Datorn Bootar inte, nytt moderkort, nya Ram

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Datorn Bootar inte, nytt moderkort, nya Ram

Tjenare! då jag brände mitt gamla moderkort så var jag tvungen att köpa ett nytt, så tyckänkte att det var lika bra att uppgradera lite. köpte därför ett MSI Platium P45D3 som har stöd för ddr3 minnen. igår fick jag även hem de minnen som jag beställde från inet i måndags. ett par 4Gb stickor Corsair Vengence 1600MHz Cl9.

nu till problemet. datorn bootar nämligen inte. kommer inte ens in i bios. i början var det bara att den bootade ibland och jag lyckades nästan installera om windows, men den hängde sig i sista fasen. men nu så kommer jag inte ens till bios innan den hänger sig. det enda som händer är att datorn går igång och skärmen förblir svart.

Någon som har aning om vad jag ska göra? eftersom att jag inte testat moderkortet med några andra minnen så vet jag inte om det är fel på dem och vice versa.

Tack på förhand
Oskar

Msi Platium P45D3 , Intel Core 2 Quad 8300 2.5GHz , Corsair 520Hx Modular, 2*4gb Corsair Vengence 1600MHz CL9, Ati XFX Radeon 5670 1Gb, 2* 150Gb Maxtor 7200RPM, Corsair H50

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Skogen
Registrerad
Nov 2001

Jag har en felsöknings regel, Den är " plocka bort så mycket delar som det går från moderkortet och börja där."
Dvs ut med hårddisk, cd-rom, ljudkort osv. Alla instickskort plockar du ur. Sedan bort med alla minnen. Nu ska du ha moderkort + nätdel + 1 minnessticka + grafikkort.
Startar detta?
Prova med den andra stickan, prova att byta nätdel, prova att demontera och montera CPU.
Ta även bort alla kablar från MK, så som USB, tangentbord, mus, osv osv.

Om det är en gammal nätdel du har så tippar jag på att det är fel på den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2008

Låter som att du kanske inte fått i ram-stickorna ordentligt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Har nu testat med bara de viktigaste delarna i, har också testat annat nätagg. det agget jag har är ett corsair 520hx (modulärt) som visserligen har något år på nacken, men ändå relativt nytt.

kan inte få i minnena mer än jag har dem, så det borde inte vara problemet.

kan det vara så att eftersom att jag bara kan ha max 8gb ram på kortet så klarar det inte av att jag kör 2 kanaler med 4gb på varje?
eller kan det vara problem för att jag har en 775 prolle och minnena är rekomenderade till i-serien?

tacksam för alla svar.

Msi Platium P45D3 , Intel Core 2 Quad 8300 2.5GHz , Corsair 520Hx Modular, 2*4gb Corsair Vengence 1600MHz CL9, Ati XFX Radeon 5670 1Gb, 2* 150Gb Maxtor 7200RPM, Corsair H50