Nya krav på tv-licens för internetsändningar

Permalänk
Medlem

Samuelelel

Det är 81 600 kr på 40 år, eller 81 600 bugg.
Bara för TV och lite radio är det rätt trisst.

Visa signatur

Imac 27" 2011, I7, 8GB, 6870M, ingen SSD. :'(.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samuelelel:

Äh, så farligt är det inte. SVT har en hel del bra att erbjuda med Sveriges Radio är definitivt värt att behålla. P3 Dokumentär har räddat många tråkiga bilresor. ~170kr/månaden är inte några pengar att gråta blod över heller.

//Betalar licensen utan att gnälla.

Ja om man är 50+ och älskar aktuellt och schlagerfestivalen, jävla skvaller kanal! -.-

**Absolut inget illa menat till er som är 50+ och älskar ovanstående!****

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pannkakspajjas:

Dömande av den här tråden är alla svenskar jävligt gnälliga.

Eller hur? Sen sitter man bara och klagar vid datorn xD.....ska vi starta en revolution här med? UT MED ÖVERSITTARNA!!!!

Jag tänker inte ge ''maffian'' ett rött öre!

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Min tanke är att man lägger med det här i skatten istället och då sänker avgiften något eftersom man kan avveckla hela deras Call Center.

Jag menar, vi har skattepengar som går till tex Polisen, sjukvård och vägunderhåll, jag har sällan behövt Polis eller sjukvårdshjälp men betalar lika mycket som alla andra. Och vägunderhåll, de som bor på landet och sällan eller aldrig använder de kommunala/statliga vägarna betalar ju lika mycket skatt för vägunderhåll som de som använder vägarna mycket mer.

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Skrivet av dupLo:

Samuelelel

Det är 81 600 kr på 40 år, eller 81 600 bugg.
Bara för TV och lite radio är det rätt trisst.

Känns inte riktigt rimligt att räkna på det så.

Med det tankesättet finns det mycket man lägger onödiga pengar på. 300kr i månaden på bredband? Ja det är minsann 144 000kr på 40 år för att läsa nyheter, ladda hem film eller porrsurfa. Eller snusare som snusar 1 dosa rapé per dag, det är 576 000kr på 40år. Eller en burk cola varannan dag, 54000 på 40 år.

Men men, jag tänker inte försöka övertala någon att börja betala tv-licens - det känns rätt menlöst då de flesta är av uppfattningen att det bara är skit.

För övrigt stavas trist med ett s.

Visa signatur

Jag är inte vegetarian för att jag älskar djur, jag är vegetarian för att jag hatar växter.

Permalänk
Skrivet av piddeman:

Ja om man är 50+ och älskar aktuellt och schlagerfestivalen, jävla skvaller kanal! -.-

**Absolut inget illa menat till er som är 50+ och älskar ovanstående!****

Nja, jag är varken 50+ eller älskar schlagerfestivalen. Däremot uppskattar jag rapport och SR P3's dokumentärer och humorprogram.

Visa signatur

Jag är inte vegetarian för att jag älskar djur, jag är vegetarian för att jag hatar växter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem

Det är väl tydligt att SVTs "yngre kunder" väljer bort kanalen och avgiften (TV) och ser allt de vill via dator och streaming istället. I panik och för att motivera höga avgifter och löner bestämmer sig SVT för att öka avgiften så den gäller alla som bor i landet, perfekt!
Som sagt var, om man får lika mycket betalt oavsett kvalitén på jobbet så blir jobbet dåligt utfört, SVT är ett lysande exempel...

"Ofärgad TV", my ass!
När det är partiledar debatt råkar man visst "glömma" eller skita i att ta med partier som Piratpartiet (tog sig in i EU valet) och Sverigedemokraterna (säkrade riksadagsplats). Vidare spenderas mycket mer tid i timmar med att belysa socialdemokraterna, och när det gäller "parat skit om" så läggs mest tid på att baktala de blå, iaf i förra valet.
Detta är irriterande även för oss som röstar rött...
Vill jag ha ofärgade nyheter, så går jag ut på nätet. Där kan jag läsa nyheter och repotage från de på plats, i första person, utan "granskning och färgning" från SVT.

Att sen påstå att alt de andra kanalerna erbjuder är Big Brother och Reklam är ju klar idioti, eller så har man snöat in på kanal 5.
Som sagt, se kvalitétskanaler som Discovery (vad SVT 2 borde vara), kanal 8 (vad kanal 1 borde vara till stor del), kanal 6 (något för ungdomar) etc.
Att se på 5 min reklam för ett bättre utbud av program och serier, det gör jag gärna. Speciellt då man kan "zappa" (nytt ord). Senast jag såg på SVT fick jag se flera minuter reklam os dem med! men då var det reklam för deras egna program, det räknas ju inte? *facepalm*
Reklam är reklam...

