Har bytt till bredbandbolaget från telia

Permalänk
Medlem

Har bytt till bredbandbolaget från telia

Hej jag har haft en webb-server i 4 månader nu som har gått på telia, men jag bytte internetleverantör till bredbandsbolaget, för att få fiber på 100 mbit. Säljaren jag snackade med lovade mig att jag har en fast ip och att dom tilllåter att man har en server. Men jag märker nu att jag byter ip-adress var 3600 sekund! Så jag har lust att slå till den där j**vla säljaren. Finns det något jag kan göra, jag googlade runt på bredbandsbolaget och server och ser att man måste köpa till fast ip. Kan man köra en server med dynamisk ip?

Hjälp tack!

Permalänk
Medlem

Är väl bara att köra med någon gratis DNS server så löser det sig. Körde det för länge sedan och använde mig av http://www.no-ip.com/ . Finns flera andra också såklart:D

I annat fall får du nog betala för fast ip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Är väl bara att köra med någon gratis DNS server så löser det sig. Körde det för länge sedan och använde mig av http://www.no-ip.com/ . Finns flera andra också såklart:D

I annat fall får du nog betala för fast ip.

okej, men fungerar deras gratis tjänst, när jag redan har registrerade domäner?

Permalänk
Medlem

sätt upp ett CNAME eller nåt då?

kör du loopia så har du ju till o med ett api du kan skripta med.

Permalänk

http://www.dyndns.com/support/clients/
använd ett sånt här program då ändras ipet på dns adressen automatiskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hermaniii:

http://www.dyndns.com/support/clients/
använd ett sånt här program då ändras ipet på dns adressen automatiskt.

Lita inte på säljare.:) Dom säger vad som helst för att sälja.:/ Säger dom att "månen är blå" för att få X vara sålt så säger de detta...:S Jag litar *aldrig* på säljare.:D

När jag ibland ringer telefonbanken för och fråga min fråga så efter avklarad frågeställning börjar hon rabbla en massa:

Jag: -"Jag är inte intresserad av pensionsprat"
Hon: -"Tänkte inte ta upp pensioner utan..."
Jag: -"Sorry sweetie dåligt batteri *klick*".

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Skrivet av MacEnkronan:

Lita inte på säljare.:) Dom säger vad som helst för att sälja.:/ Säger dom att "månen är blå" för att få X vara sålt så säger de detta...:S Jag litar *aldrig* på säljare.:D

När jag ibland ringer telefonbanken för och fråga min fråga så efter avklarad frågeställning börjar hon rabbla en massa:

Jag: -"Jag är inte intresserad av pensionsprat"
Hon: -"Tänkte inte ta upp pensioner utan..."
Jag: -"Sorry sweetie dåligt batteri *klick*".

Undra om du tog fel på citeringen?

Gillar nix så slipper man dom flesta säljarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Är väl bara att köra med någon gratis DNS server så löser det sig. Körde det för länge sedan och använde mig av http://www.no-ip.com/ . Finns flera andra också såklart:D

I annat fall får du nog betala för fast ip.

Kommer inte att fungera tillfredsställande eftersom att många DNS servrar cachar IPt en stund, samt de flesta klienter för att slippa att slå upp adressen varje gång. Ifall servern helt plötsligt byter IP så kommer klienten inte att märka det.

Vidare så tycker jag att det låter helt efterblivit att IPt förnyas även om datorn är igång och ansluten.

Permalänk
Medlem

Har kört en server på no-ip för några år sedan för att min leverantör bytte ip hela tiden. Dock vet jag ju inte vad för server du har men jag hade en enkel spel server (tibia, skit jag vet men det var några år sedan ) och även en hemsida för att göra konto på .

Man får ett program man loggar in på och aktiverar sin adress på till exempel hej.no-ip.com så känner den av den ip du har och gör att du kommer in via den adressen och det fungerade utmärkt för mig iallafall

Visa signatur

Cpu : Intel i5 9400F Gpu : Asus geforce rtx 2060 6 gb Ram: 16 gb ddr4 Moderkort : Asus prime b360M Nätaggreagat : Corsair tx 650 w Hårddiskar : samsung spinpoint f1 500gb, WD eco green 1 tb Chassi : Cooler Master Elite 430
Fri frakt inet : http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Skrivet av Sir. Haxalot:

Kommer inte att fungera tillfredsställande eftersom att många DNS servrar cachar IPt en stund, samt de flesta klienter för att slippa att slå upp adressen varje gång. Ifall servern helt plötsligt byter IP så kommer klienten inte att märka det.

Vidare så tycker jag att det låter helt efterblivit att IPt förnyas även om datorn är igång och ansluten.

Tror du har fel där. Enligt mina erfarenheter så uppdateras allt fort iaf för privatpersoner vet inte om vissa företag konfigurerar sina saker annorlunda. Visst någon få person har en felkonfigurerad/kass router/klient som får stora problem vid uppdatering av ipet.

Men kan hålla med att det låter väldigt märkligt att ipet förnyas på det vis TS skriver.

Permalänk
Medlem

Jag har dynamisk IP. Men har inte bytt på de senaste 2 åren. Byter bara om jag drar ut strömmen ur routern och väntar ett tag.

Men bredbandsbolaget kanske har ont om ip-adresser och måste tvinga alla till byte oftare?

