnat ta en direkt till sovrumstvn oxo i 1080p men evetuellt så köper ja en sån hdmi splitter, vill till en lite dyrare antar ja me långa kablar.

edit:
och nu när ja ändå kom med mer krav ja glömt av att säga så kan ja väl fråga samtidigt, om de inte går som ja frågar ovan och ja måste ha ett grafikkort.
kan man då samtidigt ta ut hdmi och dvi från grafikkort SAMT hdmi från moderkort, alla i 1080p

Ja, det blir ingen jätteskillnad mellan i3 och det du tänkte om du inte kör tunga program och har väldigt bråttom. Man glömmer lätt att även en i3 är kraftfullare än dom core2duo som var i ropet för inte länge sedan och fortfarande köps. Jag vet inte om grafiken orkar driva två olika HD filmer samtidigt, det har jag inte provat. Jag kör HDMI till TV'n men ljudet via TOS-link till förstäkaren, anledningen är att jag vill kunna lyssna på musik utan att ha TV'n på. En splitter lär väl funka men då får du samma bild på båda skärmarna.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Ja, det blir ingen jätteskillnad mellan i3 och det du tänkte om du inte kör tunga program och har väldigt bråttom. Man glömmer lätt att även en i3 är kraftfullare än dom core2duo som var i ropet för inte länge sedan och fortfarande köps. Jag vet inte om grafiken orkar driva två olika HD filmer samtidigt, det har jag inte provat. Jag kör HDMI till TV'n men ljudet via TOS-link till förstäkaren, anledningen är att jag vill kunna lyssna på musik utan att ha TV'n på. En splitter lär väl funka men då får du samma bild på båda skärmarna.

ah ja mena inte att bilden skulle vara olika allså utan att ha bildvisning på flera skärmar samtidigt... eller iaf ha filmen på en o skrivbordet kvar på en som vanligt. men de går väl antar ja då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gb79:

ah ja mena inte att bilden skulle vara olika allså utan att ha bildvisning på flera skärmar samtidigt... eller iaf ha filmen på en o skrivbordet kvar på en som vanligt. men de går väl antar ja då.

Javisst

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

och vad trodde du om 3 skärmar då?? om man får suget att sätta i grafik kort med bara en hdmi.
går de få ut hdmi bild från både grafikkort o moderkort samtidigt som dvi till skärm?

för de är billigare än köpa dyr hdmi splitter. o då får ja htpc i både sovrumstvn som hemmabion
(har högtalare i sovrumstaket från bioförstärkaren oxo) när man blir gammal o lat så kan man börja dagen o se på film

Permalänk
Medlem
Skrivet av gb79:

och vad trodde du om 3 skärmar då?? om man får suget att sätta i grafik kort med bara en hdmi.
går de få ut hdmi bild från både grafikkort o moderkort samtidigt som dvi till skärm?

för de är billigare än köpa dyr hdmi splitter. o då får ja htpc i både sovrumstvn som hemmabion
(har högtalare i sovrumstaket från bioförstärkaren oxo) när man blir gammal o lat så kan man börja dagen o se på film

Vete katten om det går att dra bild ur både grafikkort och den inbyggda samtidigt, tror man tvingas välja.
En billig streamer i sovrummet är kanske smidigare.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Vete katten om det går att dra bild ur både grafikkort och den inbyggda samtidigt, tror man tvingas välja.
En billig streamer i sovrummet är kanske smidigare.

nä de var de ja misstänkte,
har redan en kjellocompany mediaspelare modell liten så den får väl flytta in i sovrummet...
är bara allergisk mot saker som ska va under tvn ja kan ha den kvar vid hylllan me förstärkaren men då funkar ju inte fjärren från sovrummet, så då får de blir att hitta lösning till de istället...

detta är väl inget sånt forum annars kunde ja lägga upp lite bilder hur ja tänkt me mediahyllorna... har inte gjort klart där än så behöver lite tips oxo.. behöver sätta nån skjutdörr framför hyllorna som täcker, men då kommer de även bli varmare för grejerna, funderar på o sätta upp htpcn på väggen i klädkammaren över mediacentralskåpet. kan va en ide...

