Permalänk
Medlem

Crashar vid idle

Tja. Min burk (se nedan) har börjat crasha när jag idlar. T ex när datorn inte rörs, eller när den spelar musik. Oftast fryser skärmen. Ibland blåskärm, ibland fryst skärm och blåskärmsljudet.
Jag har kört på klocken utan problem ett tag nu, så jag begriper mig inte på det. I load funkar den utmärkt.

Idéer? Grafikkort? Minnen?

Permalänk
Medlem

Ingen? Problemet kvarstår .. :/

Permalänk
Medlem

Hade samma problem och det visade sig vara minnet som var dåligt. Öppna datorn nästa gång datorn fryser och se om det lyser en röd lampa vid minnesportarna. Lyser den så är det garanterat problem med minnet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Hade samma problem och det visade sig vara minnet som var dåligt. Öppna datorn nästa gång datorn fryser och se om det lyser en röd lampa vid minnesportarna. Lyser den så är det garanterat problem med minnet.

Alla har nog inte sånna lampor. Men bra tips iallafall.

Skulle säga att någon RAM-sticka är lite dum, testa en och en i första slot och se vem som gör att datorn vägrar boota.

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Prudo:

Alla har nog inte sånna lampor. Men bra tips iallafall.

Skulle säga att någon RAM-sticka är lite dum, testa en och en i första slot och se vem som gör att datorn vägrar boota.

I TS signatur så står det P8P67 Pro, vilket är exakt samma som jag har, så nog finns det en lampa

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd

om det är sådana fel är det inte omöjligt att det är viloläges problem heller
på min förra 775 bräda t.e.x
dök datorn med blåskärm varje gång nätverkskortet gick i viloläge klickade ur att kortet inte fick gå i vilo sen funkade datorn som den skulle

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

det är inte speedstep som klockar ner din CPU till nåt som inte funkar?

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

I TS signatur så står det P8P67 Pro, vilket är exakt samma som jag har, så nog finns det en lampa

Jaha, då är du mer uppmärksam än jag!

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagom:

Tja. Min burk (se nedan) har börjat crasha när jag idlar. T ex när datorn inte rörs, eller när den spelar musik. Oftast fryser skärmen. Ibland blåskärm, ibland fryst skärm och blåskärmsljudet.
Jag har kört på klocken utan problem ett tag nu, så jag begriper mig inte på det. I load funkar den utmärkt.

Idéer? Grafikkort? Minnen?

Testa gå in i bios och stänga av "intel c-state".