Kvalitet på olika moderkortsmärken?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jul 2001

Kvalitet på olika moderkortsmärken?

Hur ser det ut på moderkortsmarknaden idag? Vilka/vilket märke är det som dominerar vad gäller kvalitet och prestanda?
Jag har inhandlat en Intel Core I7 2600k och behöver nu ett vettigt moderkort nu när Sandy bridge-korten snart kommer i lager igen..

Blev lite intresserad av: MSI P67A-GD55 som helt klart verkar vettigt och med mycket funktioner.. Hur är kvaliteten på MSI:s brädor jämfört med andra tillverkare så som Asus och Gigabyte o.s.v.?
Nu kommer jag troligen inte klocka något särskilt, men vilka brädor brukar oftast palla mest?
Slutligen, vilka bör man akta sig för?

Framför allt är jag intresserad av MSI P67A-GD55 samt Asus P8P67 Pro då de verkar vara likvärdiga.. Har både SLI och Crossfire o.s.v..

WS: AMD Ryzen 7 1700 | 16 GB DDR4 | Geforce GTX 1060 OC 6GB | 480 + 256 + 240 + 240 GB SSD | Win10 x64 Professional + Antergos Linux (Arch-derivat)
Bärbar: Macbook Pro Retina 13" | Intel Core I5 2,4Ghz | 16GB RAM | 256GB Flash
Server: 3x HP Proliant microserver Gen8 | 16 GB DDR3 ECC ram | Sammanlagt 26TB HDD | Esxi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av -=fredrik=-:

Hur ser det ut på moderkortsmarknaden idag? Vilka/vilket märke är det som dominerar vad gäller kvalitet och prestanda?
Jag har inhandlat en Intel Core I7 2600k och behöver nu ett vettigt moderkort nu när Sandy bridge-korten snart kommer i lager igen..

Blev lite intresserad av: MSI P67A-GD55 som helt klart verkar vettigt och med mycket funktioner.. Hur är kvaliteten på MSI:s brädor jämfört med andra tillverkare så som Asus och Gigabyte o.s.v.?
Nu kommer jag troligen inte klocka något särskilt, men vilka brädor brukar oftast palla mest?
Slutligen, vilka bör man akta sig för?

Framför allt är jag intresserad av MSI P67A-GD55 samt Asus P8P67 Pro då de verkar vara likvärdiga.. Har både SLI och Crossfire o.s.v..

Jag har ganska dålig koll på moderkort, men det jag hört från människor som gått igenom otroligt många har svaren ofta varit att skillnaden inte är enorm när de ligger i samma prisklass. Det är ju precis som du säger "Mycket funktioner". Vilka funktioner är du intresserad av? Asus, Asrock, Gigabyte, MSI - Det är bra grejer alltihop. Välj det kort där du får en känsla av att det finns något du vill ha som du saknat förut. Kan kanske vara en så liten sak som att p8p67 pro har bluetooth på baksidan!

Jag är supernöjd med mitt asrock extreme. Finns stöd för triple crossfire ifall jag någon dag skulle bli sugen, och har en del monitor program jag blivit väldigt fäst vid :). De har också 4st 6gbits sata portar och lika många 3gbits vilket jag finner otroligt användbart då jag hade en del gamla hårddiskar från min gamla burk med skit på jag ville spara. Sata portarna på moderkortet pekade inte heller rakt upp utan satt på sidan så det blev väldigt mycket lättare att inte ha kablar dragna över hela moderkortet. Detta gör det mycket lättare att gå in och pilla.

Känn efter vad du tror kommer passa dig bäst!

[i7 7700K] [GTX 980] [Corsair CX 1000W] [ASUS MARK II] [32GB 3000Mhz Corsair] [Samsung EVO 850 500GB]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Feb 2006

Konkurrensen avgör

Detta är en konkurrensutsatt marknad med lite utrymme för dålig kvalitet. Att Asus, Gigabyte och MSI är de största beror nog mera på att produkterna håller måttet och har ganska jämförbara priser vilket gör att de mindre märkena måste hålla hög kvalitet, lägre pris för att bli attraktiva. Någon som försöker slå sig in på marknaden kan inte bara lyckas med att hålla ett attraktivt pris och många extra tillbehör om inte kvaliteen följer med. Sen är ofta garantitiden en liten fingervisning lång garanti tid betyder sannolikt att tillverkaren inte behöver byta ut varan speciellt ofta (för då blir det dyrt för dem).
Så i princip är det nog bra kvalitet på själva varan. Problemet brukar nog mera ligga på vilken support service som finns framöver typ uppdateringar av Bios, andra drivrutiner osv som påverkar prestanda. Så om du läser i forum ser du nog vilka kort som är populära vilket kan vara en fingervisning om att de generellt sett fungerar bra. Jag har haft både Asus, Msi och intel kort under åren och de har fungerat bra.

MB: MSI P67A-GD65, CPU: SB i5 2500K, Chassi: CM HAF 912+, RAM: Corsair XMS 8GB 1333Mhz, GPU: Gigabyte GTX 460 SOC, PSU: Corsair HX 650w, HD: Samsung SP F3 1TB, CPU Cooler: CM Hyper 212+: MB: MSI P67A-C45, CPU: SB i5 2500K, Chassi: Antec Dark Fleet, RAM: Corsair XMS 8GB 1333Mhz, GPU: Gigabyte GTX 560 TI, PSU: Antec 520, HD: Samsung SP F3 1TB, [B]