Nya krav på tv-licens för internetsändningar

Permalänk
Melding Plague

Nya krav på tv-licens för internetsändningar

Sveriges Televisions vd Eva Hamilton tar på nytt upp frågan om att finansiera public service genom en teknikneutral licensavgift som även omfattar datorer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

TV-licens för datorer, även om de inte har tv-kort?

Undrar om det gäller på komponenter om man bygger själv då...

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem

Gör hellre SVT till strikt betal-TV så jag slipper betala för när jag aldrig ser på det.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan titta på TV online och det är därför man vill göra så här men då säger jag att förbjud TV på nätet så är problemet löst.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Skrota hela skiten säger jag. Bara dumheter, varför ska man tvinga folk att betala för något de inte använder. Jag har ingen "tvmottagare" i min dator och betalar redan 400 kronor per månad för mitt internet.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Gör hellre SVT till strikt betal-TV så jag slipper betala för när jag aldrig ser på det.

Kan inte annat än att hålla med där.

Permalänk
Medlem

Om detta sker, kommer jag kräva av min ISP att blockera SVTs utbud för mig så jag inte KAN se på skiten, och därmed inte kan bli skyldig att betala för något jag aldrig kommer använda.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Om man frågar: "Vill du betala för något du nu inte betalar för?" är väl svaret ganska självklart?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk

Se till så de som betalar TV avgiften får inlogning då, till SVTs webb-tv så är problemet löst, men det är för enkelt, och gör att dom itne kan kräva mer pengar, så det går aldrig igenom förstås.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Fråga: Om man det framtiden kommer vara tekniskt möjligt att ta in SVT genom microvågsugnen, måste alla som äger en microvågsugn betala till SVT... (?)

absurt

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Se till så de som betalar TV avgiften får inlogning då, till SVTs webb-tv så är problemet löst, men det är för enkelt, och gör att dom itne kan kräva mer pengar, så det går aldrig igenom förstås.

Hehe väl sagt

Alternativt: fixa en generell mediaavgift/mediaskatt som gäller alla med inkomst. Gör den rejält mycket lägre i pris än TV-licensen, då den omfattar så gott som alla, och eftersom administrationen kring att jaga smitare försvinner.

Det kan jag leva med även om jag otroligt sällan kollar på TV1+2. (jag skulle ju tjäna på det, då jag redan betalar licensen nu )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Riktigt surt om detta händer...

Permalänk

Jag antar att alla ni som gnäller inte äger en tv.
Hela diskussionen blir absurd då de flesta som har internet också har en tv hemma och därmed redan betalar tv-licensen.

Skulle vara intressant att se hur mycket Hammilton tror att hon kan dra in på detta förslaget.

Visa signatur

Asbra.

Permalänk
Medlem

Man blir ju snart rädd. Har svenska folket någonting att säga till om i denna "demokrati" ? Till en viss del över riksdagen, men absolut inte över större företag som vill åt svenskar.

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Medlem

Vinterstudion <3

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem

Tycker att ett frivilligt alternativ ska finnas som låter de som betalar få ett internet konto och se deras tjänster där. Att tvinga folk och betala för mobiler och datorer för internet jack är helt vansinnigt. Internet är en fri tjänst och ska inte behöva betalas mycket mer än åtkomst.

Det värsta är att dom säger att man ska betala för SVT osv för att de ska fortfarande vara en fri kanal och inte styrd av andra medier/företag. Men det enda bra jag finner i SVT är barnprogrammen och nyheterna, men de resten 95% av sändnings tiden är det program för typ Agda(82) eller Birgitta(55) men inget för mig Alle(20).

Det värsta är ju att de vet ju att mesta dels av tv användarna inte kollar på deras kanal men de skiter i vilket. Dom har fått en lag att dom får pengar för alla tv användare, då räknas även in att man ser på andra kanaler. Samma med internet, dom la upp sin egna tjänst självmant och nu vill dom ha pengar för det också för att få dom sista typ sudenterna eller icke tv ägande personer att betala.

Åter igen pengar i fokus och nu har dom till och med en lag bakom dom.

Lite lustig diss ifrån Radiotjänst:
http://www.fairshopping.se/opinions/view/4660

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pekkasteele:

Se till så de som betalar TV avgiften får inlogning då, till SVTs webb-tv så är problemet löst, men det är för enkelt, och gör att dom itne kan kräva mer pengar, så det går aldrig igenom förstås.

Håller med dig helt och hållet. Och vi som inte har TV-kort i datorn, eller flashiga funktioner i mobilen och bara nyttjar en projektor hemma för DVD-spelande via datorn?

Men svenskar är ju så jävla dumma och sväljer allt...så klart detta kommer att gå igenom.

Permalänk
Medlem

Ska jag tvingas betala för att de har aktivt valt att lägga ut sitt material på internet utan något form av skydd? Varför har de inte bara inloggning för de som betalar avgiften istället och låter de som inte önskar ta del av SVT få slippa det. Alternativt släng det på skatten, både SVT och SR kan ses som rätt stora kanaler för att nå ut med samhällsinformation och kan sägas vara allmännyttiga. SVT koncernen behöver inte bli mindre politiskt oberoende på grund av att det ligger på skatten, vad jag vet går det väl likväl så bra att på politiskt håll styra det hela idag. Får väl se vad de hittar på, de har iaf hittat sätt att slänga pengar i sjön på alla varianter av utredningar...

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 16GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung 860 EVO 500GB | Windows 10 | Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pannkakspajjas:

Jag antar att alla ni som gnäller inte äger en tv.
Hela diskussionen blir absurd då de flesta som har internet också har en tv hemma och därmed redan betalar tv-licensen.

