Crysis 2 endast DX9 – DX11 kommer "senare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeti:

Det var inte steam som var på tapeten, försök inte.

Var inte så vag med tråkiga one liners som inte tillför något och som får mig som läsare att gissa.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Så fungerar ungefär modern tillverkning ja. Dock finns det inte all tid i världen och pengar spelar in.

Så sluta klaga? Om ni inte har råd att ta reda på vad folk tycker om spelen så sluta chansa, låtsas och hitta på vad problemet är. Undersök möjligheterna istället för att peka på vad som skulle, möjligen, kanske, troligen vara problemet.

Skrivet av astrob0y:

De flesta patchar sina spel.

undantagen blir fler och fler och dom behandlar sina kära core-base fans sämre och sämre...

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Var inte så vag med tråkiga one liners som inte tillför något och som får mig som läsare att gissa.

Det var tämligen ovagt, det som är felet är nog din ovilja att se det uppenbara. Och ska vi tala om vaga uttalanden så kan vi ju se "se flesta patchar sina spel", hur många är det enligt dig, och är det bara de spel du har spelat?

Kasta inte sten i glasshus som man säger, men det är väl en vag och tråkig one liner som tvingar dig att gissa massa saker det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GenKaan:

Så sluta klaga? Om ni inte har råd att ta reda på vad folk tycker om spelen så sluta chansa, låtsas och hitta på vad problemet är. Undersök möjligheterna istället för att peka på vad som skulle, möjligen, kanske, troligen vara problemet.

Sluta chansa? Ska utvecklare köra med säkra kort? För ett tag sedan var det en i tråden som ansåg att det enbart kom trista uppföljare. Chansningar från exempelvis EA har visat sig fungera helt ok (Mirrors edge, Dead space som exempel). Det jag menade var att utveckling/undersökningar kostar, och att göra som en person föreslog samtidigt som pc-spelaren inte vill betala för sig låter väldigt ologiskt.

Skrivet av GenKaan:

undantagen blir fler och fler och dom behandlar sina kära core-base fans sämre och sämre...

Snarare tvärtom. Vad är det för spel du sitter och lirar egentligen?

Skrivet av Yeti:

Det var tämligen ovagt, det som är felet är nog din ovilja att se det uppenbara. Och ska vi tala om vaga uttalanden så kan vi ju se "se flesta patchar sina spel", hur många är det enligt dig, och är det bara de spel du har spelat?

Se det uppenbara? Vad är det uppenbara.
Och ja. Jag anser att flera än några få patchar sina spel. Speltillverkare försöker få pc-spelare att köpa deras skit på olika sätt.

Och för att försöka återknyta till Crysis så kan denna länk kanske bidra till lite mer förståelse.
http://www.gamecritics.com/videogame-piracy-and-the-pc-gaming...

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Avstängd

Much ado about nothing. Är spelet bra?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Much ado about nothing. Är spelet bra?

Meh, multiplayern är tämligen streamlinad och liknar allt annat. Tycker personligen animeringen är något stel på karaktärerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Sluta chansa? Ska utvecklare köra med säkra kort? För ett tag sedan var det en i tråden som ansåg att det enbart kom trista uppföljare. Chansningar från exempelvis EA har visat sig fungera helt ok (Mirrors edge, Dead space som exempel). Det jag menade var att utveckling/undersökningar kostar, och att göra som en person föreslog samtidigt som pc-spelaren inte vill betala för sig låter väldigt ologiskt.

Snarare tvärtom. Vad är det för spel du sitter och lirar egentligen?

Det går inte att förklara för dig om du inte vill förstå...

Det som framgår (väldigt tydligt) är att det klagas väldigt mycket på piraterna istället för att undersöka vad som är fel på SPELEN som görs. Istället för att veta hittar man på saker som "piraterna tar bort värdet" istället för det uppenbaraste av det uppenbara: Om man släpper trasiga spel så blir försäljningen därefter....

