Permalänk
Medlem

Moddning av sidopanel

Tjena.

Tänkte nu försöka ge mig in på att modda min sidopanel , Chassit är av märket Zalmann GS1000, har kollat runt lite har en liten hum om vad jag behöver , men har ändå ett par frågor som jag hoppas nån kan besvara som har erfarenhet av just plexi+utskärning av panel .
första frågan vad är bäst dremel eller vinkelslip, vilket ger bäst resultat ?
efter att man satt dit plexit på insidan av panelen satt jag funderade på ska man kanske fylla "listen" på utsidan för att göra det lite snyggare ?
hur tjockt ska plexit på ett ungefär vara i mm ?
Vilken form av lim är att rekommendera ?
om man snackar rent prismässigt av inhandel av verktyg+material lönar det sig att kanske lämna panelen till en glasmästare ?

en del dumma frågor, men frågar man inte så får man inga svar, hoppas nån här har erfarenhet av detta och kan komma med ett par bra tips och förslag.

Mvh

Visa signatur

I7-4770k | Corsair 8GB 2133MHz VENGEANCE PRO | Gigabyte 760 | Asus z97-A | Samsung 840 Series 120 gb | 2x2TB 1x1TB | Corsair H80i | FD R4 |Corsair 750W

Permalänk
Medlem

hej, intressant tråd. jag föredrar sticksåg, sen så filar du till du är nöjd. köp U-channel (kantband) på www.coolingstuff.se. mvh kevin schiege

Visa signatur

GAMER SINCE BIRTH

OWNER OF BL4CK SW4RM (50.000P vantage)

Citera för svar, så jag hittar tillbaka

Permalänk
Medlem

hm

Skrivet av zikkor:

hej, intressant tråd. jag föredrar sticksåg, sen så filar du till du är nöjd. köp U-channel (kantband) på www.coolingstuff.se. mvh kevin schiege

det var ett bra förslag, har du nå tips på vilket lim / klister som skulle funka bäst, vet inte om jag vill ha några skruvar / popnitar tror det ser renare ut med lim .

hur tjock ska skivan vara, räcker 2 mm ?

Visa signatur

I7-4770k | Corsair 8GB 2133MHz VENGEANCE PRO | Gigabyte 760 | Asus z97-A | Samsung 840 Series 120 gb | 2x2TB 1x1TB | Corsair H80i | FD R4 |Corsair 750W

Permalänk
Medlem

Jag körde med 3mm plexi till min fönstermodd men 2mm lär nog räcka bra. Istället för lim kan du använda dubbelhäftande tejp. Med rätt tejp sitter det som berget och är betydligt lättare att jobba med och mindre kladdigt än lim.

Kolla bilderna i slutet på min bygg-logg för mer info.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

såg ju riktigt bra ut, den tejpen, vet du vad den heter och vart man kan beställa den isf ?

Visa signatur

I7-4770k | Corsair 8GB 2133MHz VENGEANCE PRO | Gigabyte 760 | Asus z97-A | Samsung 840 Series 120 gb | 2x2TB 1x1TB | Corsair H80i | FD R4 |Corsair 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av giglos:

såg ju riktigt bra ut, den tejpen, vet du vad den heter och vart man kan beställa den isf ?

Tejpen heter Scotch 3M 4010. Det är en gammal rulle som jag köpte på Clas Ohlson för ett antal år sen så jag vet inte om de fortfarande säljer den. Men det borde finnas motsvarande att köpa där de har ett större sortiment av tejp. Både 3M och JVCC säljer denna akryltejp av sk VHB/UHB-typ vilket står för Very/Ultra High Bonding som i princip betyder att den sitter fast utav bara h-vete Så var noga att det blir rätt när du sätter fast den för den är inte lätt att få bort.

EDIT: Kollade på Clabbes hemsida och såg att de fortfarande säljer en motsvarande tejp: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=160731778

Inte 3M visserligen men jag tippar den funkar.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

Kalas bra detta, tur man har en classe affär i byn : )
sticksåg lr dremel, suttit och funderat lite, mer som säger att dremel är bättre vad tycker du om det dance ? lr behöver man kanske både en sticksåg och en dremel ?

