Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Intel Light Peak blir Thunderbolt

Permalänk
Melding Plague

Intel Light Peak blir Thunderbolt

Intels omtalade höghastighetsgränssnitt gör entré i Apples uppdaterade serie Macbook Pro och byter samtidigt namn till Thunderbolt.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Soft att det är integrerat med DisplayPort, gillas starkt

Permalänk
Medlem

Gillar att det skall gå att kedjekoppla.

Permalänk
Avstängd

Sedär Information som behövdes.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Hur går det till när man seriekopplar då? Antar att enheten måste ha en utgång för att det ska fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Can0n:

Soft att det är integrerat med DisplayPort, gillas starkt

Jag har följt rykten och diskusioner ganska mycket senaste tiden. Men har inte riktigt fattat det du just sa. Varför är det possitivt att trycka ihop dem? Att man slipper en (ful) port kan jag se som fördel. Men å andra sidan blir det väl krångligt att använda de bägge samtidigt?!

Permalänk
Medlem

Tänk hur många mindre kunniga personer som kommer förväxla denna porten med strömporten

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polomononen:

Jag har följt rykten och diskusioner ganska mycket senaste tiden. Men har inte riktigt fattat det du just sa. Varför är det possitivt att trycka ihop dem? Att man slipper en (ful) port kan jag se som fördel. Men å andra sidan blir det väl krångligt att använda de bägge samtidigt?!

Det är bra för att du kan dra en kabel till skärmen, sen till din hårddisk, sen till ditt tangentbord, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VolvoSwe:

Tänk hur många mindre kunniga personer som kommer förväxla denna porten med strömporten

Min första tanke också, idiotisk ikon...

Permalänk
Medlem

Får väl se om Intel vill ha licensavgifter för det, blir större än ... firewire ... än microchannel?

Permalänk
Medlem

Trevligt. Men det första namnet kunde de hållit sig kvar vid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VolvoSwe:

Tänk hur många mindre kunniga personer som kommer förväxla denna porten med strömporten

Ja, eller ännu värre. Hur många som kommer förväxla thunderbolt med livsfarlig spänning.

"Shit vad det surrar innanför stängslet. Det är kraften av thunderbolt"

EDIT:
Kan man minska bilden på något bra vis? Typ skriva antalet pixlar eller någe?

Permalänk
Medlem

Gillade Light Peak fram tills dess de bytte ut fiberoptiken mot koppar. Syftet var ju att skapa en teknik som är framtidssäker. Thunderbolt är ju bara lite bättre än USB 3.0 och i framtiden kommer det ändå behövs bytas ut till Light Peak (dvs helt nya kablar och portar eftersom det går över till fiberoptik då).

Permalänk
Medlem

Så räcker det med en sladd nu för att driva en extern hårddisk? Både data och ström ju. Borde man inte kunna driva en skärm med endast en sladd då också? Eller tänker jag fel?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nembo:

Så räcker det med en sladd nu för att driva en extern hårddisk? Både data och ström ju. Borde man inte kunna driva en skärm med endast en sladd då också? Eller tänker jag fel?

USB 3.0 kan göra det förstnämnda.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

USB 3.0 kan göra det förstnämnda.

Jo, kom på det nu. Vissa USB2 diskar kan ju också göra det.
Men hur blir det med skärmar? Levererar Display Port tillräckligt med ström?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nembo:

Så räcker det med en sladd nu för att driva en extern hårddisk? Både data och ström ju. Borde man inte kunna driva en skärm med endast en sladd då också? Eller tänker jag fel?

Datorkommunikation = 5V likström
Hårddisksmatning = 12V & 5V likström

Datorskärm = 230V växelström

Så det tvivlar jag på. Men jag har inte läst mig in i thunderbolt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ewizion:

Det är bra för att du kan dra en kabel till skärmen, sen till din hårddisk, sen till ditt tangentbord, etc.

Dvs, befintliga DisplayPort-skärmar från Apple måste sitta sist i kedjan.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

USB 3.0 kan göra det förstnämnda.

Njae, inte 3.5" diskar då dessa behöver 12V matning.

Skrivet av Polomononen:

Datorkommunikation = 5V likström
Datorskärm = 230V växelström

Så det tvivlar jag på. Men jag har inte läst mig in i thunderbolt.

