Läckta specifikationer för nya Macbook Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nu är det ju så att det inte är fiberuppbyggt utan koppar.

aha 10gbit versionen är kopparkablar?, ibland missar man väsentliga detaljer "/ ^^
nu blev namnet inte lika dåligt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xwerty:

Bara jag som tycker att namnet thunderbolt både är lite töntigt och missvisande?
Jag menar det är ju ljus vi pratar om och inte ström?

Vad består en blixt av? (Frågan är retorisk)

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Leeloo:

Inget MPB för mig. Vill inte ha något äckel-Intel grafikkrets.

Köp en större modell då så slipper du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Suck, du läste inte vad jag skrev om att apple smyger med det?
Macbook och macbook pro har exakt samma moderkort. 8GB fungerar alldeles utmärkt i macbooken oavsett vad Apple säger.

Om du hade velat att jag skulle förstå så hade du kunnat skriva att man kan stoppa in 8GB själv. Jag har ingen aning vad "smyger med det" betyder.
Jag angav fortfarande anledningen till varför den ena heter Pro och den andra inte.

Otrevlig
Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

4 GB DD3 SDRAM med 1333 MHz? Sitter dom i själva minnet eller ligger dom i en påse bredvid tror ni?

13,3" skärm MED bakgrundsbelysning!?! Äntligen! Jag är så jävla trött på att behöva ta av höljet och hålla skärmen upp mot en ljuskälla varje gång jag ska använda min nuvarande MBP.

Antingen är killen som skriver Apple:s informationsblad i Tyskland kass eller så är bilden/motivet fake.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Antar att dom kommer göra som dom alltid har gjort när dom tar fram något nytt, ett event, någon som vet när det är?

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Då de inte finns något diskret grafikkort får batteri tiden allt vara bra mycket bättre än på tidigare modeller för att kompensera.

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk

Men vadå? Ska mindisplay-porten föreställa light peak-kontakten? Ska minidisplay- och lightpeak-kontakten ligga i samma port och varför är den isåfall inte märkt med BÅDE en blixt och en skärmikon?
Kontakterna på bilden ser ut *exakt* som de gör på min mac (förutom ikonen på den påstådda lp-porten)... Känner en viss skepsis mot den här bilden....

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Dags att ta ett steg från 1280x800.. tänk vad gött det hade varit med 1440x900 som standard ist, ca 27% fler pixlar för den som inte tycker det verkar vara så stor skillnad.

Kan inte också apple gå i bräschen som de brukar och ta bort optiska enheter från bärbara - ännu bättre batteritid ist!

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Musikälskare

Damn va nice... Vill ha

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Tänkte bara på en sak...

PIKACHU GO! THUNDERBOLT!

Permalänk
Medlem

För er som har missat, så har http://www.macrumors.com/ fått bekräftat att det att specen som är angiven gäller för instegsmodellen, dvs. den billligaste. Lägger man till några tusenlappar så ska ni nog se att man kan får bättre display, och förhoppningsvis bättre grafikkort.

Visa signatur

Laptop: FSC Amilo sa3650 med ZM87 + GraphicBooster (Externt Radeon HD3870)
Laptop: MacBook Pro 13" 2011

Permalänk
Medlem

hmm, valet av grafikkort fick en att undra lite. ska i o för sig bli intressant o se hur kortet presterar.

dock vill ja vänta på officiell spec innan jag ropar hej allt för högt

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Dåligt med så låg upplösning tycker jag.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vad består en blixt av? (Frågan är retorisk)

Jag vet att det är ljus men det är ändå laddningar i grund och botten, den mesta energin vid åska blir väl värme?
nevermind inte likt apple med blixtar som symboler iaf

Visa signatur
Permalänk
Discokungen
Skrivet av DeluxXxe:

Dåligt med så låg upplösning tycker jag.

It's a feature! Men ja, jag håller med.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av jens:

hmm, valet av grafikkort fick en att undra lite. ska i o för sig bli intressant o se hur kortet presterar.

dock vill ja vänta på officiell spec innan jag ropar hej allt för högt

Jo det ska bli ytterst intressant att se hur det presterar, då jag har svårt att tro att de skulle gå tillbaka till en mycket sämre krets nu när spelande på mac blivit större i och med steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radaradam:

Klart de la till "Pro", då de uppdaterade datorn. Och visst var det en del som skiljde dem, men inte massor. SD-läsare, upplyst tangentbord, något högre klockfrekvens på processorn, något bättre batteri, möjlighet till mer minne och firewire.