Visa signatur

I7-4770k | Corsair 8GB 2133MHz VENGEANCE PRO | Gigabyte 760 | Asus z97-A | Samsung 840 Series 120 gb | 2x2TB 1x1TB | Corsair H80i | FD R4 |Corsair 750W

Permalänk
Proffsmoddare

Sticksåg är tveklöst bäst men en bra sricksåg kostar en hel del. En Dremel är billigare och den är dessurom moddarens bästa vän så om du inte redan har en dremel skaffa en för det är grundpelaren i en moddares verktygsarsenal

Jag kör alla mina fönster med denna
http://www.tretti.se/hem-och-tradgard/elverktyg/sagar/milwauk...
Perfekt resultat varje gång men ett högt pris.

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem

Håller med Wolverine, börja med en Dremel, den kan du göra allt som du kan göra med en sticksåg plus en massa annat som inte sågen fixar. Jag sågade ut mtt fönster med Dremeln eftersom jag ville vara säker på att inte sabba något när plåten var så tunn. Det hade säkert gått 10 gånger fortare med sticksågen men risken att sågen hugger och bucklar plåten gjorde att jag valde Dremeln.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

sticksågen du länkade där va lite kostsam, men i längden så är det nog värt med en sån om man använder den mer intensivt, typ dem som moddar o har sig rätt ofta typ.
Men en dremel på classe för några hundra, bra lr dåligt ?
Ska vandra ner till glasmästarn nån dag i veckan och fråga mig för om lite priser etc : )

Visa signatur

I7-4770k | Corsair 8GB 2133MHz VENGEANCE PRO | Gigabyte 760 | Asus z97-A | Samsung 840 Series 120 gb | 2x2TB 1x1TB | Corsair H80i | FD R4 |Corsair 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av giglos:

Men en dremel på classe för några hundra, bra lr dåligt ?

Jag antar att du menar Cotech:en? Har inte använt den själv men hört att de funkar ok förutom att de verkar ha kortare livslängd än orginalet. Köp dock Dremel original kapskivor för kopiorna är inget vidare på den fronten.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

aa precis, själva bladen som kan tänkas vara den viktigaste biten, att maskinen rör på sig är ju dess huvudsakliga funktion : )

en fråga, om man vill kanske sätta en "list" runt om glaset på utsidan typ som en "ram" om du förstår hur jag tänker, i typ metall lr nått skulle det se bra ut, lr ser det renare ut utan ?

Visa signatur

I7-4770k | Corsair 8GB 2133MHz VENGEANCE PRO | Gigabyte 760 | Asus z97-A | Samsung 840 Series 120 gb | 2x2TB 1x1TB | Corsair H80i | FD R4 |Corsair 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av giglos:

en fråga, om man vill kanske sätta en "list" runt om glaset på utsidan typ som en "ram" om du förstår hur jag tänker, i typ metall lr nått skulle det se bra ut, lr ser det renare ut utan ?

Det finns flera alternativ men ett ganska vanligt är U-list i gummi från Chilled PC i England:
http://www.chilledpc.co.uk/shop/product_info.php?cPath=60_95&...

Jag har använt den i mitt bygge för hålen i moderkortsplåten men det är många som använder den till just fönsterlist. Sen om det är snyggt med eller utan list är väl upp till var och en.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

värt att kolla på iaf, tack för länkarna

Visa signatur

I7-4770k | Corsair 8GB 2133MHz VENGEANCE PRO | Gigabyte 760 | Asus z97-A | Samsung 840 Series 120 gb | 2x2TB 1x1TB | Corsair H80i | FD R4 |Corsair 750W

Permalänk
Medlem

men kör sticksåg. blir alltid bra. dremel blir bara ojämnt och massa jobb efter så man måste trixxa lite. Jag tycker det är snyggast då pexiglaset är 2-3mm och sitter utanför. men ett 8st 5mm M3 skruvar med muttrar på insidan. blir Cleant tycker jag. skulle vara intressant vad du har för chassie.
annars följer du min änk uder hur man gör. dock inge inlägt än. men det kommer. kolla på min buildlogg "black swarm."

Visa signatur

GAMER SINCE BIRTH

OWNER OF BL4CK SW4RM (50.000P vantage)

Citera för svar, så jag hittar tillbaka