Black Ops är fortfarande ett perfekt exempel på hur man inte ska göra om man släpper trasiga spel.
Magicka är ett perfekt exempel på hur man ska göra om man gör fel vid release.
Left4Dead är ett perfekt exempel på hur man ska göra efter man släpper ett spel.
Guitar hero är ett bra exempel på hur man inte ska behandla en serie.
Warcraft 3 / Diablo 2 är ett perfekt exempel på hur ett gammalt spel fortfarande kan inbringa inkomst.
Heroes Of Newerth är ett ok exempel på hur man kan ta en bra idé och göra den bättre.
TF2 är ett exempel på hur man kan göra undersökningar (kanske inte helt schysst) men lära sig jävligt mycket utan att förlora pengar (som tydligen är viktigare än själva spelen).
Resident Evil är ett perfekt exempel på hur dålig koll på sina fans man kan ha.
Quake Live är ett perfekt exempel hur man kan hålla ett bra spel vid liv, göra det bättre och få mer spelare.

Det som är tragiskt och varför dom inte lär sig är delvis för att folk köper dynga som Black Ops så dom inte behöver anpassa sig....

Om du inte vill förstå så kan jag inte hjälpa dig.

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem
Skrivet av GenKaan:

Det går inte att förklara för dig om du inte vill förstå...

Det som framgår (väldigt tydligt) är att det klagas väldigt mycket på piraterna istället för att undersöka vad som är fel på SPELEN som görs. Istället för att veta hittar man på saker som "piraterna tar bort värdet" istället för det uppenbaraste av det uppenbara: Om man släpper trasiga spel så blir försäljningen därefter....

Det som är tragiskt och varför dom inte lär sig är delvis för att folk köper dynga som Black Ops så dom inte behöver anpassa sig....

Om du inte vill förstå så kan jag inte hjälpa dig.

Tror du seriöst att företag inte kollar på tidigare alster och vilka brister samt förtjänster varan hade? Menar du på fullaste allvar att tillräckligt stora undersökningar gör för att öka chans till maximerad vinst? Och är det verkligen sant att du menar att spel som släppts i gott format inte piratkopierats och motsatsen är spel i ofärdigt format...Någon här nämnde Blizzard som företaget man ska stödja helhjärtat (tror att det var du). Se på hur deras lansering av deras största kassako (world of warcraft) gick till. Spelet var buggigt och kraschade väldigt ofta under många månader efter lanseringen. Men ändå såldes spelet och orsak till det var för att man var tvungen att köpa spelet för att komma åt innehållet. MMO/multiplayer har för företag blivit ett sätt att få spelare att köpa deras alster. Trist utveckling för oss som inte vill spela mmo/multiplayer spel utan vill lira spel som Crysis/stalker/metro/saboteur

Och du för diskussionen helt fel har jag upptäckt- du ska inte hjälpa mig på något sätt. Du ska informera mig om din åsikt så kanske jag omvärderar min (sakta men säkert).

Tillbaka till orsaken till varför Crysis 2 är ett konsolspel igen. Deras CEO gick ut med att första delen piratkoperiades sönder och samman och att de kommer gå multiplattform för att minska risk och maximera vinst. Easy cake.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Håller med GenKaan.
Det är inte så jävla svårt eller dyrt att ta reda på om spelet funkar som det ska eller inte.
Black Ops hade bara kunnat kört en open beta en vecka innan eller sådär för att stressteasta uppkopplingen mellan spelare och servers samt buggar som kan finnas i spelet och vad för kommandon man vill ha i en dedikerad server.
Det slutade med att vi betalade fullpris för en beta och vi fick testa spelet åt de.
Detta har Gamer's Voice tagit upp själva.
http://www.cinemablend.com/games/gamer-voice-seeking-legal-ac...

Hur som helst, det är 2011, det är otroligt lätt att produkttesta och ta in information om spel, få de att fungera som de ska innan release och göra allmänt bra spel.

