problem med 3st SATA HDD på ett XFX 780i moderkort

Permalänk
Medlem

problem med 3st SATA HDD på ett XFX 780i moderkort

Hej!

Jag fick hem en Intel X-25M 80gb SSD disk idag, och tänkte såklart koppla in och ominstallera OS på den..
Sitter redan med 2st Samsung Spinpoint F1 diskar på 1tb stycket, och problemet jag får är att jag inte kan köra alla 3 samtidigt?

Tidigare körde jag samsung diskarna på port 1 och 2, och har aldrig haft några problem med detta.
När jag först kopplade in SSD disken så satte jag den i port6, och den hittades då inte av BIOS, men den hittas konstigt nog i Windows?! Kunde inte installera OS på den när den sitter där, då den gav ett felmeddelande i setup, så nu bytte jag plats så att jag har en samsung på 1, ssd på 2 och flyttade den sistas samsung till 3, men nu hittar jag inte samsung som sitter i port3 varken i bios eller i windows, what the hell?!

Jag har letat en del i bios och har ställt in det så att alla portarna skall vara aktiva, finns det något mer jag ska leta efter i bios för att det skall fungera korrekt?

TLDR; Hur ändra i bios så att alla sata portar blir aktiva
Tacksam för svar!

Visa signatur

I5 2500K + Antec Kühler 620 / Asus P8Z77-V PRO / Corsair 16GB (4KIT) DDR3 1600MHz / Zotac GeForce GTX 470 1280MiB x2 / SSD 80GB Intel X25-M SATA2 x2 + Samsung Spinpoint F1 1000GiB / Antec P182b / Fractal Design Newton R3 1000W

Permalänk
Medlem

Uppdatering.

Om jag sätter mina 2 samsung på port 1 och 2, så hittar bios dom, om jag sedan sätter min SSD på port 3, aktiverar raid på den porten, så hittar raid managern den disken, men den hittas då inte i windows.

Om jag låter det stå kvar så att den inte hittas i bios, så hittas den i windows...

Visa signatur

I5 2500K + Antec Kühler 620 / Asus P8Z77-V PRO / Corsair 16GB (4KIT) DDR3 1600MHz / Zotac GeForce GTX 470 1280MiB x2 / SSD 80GB Intel X25-M SATA2 x2 + Samsung Spinpoint F1 1000GiB / Antec P182b / Fractal Design Newton R3 1000W

Permalänk

Tjena, jag har samma moderkort, kollade en snabbis i BIOSEN på mina inställningar som fungerar utmärkt:

SATA1 corsair force 120GB
SATA2 Samsung spinpoint f1 1TB
SATA5 WD Green 2TB
SATA6 Optiarc DVD-RW
Drive A None

Sen inne på Integraded peripherals menyn:
Onboard FDC controller Enabled
IDE HDD Block Mode Disabled

..och inne på undermenyn IDE function står allt på Enabled eller Auto. Hoppas det kan vara till hjälp. Förresten så borde vi som kör SSD-diskar byta moderkort till någonting som klarar AHCI, min corsair force skall tydligen vara designad för att användas med det, vet inte hur det är med Intels SSD...

Visa signatur

i7-2600/8GB/2x8800GT(sli) || Jackson Guitars & Marshall amplifiers FTW!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dexel:

Uppdatering.

Om jag sätter mina 2 samsung på port 1 och 2, så hittar bios dom, om jag sedan sätter min SSD på port 3, aktiverar raid på den porten, så hittar raid managern den disken, men den hittas då inte i windows.

Om jag låter det stå kvar så att den inte hittas i bios, så hittas den i windows...

Varför använda RAID-inställning om du inte skall ha detta? Det borde vara AHCI-istället.
Dock bör du undvika att ha annat än den disk du skall installera OS-et på, annars finns det risk att startfiler hamnar på fel disk

Edit: såg nu att ditt chipset inte stöder AHCI, så det blir att köra på IDE.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Plockade ur dom andra diskarna och installerade OS på ssd'n, och kör just nu med endast 1 av dom stora diskarna, skall genast kolla genom min bios med för jag tror att min IDE block mode står på enabled, men allt på IDE står på auto redan, så det verkar samma iaf.

Och jag testade att aktivera raid eftersom då går raid-kontrollern igång och den hittar ju disken när den sitter i vilken port som helst, så jag antar att då är den inte trasig.

Visa signatur

I5 2500K + Antec Kühler 620 / Asus P8Z77-V PRO / Corsair 16GB (4KIT) DDR3 1600MHz / Zotac GeForce GTX 470 1280MiB x2 / SSD 80GB Intel X25-M SATA2 x2 + Samsung Spinpoint F1 1000GiB / Antec P182b / Fractal Design Newton R3 1000W

Permalänk
Medlem

Ändrade block mode till disabled, men ingen skillnad :/

Och ja, jag borde med byta till ett nyare moderkort med achi, dock är prestandaskillnaden inte så extrem att jag sätter mig i bilen och åker och handlar ett direkt, det får vänta tills det är dags att skaffa ny CPU och minne

Visa signatur

I5 2500K + Antec Kühler 620 / Asus P8Z77-V PRO / Corsair 16GB (4KIT) DDR3 1600MHz / Zotac GeForce GTX 470 1280MiB x2 / SSD 80GB Intel X25-M SATA2 x2 + Samsung Spinpoint F1 1000GiB / Antec P182b / Fractal Design Newton R3 1000W