Tips på suggestiv musik (enbart Spotify).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2002

Tips på suggestiv musik (enbart Spotify).

Sitter och försöker sätta ihop en playlist med suggestiv musik och behöver lite mer input.
Den är väl inte låst till någon speciell genre men som den ser ut nu så är det post rock, trip-hop, electronica och lite annat som figurerar.
Tanken är att kunna sitta och snacka och filosofera över något glas rött. Musiken ska fungera
som lite mer än enbart bakgrundsmusik.
Suggestivt, rökigt, släpigt, mörkt och lite skitigt typ, gärna sköna beats.

Så ta gärna en lyssning/titt på listan och lägg till de låtar ni tycker skulle passa in (det är en öppen playlist).
http://open.spotify.com/user/hush/playlist/4rEmkbdcUSKNAKTzNI...

Hoppas på några bra tips.

Edit: Låten Spin Spin Sugar med Sneaker Pimps har inte rätt namn, alls.
Den heter Roll On (Fold Mix) och inget annat.
Spotify har slarvat rejält med nästan allt material med Sneaker Pimps, mixarna är inte ens namngivna.

Edit 2: Hoppas inte det tas illa upp eller så men då vissa av låtarna inte riktigt passar in i det tänkta temat kommer jag plocka bort dessa.
Klassiskt, storbandsjazz, irländsk folkmusik oavsett hur bra det än är så skär det sig lite.

Annars så fortsätt pumpa in nya sköna låtar, har redan fått många bra tips.

CPU: AMD Ryzen R7 1700X@3.9 GHz Grafikkort: Sapphire R9 390 Nitro 8GB Rev.2 @1150 MHz
Moderkort: Gigabyte GA-AX370 Gaming K5 Minne: G.Skill Flare X (4x8GB) @2930MHz
Chassi: Fractal Design Define S Nätdel: EVGA SuperNOVA G2 750W Bildskärm: Acer 27" XF270HUA FreeSync IPS

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2002

Shit va flummigt, men visst, låter rätt kul. Slänger in om jag tycker nåt passar.

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
255.255.255.0
Registrerad
Okt 2008

lägger la till lite då. Låter flummigt som sagt;) Men jag har lite sådan slapp musik från de mesta genrér.

Rock, Reggea, Aucustisk musik.m.m.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2003

Haha super flum! Editerar in något här om jag råkar snubbla på nåt som passar din beskrivning i min playlist .

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2002

Roligt att listan blev några timmar längre. Hm, jag har faktiskt inte sett det som flum. "Tungflum" kanske?

Rich: Fergie och Booka Shade var nytt för mig och riktigt trevligt, speciellt låten In White Room.
Sigur Ros är aldrig fel, lyssnar en hel del på dom och kan rekommendera Mono (ett japanskt post-rockband) http://open.spotify.com/album/7nKwYONnQo7fYlgwNyQ0Wr och http://open.spotify.com/album/3USGjwDbotutY2J3m4AmC0.

p0k: Imogen Heap var en trevlig bekantskap, Ratatat också för den delen. Kommer definitivt sparas.
Fast jag måste säga att jag blev lite förvånad när Wagner, The Dubliners och Frank Sinatra dök upp.

"fesen2": Black Sabbathlåten var riktigt soft, Lynyrd Skynyrd helt ok och måste nog lyssnas närmare på.
Annars var The Dead Weather en riktig vinnare som jag inte hört tidigare.

CPU: AMD Ryzen R7 1700X@3.9 GHz Grafikkort: Sapphire R9 390 Nitro 8GB Rev.2 @1150 MHz
Chassi: Fractal Design Define S Nätdel: EVGA SuperNOVA G2 750W Bildskärm: Acer 27" XF270HUA FreeSync IPS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogen
Registrerad
Mar 2003
Skrivet av Mute:

"fesen2": Black Sabbathlåten var riktigt soft, Lynyrd Skynyrd helt ok och måste nog lyssnas närmare på.

Im the allmighty fesen2 \o/

Pantera har en cover på Sabbath låten som är riktigt jävla skön, bättre kvalitet sen hör man åtminstone vad han sjunger
Dead Weather kom jag över när jag sökte på The Black Keys som är ett jävligt soft 2manna band för övrigt, dom lirar flumgrungerock typ så också värda att spana in. Lynyrd Skyyrd är kungar, Freebird är en utav mina all time bästa låtar.
Det är skönt med spottan att den visar liknande träffar på dom flesta banden.

adda lite elektronisk musik också, kan inte lyssna på rock hela tiden.

- Allt om nätagg - Jag är inte nörd, jag är entusiast :) -

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Mute:

Roligt att listan blev några timmar längre. Hm, jag har faktiskt inte sett det som flum. "Tungflum" kanske?

