Nya krav på tv-licens för internetsändningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensg88:

om detta träder i kraft så är det ju väldigt löjligt med tv-avgift.. i princip alla har tillgång till antingen tv/internet eller både och.. om dem nu ska envisas med att ha denna hemska avgift, lägg den på skatten så slipper vi dessa extra räkningar som skickas ut!

Kan inte annat än att hålla med, vore en sak om säg 20% av alla hade TV, blir ju bara konstigt när "alla" hushåll betalar TV avgift i alla fall.

Lägg bara på x% på skatten bara, det har dessutom fördelen att de som har lite pengar inte behöver betala lika mycket i avgift, bara bra om inte studenter pensionärer och låginkomsttagare betala lika mycket som höginkomsttagare som fiser ut den hundring eller två som TV omgiften är på.

Duckar och väntar på att bli nedskjuten av höger nissarna som anser att all skatt är dåligt

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

Argumentet, "oberoende och kvalitativ journalistik". Avsaknaden av det var en del till att jag kastade ut TV'n för många år sen. Sverige har en riktigt usel journalistik oavsett media.
Programutbudet är oftast totalt katastrofalt. Läser tidningen och hyr film. Skulle möjligen kunna tänka mig att ha någon typ av PPV system för de program som kan vara intresanta. Men troligen så trycker dom till med överpriser för en sån funktion.

Permalänk
Medlem

Jag ska börja projicera mina egna alster på månen, sen skicka räkningar till random folk för att dom kan se det på månen...

Köpes: jättestark projektor

Permalänk
Medlem

Dra in hela skiten i skatten istället så folk glömmer bort det...

Ser helst att det bakas in i skatten eller skrotas helt! Lär ju spara den hel del pengar och staten slipper jaga lincens-smitare hela dagarna...

Permalänk
Medlem

Om detta går igenom, då kräver jag att SVT lägger ull ALLT material som de har producerat genom åren.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem

Jag förstår faktiskt inte varför man inte bakar in den i skatten. Sänk grundavgiften för alla med 3000kr och så har vi löst problemet...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Skrivet av Fuuza:

Om detta går igenom, då kräver jag att SVT lägger ull ALLT material som de har producerat genom åren.

Japp och även det som de köper in. I dagsläget kan man bara titta på deras egna produktioner...

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Citat:

På ena sidan finns anhängare som menar att avgiften är en förutsättning för oberoende och kvalitativ journalistik

Och den ska komma via hamiltons (S)(V)T... Det där var dagens asgarv. Helvete vad jag skrattade åt detta.

I övrigt, gör betalkanal för de som vill ha SVT och ta bort licensen! Jag vill inte titta på skiten på TVn, jag vill inte titta på skiten via telefonen, jag vill inte titta på skiten via PC, jag vill inte titta på skiten via någon annan manick som nu råkar ha ett nätverksjack.

Sluta tvinga på mig kostnader för fanskapet!

Permalänk
Medlem

Jag har ingen TV, och jag kollar ALDRIG på tv online,, fan heller att jag ska betala nått då!

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

De som är chefer måste ju ha mer pengar i lön så varför inte komma på nya sätt att ta ut TV-licens på.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

"Jag har satt upp en skylt här hemma med lite info på så nu ska alla som åker förbi skylten (inte ens kollat på den) betala för att dom haft MÖJLIGHET till att kolla på den och ta del av informationen som står på skylten" ....

Hur löjligt är inte det? Får jag göra så?

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk
Skrivet av Neco:

Jag ska börja projicera mina egna alster på månen, sen skicka räkningar till random folk för att dom kan se det på månen...

Köpes: jättestark projektor

Jag kan vara med och sponsra den iden mot en del av inkomsterna!

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk

Jag tycker det är bra om de som sagt öppnar upp sitt tv arkiv till 100% så att alla kan komma åt allting när de vill. då skulle jag kunna tänka mig att betala ..

fast den där melodifestivalen de håller på med tycker jag de kan köra upp i arslet. sämre skit får man leta efter bra länge

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Skrivet av Saandberg:

Japp och även det som de köper in. I dagsläget kan man bara titta på deras egna produktioner...

/S

Stämmer inte, man kan se många andras produktioner. Men ag håller med om att mer borde finnas tillgängligt.

Förstår inte att folk kan bli så upprörda och jag förstår verkligen inte hur ni lyckas undvika SR/SVT till 100%. Hur jobbigt kan det vara att bara betala? Vi ska vara glada att vi har kanaler utan vinstintresse och politiska anknytningar i Sverige. Kolla bara på USA.

