Permalänk
Medlem

Experiment med en gammal dator

Tjena!

Jag hittade en skiten gammal dator nere i källaren och tänkte att man kan ju inte slänga den, något kul borde finnas att göra med den. Så jag tänkte fråga er på SweClockers om ni har några roliga "experiment" att göra med en gammal dator.

Tack på förhand!

mvh,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razacer:

Tjena!

Jag hittade en skiten gammal dator nere i källaren och tänkte att man kan ju inte slänga den, något kul borde finnas att göra med den. Så jag tänkte fråga er på SweClockers om ni har några roliga "experiment" att göra med en gammal dator.

Tack på förhand!

mvh,

Att köra igång datorn utan CPU-kylning är ju alltid roligt... *POOF!*

Permalänk
Medlem

klocka den så mkt som möjligt ;P

Permalänk
Medlem

Jag menar inte så, kanske ta delarna o modda till någonting annat, kom med idéer, alla idéer är bra utom de dåliga

Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

klocka den så mkt som möjligt ;P

^This

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razacer:

Jag menar inte så, kanske ta delarna o modda till någonting annat, kom med idéer, alla idéer är bra utom de dåliga

Insinuerar du att min idé var dålig???

Permalänk
Medlem

Att ta delarna och bygga in dem i diverse olika lådor är alltid kul (såg nyligen någon här på SweC bygga in en dator i en 360 låda), ta något ännu roligare, typ en skokartong xD

Permalänk
Medlem

hur gammal är datorn?

Permalänk
Medlem

Minst 5 år

Permalänk
Medlem

Bygg in i en drickaback! Finns redan 2st i galleriet

Permalänk
Hedersmedlem

jag röstar för ett hönsnätförstärkt Papier-machéchassi! Det är både väldigt ovanligt och lätt att göra riktigt tokiga egna idéer.

Permalänk
Medlem

Finns det något liknande det med drickabacken man kan göra med en laptop?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Mithras:

Att ta delarna och bygga in dem i diverse olika lådor är alltid kul (såg nyligen någon här på SweC bygga in en dator i en 360 låda), ta något ännu roligare, typ en skokartong xD

Skokartong var inte alls roligt.

Permalänk

tycker iden med 360 chassi vore lite cool

Permalänk
Medlem

Stoppa in allt i en jättestor semla! Det är mer fett än fukt så det borde funka (tillräckligt länge för att få schyssta bilder till galleriet iaf)

Permalänk
Medlem

Men skärp er nu va. Jag tror TS ville ha ordentliga svar och inte dumheter. Dessutom vad är nyttan med att förstöra hela tiden?

Permalänk
Medlem

Pröva göra en egen kylningslösning av något slag, vatten kanske? (Förutsatt att du inte är rädd att komponenterna ska stryka med vid eventuellt läckage eller dylikt)

Permalänk
Medlem

Detta ser kul ut.

Du skulle ju kunna flytta delarna till någon liten låda. Men du vill väl att de ska bli mer udda än så. en passivt kylda komponenter i någon aluminium låda. sett folk som har byggt i resväskor. Riktigt drastisk skulle vara om du byggde in den i en fungerande skrivare

Permalänk
Medlem

antingen helt passivt kyld... gå till nån skrot å leta reda på en bunt med sånna där feta alu-kylflänsar man kan hitta...

eller så testa vattenkylning fast med nån olja som medium...

Permalänk
Medlem

Bygg om den till router och ha glädje av den i 5 år till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagab:

Men skärp er nu va. Jag tror TS ville ha ordentliga svar och inte dumheter. Dessutom vad är nyttan med att förstöra hela tiden?

För att skadeglädje är den enda sanna glädjen?

Det roligaste jag kommer på är att byta chassi med en ny dator, alltså sätta typ sandy bridge och nåt nice grafikkort i det gamla chassit, och sätta in de gamla delarna i ett nytt chassi.
Fast när jag tänker efter så är den kanske inte tillräckligt gammal för det.
Och egentligen var hela idén tagen från mitt eget bygge som finns i min sign... Så tipset till dig förvandlades till propaganda för mitt eget galleri XD

Permalänk
Medlem

Random idé - Gör en/flera tavlor av den. Plocka ut delarna, 'Rama in' och häng upp på väggen.
Självfallet ska du ha en touchscreen mitt i skapelsen och sedan använda den till... jadu, hemmagjord digital fotoram? Vad vet jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

För att skadeglädje är den enda sanna glädjen?

Det roligaste jag kommer på är att byta chassi med en ny dator, alltså sätta typ sandy bridge och nåt nice grafikkort i det gamla chassit, och sätta in de gamla delarna i ett nytt chassi.
Fast när jag tänker efter så är den kanske inte tillräckligt gammal för det.
Och egentligen var hela idén tagen från mitt eget bygge som finns i min sign... Så tipset till dig förvandlades till propaganda för mitt eget galleri XD

Måste kombineras med mekaniskt tangentbord, kulmus på ps/2, custom moderkortsplåt som döljer moderniteter som usb. Så behöver man ett tema som liknar windows 95/98, en gammal cd-läsare ej brännare som läser i 4x hastighet eller sjöare eller diskettenhet! Och såklart en crt på vga.
Hade vart coolt på en gammal 386 eller var det 486 som hade turboknapp om man kunde koppla turboknappen till någon underklockningsfunktion så datorn går segt utav bara helvete tills man trycker på turbon, då överklockas istället västingen och en 80mm deltafläkt går igång för fullt.

Permalänk
Medlem

Kanske inte så nytänkande men sänka ner komponenterna i olja för att kyla?

Permalänk
Medlem

Kräver lite (hmm!) arbete men... Gör en miniräknare i storformat av den, storlek som en 22-24 tums skärm. Så autentisk som möjligt. Eller fixa en stor clown-dojja och bygg in datorn i den. Eller i en halvmeter hög Krusty the Clown-docka.

Permalänk

Ja bygge in en dator i en stor stövel

Permalänk
Medlem

Gör en pac-man spelmaskin av den! eller kanske ping pong?

Fast då måste du nog köpa lite plexiglas och skärm till det ;/

Permalänk
Medlem

- Kapa en tratt och silikontäta mot en rostfri plåtbit. Denna fästs mot CPU:n med kylpasta. Vips, så har du vattenkylning (så länge datorn ligger ner).

- Installera Linux och ha som dedikerad Linuxburk.

- Spelserver.

Permalänk
Medlem

Router eller emulatorburk är väl vad jag själv skulle kunna tänka mig att använda en gammal skräpdator till.

Skrivet av Schnitz:

- Kapa en tratt och silikontäta mot en rostfri plåtbit. Denna fästs mot CPU:n med kylpasta. Vips, så har du vattenkylning (så länge datorn ligger ner).

Man bör väl kanske ha någonting som håller vattnet svalt också?

Permalänk
Medlem

Jag har en gammal burk från 2004 som jag funderar på att göra vattentätt och hälla i en massa (rapsolja?) eller nätt annat kul men känns som att man måste komma på någon lösning hur oljan ska kylas.

någon som har en idée? jag tänkte att dra ett rör utanpå så man får lite flöde på oljan