Magicka må dessutom varit buggigt som fan, men så får man tänka på att det är ett väldigt litet företag. men ändå lyckades de fixa alla buggar mycket snabbare än vad Treyarch som är otroligt mycket större än Paradox Interactive.

Hur som haver så är Crysis 2 ett dåligt spel, det vi testar på PC är en uppenbar PC port där vi har aimbot i klienten och där det står "press start" i menyn. Battlefield 3 är det jag ser fram emot på FPS fronten nu.

@astrob0y. WoW servers kraschade inte många gånger under flera månader efter lanseringen. Det var ostabilt i ungefär en vecka efter lanseringen med en del downtimes som blev tillfixade ordentligt. Värst var det i USA dock där serverhuset blev översvammet på grund av en orkan som blåste in och de kämpade för att få igång de igen.
Och som ersättning på grund av det så fick alla 2 veckors extra gametime, även fast det bara var 1 vecka totalt(ungefär) som man inte kunde spela ordentligt utan krascher.

Permalänk
Hjälpsam

En sak som ställer till en del oreda här på forumet är när någon i ett visst spel säger sig ha problem med sitt nya grafikkort, folk försöker hjälpa killen, efter 30 inlägg i tråden visar det sig att en patchning av spelet hade hjälpt man att han äger en crackad kopia och har inte kunnat patcha till senaste versionen.
Samma sak med crackade kopior av Windows.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffsis:

@astrob0y. WoW servers kraschade inte många gånger under flera månader efter lanseringen. Det var ostabilt i ungefär en vecka efter lanseringen med en del downtimes som blev tillfixade ordentligt. Värst var det i USA dock där serverhuset blev översvammet på grund av en orkan som blåste in och de kämpade för att få igång de igen.
Och som ersättning på grund av det så fick alla 2 veckors extra gametime, även fast det bara var 1 vecka totalt(ungefär) som man inte kunde spela ordentligt utan krascher.

Mitt minne spelar kanske mig ett spratt. Jag kommer iaf ihåg spelet som väldigt ostabilt de första månaderna med diverse server fel och kraschar.

edit. yup. efter en snabb googling så är det nog inget fel på mitt minne. det var allmänt buggigt i början och det varierade för olika servers/realms

Skrivet av Ratatosk:

En sak som ställer till en del oreda här på forumet är när någon i ett visst spel säger sig ha problem med sitt nya grafikkort, folk försöker hjälpa killen, efter 30 inlägg i tråden visar det sig att en patchning av spelet hade hjälpt man att han äger en crackad kopia och har inte kunnat patcha till senaste versionen.
Samma sak med crackade kopior av Windows.

http://forums.eidosgames.com/showthread.php?t=95030

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Spelet var buggigt och kraschade väldigt ofta under många månader efter lanseringen

Nej WoW var inte buggigt alls vid Lanseringen, däremot hade de brutalt missat hur stor efterfrågan var vilket gjorde att det inte fanns tillräckligt med servrar förens efter "många månader".

Därför var upplevelsen inte riktigt så trevlig som den skulle kunna ha varit, men inte på grund av buggar.

Tillbaks till topic på Crysis 2. Jag gav upp på Demot efter att jag inte lyckats logga in på 15min. Jag har redan GameSpy konto sedan innan. Min Gamespy login fungerar inte och min email är "already used" trotts jag aldrig lyckats registrera ett konto via spelet.
Hemsidan för recovery är förstås tvärdöd....

Kanske ger demot ett försök om några månader igen när det lugnat ned sig, annars är detta inget jag lär spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffsis:

Hur som helst, det är 2011, det är otroligt lätt att produkttesta och ta in information om spel, få de att fungera som de ska innan release och göra allmänt bra spel.

Magicka må dessutom varit buggigt som fan, men så får man tänka på att det är ett väldigt litet företag.