Rich: Fergie och Booka Shade var nytt för mig och riktigt trevligt, speciellt låten In White Room.
Sigur Ros är aldrig fel, lyssnar en hel del på dom och kan rekommendera Mono (ett japanskt post-rockband) http://open.spotify.com/album/7nKwYONnQo7fYlgwNyQ0Wr och http://open.spotify.com/album/3USGjwDbotutY2J3m4AmC0.

p0k: Imogen Heap var en trevlig bekantskap, Ratatat också för den delen. Kommer definitivt sparas.
Fast jag måste säga att jag blev lite förvånad när Wagner, The Dubliners och Frank Sinatra dök upp.

Kul att man kunde bidra!

Ja, Booka Shade är riktigt trevliga. In White Rooms är en riktig klassiker, har många fina partyminnen av den låten. Såg dem faktiskt live i Oslo förra året, riktigt nice.

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Feb 2003

Det är möjligtvis genren shoegaze som du söker. Där finner du höjdare som My Bloody Valentine (låt inte det tveksamma namnvalet missleda dig), Low, Slowdive osv. Det är mera rockorienterat dock.
Om det är postrock (världens mest vagaste genre?) som du vill ha, finns det en uppsjö av fina grejer. Så där på en höft skulle jag rekommendera Grails - Burden of Hope.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Satans Helvete
Registrerad
Dec 2002

La till lite blandat, hoppas det finns nåt du gillar.

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2002
Skrivet av fredlovebot:

Det är möjligtvis genren shoegaze som du söker. Där finner du höjdare som My Bloody Valentine (låt inte det tveksamma namnvalet missleda dig), Low, Slowdive osv. Det är mera rockorienterat dock.
Om det är postrock (världens mest vagaste genre?) som du vill ha, finns det en uppsjö av fina grejer. Så där på en höft skulle jag rekommendera Grails - Burden of Hope.

Stort tack för informationen, stämmer rätt bra in på en del av det jag sökte.
Ska kolla upp dina tips där och förhoppningsvis hitta mer bra musik.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
HSTD
Registrerad
Dec 2004

Postrock är grymt. Det är i stort sett det enda jag lyssnar på dessa dagar. Favoriter är band som This will destroy you, russian circles, red sparowes och explosions in the sky. Aktiv lyssning är att föredar, gärna med ett par riktigt bra lurar och helst när det är mörkt ute

Då den bästa postrocken inte finns på spotify så bidrog jag med 2 låtar av Sveriges bästa band Khoma.
Edit: Fanns tydligen ett Red sparowes album. Tar nån låt från det också.

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Jan 2004

Tog och subscribade på den listan, känner inte igen mycket men den kan nog vara skoj.

Bidrog med Human League - Being Boiled (fast version) så länge

edit: Slängde in några till. Säg gärna vad du tyckte. Maggot brain sitter som en handske på den listan enligt mig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Sep 2004

Tjo ...slängde in en del electronica, triphop och lite feta beats från en del halvflummiga DJ´s , hoppas där finns nått som faller i smaken (zorthief)

Edit: slängde in lite postrock, blir en väldigt blandat lista!

iMac i7- 27"- 8Gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Internet
Registrerad
Feb 2006

Även jag tog mig friheten att slänga in lite låtar och subscribe:a, hoppas folk gillar det, tistatos tror jag skall vara mitt user där med...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2002

Jäklar, har varit bortrest över helgen och kom hem för en stund sen och finner nu massor av ny musik (200 låtar på 19 timmar totalt!
Tror vi håller på att blanda ihop en rätt trevlig och "flummig" cocktail till playlist.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2005

Finns en till sweclockers playlist här nånstans som ni kan kolla in, skoj den med:)

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2002

La till lite go minimal-techno precis. Finns hur mycket bra som helst!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\o/
Registrerad
Aug 2004

Hittade en del ny bra musik och passa på att slänga in en del elektronisk musik själv.

"The devil will find work for idle hands to do."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Nov 2010

Mycket trevlig lista nu har själv lagt till lite musik och tagit bort lite faktiskt, någon hade lagt till "glad och sprallig" musik som inte riktigt passade in i listan.

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
jkpG
Registrerad
Sep 2006

Dels har du Social Network filmen's soundtrack som nyss vann sig en Oscar. Trent Reznor, yo!

Annars denna http://open.spotify.com/track/5wgW8BAW4PrqeoVX1joXhV hittade den via http://www.youtube.com/watch?v=y5fwvYICZvY&feature=player_emb... som är sjukt rolig.

8700k + 1080Ti + XL2540