Alltså, vad har folk förväntat sig egentligen? Tycker det verkar helt okej detta för instegsmodellen i pro-familjen. De stora uppdateringarna hamnar i de större modellerna.

Helt annan skärm. Sanslöst stor skillnad. 13 MBP är en Pro. Sen att man trackar ner
den och gnälle att den inte "borde" få heta Pro, är samma sak som att Porsche Boxter
ägare gnäller och säger att 911 suger då den ej har en mittmonterad motor. Sanning är. Du köper
bara en boxter när du inte har råd med en 911. Samma sak. Du köper en White när du inte har råd med en Pro. Enklaste medlet att försvara sitt köp, är att tracka ner på 13"Pro.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Blir batteritiden bra så känns det som en rätt vettig maskin, kan jag tycka. Till hösten blir det nog till att ta med den lista över kandidater. Nya Vaion verkar inte helt tokig heller, men den lär väl kosta fyra gånger mer... Ibland är batteritid viktigare än spelprestanda. Till exempel på en skoldator

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk

Intel grafikkortet sätter ca 5000p i 3DMark 06 vilket är snäppet högre än den gamla Nvidia kretsen. Men fortfarande rätt så kasst för en såpass dyr dator 2011.

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xwerty:

Jag vet att det är ljus men det är ändå laddningar i grund och botten, den mesta energin vid åska blir väl värme?
nevermind inte likt apple med blixtar som symboler iaf

optiskt fiber innebär att man utnyttjar ljuset för att föra över data, istället för elektriska signaler. I och med att ingenting går snabbare än ljuset så är det klart att det är bästa sättet att föra över data. Det är därför fiberoptik är den nya standarden för bredband.

Dock kan inte datorer läsa av fiberoptik. Därför har man en mottagare som gör om ljussignalerna till elektriska signaler när datorn ska läsa av det.

Därför är det inte rent tekniskt en optisk port som apple ska införa, utan att man vill marknadsföra den som ''snabbare än blixten''

Permalänk
Medlem

Det enda som är säkert är att den kommer ha en saftig prisslapp jämfört med PC med likadan uppsättning

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

En teori är att denna MBP 13 kommer bli instegs modell och den andra modellen blir dyrare med bättre prolle + diskret grafikkort och eventuellt högerupplösning och SSD.

vita Macbook borde försvinna (vilket i praktiken den redan gjort )

Permalänk
Medlem

Bredvid blixt-ikonen syns en anslutning som är väldigt lik vanliga Mini Displayport.

Kan det vara så att det är just en Mini Displayport och kontakten till vänster om symbolen är den nya Lightpeak/Thunderbolt anslutningen...?!

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem

Med så pass "små" uppdateringar behöver jag nog inte ens tänka tanken på att uppgradera. Lite tråkigt dock att de inte ändrat designen, enligt bilden då.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av kibatronic:

Bredvid blixt-ikonen syns en anslutning som är väldigt lik vanliga Mini Displayport.

Kan det vara så att det är just en Mini Displayport och kontakten till vänster om symbolen är den nya Lightpeak/Thunderbolt anslutningen...?!

Kanske men den är extrem lik firewire 800 och firewire loggan brevid ger en föraning om att det mycket möjligt kan vara de.

Permalänk

Om detta blir instegsmodellen för 999 dollar känns det som rätt hyfsade specs, är det inte det så känns det verkligen som en besvikelse.
Är rätt sugen på en 13-tummare men att köpa en dator för 10k+ och inte ens få en diskret grafikkrets känns inte riktigt klokt.

Permalänk
Skrivet av kibatronic:

Bredvid blixt-ikonen syns en anslutning som är väldigt lik vanliga Mini Displayport.

Kan det vara så att det är just en Mini Displayport och kontakten till vänster om symbolen är den nya Lightpeak/Thunderbolt anslutningen...?!

Njaej, det är ju firewireporten...

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk

Nya bilder på Thunderbolt porten

http://www.9to5mac.com/53442/new-higher-res-macbook-pro-image...

Tråkigt att det inte blev någon ny design för den billigaste modellen. Lär ju inte ha ändrats mycket på de andra heller... Men det återstår och se.

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem
Skrivet av kibatronic:

Bredvid blixt-ikonen syns en anslutning som är väldigt lik vanliga Mini Displayport.

Kan det vara så att det är just en Mini Displayport och kontakten till vänster om symbolen är den nya Lightpeak/Thunderbolt anslutningen...?!

Hur blir det då med alla andra symboler är Mini displayporten en usb port ??
Den till vänster är en firewire port.