Permalänk
Medlem
Citat:

På ena sidan finns anhängare som menar att avgiften är en förutsättning för oberoende och kvalitativ journalistik

Jag skrattar nästan så jag gråter! SVT är inte oberoende och inte kvalitativ journalistik, men bättre än TV4. Resterande kanaler är nästan bara underhållning eller lika "grävande journalistiska" dokumentärer. Om SVT verkligen var grävande journalistik då hade jag kunnat tänka mig skaffa en TV-apparat och betala denna avgift.

Ibland visas det bra dokumentärer eller något riktigt grävande program men detta är väldigt sällan. Maximalt ett dussin program per år medräknat alla TV-kanaler gratiskanaler i kabel-TV-näten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trexpsy:

Min tanke är att man lägger med det här i skatten istället och då sänker avgiften något eftersom man kan avveckla hela deras Call Center.

Jag menar, vi har skattepengar som går till tex Polisen, sjukvård och vägunderhåll, jag har sällan behövt Polis eller sjukvårdshjälp men betalar lika mycket som alla andra. Och vägunderhåll, de som bor på landet och sällan eller aldrig använder de kommunala/statliga vägarna betalar ju lika mycket skatt för vägunderhåll som de som använder vägarna mycket mer.

Skillnaden är att den dagen du står utan polis eller sjukvård blir konsekvenserna betydligt värre. Det är ungefär som att anse att vi bör finansiera tilläggsförsäkringar på mp3-spelare kollektivt, eftersom vi finansierar sjukvården så.

Personligen har jag dock inget emot att finansiera ovanstående privat dock.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Men ska vi ha en skattefinansierad SVT så tycker att det borde vara en ren nyhets och samhällsinformationskanal, låt de kommersiella ta hand om underhållningen.

Håller med fullständigt.

"Tv-avgiften drar varje år in 7 miljarder kronor"

"även om du inte tittar eller lyssnar på public service har du ändå nytta av tv-avgiften."

http://www.fairshopping.se/opinions/view/4660

Permalänk
Medlem

tv lisens

Skrivet av Pannkakspajjas:

Jag antar att alla ni som gnäller inte äger en tv.
Hela diskussionen blir absurd då de flesta som har internet också har en tv hemma och därmed redan betalar tv-licensen.

Skulle vara intressant att se hur mycket Hammilton tror att hon kan dra in på detta förslaget.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
fel fel fel.
har för tillfället tv +tv licens har tittat på tv 8 timmar de senaste 3 månaderna och börjar allvarligt fundera på varför jag har skiten kvar .dess utom de gånger jag tittade va några avsnitt på någon serie på kanal 400 eller något , fan jag har boxer paket också de måste va not fel på mig 40 program o bara skit haft på tv varje dag några väckor nu hittar inget att kika på o stänger av tv går upp o sätter mig vid datorn istället

man borde kräva skadestånd !!

Permalänk
Hedersmedlem

Man får tycka vad man vill om svensk public service, men jag tycker inte det är så intressant att läsa om folk som inte uppskattar deras tjänster för det är inte där skon klämmer. Hade konsumtionen gått ner för public service så hade detta varit relevant, men nu handlar det inte om minskad konsumtion utan om minskade intäkter med bibehållen konsumtion men denna sker på lite andra sätt idag.

Jag kan se problematiken för SVT med att säkra en inkomst nu när konsumtionen av deras tjänster förändrats. Om lika många tittar på SVT och lyssnar på radio men färre har TV och betalar TVavgift så blir det naturligtvis problematiskt.

Det som oroar mig är ju dock hur trubbig den nya betalningsmodellen kommer att bli. Skall alla datorer (inklusiev företagsdatorer) ge underlag för public service-avgifter? Endast de datorerna med "rätt OS? Idag sitter det ju till och med datorer i busskurer så självfallet kommer det finnas datorer i varje inomhusutrymme om några år. Det kommer ju i så fall innebära att alla byggnader får denna skatt vilket är upp åt väggarna fel.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Public Service är inte bara något man ser på och lyssnar på.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Man får tycka vad man vill om svensk public service, men jag tycker inte det är så intressant att läsa om folk som inte uppskattar deras tjänster för det är inte där skon klämmer. Hade konsumtionen gått ner för public service så hade detta varit relevant, men nu handlar det inte om minskad konsumtion utan om minskade intäkter med bibehållen konsumtion men denna sker på lite andra sätt idag.

