Ta ut batteriet när man kör med sladd?

Permalänk
Medlem

Ta ut batteriet när man kör med sladd?

Jag undrar om det spelar någon roll för batteriets prestanda och livslängd om man har det insatt/uttaget i datorn när man kör med strömsladd?

Permalänk

Det spelar roll, hur mycket eller lite vet jag inte.
Du kan googla på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dementis:

Jag undrar om det spelar någon roll för batteriets prestanda och livslängd om man har det insatt/uttaget i datorn när man kör med strömsladd?

Ja många tillverkare rekommenderar att man tar ur batteriet om man kör mycket med sladd/adapter.
Ett batteri till bärbar har en begränsning på antalet laddningscykler det kan göra (normalt för standardbatteri brukar ligga på 2000 cykler vill jag minnas). Det börjar dock bli vanligare med batterier som klarar 3000 -> cykler!

Edit: Tänkte jag skulle lägga till detta.Tyvärr så underhållsladdar batteriet medans du är ansluten med kabel. Därför kommer batteriet att tappa i kapacitet!

Permalänk
Medlem

Vissa datorer fortsätter ladda batteriet även om det är 100%, medan vissa datorer slår över till nätström när det är fulladdat så att den inte skadar batteriet.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, uppskattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Vissa datorer fortsätter ladda batteriet även om det är 100%, medan vissa datorer slår över till nätström när det är fulladdat så att den inte skadar batteriet.

Skulle chansa på att de flesta bärbara i dagsläget inte laddar över 100 %.

Visa signatur

AMD 3500+ Winchester @ 2.7 Ghz || DFI Lanparty SLI-D || 2x512 PC3200 OCZ Rev 2 || POV Geforce 6800 GT @ Ultra+ || VF700CU || 74 GB Raptor SATA || 2x 200 GB Seagate Barracuda SATA || Maxtor OneTouch 250 GB || DangerDen TDX || DDC 12V || Dual Heatercore || Chill 510W || Chieftec DA Bigtower || 2x ADDA 120mm || 3x ADDA 80mm || 2x Revoltec 80mm || NEC 3520 IDE

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Mycket möjligt, men ett batteri laddar ur när det inte används så problemet lär ändå kvarstå!