Ska jag eller inte, en HTPC.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Herrljunga
Registrerad
Dec 2004

Ska jag eller inte, en HTPC.

Lider av att ha en Tvix som buggar och har funderat länge på att bygga en burk till tvn.

Den ska klara att köra 1080p, alla HD ljud via Hdmi, funka med playkanaler och vara så tyst det går. Kommer inte att spela nått på den.
Mitt problem är att jag aldrig gjort nått sånt tidigare och vill ha tips och råd från er som vet/kan lite mera.

Har letat länge nu och har tre olika listor.
Så mina frågor är, funkar delarna ihop, passar dom i lådan jag valt, räcker grejerna till eller är det overkill på allt, har jag glömt nått?
Hur tysta blir dom, Tvixen som jag har nu låter ju lite men inte så det stör.

HTPC 1 http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?do=lista&k=954992

HTPC 2 http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?do=lista&k=955521

HTPC 3 http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?do=lista&k=961375

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Apr 2009

Jag tycker absolut du ska köpa en HTPC, har själv beställt en med Intel Atom + nVidia Ion, borde väl anlända snart.
Men för att återgå till dina tre alternativ, en gemensam sak jag hittade var att alla hade minst en del som var overkill.

I HTPC 1 så är grafikkortet alltför kraftfullt för en HTPC + att den fläkten som kyler kortet kommer säkert låta högst.
I HTPC 2 så är processorn overkill för en HTPC, en vanlig Intel Atom + nVidia Ion eller nya AMD Fusion räcker gott och väl till.
I HTPC 3 så är processorn återigen overkill för en HTPC.

Detta är ungefär vad jag har påkommande:

Som du ser behövs inte mycket eller för den delen väldigt kraftfulla saker. Dock blev jag osäker på 40 GB SSD, jag antar att du tänker streama?

| FX-6300 | GA-78LMT-USB3 AM3+ | HD6950 DCII | 8 GB DDR3 | 128 GB SSD | 2 TB HDD | Strider Essential 500W | P180 Mini | Win 8 Pro x64 |
Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av SpammerN^:

http://img.idioti.nu/images/capturesss.jpg

Nästan exakt samma som jag precis beställt, bara skillnad på minnen och cd-läsare.
Dock verkar det som om moderkortet är försenat. Både Dustin och Komplett har skjutit upp leveransdatum till 30 mars. Suck!
Så vill du ha något nu får du välja något annat. Men denna setupen tror jag blir en vinnare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av Nomies:

Nästan exakt samma som jag precis beställt, bara skillnad på minnen och cd-läsare.
Dock verkar det som om moderkortet är försenat. Både Dustin och Komplett har skjutit upp leveransdatum till 30 mars. Suck!
Så vill du ha något nu får du välja något annat. Men denna setupen tror jag blir en vinnare.

Dock är min setup en Intel-baserad, kan sätta upp en bild om det intresserar nån.

| FX-6300 | GA-78LMT-USB3 AM3+ | HD6950 DCII | 8 GB DDR3 | 128 GB SSD | 2 TB HDD | Strider Essential 500W | P180 Mini | Win 8 Pro x64 |
Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Herrljunga
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av SpammerN^:

Jag tycker absolut du ska köpa en HTPC, har själv beställt en med Intel Atom + nVidia Ion, borde väl anlända snart.
Men för att återgå till dina tre alternativ, en gemensam sak jag hittade var att alla hade minst en del som var overkill.

I HTPC 1 så är grafikkortet alltför kraftfullt för en HTPC + att den fläkten som kyler kortet kommer säkert låta högst.
I HTPC 2 så är processorn overkill för en HTPC, en vanlig Intel Atom + nVidia Ion eller nya AMD Fusion räcker gott och väl till.
I HTPC 3 så är processorn återigen overkill för en HTPC.

http://img.idioti.nu/images/capturesss.jpg

Som du ser behövs inte mycket eller för den delen väldigt kraftfulla saker. Dock blev jag osäker på 40 GB SSD, jag antar att du tänker streama?

