Fråga ang moderkort som stödjer SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010

Fråga ang moderkort som stödjer SLI

Tänk köpa ett Sandy system när nu allt kommer i lager och även ett 560 lr 570 gtx.

Nu är frågan om man ska köpa ett moderkort som stödjer sli för att i framtiden försöka fixa en "billig" uppgradering när det behövs.

Dom flesta sli moderkorten stödjer 2x8 eller 1x 16.

Men sen finns det ju även 2x 16 på dom snordyra moderkorten. Är 2x 16 ett måste för det ska vara lönt att uppgradera till sli i framtiden?
Lite trist om man måste ha 2x 16 för de ska funka bra för dom moderkorten är $$$$$

Och om det nu funkar bra med 2x 8 vilket Sandy moderkort är bäst då?
Asus P8P67 har (Single @X16 eller Dual @X8 + 1st.@X4) vad man nu ska med den där 1st 4x till.

::UD3 har detta : 1st @X16 och 1st @X4 ex UD3. då är det inget att ha för sli?

:: Sen har UD4 detta : 2 st, 1st @X16 och 1st @X8 Betyder det att det blir 2x 8 i sli?

Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram. - Nalle Puh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011

skillanden vad jag vet mellan ett sli kort med 1x16 + 1x8 ochj ett med 2x16 är att fps skillnaden är minimal. Kanske handlar om 2-5 fps i sli.
Jag kan ha fel men tror mig läst någonstans att d är så.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2008

finns hur mycket trådar du vill om detta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stenungsund
Registrerad
Jan 2011

Ska du inte köra med fler än en skärm kommer det nästan inte vara någon som helst skillnad. En användare har en länk i beskrivningen det skillnaderna mellan x16, x8 och x4. Men hittar du ett bra med två x16 så är det ju framtidssäkert. Mitt moderkort kostade ca 1200 och har två x16 men det är am3-socket. SB-korten är ju lite dyrare.

Chassi Bitfenix Prodigy Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair RM 650W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + FiiO E10 (Olympus) + Modmic 3.0 / Samson Meteorite Mus/tangentbord Steelseries 6Gv2 Red Edition + Steelseries Rival

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2008

skillnaden mot x16 och x8 är liten men x4 är en annan grej och presterar dåligt. som sagt skillnaden mellan dual x16 och dual x8 är liten.

| Dustin Expo: Jonas// (Angående nuc:en) "Kommer vi se några mer högpresterande modell för oss som behöver lite mer oommph", Tomas Intel// "Det kommer mer oommph". Jonas// "Mycket trevligt" http://www.youtube.com/watch?v=Ur0V9ZsrQls

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010

Tackar för infon.

Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram. - Nalle Puh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Nov 2008

man använder väl inte x4 till grafikkort? om jag har rätt vad har man då istället?

Desktop: i7-6700k @ 4.5GHz | 32GB RAM | 500GB SSD | 2x 1TB HDD | R9 290X | Define R5
Laptop: Macbook Pro Retina -15 i5| 8GB |256GB
Mobil: Oneplus 3
Surfplatta: Nexus 10 & Ipad Air 64GB 4G
konsol: PS4 slim 1TB