Google Chrome allt vanligare hos SweClockers läsare

Permalänk

Suttit på Chrome sen det kom ut, lär aldrig byta! Bara underbart!

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

Kör FF, just nu v4 beta 12. Tycker det är ett riktigt lyft jämfört med 3.6
Har testat Chromium också men kan som många andra inte vara utan ett antal addon till FF, främst Adblock och Noscript sitter på seg anslutning så de tilläggen gör en stor skillnad.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Suttit på Chrome sen det kom ut, lär aldrig byta! Bara underbart!

Har du någon aning om det går att ändra vilken sida som öppnas när man öppnar en ny flik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönberg:

Tycker det är synd att det fortfarande är 23% som använder IE! jag vet att folk bara har IE på arbetsdatorerna eller skol datorer men ändå 23%.

Jag använde Firefox och liknande förr, använde nästan alla (pysslade mycket med webbkodning och design). Men just nu använder jag IE och tycker läsaren har blivit mycket bättre en de, de flesta jag kan tänka mig till relaterar när en person nämner IE. Använder den mest nu för att testa och se ifall det är något att ha!

Tycker det är bra att folk använder olika, sätter mera press på andra läsare att göra en bättre version ;p

Med vänliga hälsningar
MS / MARCUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finess:

Förvånar mig inte alls, tror detta är trenden över lag, åtminstone i de kretsar jag umgås. Chrome är så mycket snabbare, hade dock önskat fler Plug-ins såsom redan finns till Firefox, typ adblocker och liknande.

https://chrome.google.com/webstore/detail/cfhdojbkjhnklbpkdai...

Har själv gått från Firefox till Chrome sedan Chrome lanserades som beta för två(?) år sedan. Är grymt nöjd med snabbheten och alla fina funktioner som inbyggd pdf-läsare, inbyggt Flash (som uppdaterar sig själv och använder Windows Sandbox för bättre säkerhet), Google Translate och Google Instant osv. Gillar framför allt hur de har anpassat allt till att ha så lite bloat som möjligt, t.ex. jämför högerklick i Chrome med högerklick i IE9 så har ju IE9 en jädra massa bloat jämfört med Chrome.

Däremot ser jag gärna att Chrome fixar ett par saker som IE9 gör riktigt bra som GPU-accelerering, smooth scrolling och font smoothing. Text i Chrome ser så kantig ut, speciellt på större fontsize. Sedan måste de fixa till så att de använder ICC v4 som IE9 gör.

Längre fram i tiden tror jag Firefox kommer försvinna och det till slut blir ett "krig" mellan Chrome vs. Internet Explorer.

Permalänk
Medlem

Det finns bara en anledning till att jag inte byter från FF till Chrome. Det är snabbfunktionen i adressfältet. I FF kan man enkelt skriva swec och trycka på enter så googlar den det och tar det mest relevanta alternativet, man kommer då direkt till sweclockers.com, funktionen fungerar förvånansvärt bra (dock inte på betan vad jag vet).

Är det någon som vet om det finns en sådan funktion i Chrome? Då hade jag bytt direkt.

Alla addons jag använder finns till Chrome, bland annat Adblock Plus.

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Medlem

Kör med Firefox på min dator, gillar tilläggen och webbläsaren i sin helhel
Till föräldrarnas gamla skräpdator är det dock bättre att köra med Chrome, den kräver ju mindre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönberg:

Tycker det är synd att det fortfarande är 23% som använder IE! jag vet att folk bara har IE på arbetsdatorerna eller skol datorer men ändå 23%.

IE9 är faktiskt inte så tokigt efter att ha testat det ett tag. Kommer dock inte byta från Chrome.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaxehytt:

Längtar till pwn2own som är den 9-11 mars. Så får vi se vilken/vilka webbläsare som är säkra Låter som att Chrome är säkert med tanke på vinstsumman Google utlovar.

Nja, de fick erbjuda en högre vinstsumma eftersom förra pwn2own var det inte ens någon som försökte hacka Chrome (antagligen pga. låg användarbas men att de också uppdaterade Chrome precis innan pwn2own) så iår fick Google erbjuda mer för att ens vara med i tävlingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerus:

Det finns bara en anledning till att jag inte byter från FF till Chrome. Det är snabbfunktionen i adressfältet. I FF kan man enkelt skriva swec och trycka på enter så googlar den det och tar det mest relevanta alternativet, man kommer då direkt till sweclockers.com, funktionen fungerar förvånansvärt bra (dock inte på betan vad jag vet).

Är det någon som vet om det finns en sådan funktion i Chrome? Då hade jag bytt direkt.