Nej, alla skärmar har en trafo som transformerar ner strömmen till 12-24 VDC.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polomononen:

Jag har följt rykten och diskusioner ganska mycket senaste tiden. Men har inte riktigt fattat det du just sa. Varför är det possitivt att trycka ihop dem? Att man slipper en (ful) port kan jag se som fördel. Men å andra sidan blir det väl krångligt att använda de bägge samtidigt?!

Dock kan man ju sammankoppla en massa enheter på samma kabel, om jag förstått det rätt. Har inte läst på något om Thunderbolt mer än här på Sweclockers den senaste halvtimmen

Permalänk
Medlem

Vete fan om den kabeln skulle ha strömförsörjning överhuvudtaget med tanke på att den skulle vara optisk. Men den kanske inte blev optisk heller, trots att den hette lightpeak. Därför de ändrat namn till thunderbol? Eller är det apples påhitt?

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andre_H:

Vete fan om den kabeln skulle ha strömförsörjning överhuvudtaget med tanke på att den skulle vara optisk. Men den kanske inte blev optisk heller, trots att den hette lightpeak. Därför de ändrat namn till thunderbol? Eller är det apples påhitt?

http://www.sweclockers.com/nyhet/13558-intel-light-peak-blir-...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

Vete fan om den kabeln skulle ha strömförsörjning överhuvudtaget med tanke på att den skulle vara optisk. Men den kanske inte blev optisk heller, trots att den hette lightpeak. Därför de ändrat namn till thunderbol? Eller är det apples påhitt?

Det blev koppar istället för fiber nu. Deras "riktiga" Light Peak dröjer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Njae, inte 3.5" diskar då dessa behöver 12V matning.

Nej, alla skärmar har en trafo som transformerar ner strömmen till 12-24 VDC.

Så långt tänkte jag inte. Men då är ju frågan hur mycket ström portarna klarar att leverera. Skärmar drar väl en del ström och så ska man ju kunna sammankoppla flera enheter. Men det vore ju kanon om det blev en riktig alltiett-kabel.

Permalänk

Allt(nästan) i samma kontkat, nu börjar utveckling äntligen röra på sig

Permalänk
Medlem

övergår mitt förstånd varför man skulle vilja seriekoppla externa enheter, men jag antar att det är bra att möjligheten finns.

sedan måste jag även kommentera namnet... Thunderbolt, reaally?

Permalänk
Skrivet av VolvoSwe:

Tänk hur många mindre kunniga personer som kommer förväxla denna porten med strömporten

Med tanke på att den är mindre och att magsafekontakten sitter ca 3cm brevid så tror jag inte det kommer bli något större problem.
Ett större problem skulle väl vara att magsafekontakten passar i både usb och ethernet hålet

Skrivet av Polomononen:

Datorkommunikation = 5V likström
Hårddisksmatning = 12V & 5V likström

Datorskärm = 230V växelström

Så det tvivlar jag på. Men jag har inte läst mig in i thunderbolt.

Det går ju och transformera ner och upp spänngar precis så mycket som behövs.
Så länge kabeln klarar tillräcklig strömstyrka och skärmen inte drar idiotmycket ström skulle det kunna gå.

Skrivet av P-NILZ:

Njae, inte 3.5" diskar då dessa behöver 12V matning.
Nej, alla skärmar har en trafo som transformerar ner strömmen till 12-24 VDC.

Samma som ovan.

Tänk även på hur drivspänningen till ccfl rören i många lcd-skärmar är flera tusen volt.
Hur skulle det funka i fall det inte gick att transformera upp spänningar

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Med tanke på att den är mindre och att magsafekontakten sitter ca 3cm brevid så tror jag inte det kommer bli något större problem.
Ett större problem skulle väl vara att magsafekontakten passar i både usb och ethernet hålet

Det går ju och transformera ner och upp spänngar precis så mycket som behövs.
Så länge kabeln klarar tillräcklig strömstyrka och skärmen inte drar idiotmycket ström skulle det kunna gå.

Samma som ovan.

Tänk även på hur drivspänningen till ccfl rören i många lcd-skärmar är flera tusen volt.
Hur skulle det funka i fall det inte gick att transformera upp spänningar

Jag måste ju säga att jag tror att fler tror att blixten betyder ström, än likströmssymbolen

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Hedersmedlem

Ser optimistiskt mot den här nya tekniken. Men Thunderbolt? Mjaeää.. Light Peak låg så fint på tungan. Thunderbolt låter som en fästning i World of Warcraft. Eller något slags flying mount eller vad det nu heter.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Entusiast

Någon som sett några siffror på hur mycket ström det blir i kabeln?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24