Siba-familjen på väg att ta över Netonnet

Permalänk
Melding Plague

Siba-familjen på väg att ta över Netonnet

Familjen Bengtsson ser ut att via bolaget Waldir bli majoritetsägare i Netonnet. På sikt kan Netonnet nu komma att bli en del av Siba-koncernen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag gillar netonnet men jag hatar Siba så hur fan ska detta sluta : (

Visa signatur

Stationär: Corsair Air 540 | Xigmatek NRP-HC1501 No Rules Power @ 1500W | Intel Core i7 7700K @ 5,0 Ghz | GA-Z270X-Gaming | Corsair Dominator Platinum 16GB DDR4 DRAM 3200MHz | EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 GAMING | ASUS ROG RAIDr Express 240gb SSD | WD Caviar 1TB x3
Laptop: ASUS G55VW | Nvidia GTX 660M 2GB | Intel Core i7 3610QM | Corsair Force GT 120GB SSD | 16GB DDR3 Ram 1600mhz

Permalänk
Medlem

Iba är bland den sämsta skiten man kan hitta vad kommer till kunniga arbetare, bra kundtjänst och de har hutlösa priser.

NoN är många gånger bättre på samtliga punkter.

Permalänk
Medlem

Nae fyfan! Siba suger ju totalt!
Net on net är billiga och har bra grejer! Dom har ju lite datorgrejer och sånt så!
Hoppas verkligen inte de blir sibas skit priser och skit service och skit produkter

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis märker vi ingen skillnad, älskar deras lagershoppar!
Så skönt att bara gå in och ta det man ska ha utan att behöva tala med någon säljare som vill pracka på en 100 tillbehör och 50 extra försäkringar.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Håller med övriga, Siba suger och netonnet är mycket bättre på allt i sammanhanget.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrfresh:

Förhoppningsvis märker vi ingen skillnad, älskar deras lagershoppar!
Så skönt att bara gå in och ta det man ska ha utan att behöva tala med någon säljare som vill pracka på en 100 tillbehör och 50 extra försäkringar.

precis!

Visa signatur

Dan B ...

Permalänk
Medlem

Om priserna ligger på samma nivå o man slipper alla påflugna smilfinkar så bryr jag mig inte.

Permalänk

Vore mycket tråkigt med tanke på att Siba (som övriga kommentatörer har antytt) är en riktigt kass elektronikkedja.
Vi får helt enkelt hoppas på att detta bara är spekulationer och inte något som kommer realiseras.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk
Medlem

Är Siba sämre än någon av dom andra stora mainstreamkedjorna?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Är Siba sämre än någon av dom andra stora mainstreamkedjorna?

Beror ju oftast på hur pass bemöt man har blivit av respektive.

Men jag säger nej, dom är väl lika usla.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

tror inte de kommer ändra på konceptet lagershoppar allt för mycket. min oro ligger mest i hur de sköter garantiärenden. NetOnNet har varit underbara på den sidan. vid alla tillfällen jag köpt något där har de i praktiken tillämpat distansavtalslagen även fast man handlar i butik. vet inte om de måste göra det eftersom det är en lagershop och man inte har någon möjlighet att "testa" varan men det är ändå bra. även reklamationer har gått smidigt. men om siba kommer och ändrar rutinerna kan det mycket väl bli ohållbart.

Visa signatur

Stationär: FD Define R4 | Asus P8Z77-V Pro | Core i5 3570K @ 4.23GHz | 8 GB Corsair Vengeance @1648Mhz | Asus Radeon HD 7790 | Samsung Evo 850 512 GB | Win 10 Home x64 | NAS Synology 210j 2x2TB Samsung F4

Permalänk
Medlem

Tur att det finns fler firmor att handla av...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Är Siba sämre än någon av dom andra stora mainstreamkedjorna?

Enligt min erfarenhet ja (fast Media Markt ligger inte långt efter).

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som får bilden av supersminkade blonda tjejer i röda tröjor när man tänker på Siba?

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Explorer45:

Enligt min erfarenhet ja (fast Media Markt ligger inte långt efter).

På vilket sätt och varför?

Enligt min erfarenhet har kedjan väldigt liten betydelse i jämförelse med enskilda butiker.
Alltså, en Siba på plats A kan vara mycket bättre än On-Off på plats B.
Men On-off på plats C kan vara mycket bättre än Siba på plats D.
osv.

Att Siba generellt skulle vara sämre tror jag inte stämmer.

Permalänk
Skrivet av Swebbe:

Är det bara jag som får bilden av supersminkade blonda tjejer i röda tröjor när man tänker på Siba?

tänker mer på tonåriga säljar-typer som inte har en aning om vad de snackar om...

hur som helst så bådar detta illa för netonnet, riktigt illa...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Dåliga nyheter....jag hoppas verkligen att siba inte ändrar något. Har inte heller haft någon bra erfarenhet med Siba och dess skit butiker.