Det är just det här som gör spelutvecklingen så svår idag: De små studios som vill göra egna spel har otroligt små möjligheter att göra detta och samtidigt ha möjlighet att konkurrera om kvalitet. När EA kommer och drämmer plånboken i huvudet på dem, så tappar studion även möjligheter att styra saker som t.ex sluttestning.

Det är inte lätt att produkttesta ett spel där releaseschemat pressas och där utgivarna (dvs de med pengarna) bestämmer allt om hur spelet skall vara. De enda produkter som får bra med utvecklingsstålar är, i 95% av fallen, licenser. Egna titlar är ett, i princip, dött koncept, om man inte är en bjässe som Blizzard, Epic eller iD. (Eller om man är en riktigt liten outfit som inte behöver betala lön till 10-50 pers varje månad)

Som "vanlig" dödlig spelutvecklare är det inte "otroligt lätt" att produkttesta, det är inte lätt att producera "det man vill", och de som säger att piratkopiering generellt sett hjälper spelutvecklare att få spridning på sina produkter har fel. Sverige har en lång räcka av nerlagda PC-spelsutvecklare som inte kunnat överleva i konkurrensen. Inte konstigt att folk fokuserar på enklare spel som farmville , eller fokuserar på att göra spel för samtliga plattformar.

Givetvis är det tråkigt.

Man kan ju tänka sig hur det hade sett ut om Minecraft hade lanserats med fokus på teknik: "Buu, jag kommer aldrig köpa det om det inte stöder DX11"

Sorry för en lång osammanhängande rant.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jaså? Då väntar jag tills det kommer en DX11 version.

Inte kört Crysis än så har ingen brådska direkt. Vill maxa båda två så det får dröja flera år om ni frågar mig.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Hardcore PC gaming är en väldigt liten spelmarknad grabbar, ledsen men så är det. Den har minskat ännu mer då många tidigare inbitna PC-fantaster emigrerat till konsoler och deras exklusiva/icke-portade spel.
Storsäljare på PC-fronten är WoW, Sims och liknande. Farmville drar in mer penga än vad som är sunt :/
Inte konstigt att utvecklarna byter fokus, casual-spel i alla former är enkla, billiga och snuskigt givande att utveckla. Låg utvecklingskostnad och snabb utveckling, lågt patch-behov och sjuk försäljning = winwin

Det finns fortfarande ett fåtal utvecklare som bryr sig om Hardcore-spelarna (Kaos, Dice, Gearbox) men de är få, och då hardcore-spel ger så mycket mindre vinst äön casual-spel så är det inte förvånande att de tvingas byta inriktning.
Piratkopiering är PCs största problem, och som god 2a kommer det låga antalet aktiva, betalande hardcore-spelare. På konsol kan du fortfarande släppa "tuffare" spel som Halo eller Gears, Killzone, och få bra försäljningssiffror.
Visst, skitspel som CoD säljer också bra men det finns iaf en balans. På PC säljer Sims långt bättre än Battlefield, känns bara fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av CmbIon:

Man kan ju tänka sig hur det hade sett ut om Minecraft hade lanserats med fokus på teknik: "Buu, jag kommer aldrig köpa det om det inte stöder DX11"

Sorry för en lång osammanhängande rant.

Tänk va coolt det hade varit med ett "realistiskt" minecraft dock. Alltså där allt inte var kuber utan såg ut som i RL
---
Två bra exempel på spel som är riktigt bra på att hålla uppe intresset är EVE online och Killing Floor. Killing Floor släpper DLCs med gubbar man kan vara som bara kostar ett par tior nån gång varje år som ger en stadig inkomst så de kan fortsätta utveckla spelet. Eve online släpper varje halvår ut en expansion till spelet som är helt gratis (patch) som rättfärdigar den rätt höga månadskostnaden på 150:- Fler utvecklare borde kanske göra så...