De allra flesta kommer inte att beröras av detta förslag och är dom inte helt it- iqbefriade så kommer de på en lösning som ger folk möjlighet tilll internet utan en licensavgift.

Världen går inte under, de har inte ens lagt fram ett utformat förslag än.

Visa signatur

Asbra.

Permalänk
Medlem

Tror det är fler än mig som klara sig gott utan TV eller SVT. Jag skaffade inte internet heller för att kunna se på SVT play. Kan de inte bara licensepliktiga alla som har ögon så slipper vi fundera på saken. Finns ju i stort sätt ingen som inte behöver betala i och med det här förslaget. Man då enbart ha fast telefon via vanligt telejack. Ingen radio, tv, datorn, ipad eller mobil. I dagsläget betalar jag inte TV-licensen där för att jag inte äger någon TV. Klara mig gott med datorn. Jag tittar inte på SVT play heller och om det försvann från nätet så skule jag inte bry mig så mycket heller. Tråkigt skulle det vara men inte gör det så mycket tycker jag. Det mest som SVT sänder intreserar inte mig heller så varför ska jag betala för det? Om man inte vill ha det så ska man inte behöva betala för det. Finns undantag förståss som sjukvård, brandkår etc som alla måste betala. AKA skatt. SÅ om de nu vill att ALLA ska stödja SVT så kan de gått och väl bara in dem i skatten. Men det vill inte Eva Hamilton för då minskar intekterna och hon har själv sagt att de inte kan bedriva den typ av verksamhet de gör med så lite pengar. En licens kostar 200kr i månaden och om hälfen av alla svenskar betalar så blir det ca 10 miljarder om året. Sen har de inteckter på melodifestivalen och en drös med andra ring och rösta program. SVT åker redan runt på en räkmacka ut att ge oss tittare valuta för pengarna. Gör för f*n något som vi vill titta på så kommer vi med största sannolikhet att betala. Jag som nyligen hade börjat ändra inställning om SVT att de börjat bli lite bättre men detta var droppen. Hoppas någon avisar dett förslag som nånsens för det är just vad det är.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

Känns inte direkt rättvist att alla ska betala på skatten häller. Då slutar man med att blinda betalar för något dom inte kan se, döva som betalar för något dom inte kan höra (radio) och folk som inte tittar betalar för något dom varken kan höra eller se.

Lättast: Slopa hela skiten, höj avgiften på kanaler via internet leverantören så dom kan köpa in lite bra program / slopa reklamen och LÅT FOLKET VÄLJA OM DOM VILL TITTA PÅ TV!

Alt: Ha en folkomröstning vad som ska hända med SVT.... Skulle säkert sluta med att alla i landet skulle pynta 50kr var för att dom ska sända kalle anka på julafton och jul kalendern och "myrornas krig" mellan 1a Jan till 1a Dec

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem

Hah har inte kollat på tv på säkert 3 år nu. Värdelöst media i dagens läge!

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Avstängd

Jag betalar redan TV-licens, räcker inte det. Och de så kallade reklam-kanalerna, inte fan är de gratis för tittarna, kostar juh likförbannat. Ska jag betala för att se på TV så ska det fan i mej vara reklamfritt.

Permalänk
Medlem

SVT skulle bara syssla med det samhällsnyttiga, sådant som ej hade produceras av en kommersiell kanal, dvs frånvarande från utländska tv serier, sport mm
De skulle sända lite kultur, något konsument program, UR, och rigeringierens debatter mm, och en mer slimmad nyhets organisation.
Borde halvera budgeten.
Sedan läggs det in i statens utgifter då det bör ses som viktigt för alla svenskar

Göra SVT till en kodad (dvs frivilligt) betalkanal är lika med att dödförklara det och det tror jag inte vore bra för Sverige
Blir till slut som i USA där alla har sin kanal och man barra får höra det som bekräftar ens politiska ståndpunkt och stryks medhårs

Dvs jag tror att SVT fyller en viktig funktion men att nuvarande betalmodell inte fungerar särskilt bra.
För om man inkluderar internet, så kan man ju faktiskt säga att den indirekt är obligatorisk. för viken människa kan snart vara utan internet bortsett från någon eremit och dom som födes före andra världskriget

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni som inte har bil om att finansiera motorvägar? Finns ju betalvägar som alternativ.
Sjukvård? Alla kan väl ha privat sjukförsäkring.
Skolan? Man kunde väl betala mat och skolgång för sina egna barn.
Ålderboende? Har man inte råd får man väl ha farmor hemma hos sig.
Armé och försvar? Varför ska jag betala för det, Sverige har inte varit i krig på flera hundra år.
Public Service? Bah! Längtar till Italiens och Berlusconis härliga tv.