Alla addons jag använder finns till Chrome, bland annat Adblock Plus.

http://www.google.com/support/forum/p/Chrome/thread?tid=750d5...

Permalänk

Får allt för ofta felmeddelanden med Chrome!

Visa signatur

Intel Core2 Duo E6850 3,0ghz | Gigabyte P35 DS3 | Gainward 8800GT 512mb | 4 x 2048gb Kingmax PC 6400 | WD Raptor 150gb | Cooltek 600w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerus:

Det finns bara en anledning till att jag inte byter från FF till Chrome. Det är snabbfunktionen i adressfältet. I FF kan man enkelt skriva swec och trycka på enter så googlar den det och tar det mest relevanta alternativet, man kommer då direkt till sweclockers.com, funktionen fungerar förvånansvärt bra (dock inte på betan vad jag vet).

Är det någon som vet om det finns en sådan funktion i Chrome? Då hade jag bytt direkt.

Alla addons jag använder finns till Chrome, bland annat Adblock Plus.

Likadant i chrome, du skriver och den fyller i, den är dessutom synkad med google sökfunktionen så du kan söka webadresser direkt i fältet

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Jag har några frågor angående Chrome:

När jag håller med pekarn på något så kommer det fram en liten grå bar längst ner. Går den att ta bort?

Stör mig också på att det är rättstavning, går det också att ta bort?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nerus:

Det finns bara en anledning till att jag inte byter från FF till Chrome. Det är snabbfunktionen i adressfältet. I FF kan man enkelt skriva swec och trycka på enter så googlar den det och tar det mest relevanta alternativet, man kommer då direkt till sweclockers.com, funktionen fungerar förvånansvärt bra (dock inte på betan vad jag vet).

Är det någon som vet om det finns en sådan funktion i Chrome? Då hade jag bytt direkt.

Alla addons jag använder finns till Chrome, bland annat Adblock Plus.

Nja det vet jag inte riktigt. Om du skriver X och du inte varit inne där tidigare så får du upp en googlesöksida med svaren. För att gå in på sidor som jag brukar besöka t.ex. sweclockers.com skriver jag enbart swec i adressfältet och trycker enter. Lite krångligare med t.ex. swedbank och swedroid som är ganska lika så man får skriva ut lite mer eller trycka nedåt en gång eller så och sedan enter. Varför inte testa? Har kört chrome sedan betan (på den tiden behövde jag iofs komplettera med andra läsare, men numera är det sällsynt att något annat än chrome används på "mina" datorer) och varit nöjd med det mesta (tja vissa saker som nämnts tidigare t.ex. hur nedladdningar hanteras etc kan vara störande i vissa situationer, men för det mesta blir det ju bara slösurfande).

Permalänk
Medlem

Jag använder opera nu för att firefox betan inte fungerade så bra med min internetbank.

Stör mig dock på alla musgester som inte går att bli av med helt.

Firefox nuvarande betaversion är dock väldigt trevlig, men jag kan inte avvänja mig att ha startsida knappen på vänstersidan av adressfältet (antar det går att flytta på om man orkar hålla på med det).

Permalänk
Medlem

Använder "SRWare iron", det är i princip Google Chrome fast utan direktkopplingen till google. Ja, jag har en foliehatt på när det gäller att låta google se exakt vilka sidor jag går in på.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Hedersmedlem

Firefoxanvändare här. Gillar Firefox så jag ser ingen anledning till att byta ut den läsaren även om Chrome är en trevlig läsare det med.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Folk bryr sig bara om snabbhet ^^

Håller med dig. Bäst är Internet Explorer för då får behöver man inte stressa. Man kan ta sig en fika eller gå på toalett varje gång man ska öppna en ny sida.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Kört FF4 beta/prerelease rätt länge nu, långt innan officiella betan, och det är UI mässigt ett helt klart ett steg i rätt riktning.

Kör inte Crome av principskäl. Google har tillräckligt bra koll på vad jag gör på nätet utan att jag kör en webbläsare som rapporterar till storebror precis vad jag gör, och ja jag vet att jag kan köra Chromium om jag vill

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

Jag använder framförallt Firefox eftersom funktionaliteten för reklam-blockering fortfarande är överlägsen både Chrome och Opera. Firefox utan reklam känns rejält mycket snabbare än Chrome med reklam, alt. med halvtaskig reklam-blockering. (Adblock osv är verkligen inte nära lika bra på Chrome som på Firefox)...

Oavsett vad man anser "moraliskt" om reklam-blockering så är den faktorn definitivt top-3 för min del (ihop med stabilitet och säkerhet). Jag inte beredd att göra surfandet 2-3x långsammare bara för att ladda in alla flash-filmer osv.
Erkänn, visst byter ni kanal / går ifrån teven / sänker ljudet när det är reklam på teven? Inte känner ni något "ansvar" att kolla på reklamen mellan programmen?