Samt en sak till: Jag håller med om a Steam store's priser är fördjävligt höga! Tur att G2PLAY finns.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Steam har inte så höga priser tycker jag.
Iaf inte de spel jag köper därifrån, Magicka 100kr, Mass Effect för 50kr, Torchlight för 40kr, beat hazard 45kr och så vidare.

Permalänk

Det är för fan Crysis vi snackar om! Det är spelet som alla refererar till i prestandajämförelser!
Hur fan kan dom inte ha med DX11 vid lanseringen, helt otoligt.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffsis:

Steam har inte så höga priser tycker jag.
Iaf inte de spel jag köper därifrån, Magicka 100kr, Mass Effect för 50kr, Torchlight för 40kr, beat hazard 45kr och så vidare.

Vi snackar releaser av storspel och inte gamla småspel som du ger som exempel :/
Se bara CoD:BO €54,99, hutlöst. Portal 2 kommer att kosta €49,99 när det släpps. Iofs är Euron rätt svag mot kronan nu men hade den legat på ca 9,5 hade det inte vart billigt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Vi snackar releaser av storspel och inte gamla småspel som du ger som exempel :/
Se bara CoD:BO €54,99, hutlöst. Portal 2 kommer att kosta €49,99 när det släpps. Iofs är Euron rätt svag mot kronan nu men hade den legat på ca 9,5 hade det inte vart billigt.

Visserligen, dock har jag bara sett Activisions spel för hutlösa priser, alla andra kostar runt 39.99-49.99.
Som Assassins Creed: Brotherhood eller R.U.S.E. t.ex.

Sen är MAss Effect inte så gammalt, köpte det bara på deras Sommar Rea (det är då man ska köpa spelen man vill ha, helt galet bra priser).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffsis:

Visserligen, dock har jag bara sett Activisions spel för hutlösa priser, alla andra kostar runt 39.99-49.99.
Som Assassins Creed: Brotherhood eller R.U.S.E. t.ex.

Sen är MAss Effect inte så gammalt, köpte det bara på deras Sommar Rea (det är då man ska köpa spelen man vill ha, helt galet bra priser).

Du ser verkligen positivt på saken €40 är väl godkänt med dagens Euro kurs men inte €50. Då sparar man genom att handla i en svensk webaserad spelbutik.

Mass Effect är ju från 2007 För spelindustrin är det rätt gammalt vad jag vet. Håller dock med om att man gör riktigt bra fynd på sommar/julrean.

Vi är sjukt OT nu...dax att gå OnT kanske?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Du ser verkligen positivt på saken €40 är väl godkänt med dagens Euro kurs men inte €50. Då sparar man genom att handla i en svensk webaserad spelbutik.

Mass Effect är ju från 2007 För spelindustrin är det rätt gammalt vad jag vet. Håller dock med om att man gör riktigt bra fynd på sommar/julrean.

Vi är sjukt OT nu...dax att gå OnT kanske?

€50 för ett spel är just nu samma pris som på webhallen ta homefront 50€ =454 kr samma på webhallen. Dock är oftast spel dyra länge på steam och activision spel alltid stört dyra.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Det är för fan Crysis vi snackar om! Det är spelet som alla refererar till i prestandajämförelser!
Hur fan kan dom inte ha med DX11 vid lanseringen, helt otoligt.

precis! (inte ironi)

trött på de som säger att det kan bli lika bra i DX9. Mitt grafikort är iallafall inte på ågot sätt optimerat för DX9 tror inte någon annan kör på det heller på flera år har varit det.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Ja, lite Ontopic kan vi väl gå.

för er som vill öka prestandan så kan ni slänga in en genväg utav Crysis2demo.exe som ni finner i program files (x86)/EA/crysis2 bla bla
Sen på genvägen så öppnar ni egenskaper och klistrar in detta längst bak med ett mellanrum efter " tecknet.
+cl_fov=90 +r_DrawNearFoV = 90 +pl_movement.power_sprint_targetFov = 90 +r_MotionBlur=0 +g_skipIntro=1 +i_mouse_smooth=0

Blir det någorlunda bättre, men inte mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

€50 för ett spel är just nu samma pris som på webhallen ta homefront 50€ =454 kr samma på webhallen. Dock är oftast spel dyra länge på steam och activision spel alltid stört dyra.