Eller?

Permalänk
Medlem

Jag tycker SVT fyller en väldigt viktig roll och jag betalar TV-licens. Men, jag tycker att reglerna kring är helt wacko. Varför ska jag som ensamboende deltidsarbetande student som i princip inte kollar på TV betala lika mycket som någon som är 30, heltidsarbetande och bor med sin äkta hälft... eller snarare, varför betalar dessa två personer 2076 kr tillsammans, dvs 1038kr medan jag som har sjukt mindre pengar betalar det dubbla? TV-avgift bör absolut inte vara en skatt, men den bör inte drabba unga personer med låg inkomst heller.
Saken är att det helt enkelt inte blir rättvist då vissa faktiskt får en större bördan. Avgiften kan antagligen sänkas om alla vuxna personer betalar för sig ist för per hushåll, eller om att betalningen är baserad på en årsminimuminkomst, utan att vara en skatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ckghagen:

SVT skulle bara syssla med det samhällsnyttiga, sådant som ej hade produceras av en kommersiell kanal, dvs frånvarande från utländska tv serier, sport mm
De skulle sända lite kultur, något konsument program, UR, och rigeringierens debatter mm, och en mer slimmad nyhets organisation.
Borde halvera budgeten.
Sedan läggs det in i statens utgifter då det bör ses som viktigt för alla svenskar

Göra SVT till en kodad betalkanal är lika med att dödförklara det och det tror jag inte vore bra för Sverige
Blir till slut som i USA där alla har sin kanal och man barra får höra det som bekräftar ens politiska ståndpunkt och stryks medhårs

Dvs jag tror att SVT fyller en viktig funktion men att nuvarande betalmodell inte fungerar särskilt bra.
För om man inkluderar internet, så kan man ju faktiskt säga att den indirekt är obligatorisk. för viken människa kan snart vara utan internet bortsett från någon eremit och dom som födes före andra världskriget

Svt är ju en betalkanal redan idag. enda skillnaden är att men då skulle kunna se hur många som faktiskt utnyttjar SVTs service. För om ingen tittar vad spelar det för roll om den är så himla bra? Varför ska dina och mina pengar gå till något som inte folk utnyttjar? SVT får idag pengar utan att motprestera något. Om de nu är en allmän nytta och ska fungerar som en funktion i samhället. Då tycker jag det hör hemma hos skatten precis som sjukhus och alla andra saker som är bra att ha men inte alla använder. Men det ska självklart finnas.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av BME:

Jag tycker SVT fyller en väldigt viktig roll och jag betalar TV-licens. Men, jag tycker att reglerna kring är helt wacko. Varför ska jag som ensamboende deltidsarbetande student som i princip inte kollar på TV betala lika mycket som någon som är 30, heltidsarbetande och bor med sin äkta hälft... eller snarare, varför betalar dessa två personer 2076 kr tillsammans, dvs 1038kr medan jag som har sjukt mindre pengar betalar det dubbla? TV-avgift bör absolut inte vara en skatt, men den bör inte drabba unga personer med låg inkomst heller.
Saken är att det helt enkelt inte blir rättvist då vissa faktiskt får en större bördan. Avgiften kan antagligen sänkas om alla vuxna personer betalar för sig ist för per hushåll, eller om att betalningen är baserad på en årsminimuminkomst, utan att vara en skatt

Blir det rättvist att ett par betalar avgift per person när dom har en gemensam ekonomi?
Ser inte det rättvisa i det.
Visst mer inkomst men väldigt mycket mer orättvist då man betalar tillsammans och inte per person.
Per person hade i så fall inbegripit att "barnen" när dom växer upp måste börja betala för sig på studiebidrag.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Tycker SVT borde vara betalkanal, de måste ju prestera något för att man ska betala för det...
I dagsläget så sjunker kvalitén på deras "program" och utbudet smalnar, allt medan intäkterna ökar. Nä, tvinga dem att prestera för att få betalt, så fungerar det i resten av samhället...

Permalänk
Medlem

Jag är för oberoende nyheter, tyvärr är fan rapport och alla dom där värre än tv 4 nu för tiden, deras valvakor var ju katastrofalt dåliga, varför ska vi bekosta alla andra värdelösa program (sett i mina ögon) med vår tv avgift, oberoende nyheter och liknande är en sak, allt det andra ska inte bekostas av tvångspengar. Slopa skiten och så man slipper ha kontroller av tv avgift vilket antagligen kostar en förmögenhet, gör EN statiligt finansierad nyhetskanal, utan massa annat trams, så är alla med och betalar och så blir det inte så dyrt.