Lustigt, det är ju just i dessa fall som folk annars brukar snacka om att hitta nya affärsmodeller när det gäller vissa andra branscher. Varför ska SVT få behålla sina förlegade affärsmodeller medan musik- och filmbranschen minsann ska tvingas hitta nya sätt att ta betalt?

Skulle SVT börja koda sitt marksända utbud och kräva inloggning på SVT-play så skulle konsumtionen antagligen gå ner till att motsvara intäkterna igen. Nu har ju dock SVT valt att ge tillgång till sitt utbud gratis, och då har de ingen rätt att gnälla på att folk inte betalar.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Skrivet av teckim:

Vinterstudion <3

Bara SVTs sportsändningar är ju värt pengarna. Hade gärna sett att man fick se dom i tex Norge där jag bor. Jag kan ju se dom via TV-kanalerna utan att betala licens, men inte via SVTPlay. Hade lätt betalat en tusenlapp för en hel vintersäsong med Pops och co.

För att inte vara helt OT så kan jag ju säga att de flesta förmodligen skulle sakna SVT om man tog bort det.. ÄVEN om ni inte tror det nu.

Edit: glömde nämna att SR faktiskt sänder SAMTLIGA elitseriematcher på nätet(hockey). Det är rätt mycket innehåll asså...

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem

Då majoriteten av folket fuskar med avgiften så är det bättre att lösa den på följande vis,
Lägg in tv licens kostnaden i inkomst skatten istället så får de in mer pengar utan att folk klagar och de som inte tjänar några pengar slipper betala.

Permalänk
Medlem

Hela denna grejjen tyder bara på att de som har hand om detta kommer inte på någon bra lösning o kastar ut någon skräp lösning som vanligt... Om detta går igenom ska alla ha rätt att få pengar för att folk har en hemsida folk kan komma åt men aldri nånsin är på endå. är jätte lätt sak o fixa när det gäller svt t.ex över nätet. Ge de som betalar för TV licens användare namn & lösenord. Men antar att de inte vill det. för då får de ju inte pengarna som de själva inte ens ska ha...^^ sjukt dålig lösning av de enligt mig

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Medlem

Jag röstade nej för då tycker jag att man lika gärna kan betala det som skatt.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av necry:

Hela denna grejjen tyder bara på att de som har hand om detta kommer inte på någon bra lösning o kastar ut någon skräp lösning som vanligt...

SVT är vad gäller tekniska lösningar långt ifrån de mest skyldiga. Om någon är upprörd över detta borde ilskan riktas mot de stora mediabolagen, för musik och film, vilka verkligen inte följt med tiden, och därför i mycket gjort Internet lösningar svårare än de borde vara.

Permalänk

TV-licensen är på 2076/år vilket max 20% av sweclockers användare betalar ÄVEN om 95% av dem har en TV.

Hur som helst kan vi beakta exemplet med skatteavdrag -->

Exempelvis skulle 0,5% av en årsinkomst -->

--> Den som tjänar bara 200000 brutto /år --> 1000 kr per år
300000 brutto --> 1500 kr
400000 brutto --> 2000 kr

Nackdelen är att den som tjänar 2 miljoner skulle då betala 10000 kronor. Med tanke på att dessa personer nästan aldrig ser eller har en teve (pga att de jobbar mycket) så vet jag inte om TV-licens på skatten är en bra idé. TÄNK också på att vid mitt exempel så får Radiotjänst in MINDRE pengar än idag eftersom alla studenter som knappt tjänar 100000 per år och alla företagare med nolltaxering.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det var som motvikt till inlägget jag svarade på just för att påvisa hur ovidkommande dessa föråldrande propagandauttryck är. Jag hoppades alltså frammana någon slags eftertanke.
Nästa gång du inte förstår budskapet, så du behöver inte tillskriva mig åsikter eller egenskaper jag inte har. Det räcker med en konkret fråga så kan jag utveckla mitt resonemang i stället för att du stoppar ord i munnen på mig.

Okej men det var menat som en fråga om jag nu gjorde mig otydlig. Jag tolkade det du skrev på ett sätt men tydligen så var det fel. Jag försökte inte tillskriva dig någon åsikt eller för den delen stoppa ord i din mun. faktum var att jag på samma sätt som du gjorde ville uppmana dig till eftertanke. Om du tog illa upp så var det inte menat så.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

TV-licensen är på 2076/år vilket max 20% av sweclockers användare betalar ÄVEN om 95% av dem har en TV.

