[Noobfrågor] CPU-Z visar konstiga värden?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004

[Noobfrågor] CPU-Z visar konstiga värden?

Jag har precis monterat klart min nya SB-dator och noterade precis att hastigheten på min processor endast visar 1600 MHz, och minnets hastighet ligger på cirkus 650 MHz.

Vad är det frågan om?

Äger numera bara en Macbook Pro 13" i väntan på bättre tider...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jan 2010

processorn klockar antagligen ner sig när maximal "styrka" inte behövs och minnet är det dubbla av det som står har jag för mej så det är nog lugnt

dRft

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

Intel Speedstep och DDR betyder double data rate.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av effekthero:

processorn klockar antagligen ner sig när maximal "styrka" inte behövs och minnet är det dubbla av det som står har jag för mej så det är nog lugnt

Okej, ja det säkert vara så. Minnena ligger dock på 1600MHz så de borde ju kanske stå 800MHz i CPU-Z?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av siXpounder:

Okej, ja det säkert vara så. Minnena ligger dock på 1600MHz så de borde ju kanske stå 800MHz i CPU-Z?

Kollar du under SPD så ser du att moderkortet har slagit på en "JEDEC" profil. Gå in i Bios och slå på "auto" eller att den ska köra på XMP profilen (om du har sådana ramstickor, annars får du ställa in allt själv!).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av siXpounder:

Du måste antingen klocka processorn eller minnena eftersom minneskontrollern klarar inte 1600Mhz som standard.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av Superlight:

Du måste antingen klocka processorn eller minnena eftersom minneskontrollern klarar inte 1600Mhz som standard.

Typiskt. Hade du orkat hänvisa mig till någon enkel guide för noobklockning av CPU/RAM?

Skrivet av Pewtah:

Kollar du under SPD så ser du att moderkortet har slagit på en "JEDEC" profil. Gå in i Bios och slå på "auto" eller att den ska köra på XMP profilen (om du har sådana ramstickor, annars får du ställa in allt själv!).

Okej, tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Aug 2006

Finns en jättebra guide här på forumet...

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || EVGA NVIDIA GTX 1080 8GB @ 2,0Ghz || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || EK-CoolStream PE 120 & 240, Radiatorer || EK-DDC 3.2 PWM, Pump || EK-Supremacy MX & EK-FC1080 GTX, Vattenblock || 3x BenQ 24", Skärmar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av lollol7:

Finns en jättebra guide här på forumet...

Care to share?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av siXpounder:

Care to share?

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

[ i7 8700k | MSI Z370 Krait | 16GB Corsair | Palit 1070 Dual | Netwon R3 600W | Luna Swive 700 ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004

Tryckte på OC Genie-knappen på moderkortet och vips har jag 4,2GHz på processorn och 1600MHz på minnena.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Dec 2003

Använd cpu-z 1.56.1 eller nyare. Finns inget stöd för SB i 1.56

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av siXpounder:

Jag har precis monterat klart min nya SB-dator och noterade precis att hastigheten på min processor endast visar 1600 MHz, och minnets hastighet ligger på cirkus 650 MHz.

http://i56.tinypic.com/mmwohx.png

http://i52.tinypic.com/2e3mn3o.png

Vad är det frågan om?

Asså så fult! Min e likadan! Jag har oxå SB å i5 2500K, men när jag kollar annars
å kör tester så ser jag att den visar 3,4 GHZ så det är lugnt iaf ändå så!!! )))

Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kågeröd
Registrerad
Nov 2009

ladda ner nyaste CPU-Z så läser den av rätt frekvens

CPU-Z v.1.57

| BitFenix Prodigy White | Asus P8Z77-I DELUXE | i5-2500K | Corsair Vengeance 2x4 Gb @ 1333 MHz | Asus GTX 580 | Intel 520 180GB | OCZ Vertex 2 60 Gb | Samsung Spinpoint F3 1 TB | Corsair TX750W | Philips 24' |