Permalänk
Medlem

i5 rigg med win7 bootar ej

Tjenare, det är så att min i5 rigg idag inte vill starta.
Det är en dator med windows 7 home premium (installerat mindre än 1 vecka sen).
GA-P55A-UD3, Intel i5 2,6 (klockad till 3,6) corsair DDR3 XMS3 1333 mhz RAM.
Sprillans ny spinpoint 1 tb från samsung, också köpt för mindre än 1 vecka sen.

Igår använde jag datorn utan problem fram till 03 på natten, sedan jag installerade OS för 1 vecka sedan så har den fungerat felfritt med överklockningen, inte vart några problem som helst DOCK så har det ibland blivit så att jag "måste" få en bluescreen vid startup, dvs man startar datorn som vanligt, när den laddar windows så får den bluescreen, startar om sig - man väljer att starta med startreparation, när den gjort klart startreparationen, som den säger att den gjort utan att ändra eller reparera någonting så startar datorn fint.
Har kört 3DMark, OCCT och Furmark (för att kolla min överklockning). Dessa program rullar på fint och det är inga problem.

Idag när jag ska starta datorn så får den som vanligt en bluescreen, startar om som vanligt, kör startreparationen och sedan startar jag den igen.
Då startar den automatiskt startreparation, trots att jag väljer "Starta windows normalt".
När jag sedan läser vad som är felet i startreparationen så säger den att den inte hittar windowsfiler på min hårddisk?

Tänkte om någon vänlig själ orkar läsa detta och komma med eventuella lösningar på problemet.
I värsta fall får jag väl lämna in den till den på felsökning då jag har prövat allting jag kan komma på, inklusive att ta bort överklockningen.

Permalänk
Medlem

Dra ner klocken till original och prova. Ibland när man fläskar på en rejäl klock kan windows ha problem att boota. Dock borde inte dina stresstester fungera heller. Men det är helt klart värt ett försök!

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Medlem

Hade du normala temps vid OC, alltså inom spec?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Hade du normala temps vid OC, alltså inom spec?

Ja, eller inte med stockkylaren.
I början när jag överklockade så hade jag stockkylare, då klagade OCCT på att CPUn vart för varm, jag bytte då kylare och då låg den inom normala gränser, såklart lite högre eftersom den var överklockad men det var inte onaturligt högt, låg väl typ som högst på 65-70 vid 100%

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetish_:

Tjenare, det är så att min i5 rigg idag inte vill starta.
Det är en dator med windows 7 home premium (installerat mindre än 1 vecka sen).
GA-P55A-UD3, Intel i5 2,6 (klockad till 3,6) corsair DDR3 XMS3 1333 mhz RAM.
Sprillans ny spinpoint 1 tb från samsung, också köpt för mindre än 1 vecka sen.

Igår använde jag datorn utan problem fram till 03 på natten, sedan jag installerade OS för 1 vecka sedan så har den fungerat felfritt med överklockningen, inte vart några problem som helst DOCK så har det ibland blivit så att jag "måste" få en bluescreen vid startup, dvs man startar datorn som vanligt, när den laddar windows så får den bluescreen, startar om sig - man väljer att starta med startreparation, när den gjort klart startreparationen, som den säger att den gjort utan att ändra eller reparera någonting så startar datorn fint.
Har kört 3DMark, OCCT och Furmark (för att kolla min överklockning). Dessa program rullar på fint och det är inga problem.

Idag när jag ska starta datorn så får den som vanligt en bluescreen, startar om som vanligt, kör startreparationen och sedan startar jag den igen.
Då startar den automatiskt startreparation, trots att jag väljer "Starta windows normalt".
När jag sedan läser vad som är felet i startreparationen så säger den att den inte hittar windowsfiler på min hårddisk?

Tänkte om någon vänlig själ orkar läsa detta och komma med eventuella lösningar på problemet.
I värsta fall får jag väl lämna in den till den på felsökning då jag har prövat allting jag kan komma på, inklusive att ta bort överklockningen.

Du kanske inte minns det. Men vad fick du för meddelande i samband med bs?
Intressant att veta. Har nämligen själv haft oförklarliga bs just vid uppstart.

Visa signatur

Athlon 64 x2 4200+ 2.2 ghz 2048 ddr Corsair TwinX pc 3200,XFX 7800GT 256mb, Samsung Spinpoint 120 250 gb ncq 7200 rpm, Creative Soundblaster Audigy 2 Zs platinum, chassi: Antec Sonata, nätdel: Seasonic S12 430w.