Förhoppningsvis kommer detta inte ändra varför vi gillar NetonNet som vi gör idag, vet inte riktigt vad för butiker man bör kolla efter där man får vettiga priser och bra kundtjänst utan att vänta mer än 20 minuter för att få hjälp. NetonNet har alltid haft saker som ingen annan av de större elektronik kedjorna har.

Visa signatur

Intel 4670k stock - Cm Hyper 212 EVO -Z87M-Plus- Asus Radeon GTX 770 2gb OC - Corsair Vengeance 4 x 4gb DDR3 1600 - Corsair 650w - Bitfenix Prodigy M

Permalänk
Medlem

Siba har erbjudanden då och då som är riktigt bra, samma gäller el-giganten. Men handlar man på ordinarie erbjudanden så gör man inte några kap jämfört med de flesta webbbutikerna.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Skrivet av arnamide:

Jag gillar netonnet men jag hatar Siba så hur fan ska detta sluta : (

-||- fyfan

Permalänk
Medlem

Nej för fan! Rör de dör de! Netonnet är ju guld värd. Grymt billiga och bra på allt. Siba dess värre är ett skämt.

Visa signatur

Games!

Permalänk
Medlem

NEJ NEJ NEJ och åter igen NEJ! Netonnet är utan tvivel den bästa "butiken" att handla i. Smidigt att åka dit om man behöver något med en gång. Deras utbud är mycket större än ex Siba och Onoffs(vilka förövrigt är de sämsta butiker jag sett). Netonnet-->MediaMarkt(pga deras oftast hyffsade priser och enroma utbud)-->Elgiganten-->Onoff-->liten scammerbutik-->Siba

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen inte detta påverkar netonnet nånting... Blir besviken om jag skulle förlora en av mina favvo butiker.

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

tänker mer på tonåriga säljar-typer som inte har en aning om vad de snackar om...

hur som helst så bådar detta illa för netonnet, riktigt illa...

Haha jag syftade en del på okunskapen där med

Alltså är Siba smarta så låter ju dom NoN leva på normalt bara att de får intäkter från det hållet också, sen kanske dom e giriga o höjer priserna.. Men det kan ju bli positivt också att Siba kan sänka sina priser.. men troligtvis inte

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

På vilket sätt och varför?

Enligt min erfarenhet har kedjan väldigt liten betydelse i jämförelse med enskilda butiker.
Alltså, en Siba på plats A kan vara mycket bättre än On-Off på plats B.
Men On-off på plats C kan vara mycket bättre än Siba på plats D.
osv.

Att Siba generellt skulle vara sämre tror jag inte stämmer.

Självklart finns det rötägg överallt. Min erfarenhet är dock att säljare på Siba har en benägenhet att ljuga mer för kunderna. Mig veterligen så består Sibaförsäljares lön av större andel provision än vad de gör inom andra kedjor. Det betyder alltså att om inte försäljaren säljer bra så får personen även dålig lön.
Nu är jag inte djupt insatt inom ämnet men jag tror detta är en bidragande faktor.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk
Medlem

Den dagen famlijen Begtsson tar över så är det sista gången jag handlar på Netonnet.

VVS betyder ju Våga Vägra Siba!

Visa signatur

2x E5-2690 | Supermicro x9dri-ln4f+ | 128GB 10600R Samsung ddr3 | 500GB 850 Evo | Asus R9-290x Matrix | Corsair RM1000i | Corsair Carbide AIR 540 | Intel X5650 | ASUS PT6-Delux OC-Palm | 12GB | 500GB Samsung 850 EVO + 400 GB Intel 910| Asus 7850 | Corsair Carbide 400Q |Supermicro X8DTI-f | 2x Intel Xeon X5650 | 96GB ECC RAM | 2x 250 GB Samsung 850 EVO | UNRAID 6.2.2 | Corsair Graphite 600t

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Siba har erbjudanden då och då som är riktigt bra, samma gäller el-giganten. Men handlar man på ordinarie erbjudanden så gör man inte några kap jämfört med de flesta webbbutikerna.

De bästa erbjudandena är när de plockat fel och man får en dyrare bättre produkt i samma serie till samma pris

Permalänk
Medlem

Siba har varit den största ägaren av Net on Net en lång tid, så det kommer troligtvis inte bli så stor skillnad.

EDIT.
Okej, de har varit delägare och äger nu en större del. Tror ändå inte på så stor skillnad. Kan bli till det bättre till och med.

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Medlem

Synd. Jag har bara dåliga erfarenheter av Siba. mer inkompetenta säljare får man bannemej leta länge efter, eller i alla fall till närmaste Elgigant eller Onoff.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Varför köpa upp något och sen göra om det till SIBA-standard? då är det väl bara billigare att bygga ut lite nya lokaler?

Köpte själv min laptop samt lite tillbehör från NetonNet och har varit supernöjd, så hoppas verkligen inte de ändrar något. Om de de gör det så har inet och komplett en mindre konkurrent att tänka på..

Visa signatur

MSI P67A-GD55 // I5 2500K (3,3Ghz) // Corsair 8GB XMS3 1600 mhz // ASUS GTX780 DC2OC