Sista inlägget gällande detta från mig

Homefront för 299kr

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Hardcore PC gaming är en väldigt liten spelmarknad grabbar, ledsen men så är det. Den har minskat ännu mer då många tidigare inbitna PC-fantaster emigrerat till konsoler

Jag tror att det är spelbranschen som själva dödat av PC som plattform. Jag menar varför köpa en speldator för 20 KKr när spelen ser lika ut som på en Xbox 360 för 2 KKr?

Jag skulle tro att det är färre personer med bra datorer i dag mot för 10 år sedan (relativt...).
Och många som har en PC och en Xbox360/PS3 väljer att köpa spelen på konsolen då det inte tillför ngt att köpa PC versionen. Tror det blir lika här med Crysis 2.
Och sedan används det som argument för att satsa mindre på PC versionerna, dvs en självuppfyllande profetia.

Men nu börjar vi komma till ett läge där PC är så otroligt överlägsen i prestanda att fler spelare kommer gå tillbaka till PC som plattform >OM< det kommer spel som utnyttjar hela kraften i en modern PC, dvs i dagsläget DX11 och inte DX9.

Tänk oxå på hur mycket GRATIS reklam Crysis 1 fick tack vare att det används som mätverktyg på PC. Så även om försäljningen på PC är låg så genererar det massor av gratis reklam, om det är ett tekniskt modernt spel med möjligthet att benchmarka effektivt.

Man kan oxå se på spel som inte kunnat piratkopieras, som tex Ubisoft spel (jojo, nu är dom crackade men inte vid release). Har dom fått höga försäljningssiffror? Nä, inte alls.
Vilket borde vara mycket märkligt då alla "förlorade" försäljningar pga nerladdningar borde genererat en försäljning i varje fall. Mycket märkligt som sagt. Om det nu inte är så att det inte ger förlorade försäljningar, utan kanske till och med tvärt om.
Jag hade tänkt köpa både Settlers 7 och Ruse (Edit: hehe inte Rush), men det slutade med att jag vare sig köpte eller piratkopierade dom. Det slutade med att jag bojkottat Ubisoft på alla sätt då deras DRM inte är acceptabla på lång väg (fortfarande inte trots att dom lättat på dom en aning).

Men om nu spel som inte gått att piratkopiera sålt sämre så lär vi ALDRIG få någon utvecklare/publiserare att erkänna det offentligt. Det är ju som med bibliotek, varför köpa böcker när dom finns gratis? Därför att folk VILL stödja det som är bra.

Men åter till Crysis 2. Nu får vi ännu ett spel som bevisar att PC är "död" som plattform. För inte kan det vara att vi inte vill betala för ett 5+ år gammalt spel, för då kunde vi ju lika gärna köpa en Xbox360. Och inte heller lär det få gratis reklam i tester av hårdvara heller, och lär sälja ännu sämre.

Och till dom som säger att supergrafik inte är viktig. Varför spelar ni inte på C64/Amiga500/Xbox/PS2 mm längre? Därför att det trots allt kan vara så att det är viktigt? Eller? Eller varför spelar ni inte på Wii som iaf har moderna spel...

När man sett ett DX11 spel i 3600x1920 eller 5760x1200 upplösning så känns Xbox360/PS3 inte speciellt upphetsande...