Permalänk
Medlem

Jag har också en TV-bänk med glasdörrar, vågade inte ha HTPC'n där i pga värmerisken. Har redan en förstärkare där som blir rejält varm, så jag ställde PC'n på sidan om så länge.
Men medan jag läste ditt inlägg nu och funderade lite fick jag en ny idé, att ställa den bakom TV'n ovanpå bänken och se den fick plats
Nu blev den helt osynlig från större delen av rummet, den del där man befinner sig, tack för den impulsen!

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Jag har också en TV-bänk med glasdörrar, vågade inte ha HTPC'n där i pga värmerisken. Har redan en förstärkare där som blir rejält varm, så jag ställde PC'n på sidan om så länge.
Men medan jag läste ditt inlägg nu och funderade lite fick jag en ny idé, att ställa den bakom TV'n ovanpå bänken och se den fick plats
Nu blev den helt osynlig från större delen av rummet, den del där man befinner sig, tack för den impulsen!

va bra, då är vi snart kvitt

ja har inget förutom högtalarna vid tvn. fast där ja har allt nu ser de för jäkligt ut o de var denna vintern ja skulle rett upp de. men postar några bilder hur ja tänkt de.

inget mer vid tvn, htpc aningen på hyllorna me förstärkaren eller på en ny hylla över skåpet som är mediacentralen. de är vägg i vägg hyllorna o skåpet.

äh ja vet inte hur man får in bilder här??

edit:
gick att lägga in bilder på minhembio.com

http://www.minhembio.com/GB79

Permalänk
Medlem

Supersnyggt!

Jag har inte något sådär snyggt inbyggt utan bara utanpåliggande högtalare men sladdar dragna bakom taklisterna.
Förstår att du inte vill blanda in en PC i vardagsrummet av estetiska skäl. Samtidigt vill man ju ha den inom räckvidden för ett trådlöst tangentbord så man kan styra den utan att lämna soffan. Det kanske kan löpsas genom att dra en USB förlängningskabel genom väggen så tangentbordets mottagare kommer in i vardagsrummet gömd av TV'n eller så.

Jag kör XBMC som filmprogram och då öppnar sig möjligheten att fjärrstyra mha Iphone. Det kan vara ett alternativ från sovrummet då det går över WiFi och således inte behöver se någon mottagare.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Supersnyggt!

Jag har inte något sådär snyggt inbyggt utan bara utanpåliggande högtalare men sladdar dragna bakom taklisterna.
Förstår att du inte vill blanda in en PC i vardagsrummet av estetiska skäl. Samtidigt vill man ju ha den inom räckvidden för ett trådlöst tangentbord så man kan styra den utan att lämna soffan. Det kanske kan löpsas genom att dra en USB förlängningskabel genom väggen så tangentbordets mottagare kommer in i vardagsrummet gömd av TV'n eller så.

Jag kör XBMC som filmprogram och då öppnar sig möjligheten att fjärrstyra mha Iphone. Det kan vara ett alternativ från sovrummet då det går över WiFi och således inte behöver se någon mottagare.

Tack. ja inbyggda högtalare är lite av grejen hemma de är inga dyra grejer men funkar bra...
Hyllorna me ps3 o förstärkaren är allså till höger om tv väggen när man går in till sovrummet så de är nära, och nästan fri sikt för fjärrkontroller o så.
och vad ja förstår så är de bluetooth på moderkortet så de borde gå att styra nåt me passande fjärrkontroll? eller kanske inte är bluetooth på nåra multifjärrar?

iphone kan ju inte ja köpa , ja är ju ingen prylfantast

Permalänk
Medlem

Undrar om det finns tangentbord som använder WiFi, vore lösningen i ett nötskal.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Undrar om det finns tangentbord som använder WiFi, vore lösningen i ett nötskal.

http://www.logitech.com/en-us/keyboards/keyboard/devices/3848

den här har ju bluetooth?? måste funka direkt med moderkortet? eller har man en mottagare till den tro?

hinner inte kolla nogare just nu..

