Är min gamla bättre än flickans tänkta köp?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åkersberga
Registrerad
Jul 2007

Är min gamla bättre än flickans tänkta köp?

Hej på er!

Det är så att flickan min funderat på att köpa sig en laptop. Det hon kommer använda datorn till är plugg surf och musik, d.v.s. inga avancerade saker. Prio nummer 1 är priset, hon har inte pengarna att investera i något monster. Siktar på 3000kr.

Det vi kikat på framförallt är denna: http://www.dustinhome.se/pd_5010528007.aspx en COMPAQ PRESARIO CQ56-110 AMD 2.3 2GB/250 15.6" W7HP.

Denna borde duga fint till hennes behov, inte sant? Jag tycker det skulle vara tråkigt om hon redan om ett år känner att hennes burk är crappy, men samtidigt, hur känner man det om man bara hänger på facebook, spotify och i word? Har ni några andra förslag i prisklassen?

Jag har själv velat uppdatera mig ett tag, men hittar inte direkt någon anledning då jag knappt spelar och min laptop fungerar bra. Jag har en Dell Inspiron 15.20, Inter(R) Core(TM)2 Duo CPU T7100 @1.80GHz 1.80GHz och 2GB RAM(taget från kontrollpanelen->System och underhåll->System). Hur bra är min dator gentemot den hon ska köpa? Jag funderar på ifall det är värt att hon tar min och jag köper en ny för ca 6000kr - kanske http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat... ?

Känns dumt att jag kanske köper en ny dator om 6mån och den jag har bara står och ruttnar, när den egentligen är lika bra som den tjejen betalar 3000kr för idag.

Mina behov är väl surfa, plugga, bränna och kanske spela något spel ibland.

Jag är inte i fas med marknaden vad som är bra alternativ och inte, därför behöver jag er mer kompetenta till hjälp!

Om ni behöver mer information är det bara hojta!
Tack! / Martin

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Apr 2007

Tycker det verkar smartare som du säger att du köper en ny dator då din räcker till henne gott och väl. Den du länkade till verkade bra men grafikkorten är alltid förjävla veka i bärbara men nog borde tex CoD gå igång med lite lägre inställningar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bästkusten
Registrerad
Jun 2009

Sett till processorn så är din gamla helt klart bättre än den ni tänkte köpa.

Jämför här: http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist....

Sen tycker jag inte att elgiganten är rätt plats att leta på, dem har så uppblåsta produktbeskrivningar bara för att lura kunderna och tar allra oftast mer betalt än andra nätbutiker.

Den du länkade från elgiganten klarar dock de flesta spelen idag skulle jag tro, grafikkortet är mycket bra och processorn räcker alldeles utmärkt, dock är det en acer vilket gör att jag inte hade vågat köpa den utan att läsa recensioner först, då dem kan ha väldigt dålig byggkvalite.

|| Intel 8700K || MSI GTX 1080 TI Gaming X || Xonar DG || Samsung 750 EVO 500GB & OCZ Agility 3 120GB & Samsung 960 EVO 250GB & Crucial V4 256GB || XFX XXX 650W || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Newklear:

Sett till processorn så är din gamla helt klart bättre än den ni tänkte köpa.

Jämför här: http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist....

Sen tycker jag inte att elgiganten är rätt plats att leta på, dem har så uppblåsta produktbeskrivningar bara för att lura kunderna och tar allra oftast mer betalt än andra nätbutiker.

Den du länkade från elgiganten klarar dock de flesta spelen idag skulle jag tro, grafikkortet är mycket bra och processorn räcker alldeles utmärkt, dock är det en acer vilket gör att jag inte hade vågat köpa den utan att läsa recensioner först, då dem kan ha väldigt dålig byggkvalite.

Deras support och utbytesservice är inte direkt något att hänga i granen heller.. ingen egen erfarenhet, men många av mina kollegor har en del färgstarka ord att säga om nämnda företag..

Workstation "Miranda": P8Z77-V Deluxe | i5 3570K | 2x8Gb DDR3-1333 | GTX 1080 | Samsung Evo 850 + 1TB Lagring | P183 | XenServer "Elize": | Xeon E3| 8Gb DDR3 | Netbook "Ebba": NC10 | Nät: c892FSP | c3560CPD-8PT-S | c2960G-8TC | c1812 | c881 | HP 1910-8G-PoE+ | Ciscodiplomerad: CCNP-Switch

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åkersberga
Registrerad
Jul 2007

Tack för svar allesammans!

Ska ta en diskussion med tjejen så får vi se vad hon säger..
Jag ska leta + läsa lite om datorer i 6000kr-klassen och se vad jag hittar, så ska ni få lägga in era åsikter innan jag slår till. Återkommer!

Tack
/Martin