Permalänk
Medlem

Jag har Bredbandsbolagets 100Mbit:are.
Den byter aldrig IP. Endast om jag drar ner burken och låter den vara avstängd 1h+ eller nått sådant.
Verkar vara något fel som är trasigt hos dig. Jag har nog inte bytt på minst ett halvår, kanske ett år på mina 5 IPn/NICs. Servern har uptime nu på 90dagar och då har den inte bytt på några omstarter vid kernal updates. Det sker så sällan numer att jag inte ens har ett program för det, utan uppdaterar DNS manuellt.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Jag har Bredbandsbolagets 100Mbit:are.
Den byter aldrig IP. Endast om jag drar ner burken och låter den vara avstängd 1h+ eller nått sådant.
Verkar vara något fel som är trasigt hos dig. Jag har nog inte bytt på minst ett halvår, kanske ett år på mina 5 IPn/NICs. Servern har uptime nu på 90dagar och då har den inte bytt på några omstarter vid kernal updates. Det sker så sällan numer att jag inte ens har ett program för det, utan uppdaterar DNS manuellt.

Okej, vad gjorde du för inställningar i routern från bredbandsbolaget? Kan vara så att jag stängde av servern och slog igång den igen, och då hade den uppdaterat. Men när jag är inne i routern så finns det en neräknare som räknar ner tills den förnyar ipet, så det verkar lite mystiskt.

Permalänk
Medlem

Ja, den räknar sjlälvklart ner till leasetiden, men får då samma IP igen. Så har jag haft det i flera år iaf.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hermaniii:

Undra om du tog fel på citeringen?

Gillar nix så slipper man dom flesta säljarna

Förstod inte vad du menade med "...om jag tog fel på citeringen" men jag använder inte mig av nix just av den anledningen att - som jag förstått det - säljarna ser ditt nr. i nix-registret och kan ringa ändå?

Själv använder jag mig av hemligt nummer och slipper all reklam.:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobbe92:

Okej, vad gjorde du för inställningar i routern från bredbandsbolaget? Kan vara så att jag stängde av servern och slog igång den igen, och då hade den uppdaterat. Men när jag är inne i routern så finns det en neräknare som räknar ner tills den förnyar ipet, så det verkar lite mystiskt.

Men det har inget med bredbandbolaget att göra, de ger dig inte en ny IP bara för att din router räknar ner leasetiden.

Enkelt förklarat:

*din router tar emot en IP-adress.
*räknar ner 3600 sekunder (1timme).
*kollar om den skall ha en ny IP.
*nej, i och med att "jag är fortfarande uppkopplad" så skall jag inte ha en ny IP.
*startar om nedräkningen.

Du kommer endast få en ny IP om du stänger av din router i mer än 20 minuter.

EDIT: Förresten, grattis till Bredbandsbolaget, du måste numera trixa lite med multiwan för att få ut runt 70Mbit upload~

EDIT2: Denna tråd borde verkligen inte ligga under server, flytta till Internet.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Jag har Bredbandsbolagets 100Mbit:are.
Den byter aldrig IP. Endast om jag drar ner burken och låter den vara avstängd 1h+ eller nått sådant.
Verkar vara något fel som är trasigt hos dig. Jag har nog inte bytt på minst ett halvår, kanske ett år på mina 5 IPn/NICs. Servern har uptime nu på 90dagar och då har den inte bytt på några omstarter vid kernal updates. Det sker så sällan numer att jag inte ens har ett program för det, utan uppdaterar DNS manuellt.

Samma här, fick ringa BBB när jag ville ha en ny IP >.<

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av MacEnkronan:

Förstod inte vad du menade med "...om jag tog fel på citeringen" men jag använder inte mig av nix just av den anledningen att - som jag förstått det - säljarna ser ditt nr. i nix-registret och kan ringa ändå?

Själv använder jag mig av hemligt nummer och slipper all reklam.:)^^

Trodde du ville svara TS och inte mitt inlägg för det kändes inte stämma med din text. Om du vill citera det översta inlägg så trycker du citera under hans text.

Klart säljarnas bolag ser mitt nummer men enbart för att dom ska veta vem dom inte ska ringa och det funkar bra. Tror man kan anmäla företag som ringer ändå. Men företag man redan är kund hos hör av sig. Har varit med att dom hört av sig även jag sagt upp det och vet inte riktigt hur det funkar om dom får ringa en viss tid efter man avslutat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobbe92:

Okej, vad gjorde du för inställningar i routern från bredbandsbolaget? Kan vara så att jag stängde av servern och slog igång den igen, och då hade den uppdaterat. Men när jag är inne i routern så finns det en neräknare som räknar ner tills den förnyar ipet, så det verkar lite mystiskt.

Har ingen router från Bredbandsbolaget. Linux-servern med flera nics sitter direkt på min procurve-switch till uttaget. BBBs telefonlådda sitter för sig själv i switchen (telefonlåddan suger getpung, endast telefon på den).

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Nu verkar det som att jag har fått servern att fungera med Bredbandsbolaget. Återstår och se hur länge dock, den verkar krascha när jag håller på med ftp på den. Men annars är den snabb.

Permalänk
Medlem

Om den "krashar" så har detta inget att göra med att du bytt lina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

Om den "krashar" så har detta inget att göra med att du bytt lina.

Jo det hade det faktiskt, det var routern som fick den till det. Men en mjukvaruuppdatering av routern från bredbandsbolaget löste det.

Permalänk
Medlem

Det kostar 30kr i månaden för fast IP. Det ger jag.
Tycker det är billigt för att slippa allt krångel.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av drotz2000:

Det kostar 30kr i månaden för fast IP. Det ger jag.
Tycker det är billigt för att slippa allt krångel.

Såvitt jag vet säljer BBB endast fast IP till ADSL-kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NakedApe:

Såvitt jag vet säljer BBB endast fast IP till ADSL-kunder.

Det stämmer inte