Permalänk
Medlem

Håll oss uppdaterade, följt dina tankegångar så långt nu att jag vill veta vad det blir av det hela.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Håll oss uppdaterade, följt dina tankegångar så långt nu att jag vill veta vad det blir av det hela.

kul att du gör...

ja ska ha data, men ja är alltid velig av mig innan ja köper nåt bra... att köpa nåt halvdant kommer ja inte va nöjd med därför måste ja veta så mycket innan

tillbaks till ruta ett lite bara. tror vi på processorn i5 2500??
för att den är bra är väl ingen tvekan om, men är den för bra? tänkte med tanke på värmeutveckling o så?

kommer data lådan va för varm på grund av snabbare processor eller är i5 såppas sval av sig?
grafikkort kom ja på att de är ju inte bra att stoppa i av den anledningen, drar ström o ger värme.

har även vart o kollat på fina skjutdörrar att sätta framför mediahyllorna så att det blir fint o ordning där..
men de kosta mer än en dator inte klokt

Permalänk
Medlem

Det är klokt att tänka efter före.
Klart att det blir bra med den processorn, men visst är den overkill om det är en mediadator i första hand. Allt det där har vi varit igenom i tråden redan. Just nu lanseras i3 för Sandy Bridge och det kan vara något att titta närmare på för ditt ändamål.
Värmeutvecklingen behöver du inte oroa dig för speciellt, du aktiverar speedstep så den klockar ner sig när det inte behövs full kraft, men stäng inte in den i ett oventilerat skåp. Min i3 ligger bara några grader över rumstempen i idle och då drar systemet 43W, får upp det till ca 60W i full load och tempen blir inte besvärande då heller. Bra om man kan slippa grafikkort just av den anledning du nämner.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Det är klokt att tänka efter före.
Klart att det blir bra med den processorn, men visst är den overkill om det är en mediadator i första hand. Allt det där har vi varit igenom i tråden redan. Just nu lanseras i3 för Sandy Bridge och det kan vara något att titta närmare på för ditt ändamål.
Värmeutvecklingen behöver du inte oroa dig för speciellt, du aktiverar speedstep så den klockar ner sig när det inte behövs full kraft, men stäng inte in den i ett oventilerat skåp. Min i3 ligger bara några grader över rumstempen i idle och då drar systemet 43W, får upp det till ca 60W i full load och tempen blir inte besvärande då heller. Bra om man kan slippa grafikkort just av den anledning du nämner.

tyvärr blir de nog varmt där den ska stå

alternativ 1 är ju allså på mediahyllorna fast det blir 2 skjutdörrar framför som täcker hela bredden o höjden.
där i står ju även hembioförstärkare samt ps3 o vad mer man kan hitta på

alternativ 2 är att den står fritt på en liten specialhylla stor nog för enbart datorn över det infällda mediacentralen, allså skåpet me alla kablar. då tar ja bort trådhyllan på bilden och sätter en liten där.
tyvärr är de väldigt varmt här inne med då golvvärmen grenar ut sig ifrån fördelaren i detta rum (klädkammaren)

så ja vet inte riktigt. får väl sätta en fläkt som blåser ut luften i vardagsrummet i värsta fall men de är ju varken snyggt eller hörs mindre. så ja får nog satsa på minimal värme där den står.

så snabbaste i3 är lika snabb som i5 fast me 2 kärnor?

och om de bara drar 60watt varför behöver ja så stort nätaggregat?
tänkte om ja kan ta sugo 05 med 300watt nät istället, så skiter ja i plan på grafikkort.

Permalänk
Medlem

ok, updatering, nu ser ja att de verkar gå beställa de nya moderkorten för 1155, men samtidigt ramla ja in på en ny låda som tar microatx istället.
nu ställer ja dessa två mot varandra och är tacksam för tips på ändringar...

förslag 1
http://www.prisjakt.nu/minsida.php?a=GB79&k=958081

förslag 2
http://www.prisjakt.nu/minsida.php?a=GB79&k=958697

nära

Permalänk
Medlem

Lådan i förslag 2 verkar ju slimmad och fin men du bygger bort att kunna sätta i expansionskort.

Sprillans nya processoralternativ som passar i samma MB har dykt upp i handeln för att krångla till det lite för dig...
http://www.inet.se/artikel/5309989/intel-core-i3-2100-3-1ghz
http://www.inet.se/artikel/5309990/intel-core-i3-2120-3-3ghz

Bygger du en dator för media, surf, office och lite annat räcker dom bra.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Lådan i förslag 2 verkar ju slimmad och fin men du bygger bort att kunna sätta i expansionskort.

