Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Någonstans
Registrerad
Nov 2007

Sims 3 på nya MacBook Pro?

Jag har länge funderat på att införskaffa en ny laptop då min nuvarande 17" är fruktansvärt tung och klumpig. Det jag ska ha datorn till är främst arbete i Adobes program (InDesign, Photoshop, Illustrator), alltså bilder och bildredigering. Även batteritiden är viktig då datorn kommer att få följa med till diverse ställen. Men det hade varit bra om det gick att spela The Sims 3 på den då det är det mest krävande spel jag äger, och egentligen det enda jag kommer att spela.

Min fråga är alltså, tror ni att det är möjligt att den nya generationens MacBook Pro 13" klarar av spelet, eller ska jag försöka hitta en motsvarande PC med bättre grafikkort? Och i sånna fall, har ni några förslag på en motsvarande PC inom samma prisklass?

(Kanske ska tillägga att jag måste ha en optisk enhet).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Någonstans
Registrerad
Nov 2007

Har nu tittat runt på diverse andra datorer och grafikkort och funnit att det inte finns många som når upp till mina krav. Om ingen klarar spelet, kan jag väl lika gärna köpa en billigare PC?

Den som ser mest lovande ut är Samsung Q330 som fått bra betyg.
http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=6015021

Är det ett bra alternativ eller ska jag satsa på en Macbook Pro?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Boliden
Registrerad
Jun 2004

Sims 3 kommer att funka på både MB Pro och Samsung Q330 iaf. I övrigt så ser samsungen ok ut, kanske lite dyr för vad du får? TimelineX hade varit ett alternativ och det inte var för det där med optisk enhet (skaffa extern?)
http://www.inet.se/artikel/1969645/acer-aspire-timelinex-3820...
Kanske Hp dm4? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=610713#extra
Annars tycker jag du ska köra på MB Pro.

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Någonstans
Registrerad
Nov 2007

Okej, tack så mycket. Är fortfarande osäker på hur jag ska göra. Det är synd att så många av de bra datorerna saknar en optisk enhet. En extern är tyvärr inget alternativ då jag inte vill behöva släpa med mig den överallt.

Sen känns det som att MacBooken kostar lite mer än vad den är värd, och jag vill inte falla i "äppelträsket". Det är väl därför jag tvekar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Boliden
Registrerad
Jun 2004
Skrivet av Ensomundrar:

Okej, tack så mycket. Är fortfarande osäker på hur jag ska göra. Det är synd att så många av de bra datorerna saknar en optisk enhet. En extern är tyvärr inget alternativ då jag inte vill behöva släpa med mig den överallt.

Sen känns det som att MacBooken kostar lite mer än vad den är värd, och jag vill inte falla i "äppelträsket". Det är väl därför jag tvekar.

Behöver du verkligen optisk enhet så ofta, själv använder jag den ytterst sällan? Ransaka dig själv, hur ofta har du använt den senaste månaden, utanför hemmet?
TimelineX 4820TG, är det intressant? 14-tummare är ju fortfarande rätt nätta att ta med. Finns med i3/5 och olika grafikkort från intel gma till hd6550. Sen vet jag inte riktigt hur bra skärmarna är på dessa, har du möjlighet att se i butik är det en fördel. Ska du jobba mycket med bild och video är det en fördel med en bra skärm förstås

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Någonstans
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av lungre:

Behöver du verkligen optisk enhet så ofta, själv använder jag den ytterst sällan? Ransaka dig själv, hur ofta har du använt den senaste månaden, utanför hemmet?
TimelineX 4820TG, är det intressant? 14-tummare är ju fortfarande rätt nätta att ta med. Finns med i3/5 och olika grafikkort från intel gma till hd6550. Sen vet jag inte riktigt hur bra skärmarna är på dessa, har du möjlighet att se i butik är det en fördel. Ska du jobba mycket med bild och video är det en fördel med en bra skärm förstås

Det där med den optiska enheten har med skola och jobb att göra. Jag kommer eventuellt att börja plugga på ett ställe där de verkar vara frälsta i cd-skivor och vill ha allt material på dessa. Då jag måste åka rätt långt är jag inte så sugen på att släpa med mig både dator, extern optisk enhet och diverse andra tillbehör.

