Permalänk
Medlem

Hur bygger ni era hemsidor?

Tjena,

tänkte bara kolla lite hur ni gör när ni bygger era hemsidor, bygger ni alltid från scratch eller använder ni olika CMS:er så som Drupal och Wordpress?

Kanske skiljer sig beroende på vad ni ska bygga?

Visa signatur

Workstation: | Gigabyte GA-P55-UD3 | Intel Core i5 4.0GHz | Nvidia 240GT Zone Edition | Chieftec Super Series 650W | Seagate Barracuda 7200.12 500GB | Fractal Design Define R2 | Ubuntu 10.10 |

Permalänk
Medlem

scratch oftast. wordpress om de e väldigt enkla saker

Permalänk
Medlem

Tycker att man alltid ska starta från scratch om inte, precis som ovanstående, ska vara en mycket simpel hemsida.

Permalänk
Medlem

Jag skapar alla mina hemsidor från skretch, då jag kan lättare identifiera eventuella buggar och andra problem. På så sätt lär jag mig mer än vad jag redan kan.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Börjar oftast med att desigan hemsidan i Photoshop för att sedan slicea och exportera till dreamweaver där jag fixar css stylesheets och all kod. Antar att detta är "från scratch" så skulle därför vara intressant och få veta hur ni andra som gör hemsidor från scratch går till väga.

Visa signatur

"Everyone is an idiot, not just the people with low SAT scores. The only differences among us is that we're idiots about different things at different times. No matter how smart you are, you spend much of your day being an idiot." - Scott Adams

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pr0b1n:

Börjar oftast med att desigan hemsidan i Photoshop för att sedan slicea och exportera till dreamweaver där jag fixar css stylesheets och all kod. Antar att detta är "från scratch" så skulle därför vara intressant och få veta hur ni andra som gör hemsidor från scratch går till väga.

Har aldrig varit ett stort fan av dreamweaver, men det kanske bara är jag? Konstiga kod-lösningar och man har rent allmänt ingen kontroll. Själv så har jag en klar bild i huvudet och sedan kodar jag bara i notepad efter det och finns det något som inte går att lösas med css så gör jag denna biten i photoshop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pr0b1n:

Gör en layout i Photoshop, precis som de flesta antar jag :D, använder sedan den som mall och kodar för hand i dreamweaver, mest för tillgång till kod i dropdownmenyer, man kan ju inte memorera allt :D. Sen lägger jag upp en stylesheet som använder så få bilder som möjligt, för att få en sida som laddar så snabbt som möjligt. Även gradients och skuggor görs med CSS3 sedan har man en bildfil som backup för de webbläsare som inte har stöd för CSS3.

Permalänk
Medlem

Vi börjar alltid med en kravspec, tidsplan, kostnad och riskanalys o.s.v. Vi undersöker även ordentligt vad kunden vill ha, det är väldigt sällan kunden själv vet vad den vill ha.
Sedan skissar vi upp databasen och dess api, alla stora klasser etc, vi designar nästan alltid utifrån och in. Att bestämma webbdesignen o.s.v. bestämms i ett ganska sent skeende.
Hela tiden bollor vi idéer, tankar och skisser med kunden så att den förstår vad som levereras.
SJälva kodningen sker lite olika beroende på vad det är för projekt men oftast med svn+ssh och sftp i netBeans. Oftast sitter alla som jobbar på samma projekt i samma rum och disskuterar tillsammans olika lösningar för något problem som någon har upptäckt. Detta beror ju givetvis lite på hur många som arbetar på projektet, ibland kör vi ett par grupper istället.
Det fungerar bra så här tycker jag, tyvärr utnyttjar vi kanske inte alltid ärendehanteringssystemet så bra som vi borde, utan håller det mesta muntligt och i huvudet.

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

Jag brukade förr använda Dreamweaver i kodläget för jag tyckte om alla funktioner som underlättade, samt FTP stödet osv.

Men numera har jag börjat använda en bra gratis editor som jag gillar mer och mer:
http://www.rj-texted.se/

Ta en titt. Det finns mycket kvar att göra men den fungerar riktigt bra.
Och tills FTP stödet blir stabilare använder jag FileZilla som solklar FTP klient.

Och som grund använder jag ofta Wordpress då det är ett suveränt mångsidigt CMS att använda till många olika sorters sidor, enkla som avancerade.

Dock ibland gör jag allt från scratch. Speciellt om jag pysslar med något proof-of-concept projekt eller något i den stilen.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem

Beror på vad det är som ska utvecklas.
Är det en "vanlig" hemsida så använder jag ett CMS jag utvecklat själv, men ibland blir det att bygga från scratch.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

jag bygger alltid websidor i vim

Permalänk
Medlem

Alltid från scratch i UltraEdit. Dock så kan det hända att jag återanvänder kodsnuttar från mina tidigare projekt (som inloggningsfunktioner, etc.) och gör eventuella justeringar.

Permalänk
Medlem

Intressant att se hur ni andra gör faktiskt!

Själv skriver jag nästan alltid från scratch och använder mig av Komodo Edit, använde vim innan det men sedan pryade jag på en Webbyrå och där använde dom Komodo så provade på det och kan inte tänka mig skriva kod utan Komodo nu. Jobbar alltid mot en ftp-server också så är riktigt skönt med Komodo och ett add-on som heter Remote Drive Tree.

Visa signatur

Workstation: | Gigabyte GA-P55-UD3 | Intel Core i5 4.0GHz | Nvidia 240GT Zone Edition | Chieftec Super Series 650W | Seagate Barracuda 7200.12 500GB | Fractal Design Define R2 | Ubuntu 10.10 |

Permalänk
Medlem

Skriver från scratch vanligtvis i Dreamweaver. Logotyper och vissa menyer gör jag i Photoshop.

Permalänk
Medlem

Intressant att så många gör sidan från scratch. Vad är det för typ av sidor ni gör och vad ser ni för fördelar gentemot att använda ett CMS?

Permalänk

Wordpress

Det finns ganska bra mallar till Wordpress som man kan använda som grund. Men det beror lite på vilken slags sajt jag ska skapa. Ibland måste jag skapa allt själv från grunden så att jag har full kontroll över det som skapas.

Permalänk
Medlem

Blir att först designa i photoshop, sedan börja skriva allt ifrån scratch i emacs, sedan testa via lamp och slutligen upp till något webbhotell.

Permalänk

använder komodo edit o kör från scratch grafik gör jag i programmet inkscape...

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50