Hur som helst kan vi beakta exemplet med skatteavdrag -->

Exempelvis skulle 0,5% av en årsinkomst -->

--> Den som tjänar bara 200000 brutto /år --> 1000 kr per år
300000 brutto --> 1500 kr
400000 brutto --> 2000 kr

Nackdelen är att den som tjänar 2 miljoner skulle då betala 10000 kronor. Med tanke på att dessa personer nästan aldrig ser eller har en teve (pga att de jobbar mycket) så vet jag inte om TV-licens på skatten är en bra idé. TÄNK också på att vid mitt exempel så får Radiotjänst in MINDRE pengar än idag eftersom alla studenter som knappt tjänar 100000 per år och alla företagare med nolltaxering.

Man kan ju tänka sig ett tak på typ 3000 eller något... alltså en max taxa för hur mycket det får kosta.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birks:

Då majoriteten av folket fuskar med avgiften så är det bättre att lösa den på följande vis,
Lägg in tv licens kostnaden i inkomst skatten istället så får de in mer pengar utan att folk klagar och de som inte tjänar några pengar slipper betala.

Oj så fel du har, citerar ur Aftonbladet:

Eva Hamilton anser att den nuvarande tv-avgiften fungerar bra. Nio av tio svenska hushåll som har tv-mottagare betalar. Men på sikt, skriver hon, kommer det att krävas en modifiering.

Så, majoriteten betalar.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Om man ska döma av tidigare metoder lär inte företag och deras datorer gå fria om det här förslaget skulle gå igenom.

"Även butiker som säljer TV-apparater måste betala licens för innehavet. Livsmedelskedjan Netto dömdes 2007 i Länsrätten att betala tv-licens för de tv-apparater de sålde i sina butiker trots att apparaterna var nedpackade."

http://sv.wikipedia.org/wiki/TV-avgift_i_Sverige

Permalänk
Avstängd

Jävla påhitt!!

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trexpsy:

Jag menar, vi har skattepengar som går till tex Polisen, sjukvård och vägunderhåll, jag har sällan behövt Polis eller sjukvårdshjälp men betalar lika mycket som alla andra

Du kanske inte har ringt polisen så ofta, men du tror inte att du har haft nytta av en myndighet som motarbetar brottsliget ändå? Detsamma gäller vägar sjukvård, bråndkår m.m. Bara för att man inte märker av dem betyder det inte att man inte har nytta av dem.

Jag brukade använda sr.se för utrikesnyheter men tycker de var alldeles för selektiva med vad de ville förmedla och det fanns helt enkelt mycket bättre alternativ. Samma med svt.se jag tyckte inte de var oberoende alls. Kan nämna att jag sällan läste inrikes-nyheter så vet inte hur det är där. Nu använder jag inte någon public service alls. Inte i bilen, har ingen tv och inte på internet heller.

Internet öppnar för att man ska kunna välja precis vad man vill ha över hela världen, därför tycker jag idén är lite absurd. Först ge ut innehållet gratis över den enda riktigt öppna kanalen sedan tvinga folk att betala. Dessutom ger man ju innehållet till hela världen när man lägger det på internet, sedan tar man betalt av de man kan.

Nu finns det ju många som inte är bekväma med att använda internet och talar inte heller några andra språk. Jag betalar gärna lite extra skatt för att de ska få public service, de har ju nytta av det och kan inte ta del av alternativa kanaler lika enkelt som jag. Varför kan man inte ha både licens-avgift och skatten. Då bidrar jag till att det iaf finns nyheter som alla kan ta del av och det allra viktigaste på tv/radio/internet samtidigt som jag slippet betala för sånt som jag rent ut sagt tycker är skräp.

edit: hittade på ett nytt ord...

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddeman:

Ja om man är 50+ och älskar aktuellt och schlagerfestivalen, jävla skvaller kanal! -.-

**Absolut inget illa menat till er som är 50+ och älskar ovanstående!****

När jag var runt 20 år tyckte jag att SVT hade det bästa urvalet av nyheter, dokumentärer, information, samhällsprogram, kulturprogram etc.

TV3, TV4, Kanal 5, TV6 etc är bra men det är enbart nöje.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Fel väg att gå. Det här är ju ungefär som att slå bensin på elden, med tanke på alla hobbyanarkister som ger blanka fan i tv-licensen som den ser ut idag.

In med det i skatten, slimma organisationen och skrota radiotjänst.