Permalänk
Medlem

Det ser ut som att Operaanvändare är riktiga traditionalister, och avskyr förändring.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem

Jag sitter på Firefox men det kommer bli en kamp mellan Chrome 10 (betan kraschar redan från start på min dator) som även har synkning med sparade lösenord och Firefox 4 som också har det.

Största anledningen till att jag sitter kvar på Firefox är att jag kan hantera min tabbar som jag vill, Chrome saknar så jävla många inställningar där.
tabmix+ till chrome tack!

Permalänk
Medlem

Bytte till Chrome från Firefox för minst ett år sedan pga placeringen av tabbar (ju mer av webbsidan man ser, desto bättre) och att programmet startade så jäkla fort.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av er_nilsson:

ja.. funkar jätte smidigt
även att byta emellan olika språk

Precis! Man bara högerklickar och väljer språk. Man behöver inte installera något heller.

Som många andra så gillar den att särskriva massvis med saker. Den vill tex rätta särskriva till "sär skriva" eller "sär-skriva". Det gäller många ord.

hosthost "jättesmidigt" heter det

Men jag är själv dålig och ska inte klaga

Och jag använder även Chrome. Mest pga att jag gillar när det är simpla och snygga miljöer. Det var inte ett svårt byte när tilläggen adblocker och WOT fanns tillgängliga.

Sen att starta upp chrome är grymt snabbt om man jämför med firefox som tar evigheter.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakalwe:

Det ser ut som att Operaanvändare är riktiga traditionalister, och avskyr förändring.

Det är väl snarare så att vi gillar att ligga i framkanten i utvecklingen

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Kan man ha bokmärken på samma sätt i Chrome som i Firefox? Alltså i mappar under adressfältet? Om det går, kan man importera alla bokmärken direkt från Firefox?

Permalänk
Medlem

Använder Opera för "vanligt surf". Tycker den fungerar bra, är snabb och har det jag behöver från början utan att jag behöver installera femtioelva plugins och spendera timtal att tweaka dessa på varje dator.

På jobbet är dock Firefox med sin Firebug-plugin oersättlig. Operas och Chromes varianter, för att inte tala om IE, är så långt efter att det aldrig varit något att fundera över egentligen.

Visa signatur

[ Derp ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerus:

Det finns bara en anledning till att jag inte byter från FF till Chrome. Det är snabbfunktionen i adressfältet. I FF kan man enkelt skriva swec och trycka på enter så googlar den det och tar det mest relevanta alternativet, man kommer då direkt till sweclockers.com, funktionen fungerar förvånansvärt bra (dock inte på betan vad jag vet).

Är det någon som vet om det finns en sådan funktion i Chrome? Då hade jag bytt direkt.

Alla addons jag använder finns till Chrome, bland annat Adblock Plus.

Typ likadant, de sidor jag är inne på ofta sparar den. Exempel för mig:
c + enter = calendar.google.com
f + enter = facebook
d + enter = docs.google.com
da + enter = day9tv.blip.tv
y + enter = youtube.com

och många många fler. Du måste ha gått in eller skrivit in adressen några gånger, max 10 känns det som, förmodligen går det bra efter två gånger. Det kan dock bli lite fel i början. Skitsmidigt enligt mig.

Så för dig kommer det räcka med s + enter efter några gånger.

Visa signatur

Ursäktar min wall-of-text.

Permalänk
Medlem

Känner mig rätt ensam som opera-användare här.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Användarnamnqwer:

Jag använder framförallt Firefox eftersom funktionaliteten för reklam-blockering fortfarande är överlägsen både Chrome och Opera. Firefox utan reklam känns rejält mycket snabbare än Chrome med reklam, alt. med halvtaskig reklam-blockering. (Adblock osv är verkligen inte nära lika bra på Chrome som på Firefox)...

Oavsett vad man anser "moraliskt" om reklam-blockering så är den faktorn definitivt top-3 för min del (ihop med stabilitet och säkerhet). Jag inte beredd att göra surfandet 2-3x långsammare bara för att ladda in alla flash-filmer osv.
Erkänn, visst byter ni kanal / går ifrån teven / sänker ljudet när det är reklam på teven? Inte känner ni något "ansvar" att kolla på reklamen mellan programmen?

Orsaken jag fortfarande kör Firefox. Man blir så less att adblock i chrome inte "tar" reklamen i t.ex. videoklippen på aftonbladet medans adblock i fx gör det...