Håller med om nr1, känner att den kommer låta för mycket.
När det gäller dom andra två så tänkte jag vara smart och säkra upp mig, framtids säker ungefär.
Men det kanske är fel att tänka så?

Gjorde en lista till som liknar det du har. Behöver man inte några mera kylanordningar i burken?

HTPC4 http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?do=lista&k=961866

Billigast av mina listor och förmodligen tystast.
Kommer att köra med Win7 i nån version, vet dock inte vilken version som jag ska köpa, kräver alla lika mycket?
Många frågor blir det.
Och för att svara på din fråga om SSD, ja jag ska streama.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av ronna:

När det gäller dom andra två så tänkte jag vara smart och säkra upp mig, framtids säker ungefär.

Inget fel med att tänka framtidssäkert, men jag tänker så att: filmer blir ju inte mer krävande, i motsats till t.ex spel. Så då är det ju egentligen ingen mening med komponenter för mer krävande arbete/spel.

Skrivet av ronna:

Gjorde en lista till som liknar det du har. Behöver man inte några mera kylanordningar i burken?

Tystare fläktar är ju nåt man själv bestämmer om det behövs eller ej, men imo så är en tyst fläkt bland det bästa du kan köpa till en HTPC, just i det faktumet att en HTPC inte ska störa med surrande från högljudda fläktar. Moderkortet du valde är ju passivt kylt så där behövs ingen annan kylare, köper man dock en Mini-ITX planka med sockel kanske det kan vara smart att investera i en passiv kylare.

Skrivet av ronna:

Kommer att köra med Win7 i nån version, vet dock inte vilken version som jag ska köpa, kräver alla lika mycket?
Många frågor blir det.

Den senaste listan du länkade var helt klart den mest genomtänkta; passivt kylt moderkort, tyst fläkt. Nätaggregatet vet jag inte mycket om, kan ju vara en tyst fläkt eller ingen alls.

Alla Windows 7 versioner kräver lika mycket, men om du ska köra 64bit eller 32bit så skiljer det lite, mer info här.

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2004

Jag valde ett antec fusion remot med en AMD X2 250 processor, skaffade en Scythe Shuriken och nu är det bara chassifläktarna som låter. De skall dock bytas.

Jag skulle säga att lite mer kraft än atom/fusion inte är av ondo.

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001
Skrivet av ronna:

Många frågor blir det.

Fusions integrerade grafik är likvärdig eller bättre än HD5450. Framförallt vid videoavkodning där fusion har UVD3 medans HD5k får nöja sig med UVD2.2
Single channel memory controller så 1 st 4GB minnesmodul fungerar lika bra.
40GB är i mitt tycke för litet för windows. Fungerar bra i början men installationen sväller efter hand. 60GB är det minsta jag skulle välja.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Herrljunga
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av Hardware guy:

Fusions integrerade grafik är likvärdig eller bättre än HD5450. Framförallt vid videoavkodning där fusion har UVD3 medans HD5k får nöja sig med UVD2.2
Single channel memory controller så 1 st 4GB minnesmodul fungerar lika bra.
40GB är i mitt tycke för litet för windows. Fungerar bra i början men installationen sväller efter hand. 60GB är det minsta jag skulle välja.

UVD har jag ingen koll på vad det är.
Anledningen att jag valt ett grafikkort är att kunna få ut HD ljud via HDMI kontakten, vilket moderkortet inte ser ut att stödja om man kollar på deras hemsida, bara DTS, eller så läser jag av det fel.

