Hög frekvens eller fler kärnor?

Permalänk
Medlem

Hög frekvens eller fler kärnor?

Hej!
Jag ringde förra veckan och beställde en macbook pro 15" med i7 @2.66ghz x2. Jag fick datorn idag, men har upptäckt att apple har släppt en ny generation macbooks med andra cpus, dessa har fler kärnor men lägre frek.

min nuvarande:
Intel Core i7 2.66ghz (x2)
4gb ddr3
NVIDIA GeForce GT 330M 512 MB

länk till de nya:
http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac/family/macbook...

Min fråga är nu, borde jag försöka byta eller är det värt att behålla min x2a med högre frek?

Tack för eventuell hjälp

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid prova och se vad dom säger. jag hade lätt bytt mot fler kärnor fastän det är lägre frekvens.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

bättre med fler kärnor nu för tiden allt flyter på bättre.

Permalänk
Medlem

Mer kärnor definitivt.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Frekvenshastighet säger väldigt lite om prestandan på tex CPU eller GPU
jämför tex en en gammal intel P4 på över 3 GHz mot en modern I7 på lite lägre hastighet
I7 an är väl minst 1000% bättre prestanda, och den gamla P4 cpu kanske som en Intel Atom CPU idag.
Du skriver inget om vad du hade för CPU förut, x säger inte mycket, modellnamn på CPU är vad vi vill veta
Men din nya är väsentligt bättre vet vi utan att veta exakt vad du hade förut

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem

De nya processorerna är rätt mycket effektivare från början (per klockcykel) och dessutom kan de väl, med turbo boost, höja frekvensen om det anses lämpligt?

Permalänk
Medlem

Detta är tyvär allt jag kan få fram om processorn:

Processornamn: Intel Core i7
Processorhastighet: 2,66 GHz
Antal processorer: 1
Totalt antal kärnor: 2
L2-cache (per kärna): 256 K
L3-cache: 4 MB
Minne: 4 GB
Anslutningshastighet mellan processorer: 4.8 GT/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

De nya processorerna är rätt mycket effektivare från början (per klockcykel) och dessutom kan de väl, med turbo boost, höja frekvensen om det anses lämpligt?

Ja det stämmer, det står att om det behövs så ska processorn boostas upp till 3,2 ghz eller vad det var

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Du kan ju alltid prova och se vad dom säger. jag hade lätt bytt mot fler kärnor fastän det är lägre frekvens.

Ja jag ska nog ta att göra det, ska iaf se om jag kan få någon form av kompensation

Permalänk
Medlem
Skrivet av RolfmedH:

Ja jag ska nog ta att göra det, ska iaf se om jag kan få någon form av kompensation

Kompensation för att du fått den vara du beställt? Jo tjena.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Kompensation för att du fått den vara du beställt? Jo tjena.

Jag har en vecka på mig att ångra mig och skicka tillbaka, så mycket vet jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RolfmedH:

Jag har en vecka på mig att ångra mig och skicka tillbaka, så mycket vet jag.

14 dagar till och med om den är köpt i Sverige. Det är dock redig skillnad på att utnyttja sin ångerrätt och att komma dragandes med ord som "kompensation".

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

14 dagar till och med om den är köpt i Sverige. Det är dock redig skillnad på att utnyttja sin ångerrätt och att komma dragandes med ord som "kompensation".

tror inte jag dör av att fråga, och jag kanske inte kommer säga "jag vill ha kompensation", utan jag ringer upp personen jag beställde av och ser vad vi kommer fram till. Kan ju säga att det känns sådär att de inte sa något om att dom skulle släppa en ny generation några dagar efter.

Permalänk
Skrivet av RolfmedH:

tror inte jag dör av att fråga, och jag kanske inte kommer säga "jag vill ha kompensation", utan jag ringer upp personen jag beställde av och ser vad vi kommer fram till. Kan ju säga att det känns sådär att de inte sa något om att dom skulle släppa en ny generation några dagar efter.

Säg bara att du vill byta ut den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RolfmedH:

Jag har en vecka på mig att ångra mig och skicka tillbaka, så mycket vet jag.

Bra, utnyttja detta

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz