Permalänk
Medlem

Hjälp mig att bygga en kondensator!

Hej, jag har tänkt bygga en kondensator med hjälp av foliepapper och en cylinderformad plastburk.

Omkrets: 30 cm
Diameter: 8 cm
Höjd: 19 cm

Burken är av plast, tjockleken på plasten kanske är ett par mm.

Ska jag klä insidan och utsidan av burken med foliepapper och ansluta anod och katod till respektive folie, eller ska jag använda plastburken som kapsling och snurra ihop folien så produkten ser ut som en "riktig" elektrolytkondensator?

Det sista alternativet kommer ju kräva mängder av foliepapper samt bakplåtspapper om jag ska snurra ihop en 8 cm remsa.

Jag antar att kapacitansen isåfall ökar och jag kan lagra mycket mer ström i kondensatorn?

Permalänk

youtube video http://www.youtube.com/watch?v=ZYH9dGl4gUE kondensator guide
(eng) och hur man bygger en

skrev fel
Permalänk
Medlem
Skrivet av napnapnap1:

youtube video http://www.youtube.com/watch?v=ZYH9dGl4gUE kondensator guide
(eng) och hur man bygger en

Mitt första alternativ är ju likadant som han bygger sin kondensator på.

Jag behöver tips på hur jag ska bygga den, kommer min idé att fungera bra? Vilket alternativ ska jag välja?

Om jag väljer alternativ två; Kan någon räkna ut hur många meter bakplåts- och foliepapper jag kommer att behöva?

Jag skulle också vilja veta hur mycket mer effekt jag får ut om jag använder mig utav alternativ två istället för det första alternativet.

Permalänk
Medlem

Vill du ha hög kapacitans så kör alternativ 2. Vill du att den ska tåla mycke spänning så ta alternativ 1.

Här kan man beräkna kapacitansen. Tyvärr använder den tum och inte meter, men det går ju att konvertera (Använd 3.6 som dielektrisk konstant för papper).

Permalänk
Medlem

Får man fråga varför du skall bygga en egen kondensator ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av x3me00:

Får man fråga varför du skall bygga en egen kondensator ?

Jag tänkte bara göra det på skoj faktiskt, jag tycker att det skulle vara roligt att skapa en egen elektrisk komponent.

Permalänk
Skrivet av x3me00:

Får man fråga varför du skall bygga en egen kondensator ?

1. Coolt?
2. Roligt?
3. Lära sig mera hur en kondensator fungerar?
4. Har inget annat att göra?

Permalänk
Medlem

Jag har gjort ett par sånna genom att linda alufolie på utsidan av en glasburk och fylla den med saltvatten. Pallar en 30kV utan problem!

http://www.youtube.com/user/bonecrime#p/u/3/ZtEgWmxNvt8

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Jag har gjort ett par sånna genom att linda alufolie på utsidan av en glasburk och fylla den med saltvatten. Pallar en 30kV utan problem!

http://www.youtube.com/user/bonecrime#p/u/3/ZtEgWmxNvt8

Okej, har du fullt med vatten i burken? Hur mycket salt ska man blanda i?

Ska man ansluta t.ex katoden i saltvattnet och anoden på foliepappret utanpå burken?

Permalänk
Medlem

Vet inte hur mycket salt som är optimalt faktiskt. Jag bara hade i lite. De här kondensatorerna är inte polaritetsberoende, så du kan ladda dem åt vilket håll du vill. Eventuellt kan det vara bra att ha anoden på utsidan för att slippa oxidering av elektroden man har i vattnet.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Skrivet av onaona:

Hej, jag har tänkt bygga en kondensator med hjälp av foliepapper och en cylinderformad plastburk.

Omkrets: 30 cm
Diameter: 8 cm
Höjd: 19 cm

Burken är av plast, tjockleken på plasten kanske är ett par mm.

Ska jag klä insidan och utsidan av burken med foliepapper och ansluta anod och katod till respektive folie, eller ska jag använda plastburken som kapsling och snurra ihop folien så produkten ser ut som en "riktig" elektrolytkondensator?

Det sista alternativet kommer ju kräva mängder av foliepapper samt bakplåtspapper om jag ska snurra ihop en 8 cm remsa.

Jag antar att kapacitansen isåfall ökar och jag kan lagra mycket mer ström i kondensatorn?

Kanske går lite Offtopic nu, men får man fråga vad en kondensator är till för, och vad den gör? Skulle vara kul att veta, och förstå ditt projekt lite mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanswec:

Kanske går lite Offtopic nu, men får man fråga vad en kondensator är till för, och vad den gör? Skulle vara kul att veta, och förstå ditt projekt lite mer

Kort sagt så fungerar den lite som ett uppladdningsbart batteri, den lagrar elektrisk laddning och sedan kan man ta ut laddningen ur den, t.ex för att få en lampa att lysa.

Jag har bara tänkt göra den på skoj då det verkar vara kul att göra en hemmagjord komponent.

Imorgon tror jag att jag ska prova lord_dubbdäcks förslag.

Permalänk
Skrivet av onaona:

Kort sagt så fungerar den lite som ett uppladdningsbart batteri, den lagrar elektrisk laddning och sedan kan man ta ut laddningen ur den, t.ex för att få en lampa att lysa.

Jag har bara tänkt göra den på skoj då det verkar vara kul att göra en hemmagjord komponent.

Imorgon tror jag att jag ska prova lord_dubbdäcks förslag.

Varför andvänder man sig inte av "batteri" istället då? Så tekniskt sett hade jag kunnat stoppa in 1x kondensator i mobilen och få ström där ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanswec:

Kanske går lite Offtopic nu, men får man fråga vad en kondensator är till för, och vad den gör? Skulle vara kul att veta, och förstå ditt projekt lite mer

enkelt förklarat så kan man säga att man kan använda den för att jämna ut ström/spänning

Man skulle kunna jämföra den med en tunna med vatten och ett hål i botten, även om man fyller på mycket vatten ibland och inget alls ibland så kommer det ändå att vara samma flöde ur hålet i bottnen (om man bortser ifrån det olika trycket i tunnan beroende på nivå...)

EDIT: Och nej, man kan inte använda en kondensator som ett batteri. den lagrar endast en kort stund

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanswec:

Varför andvänder man sig inte av "batteri" istället då? Så tekniskt sett hade jag kunnat stoppa in 1x kondensator i mobilen och få ström där ifrån?

För då kommer den lysa konstant och inte när den laddas.
En kondensator kan man tex kortsluta på 1 s istället för ett batteri som det tar längre tid med.
Kondensatorer har ju egentligen inget bästföredatum och är ju även smidigare än batterier

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Skrivet av onaona:

Kort sagt så fungerar den lite som ett uppladdningsbart batteri, den lagrar elektrisk laddning och sedan kan man ta ut laddningen ur den, t.ex för att få en lampa att lysa.

Jag har bara tänkt göra den på skoj då det verkar vara kul att göra en hemmagjord komponent.

Imorgon tror jag att jag ska prova lord_dubbdäcks förslag.

Lycka till med din kondensator imorgon då

Permalänk
Medlem

Jag har allt klappat och klart förutom spänningskällan, alla mina 9V batterier är slut och jag orkar inte lägga ner min energi på att skapa någon ström inte.

Går det att använda ett nätagg som strömkälla? Jag har inte ens någon multimeter till hands.