Ang det där med motorväg, att folk som inte har bil finansierar den... Vad fan har dom en punktskatt på bensin för isf?

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Svt är ju en betalkanal redan idag. enda skillnaden är att men då skulle kunna se hur många som faktiskt utnyttjar SVTs service. För om ingen tittar vad spelar det för roll om den är så himla bra? Varför ska dina och mina pengar gå till något som inte folk utnyttjar? SVT får idag pengar utan att motprestera något. Om de nu är en allmän nytta och ska fungerar som en funktion i samhället. Då tycker jag det hör hemma hos skatten precis som sjukhus och alla andra saker som är bra att ha men inte alla använder. Men det ska självklart finnas.

Du har nog inte läst inlägget

skrev kodad betalkanal (dvs frivilligt)

sedan skriver jag "Sedan läggs det in i statens utgifter då det bör ses som viktigt för alla svenskar"

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Blir det rättvist att ett par betalar avgift per person när dom har en gemensam ekonomi?
Ser inte det rättvisa i det.
Visst mer inkomst men väldigt mycket mer orättvist då man betalar tillsammans och inte per person.
Per person hade i så fall inbegripit att "barnen" när dom växer upp måste börja betala för sig på studiebidrag.

Nej, inte barnen, för de har inte ett eget hushåll
Eget Hushåll + Person = betala avgift.
Då jag antar att majoriteten av hushåll i sverige har "en mamma och en pappa" skulle det betyda väldigt många flera personer som skulle behöva betala TV-avgift och därmed kan man sänka avgiften utan att förlora intäkt.
Du tar ju enbart i beräkning 18-åringar som studerar och bor hemma, vilket jag inte menade. Men har de eget hushåll (som de antingen har studielån för eller jobbar) borde betala enligt mig, men bara om deras inkomst är tillräckligt hög (ex över 200 000 per år eller dylikt). Och under denna modell skulle avgiften vara lägre.

Min poäng är helt enkelt att nuvarande system är utformat att vara solidariskt vilket inte är feltänkt, men som det ser ut så gynnar det gemensamma hushåll och höginkomsttagare, vilket inte är särskillt solidariskt.

Permalänk

Bort med reklam överhuvudtaget.
Ta bort "kanaler"
Gör ALLT till betalprogram där t.ex. SVTs nyheter och samhällsinfo osv. bekostas med en mycket mycket låg skatt (som vi redan betalar 30%...*suckar*)

Fritt utbud av program där jag kan välja hejvilt vad jag vill se. Dvs. Dox, nyheter, Vetenskapens värld, div. animal planet osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Vad tycker ni som inte har bil om att finansiera motorvägar? Finns ju betalvägar som alternativ.
Sjukvård? Alla kan väl ha privat sjukförsäkring.
Skolan? Man kunde väl betala mat och skolgång för sina egna barn.
Ålderboende? Har man inte råd får man väl ha farmor hemma hos sig.
Armé och försvar? Varför ska jag betala för det, Sverige har inte varit i krig på flera hundra år.
Public Service? Bah! Längtar till Italiens och Berlusconis härliga tv.

Eller?

Trängselskatt finns redan idag.

Hur skulle du tycka om vi tog alla utgifter som sjukhusen har dela det på antaletet hus håll så fick alla betala lika mycket. Oavsett vad hushållet har för inkomst.

Vem ska ha råd? farmor själv eller är det barnens ansvar arr ta hand hom sina föräldrar. Den tid du lägger ner på att ta han om farmor är förlorade skatte pengar för staten. Därför får någon annan för en urkasslön göra det istället.

Sverige har redan idag en rätt liten armé och om ingen har en arme så kanske det inte fanns krig vem vet.

Så vitt jag vet så är inte Tv4 eller några av de andra medierna bättre erller sämre än SVT på att förvränga fakta. Tro endå att grundlagen skyddar medierna från politisk påverkan. Där har du den riktiga räddararen av fri television inte TV-licensen.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk

Jävla staten ska bara ta pengar från dem fattiga och ge till dem rika. Hellre massvis med reklam. SVT är fan ingenting att hurra över och TV4 är knappast sämre om inte bättre än dem. Staten har tillräckligt med pengar, bara snåla nissar som styr och bestämmer. Borde vara val om att lägga ner SVT och SR. Tror nog att dem försvinner då