TimelineX 4820TG ser intressant ut faktiskt. Men som du säger är det nog bra att se datorerna i butik då skärmen onekligen är viktigast i sammanhanget. MacBooken har ju en fördel med sin skärm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2007

Du lär ju ändå ha med dig en väska till dator + laddare. Dagens optiska enheter du tar med vid sidan om är knappt större än en cd-skiva och ca 1 cm tjocka, så det tar ju inte mycket plats ändå, när man ändå har en väska, och de väger ju knappt någonting.

Annars kan jag varmt rekommendera hp dm4.
Haft min två dagar nu och är sjukt nöjd med den än så länge, och den klarar sims3 som sambon spelar. Inte riktigt flytande på maxinställningar. Men drar man ned kantutjämning och övrigt lite grann så flyter det på bra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Mar 2004

4820TG är en mycket trevlig och BÄRBAR maskin, jag valde en sådan till min sambo och hon har inget o klaga på. Sims 3 flyter utan problem med allt på max i princip Jag tycker att skärmen är toppen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Någonstans
Registrerad
Nov 2007

Tack för alla svar. Ska nog ta mig till en butik och kolla in datorerna på riktigt. Har kommit fram till att om jag köper en PC kan jag sälja min nuvarande, vilket borde ge mig några tusenlappar. Vad kan jag få för en tre år gammal HP som köptes för 14.000 tror ni? (17", 4 GB RAM, Intel Core 2 Duo, Nvidia grafik).

Har skärmarna på HP's datorer blivit bättre? För min är inte särskilt korrekt med färgåtergivningen och kontrasten alla gånger.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005

En sak som ingen verkar prata om är vad du jobbar med mer specifikt.
Du skriver fotoredigering osv. men jobbar du med att lägga ditt jobb på nätet eller skriva ut?

Om du ska skriva ut måste du mer eller mindre skaffa dig en PC som tillåter dig att använda Adobe RGB 1998 färgprofil och koppla din dator till en IPS panel (om det nu inte finns laptops med IPS).
OSX är bunden till sRGB även om du i ditt program kan använda Adobe RGB 1998 kommer du inte kunna koppla in en IPS och få ut fulla färgrymden. Bilden blir bättre för den kan nyttja fulla 8 bitar men färgrymden profilen använder är fortfarande den samma.

Skillnad mellan IPS och laptop LCD
http://i12.photobucket.com/albums/a241/Garbz01/monitor%20test...

EDIT: Och det är strängt förbjudet att koppla din dator med VGA till en IPS.

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Någonstans
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av Pimpim666:

En sak som ingen verkar prata om är vad du jobbar med mer specifikt.
Du skriver fotoredigering osv. men jobbar du med att lägga ditt jobb på nätet eller skriva ut?

Om du ska skriva ut måste du mer eller mindre skaffa dig en PC som tillåter dig att använda Adobe RGB 1998 färgprofil och koppla din dator till en IPS panel (om det nu inte finns laptops med IPS).
OSX är bunden till sRGB även om du i ditt program kan använda Adobe RGB 1998 kommer du inte kunna koppla in en IPS och få ut fulla färgrymden. Bilden blir bättre för den kan nyttja fulla 8 bitar men färgrymden profilen använder är fortfarande den samma.

Skillnad mellan IPS och laptop LCD

EDIT: Och det är strängt förbjudet att koppla din dator med VGA till en IPS.

Jag jobbar både digitalt och med utskrift (grafisk formgivning och foto). Just nu har jag en stationär iMac och som sagt en HP laptop. Samma bild har en tendens att se olika ut beroende på vilken dator jag sitter vid. Digitala bilder ser betydligt bättre ut på Macen, medan utskrifter är mer korrekta när jag använt HP:n. Och det är väl det du försöker säga också?

När det gäller köp av en ny laptop är det ultimata om bilderna ser bra ut både på skärmen och vid utskrift, men det är inget jag räknar med eller tänker lägga extra mycket pengar på i nuläget då jag fortfarande studerar. Jag är nöjd så länge skärmen ger hyffsat bra återgivning. I framtiden kan jag investera i en bättre stationär dator.