Byta i7-2600(non-K) mot i5-2500(K eller ej) - skillnader i prestanda

Permalänk

Byta i7-2600(non-K) mot i5-2500(K eller ej) - skillnader i prestanda

Hej kära forummedlemmar och tack för otaliga timmars läsning, nu är det dags för mig att posta min första tråd.
Det är så att jag kom över en i7-2600 (non-K) mycket billigt och jag känner mig nu tvungen att uppgradera till Sandy Bridge, vilket jag så klart vill! På grund av min begränsade studentekonomi funderade jag på vad som är mest prisvärt(kontra prestanda); att sälja min i7:a och köpa en i5:a, som ju är mycket billigare, eller ha kvar i7:an (non-K). Om jag ska klocka i5:an måste jag ju ändå köpa en K-modell samt en ny CPU-kylare, vilket borde resultera i att jag går plus/minus-noll på nedbytet till t.ex. i5-2500K rent ekonomiskt. Sen så går man ju miste om HyperThreading om man kör i5, vilket borde betyda att en oklockad i7:a slår en klockad i5:a, förutsatt att man har användning av HT?

Det jag undrar är alltså följande: Kommer jag förlora mycket prestanda på att byta ned mig till en i5:a, antingen en K-modell som man kan klocka, eller en i5(non-K)? Vilka sorters program drar nytta av HyperThreading? Jag spelar nästan ingenting, och om jag gör det så blir det väl battlefield 2 av nostalgiska skäl...

..och en sista fråga till sandy-bridge experterna: Kan den inbyggda grafiken i i7:an ersätta mina uråldriga 8800GT i SLI? Visserligen går jag ju miste om 4st DVI-portar, men jag använder för närvarande bara två så det gör ingenting...

Tack för er hjälp.

Visa signatur

i7-2600/8GB/2x8800GT(sli) || Jackson Guitars & Marshall amplifiers FTW!

Permalänk
Avstängd

va är mycket billigt? Tänk på detta folk betalar inte vad som helst för begagnat en ny får du på ett ställe nu tillfälligt för 1990:- annars ligge den på runda slängar 2300:- räkna på att du kanske som mest får 1800:- för din processor en I5 2500 kosta dig 1500-1799:- va har du då kvar 1-300kr du får som inte så mycket för det. köp processorn gör som jag köp när du har råd jag har som projekt jag ska bygga en ny dator, men jag sitter redan på en mycket bra dator så jag har tid att vänta. jag har dessutom alternativ jag kan sälja bort saker som gör att jag kommer allt närmare mitt mål, så det gör åxå att jag har tid att vänta. Tycker inte du ska stress köpa en ny dator bara för att du ser här alla som köpt.

svar på det inbygda grafiken Nej I7an sitter inte på nån inbyggd grafikkrets det är ändast i5 6 ,5 serien samt I3 som har inbygd grafik

jag är dock inte så påläst på P67 så jag vet om den har som P58 chippet att du har stöd för både SLI/crossfire

Permalänk
Medlem

Nej, I7 har en inbyggd grafikkrets, men afaik är den inte mycket att hurra för. Däremot har jag för mig att man inte kan klocka hur mycket som helst med H67, vilket krävs för att du ska kunna använda den inbyggda grafikkretsen (om man ens kan klocka alls). Annars får du vända på Z67, som ska innehålla båda delarna. Och, jag vill minnas att man kan klocka upp en i7 2600 non-K till ~4,2 GHz, så du bör kunna klocka upp den lite med stockkylaren iaf.

Permalänk

Grafiken är inbyggd i alla i7-2:nd gen, se här:
http://www.intel.com/en_UK/products/processor/corei7/index.ht...

JoTmN, du har nog rätt, jag tjänar nog inte så mycket på det. Jag kanske tjänar en 500-spänn på att sälja i7:an men det känns ovärt, nu när man har en så bra processor kanske man ska hålla sig till den. Jag har ändå ingen tid att överklocka, trots att det skulle vara roligt...

Då står väl valet mellan ett H67 eller P67 moderkort beroende på om man ska förlita sig på inbyggd grafik eller ej, men det känns inte riktigt som man kan göra det - inbyggd grafik är ju sällan bra, och sist jag kollade var mina 8800GT i SLI ungefär likvärdiga med ett geforce 270, vilket inte är fy skam med tanke på att dom är från 2007!!

Visa signatur

i7-2600/8GB/2x8800GT(sli) || Jackson Guitars & Marshall amplifiers FTW!

Permalänk

Dela gärna med dig en källa så jag kan se hur man gör Jag tycker jag läst överallt att man bara kan överklocka ~100MHz med en non-K, så 4,2GHz låter lockande!

Skrivet av sirnicke:

Nej, I7 har en inbyggd grafikkrets, men afaik är den inte mycket att hurra för. Däremot har jag för mig att man inte kan klocka hur mycket som helst med H67, vilket krävs för att du ska kunna använda den inbyggda grafikkretsen (om man ens kan klocka alls). Annars får du vända på Z67, som ska innehålla båda delarna. Och, jag vill minnas att man kan klocka upp en i7 2600 non-K till ~4,2 GHz, så du bör kunna klocka upp den lite med stockkylaren iaf.

Visa signatur

i7-2600/8GB/2x8800GT(sli) || Jackson Guitars & Marshall amplifiers FTW!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumbazheman:

Dela gärna med dig en källa så jag kan se hur man gör Jag tycker jag läst överallt att man bara kan överklocka ~100MHz med en non-K, så 4,2GHz låter lockande!

If you don’t buy a K-series chip and instead grab a Core i7-2600, Core i5-2500, -2400, or -2300 (along with a P67-based motherboard), you’ll still have access to “limited unlocking.” This basically means you can set clock rates up to four speed bins above the highest Turbo Boost frequency setting available at any given level of processor activity.

http://www.tomshardware.com/reviews/sandy-bridge-core-i7-2600...