Hemserver för lagring och spel

Permalänk

Hemserver för lagring och spel

Hej jag vill skapa en eller flera servrar till minecraft men undrar hur bra dator man behöver ha servern på? Dels för en och för flera.

Annars om man ska bygga en liten hemserver för lagring och för servern på minecraft ( eller 2-3 servrar ) vad behövs?

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

moderkort, processor, ram minne, hårddisk - i alla fall 2gig ram rekommenderas, processorn behöver inte vara så stark alls utan där kan du komma undan billigt med tex. en billig Athlon II.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Droih:

moderkort, processor, ram minne, hårddisk - i alla fall 2gig ram rekommenderas, processorn behöver inte vara så stark alls utan där kan du komma undan billigt med tex. en billig Athlon II.

Ska man köra en minecraft server krävs det en betydligt bättre än en athlon II. Hört folk som sitter meed high-end i7:or o fortfarande har problem.

Permalänk

jag vill bara ha en server för mig och mina kompisar som spelar max 5-10 spelare och max en eller 2 i taget då?

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Minecraft är en krävande tjänst, mycket därför att det är byggt på Java.
En server med 5-10 spelare och en relativt stor värld, drar åtminstone 1GB ram.
Dvs, bara tjästen drar 1GB, utan ditt OS inräknat.
Däremot, finns det nu Minecraft-server skrivna i C++, som kräver mycket väldigt mycket mindre!
Du kan ladda ner den härifrån: http://www.mc-server.org/
Med Minecraft i C++ kan du komma undan med 2GB ram och en hyffsad processor, Core2Duo eller liknande i den klassen skulle duga gott

Permalänk
Medlem

jag har en i5 a och jag sitter i cod och mina vänner spelar minecraft medans och dom laggar inte alls så du skulle nog kunna köra på en billig AMD Phenom II X2 och 4 gig ram men mer är ju mer awsome sen bra något billigt moderkort

Visa signatur

_______________________________________________________________________________
Motherbord: Gigabyte P55A-ud3 | CPU: I5-760 @ 3,8 GHz | GPU: Evega gtx670 FTW |
____________________________________________________________
RAM: Corsair Vengeance 8GB | PSU: Corsair TX750W | Chassi: CM HAF 922 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreeM:

Ska man köra en minecraft server krävs det en betydligt bättre än en athlon II. Hört folk som sitter meed high-end i7:or o fortfarande har problem.

konstigt, spelar själv på en minecraft server med dessa speccs.

Skrivet av skrollan:

Minecraft är en krävande tjänst, mycket därför att det är byggt på Java.
En server med 5-10 spelare och en relativt stor värld, drar åtminstone 1GB ram.
Dvs, bara tjästen drar 1GB, utan ditt OS inräknat.
Däremot, finns det nu Minecraft-server skrivna i C++, som kräver mycket väldigt mycket mindre!
Du kan ladda ner den härifrån: http://www.mc-server.org/
Med Minecraft i C++ kan du komma undan med 2GB ram och en hyffsad processor, Core2Duo eller liknande i den klassen skulle duga gott

Då kanske de kör C++

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

kan någon ta fram en tutorial för den med c++? eller beskriva?

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000