Sprillans nya processoralternativ som passar i samma MB har dykt upp i handeln för att krångla till det lite för dig...
http://www.inet.se/artikel/5309989/intel-core-i3-2100-3-1ghz
http://www.inet.se/artikel/5309990/intel-core-i3-2120-3-3ghz

Bygger du en dator för media, surf, office och lite annat räcker dom bra.

öh nä? men lådan i förslag 2 är ju större?? mico atx istället för miniitx
processorförslagen goddtas, ja tror säkert 2120 räcker gott som du säger, blir emellan 2120 o 2500 ja väljer antagligen
men du tror inte de är dåligt annars me bättre processor att de drar ström värme?

edit:
nu ser ja att de inte var bluetooth i 2ans förslag, nu hittar ja inget asuskort me de på microatx?

Permalänk
Medlem

Låda 2 är större men låg, bara 9 cm totalt, så utbudet av kort som går in är mycket begränsat. Den tar både mini-ITX och micro-ATX kort.
2120 är strömsnålare än 2500 ja och utvecklar sannolikt mindre värme, täcker sannolikt dina behov med marginal.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Låda 2 är större men låg, bara 9 cm totalt, så utbudet av kort som går in är mycket begränsat. Den tar både mini-ITX och micro-ATX kort.
2120 är strömsnålare än 2500 ja och utvecklar sannolikt mindre värme, täcker sannolikt dina behov med marginal.

ah, undra bara hur länge innan de nya kortet får lagerstatus??

mini itxkortet har bluetooth bt go 3.0 vad ja förstår men microatx kortet har ingen bluetooth alls vad ja hittar? så där är ju plus poäng miniitx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Jag kör själv 1080p (1080X1920 kallas 1080p och inte 1920p) full HD med en inbyggda grafiken i i3 processorn och det funkar perfekt, enklare grafik än i den du har i åtanke. Så ja, det kan du slå ur hågen för det ändamålet.

Du menar 1920*1080.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av gb79:

mini itxkortet har bluetooth bt go 3.0 vad ja förstår men microatx kortet har ingen bluetooth alls vad ja hittar? så där är ju plus poäng miniitx.

Fast ett vanligt trådlöst tangentbord med USB mottagare ska ju också räcka "upp till 10 meter" så jag vet inte om du behöver bluetooth. Jag kör ett billigt minitangentbord, det funkar bra från soffan till TV i alla fall.

Dom nya korten lär vara på G i dagarna men hur lång tid till leverans vet jag inte. Visst skulle du klara dig bra med socket 1156 men det känns som prisskillnaden är för liten för att avstå senaste tekniken just nu.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

känns som att detta projekt runnit ut i sanden, fast ja har bra saker att skylla på..

1. 1155 moderkorten eller iaf de ja ska ha p8h67 - I deluxe har låtit vänta på sig.... men ingen brådska

2. i brist på annat fick ja sparka liv i bärbara datan i verkstan när ja inte kunde ta me denna...
ren installation gick den fortfarande skit, men bara genom att låta bli explorer och ta firefox istället så funkar skam den datan med att surfa på där... så ingen brådska där heller..

3. har först idag tagit ut hyllplanen från mitt mediacenter och målar undersidan på dem i silvermetallic så man inte retar sig från soffan måla 2ggr till imorgon sen tillbaka igen o sätta dit grejerna lite snyggare...

4. på grund av punkt 3 har ja nu även tänkt om lite me hyllplanen och får mera höjd mellan varje hylla men något kortare djup då ja sågat in jack så ja kunde skjuta in de hela vägen förbi hängskenorna.
så nu kanske ja väljer att börja om något me htpc genom att kolla på låda igen då ja kan få in något större och kanske då micro atx.

vi får se vad de lider, kommer ha begränsat me tid framöver o då blir de först till nästa vinter kanske igen. men om de inte blir förrän då så lovar ja att satsa stort

Permalänk
Medlem

http://www.minhembio.com/GB79

la in en bild på hur skjutdörrarna blev iaf... bra tycker ja, sista bilden i länken
önskar ja hade haft lite tid över nu o fixa dator men fick ställa in min vanliga där nu så länge.