Och att PC är en mindre marknad, så är ju efterfrågan för en Ferrari mycket mindre än en Toyota... Så när vi hardcore PC/bil ägare ignorerar när Toyota släpper en Ferrari liknande modell så betyder det inte att det inte finns en marknad för Ferrari... För en Toyota med ett spoilerpaket (konsol port) är ingen Ferrari (blizzard/valve).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khenke:

.
Man kan oxå se på spel som inte kunnat piratkopieras, som tex Ubisoft spel (jojo, nu är dom crackade men inte vid release). Har dom fått höga försäljningssiffror? Nä, inte alls.
Vilket borde vara mycket märkligt då alla "förlorade" försäljningar pga nerladdningar borde genererat en försäljning i varje fall. Mycket märkligt som sagt. Om det nu inte är så att det inte ger förlorade försäljningar, utan kanske till och med tvärt om.

Bra inlägg men jag måste svara på det som jag inte tog bort.
En snabb gooling gav detta

"According to pre-official sales estimates, Ubisoft announced that Assassin's Creed II sold 1.6 million copies worldwide during its first week of sale, representing a 32 percent increase over the first week retail performance of the original Assassin's Creed.[63] As of February 10, 2010, the game has shipped 9 million copies"

http://en.wikipedia.org/wiki/Assassin's_Creed_II

Jag vet Wiki...men det är så långt jag orkar bege mig.

AC1 piratkopierades väldigt hårt av pc-spelaren, veckor innan spelet var släppt. Till följd av detta fick AC 2 ett hårdare DRM skydd (ett som liknar Steams) och vad hände? Spelet såldes bättre.
Nu kommer säkert någon säga att spelet var bättre än AC2 och på det svarar jag- kom igen.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Bra inlägg men jag måste svara på det som jag inte tog bort.
En snabb gooling gav detta

"According to pre-official sales estimates, Ubisoft announced that Assassin's Creed II sold 1.6 million copies worldwide during its first week of sale, representing a 32 percent increase over the first week retail performance of the original Assassin's Creed.[63] As of February 10, 2010, the game has shipped 9 million copies"

http://en.wikipedia.org/wiki/Assassin's_Creed_II

Jag vet Wiki...men det är så långt jag orkar bege mig.

AC1 piratkopierades väldigt hårt av pc-spelaren, veckor innan spelet var släppt. Till följd av detta fick AC 2 ett hårdare DRM skydd (ett som liknar Steams) och vad hände? Spelet såldes bättre.
Nu kommer säkert någon säga att spelet var bättre än AC2 och på det svarar jag- kom igen.

Det var inte pågrund utav hårdare piratskydd som folk köpte spelet (Det var faktiskt därför folk gnällde och tankade ner det istället för man slapp behöva vara uppkopplad för att kunna spela det), det var för att spelet faktiskt är riktigt bra. Assassins Creed 2 fixade mycket av det som var fel med ettan och byggde på ännu mera, även hela den bakomliggande storyn i spelet är riktigt bra och intressant. Folk köper spel som är bra helt enkelt. Och det finns forskning som visar att de flesta som laddar ner spel faktiskt köper spelen ändå. Jag är en utav de. Jag testar spelet genom att ladda ner det först, gillar jag det så köper jag det, gillar jag det inte så skiter jag i det.

Permalänk
Medlem

Är det någon här som faktiskt försökt ge spelet en chans? Ja, det är tråkigt att man inte kan köra DX11 från början, men om man faktiskt spelar det längre än 15 minuter och struntar i det så länge, så tror jag att många skulle märka att det faktiskt är riktigt kul multiplayer med Nanosuiten.

Dessutom är grafiken fortfarande inte dålig om man jämför med exempelvis CoD utan jag skulle snarare säga att det fortfarande är rätt snyggt. Kolla bara på omgivningen hur mycket det ändå händer runt omkring (Skyline). Banorna har bra detaljrikedom och ljussättningen är riktigt bra tycker jag.

Kolla här: http://www.youtube.com/watch?v=SBn6GsGWKrQ - videon sammanfattar mina tankar rätt bra. Det är absolut INTE dålig grafik imo.