Kan inte hitta nått om singel chanel memory, har du en länk på det?
Så 40 GB ska inte funka, ska bara ha Win7, XBMC och Powerdvd10 på den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2009

Dolby TrueHD samt DTS-HD MA ska mobot klara av, så extra gfx känns overkill, sen får du ju såklart ha en förstärkare som klarar att decoda och ta hand om ljudet. Märker du att det kommer ljudformat i efterhand som den inte klarar av kan du ju köpa till gfx.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Herrljunga
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av Nomies:

Dolby TrueHD samt DTS-HD MA ska mobot klara av, så extra gfx känns overkill, sen får du ju såklart ha en förstärkare som klarar att decoda och ta hand om ljudet. Märker du att det kommer ljudformat i efterhand som den inte klarar av kan du ju köpa till gfx.

Att den stödjer HD ljud vet jag, men det ser inte ut att den gör det via HDMI.
* Use a chassis with HD audio module in the front panel to support an 8-channel audio output.

Självklart har jag en förstärkare som fixa HD ljud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

Anandtech (iofs om MSIs variant)

"AMD sent over the first Brazos motherboard ready for prime time, MSI's E350IA-E45. The mini-ITX board features two DDR3 DIMM slots (a Brazos feature, there's still only one 64-bit memory channel off of the APU), four 6Gbps SATA ports and a PCIe x16 slot (electrically x4). On the I/O panel MSI provides both VGA and HDMI out for video. For audio you have the options of running audio over HDMI, coax, optical or 1/8" stereo outputs. There are a surprising number of USB ports on the back of the board: 6 x USB 2.0 and 2 x USB 3.0 driven off of the very familiar NEC D7202 USB 3.0 controller. There are two USB 2.0 headers for front panel or case USB as well. There's unfortunately no WiFi support on board, all you get is a single Realtek RTL8111D 10/100/1000 ethernet port."

"Brazos adds a number of advantages from a media standpoint over Atom. There’s native HDMI support and a full implementation of AMD’s UVD3 decode engine supporting hardware H.264, VC-1 and MPEG-2 acceleration. Although both of these advantages are also enjoyed by ION the next feature isn’t. Brazos supports Dolby TrueHD and DTS-HD MA bitstreaming over HDMI. From a feature standpoint, Brazos is even more complete than ION."

UVD3 = 3e generationens Unified Video Decoder

edit: länken är http://www.anandtech.com/show/4134/the-brazos-review-amds-e35...

Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Herrljunga
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av Hardware guy:

Anandtech (iofs om MSIs variant)

"AMD sent over the first Brazos motherboard ready for prime time, MSI's E350IA-E45. The mini-ITX board features two DDR3 DIMM slots (a Brazos feature, there's still only one 64-bit memory channel off of the APU), four 6Gbps SATA ports and a PCIe x16 slot (electrically x4). On the I/O panel MSI provides both VGA and HDMI out for video. For audio you have the options of running audio over HDMI, coax, optical or 1/8" stereo outputs. There are a surprising number of USB ports on the back of the board: 6 x USB 2.0 and 2 x USB 3.0 driven off of the very familiar NEC D7202 USB 3.0 controller. There are two USB 2.0 headers for front panel or case USB as well. There's unfortunately no WiFi support on board, all you get is a single Realtek RTL8111D 10/100/1000 ethernet port."

"Brazos adds a number of advantages from a media standpoint over Atom. There’s native HDMI support and a full implementation of AMD’s UVD3 decode engine supporting hardware H.264, VC-1 and MPEG-2 acceleration. Although both of these advantages are also enjoyed by ION the next feature isn’t. Brazos supports Dolby TrueHD and DTS-HD MA bitstreaming over HDMI. From a feature standpoint, Brazos is even more complete than ION."

UVD3 = 3e generationens Unified Video Decoder

edit: länken är http://www.anandtech.com/show/4134/the-brazos-review-amds-e35...

Jaha, där ser man
tackar för svaret och då borde det rimligtvis vara samma på asus kortet.