Skulle vara intressant att se hur mycket Hammilton tror att hon kan dra in på detta förslaget.

Studenter i drivor, speciellt de som bor i korridor.

EDIT: 173 kr i månaden extra för att ha bredband känns inte direkt billigt...

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

Hehe väl sagt

Alternativt: fixa en generell mediaavgift/mediaskatt som gäller alla med inkomst. Gör den rejält mycket lägre i pris än TV-licensen, då den omfattar så gott som alla, och eftersom administrationen kring att jaga smitare försvinner.

Det kan jag leva med även om jag otroligt sällan kollar på TV1+2. (jag skulle ju tjäna på det, då jag redan betalar licensen nu )

Jag tror mer på den här varianten.

...

Jag har lite svårt att förstå det populära i att dissa SVT, precis som om betalkanalerna är bättre. Är det rena underhållningsprogram ni då avser? Bland årets bättre program jag sett har alla sänts på SVT/Dox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Om detta sker, kommer jag kräva av min ISP att blockera SVTs utbud för mig så jag inte KAN se på skiten, och därmed inte kan bli skyldig att betala för något jag aldrig kommer använda.

Då är vi två.
Har man valt att inte ha tv hemma för att man inte ser på eländet så skall man väl slippa betala också eller?
Nä plocka bort tv från nätet så slipper dom problemet med avgiften.
Och om detta kommer igenom så kommer dom väl ta ut avgift för att du har en mobil med dataabonnemang också.

Betaltv eller plocka bort det från nätet, där hör det inte hemma ändå i mina ögon.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

DiktaturTV slår till igen!
Tur att man iaf är vettig nog att undvika deras "utbud", såvida man inte är under 8 eller över 80 så finns väldigt lite att hämta på deras skitkanaler.
Aldrig att jag ska sponsra dem med ett öre, betalt får de först när jag har nytta av deras tjänst dvs när de visar något jag vill se...
De kan glömma att jag ska sponsra deras skit oavsett vad de sätter licenskrav på, jag kan "klara mig utan" TV, mobil, micro, dator, skor och allt annat om ni hälsar på!
Hellre Amhish än SVT kund

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Gör hellre SVT till strikt betal-TV så jag slipper betala för när jag aldrig ser på det.

Du sa det kompis!

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Musikälskare

Löjligt...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hehe väl sagt

Alternativt: fixa en generell mediaavgift/mediaskatt som gäller alla med inkomst. Gör den rejält mycket lägre i pris än TV-licensen, då den omfattar så gott som alla, och eftersom administrationen kring att jaga smitare försvinner.

Det kan jag leva med även om jag otroligt sällan kollar på TV1+2. (jag skulle ju tjäna på det, då jag redan betalar licensen nu )

Blir väl lite som kollektiv bestraffning för alla som valt att inte äga någon tv och aldrig tittar på svt eller något liknande.
^^;

EDIT: förutspår en ilsken tråd så jag drar mig ut innan jag säger något jag kommer råka illa ut för/bannad XD
Känsligt ämne för mig detta XD
inte tittat på tv på säkert 7-9år minst nu och vill verkligen inte betala för något som inte kommer nytjas dom förrens barnbarn kommer hem och kräver bolibompa XD

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

om detta träder i kraft så är det ju väldigt löjligt med tv-avgift.. i princip alla har tillgång till antingen tv/internet eller både och.. om dem nu ska envisas med att ha denna hemska avgift, lägg den på skatten så slipper vi dessa extra räkningar som skickas ut!

Visa signatur

__________________
Gigabte GA-P55M-UD4, i5 760 @ Stock, Sparkle GTX460 OC @ 810 Mhz, Fractal Design 650W 80+, Corsair 12GB (2x2048MB, 2x4096Mb) 1333MHz, Lian Li PC-V351R mATX RÖD, Asus VE248H

Permalänk

Jo tjena... Punga ut 300-400kr i månaden som student för att ha en mobil du kan utveckla spel/appar till är hårt nog, men sen ska du fan ta mig också betala en avgift på nästan 200kr till bara för att du KAN se tv i den om du är jävligt desperat!

Fair enough... NAAT!

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pannkakspajjas:

Jag antar att alla ni som gnäller inte äger en tv.
Hela diskussionen blir absurd då de flesta som har internet också har en tv hemma och därmed redan betalar tv-licensen.

Skulle vara intressant att se hur mycket Hammilton tror att hon kan dra in på detta förslaget.

En tv behöver inte användas till att kolla på SVT.
Hela ideen med public service är utdaterad, det behövs inte längre.

Gör SVT till en betalkanal / reklamfinansierad, så får den konkurera på lika vilkor med övriga kanaler.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hjälpsam

Låt partierna betala licensen, sen kan statlig TV öppet ägna sig åt politisk propaganda, i stället för att behöva smyga med det.
Vi kanske skall göra med tidningarna som med TV, en statlig tidning och några få halvfria som mot dyra avgifter fått ett utgivartillstånd.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Ska dom införa TV licens på internet/datorer så SKA dom baka in det i skatten, känns sjukt när staten först vill att alla i sverige ska ha dator och sedan så ska man betala licens för den oxå... Kan ju säga att jag inte betalar licens i dag, känner att jag har vettigare saker att lägga mitt studielån på och hade jag inte haft kabel-tv som ingår i hyran hade jag förmodligen inte haft någon TV heller. tittar aldrig på den ändå

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.