Visa signatur

Define R4 | be quiet! Dark Power Pro 10 850W 80+ Platinum | MSI Z77A-GD65 | i7 3770K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 1600 MHz | Samsung 840 Pro 256 GB | HD5850 1GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Det är för fan Crysis vi snackar om! Det är spelet som alla refererar till i prestandajämförelser!
Hur fan kan dom inte ha med DX11 vid lanseringen, helt otoligt.

Skrivet av Kevlarheart:

http://www.nvidia.com/object/product-geforce-gtx-560ti-us.htm...

"dx11 blalala *Crysis 2* vart tog dx11 vägen helt plötsligt?? eller vadå oO

Ingen verkar ha kopplat till den här artikeln, där det sägs att Nvidia satsar 2 miljoner dollar på Crysis, och att det kan skapa förseningar: http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/faith/crysis-...

Citat:

KitGuru says: There are lots of reasons why a company would spend $2m sponsoring a game so close to launch. Whatever the reason, it’s hard to ignore the possibility that it is being re-styled for the GTX580 and GTX590 cards with an absolute ton of additional tessellation IQ. For those that can afford a GTX580 going into Xmas, we believe that your Crysis 2 experience when it launches (several months after March) will be as good as it gets.

Det är precis det vi ser nu, "pc-spelet" Crysis 2 är försenat och kommer senare. Richard Huddy från AMD hävdar dessutom: http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/ironlaw/nvidi...

Citat:

With one exception, every game released through to 2012 will have been developed on AMD’s Radeon

Det låter onekligen som att Crysis 2 är undantaget. Kan det t o m vara så att Crytek mer eller mindre "lejt bort" patchen till Nvidia? Det här tyckte jag var en bra sammanfattning av köpläget konsol/pc:

Skrivet av CoZalon:

Öhm vafalls? Inte ens DX10?

Det här är svårt, köper man det inte bidrar man till att konsolerna tar över från PC, köper man det så säger man att man accepterar att PC-tillverkarna slutat bry sig :/

Lösningen på det är inte köpa spelet innan det är klart, dvs innan tillräckligt antal patchar har kommit. Precis som man väntade på att köpa och spela t ex Stalker: Shadow of Chernobyl och Fallout-spelen. Eller väntade du inte? För jo, tack till alla ni som köper och betatestar spel innan de är klara.

I det här fallet innebär det att vänta med köp tills dx11-patchen kommer. Åtminstone. För det jag är rädd för är att den att kan vara för mycket "Nvidia-centric" när den kommer, just med tanke på ovanstående sponsring (t ex just genom överdriven tesselering), dessutom kommer troligen AMD inte ha haft en chans att optimera det minsta innan släppet (konpiratorikern inom mig säger att det är därför dx11 inte finns i demon...).

Om det nu är kamp pc-spel mot konsolportning och ekonomi som en del påstår i den här tråden, så blir det ju inte bättre av att segmentera pc-marknaden ytterligare, genom exkluderande sponsring. Lösningen på det i sin tur är såklart att inte köpa innan AMD också har fått chansen att kunna optimera.

Samtidigt kan jag inte döma Crytek för hårt. Cevat Yerli har en tendens till dumma uttalanden som får mig att tappa respekten för honom och bolaget, men jag har bestämt mig att tolka dem som mest ägnade åt att tillfredställa den finansiella marknaden (och de som de har gått i säng med och får feta pengar ifrån). Crytek lanserades hårt officiellt som DX 10- och Vista-spel, men när det väl kom till kritan fanns det en bakdörr som gav i princip samma grafik under XP och DX 9. Det var lätt att ordna, och blockerades inte heller. Jag tror inte att det "misstaget" var en tillfällighet från Cryteks sida... (Valve gjorde samma sak, fast omvänt: minns Half-Life 2 och GeforceFX i DX 9 som kunde fixas genom Presis tweak)

Så, först pc/konsol sedan Nvidia/AMD? Crysis 2 finns på min eventuellt-lista, men vänta-och-se är nog generellt den bästa strategin om det nu är så att "money talks".