Innebär det att nätaggregatet är för stort nu, för grafik kortet kräver minst 350W, vad finns det för rekommendationer på att ha annars.
Eller ska man köra med det som sitter i utifall man behöver kraften längre fram i tiden?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Herrljunga
Registrerad
Dec 2004

Jag får snart krupp, kollade i en annan tråd och hittade ett nytt moderkort.

http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?do=lista&k=963722

Så det fick bli en lista till som dessutom blev billigast, nu vet jag inte hur eller vad jag ska göra.
Större HDD och mer minne= billigare.
Det hela slutar säkert att jag sitter i ett hörn, sugandes på tummen och skakar på huvet

Nää, allvar nu, dom första tre listorna blir det inte utan det står mellan lista 4 och 5, där den senaste har bättre HDMI, v1.4a = framtidssäkrare. Men är dom likvärdiga annars?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

HDMI-versionen är garanterat samma. Den sista har fördelen med att man har 2 av vardera PCI och PCIe som kanske kan komma till användning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Herrljunga
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av Hardware guy:

HDMI-versionen är garanterat samma.

Nja, inte om man kollas på Asus hemsida, 1.3b på den ena och 1.4a på den andra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Herrljunga
Registrerad
Dec 2004

Ska man vänta på en Fusion eller ta en Ion.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=540719
Det står att den har extern nätadapter, innebär det att man inte behöver köpa ett nätagg?

Eller är det så att Fusion kommer att vara ett bättre val.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2001

Spara in pengarna och kör Ubuntu, men då måste du köra nvidia grafik kort.

Manjaro 17 <3, Windows 10pro (för spel). Asus Strix Z270H GAMING// Intel i7 7700k@4700Mhz// MSI GTX 1070 Gaming X 8G// Corsair VENGEANCE LPX 16GB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Herrljunga
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av Scirocco:

Spara in pengarna och kör Ubuntu, men då måste du köra nvidia grafik kort.

Nja, orkar inte lära mig, kör vidare med Win7.
Testade för nått år sedan men det kändes lite meckigt på nått sett.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av ronna:

Nja, orkar inte lära mig, kör vidare med Win7.
Testade för nått år sedan men det kändes lite meckigt på nått sett.

Jo är man inte van så kan det kännas lite konstigt, men i grunden är det enklare än windows. Du känar mycket prestanda mässigt, och du kan köra XBMC separat utan nått annat i bakgrunden på sin egen användare. Finns igentligen ingen anledning till att använda windows på en HTPC.

Manjaro 17 <3, Windows 10pro (för spel). Asus Strix Z270H GAMING// Intel i7 7700k@4700Mhz// MSI GTX 1070 Gaming X 8G// Corsair VENGEANCE LPX 16GB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Herrljunga
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av Scirocco:

Jo är man inte van så kan det kännas lite konstigt, men i grunden är det enklare än windows. Du känar mycket prestanda mässigt, och du kan köra XBMC separat utan nått annat i bakgrunden på sin egen användare. Finns igentligen ingen anledning till att använda windows på en HTPC.

Det innebär att jag måste köpa Ion eller ett löst grafikkort från Nvidia, eller?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Herrljunga
Registrerad
Dec 2004

Skulle köpa grejerna i dag men fick höra att nätagg inte är så tyst.
Vad har ni att rekommendera, skulle vilja ha ett helt passivt men dom är lite dyra samtidigt som jag inte vill att det ska låta.

http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?do=lista&k=963722

Tips på det tack.

Jag har en gammal HP laptop med nätdel på 65w, kommer det passa och orkar den driva systemet, isåfall blir den tyst

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Herrljunga
Registrerad
Dec 2004

Köpte grejerna i dag, moderkortet hämtade jag i Göteborg, dom andra sakerna kommer med posten

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
瑞典
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av Scirocco:

Har de löst Blu-Ray uppspelningen? (tänkte eftersom han har en BD läsare i produktlistan)

After Chuck Norris visited The Virgin Islands, they are just known as The Islands.