Permalänk

bygga några extra monitors

Tja tja!

Det här är väll en blandning mellan "hjälp" och "projekt" tråd

Tanken:
Eftersom min laptop klarar eyefinity upp till 6 skärmar så vart man ju såklart lite småkåt på vad man skulle kunna göra med det. eftersom skärmen på laptopen är en 15,6" wide screen (1366x768) så tänkte jag att jag skulle fixa lika skärmar med samma storlek. tanken slog mig att ta skärmar från defekta laptops på tradera..

tänkte att om det funkar så börjar jag med att bygga 2 st (3x1 eyefinity)

Hur:
Plocka skärm från en donator laptop och få den att funka med en dvi/vga kabel samt ström.

Jag skulle helt enkelt vilja ha lite kommentarer om erfarenheter, idéer och förslag.
kommentarer som "Det kommer aldrig funka, lägg ner" undanbedes.

Detta är än så länge bara funderingar, tänkte se om de kan bli verklighet också!

Permalänk
Moderator

Det är en intressant ide som tyvärr inte är helt ny. Det finns lite praktiska grundkrav som vi måste få veta:

Vilken GPU sitter det i din laptop?
Övriga hårdvaruspecs?

1366x768 på tre skärmar blir 4098x768, även om du kör på låga settings i spel så är det rätt mycket begärt av den bärbara versionen av grafikkort. Det finns en bra jämförelsekarta på notebookreview över hurpass starka olika GPU är och där kan man få en hint om vad din uppsättning kommer att klara.

OBS: Jag säger inte "lägg ner" utan vill hjälpa dig, vi kikar på vad din hårdvarulösning är nu så får vi se om det är möjligt.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av att plocka ut laptop skärmar och få dessa att fungera är väldigt dålig, det är sjukt krångligt!

Bara ett litet heads-up! men lycka till

Permalänk
Medlem

Laptopskärmar har generellt sett ingen egen kontroller. Dessa kontrollers går att köpa men är dyra. Räkna med tusenlappar. Tror det är billigare att köpa ett gäng färdiga skärmar.

mer info finns här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwarkman:

Laptopskärmar har generellt sett ingen egen kontroller. Dessa kontrollers går att köpa men är dyra. Räkna med tusenlappar. Tror det är billigare att köpa ett gäng färdiga skärmar.

mer info finns här

Själva laptopen måste väl ha en? Kan man använda den?

Permalänk

Självklart så har jag redan förstått att man behöver rätt hyfsat med prestanda.. men jag lägger upp mina specs iallafall!

2.1 Ghz Dual Core
8 Gb Minne

Mobility Ati Radeon HD 5650:
1 gb ddr2 minne
Gpu: Madison
Gpu Clock: 550 mhz
Memory clock: 800 mhz
Bus Width: 128 Bit.
Dx support: 11.0

(Man behöver inte maxxa alla spel inte på 6 skärmar såklart!

Samma Fråga som kobb3

Tack för en bra start på tråden iaf! fått en del att tänka på

Permalänk

Kom att tänka på en till sak, skulle man inte kunna ta kontrollern från en vanlig lcd monitor?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av kobb3:

Själva laptopen måste väl ha en? Kan man använda den?

På laptops är de inbyggda i moderkortet så det finns inget löst kontrollkort att använda.

Skrivet av HATA-DATA:

Kom att tänka på en till sak, skulle man inte kunna ta kontrollern från en vanlig lcd monitor?

Kontrollkortet är specifikt för varje LCD-modell så du kan inte ta kortet från en vanlig skärm och kombinera det med en laptopskärm. Har du redan en vanlig skärm så kan du väl använda hela den?

Permalänk

Självklart hade jag använt mig av den existerande om den var 15,6" widescreen... nog för att den jag har bredvid mig är en 15" men tyvär ingen widescreen :/ Det är just poängen med hela projektet.. och hitta vanliga monitorer med "smala kanter" kan jag nog ge upp?