Ny bärbar för ca 15 000 kr

Permalänk
Medlem

Ny bärbar för ca 15 000 kr

Hej!

Jag har kommit underfund med att min stationära dator inte längre håller måttet. Den har gett mig huvudvärk en gång för mycket och det börjar därför bli dags för en ny – en bärbar!

Den senaste tiden har jag spenderat med att försöka läsa på vad som kan passa mig, men jag har misslyckats med att komma fram till något konkret.

Det jag vet är vad jag kommer använda den till. Gejmerblodet flyter fortfarande i mina ådror, om än något långsammare än tidigare. En burk som klarar de senaste spelen skulle därför sitta riktigt fint. Förutom spel bör den även klara av arbetssysslor och HD-film, men det antar jag att de flesta speldatorer gör.

Batteritid och storlek är ett mindre problem, jag skulle faktiskt föredra en skärm i 17-tumsklassen. Mer eller mindre släpbar med andra ord.

Det jag vet är att jag vill lägga ut ungefär 15 000 – 17 000 och få så mycket prestanda per krona som möjligt.

Den dator jag har kollat på är en Asus G73SW men den verkar inte finnas i lager än, någon som vet när den kommer?

Tar gärna emot fler förslag och tips!

Visa signatur

AMD 3500+ Winchester @ 2.7 Ghz || DFI Lanparty SLI-D || 2x512 PC3200 OCZ Rev 2 || POV Geforce 6800 GT @ Ultra+ || VF700CU || 74 GB Raptor SATA || 2x 200 GB Seagate Barracuda SATA || Maxtor OneTouch 250 GB || DangerDen TDX || DDC 12V || Dual Heatercore || Chill 510W || Chieftec DA Bigtower || 2x ADDA 120mm || 3x ADDA 80mm || 2x Revoltec 80mm || NEC 3520 IDE

Permalänk
Medlem

kolla

http://www.pc-konsulten.se/

tror X-768 borde tilltala dig, sätt på en 485m så har du en dator som heter duga för runt 17k.

Visa signatur

Corsair Carbid Spec-Alpha|Arctic Liquid Freezer II 240|i9 10900K@5ghz|Gigabyte Z590 UD AC|EVGA GQ 750W|Gigabyte 3070 Vision OC @2100mhz|ADATA 32GB 3200mhz CL14 (4x8GB) |512GB + 1TB NVSE SSD, 2TB HDD, 2x2TB raid0|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zedarion:

kolla

http://www.pc-konsulten.se/

tror X-768 borde tilltala dig, sätt på en 485m så har du en dator som heter duga för runt 17k.

Vet inte hur seriösa de är. De är iaf. avstängd från sweclockers.
http://www.sweclockers.com/forum/71-butiker-och-tillverkare/8...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Vet inte hur seriösa de är. De är iaf. avstängd från sweclockers.
http://www.sweclockers.com/forum/71-butiker-och-tillverkare/8...

går ju att få ut samma dator från USA med ungefär samma pris.

https://www.powernotebooks.com

Sager NP8170 med 485m, 500gb 7200rpm och resten standard skulle kosta ca 17000kr ink frakt och moms.

Visa signatur

Corsair Carbid Spec-Alpha|Arctic Liquid Freezer II 240|i9 10900K@5ghz|Gigabyte Z590 UD AC|EVGA GQ 750W|Gigabyte 3070 Vision OC @2100mhz|ADATA 32GB 3200mhz CL14 (4x8GB) |512GB + 1TB NVSE SSD, 2TB HDD, 2x2TB raid0|

Permalänk
Medlem

om du hittar nå bra sida från usa eller liknande ställe som kör med dollar så är de tid att passa på nu!
dollarn är ju billig som snor nu så om du kan fixa dig en fix laptop med svenskt tangentbord så kan du nog få tag på en riktigt bra dator till bra pris!

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zedarion:

går ju att få ut samma dator från USA med ungefär samma pris.

https://www.powernotebooks.com

Sager NP8170 med 485m, 500gb 7200rpm och resten standard skulle kosta ca 17000kr ink frakt och moms.

Att beställa från USA är egentligen inget alternativ. Blir krångligt och tar en himla tid med tangentbord, service och liknande. Känns mycket säkrare och smidigare att beställa ifrån Sverige.

Var förövrigt i kontakt med pc-konsulten och de var mycket vänliga och svarade på alla frågor.

Är faktiskt lite sugen på modellen du pratade om, X-768. Tänkte mig originalutförandet med en 485 och en 500 GB hdd vilket går på ca 17 500.

Frågan är om det är värt 2000 kr extra för 485 jämfört med en 470?

Vad gäller G73:an känns det som att man kanske får ut mer prestanda i en X-768, även om skärmen kanske är lite sämre.

Visa signatur

AMD 3500+ Winchester @ 2.7 Ghz || DFI Lanparty SLI-D || 2x512 PC3200 OCZ Rev 2 || POV Geforce 6800 GT @ Ultra+ || VF700CU || 74 GB Raptor SATA || 2x 200 GB Seagate Barracuda SATA || Maxtor OneTouch 250 GB || DangerDen TDX || DDC 12V || Dual Heatercore || Chill 510W || Chieftec DA Bigtower || 2x ADDA 120mm || 3x ADDA 80mm || 2x Revoltec 80mm || NEC 3520 IDE

Permalänk
Skrivet av RatCat:

Hej!

Jag har kommit underfund med att min stationära dator inte längre håller måttet. Den har gett mig huvudvärk en gång för mycket och det börjar därför bli dags för en ny – en bärbar!

Den senaste tiden har jag spenderat med att försöka läsa på vad som kan passa mig, men jag har misslyckats med att komma fram till något konkret.

Det jag vet är vad jag kommer använda den till. Gejmerblodet flyter fortfarande i mina ådror, om än något långsammare än tidigare. En burk som klarar de senaste spelen skulle därför sitta riktigt fint. Förutom spel bör den även klara av arbetssysslor och HD-film, men det antar jag att de flesta speldatorer gör.

Batteritid och storlek är ett mindre problem, jag skulle faktiskt föredra en skärm i 17-tumsklassen. Mer eller mindre släpbar med andra ord.

Det jag vet är att jag vill lägga ut ungefär 15 000 – 17 000 och få så mycket prestanda per krona som möjligt.

Den dator jag har kollat på är en Asus G73SW men den verkar inte finnas i lager än, någon som vet när den kommer?

Tar gärna emot fler förslag och tips!

Jag tror att den ska komma i mitten eller slutet av April.

/AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem
Skrivet av RatCat:

Att beställa från USA är egentligen inget alternativ. Blir krångligt och tar en himla tid med tangentbord, service och liknande. Känns mycket säkrare och smidigare att beställa ifrån Sverige.

Var förövrigt i kontakt med pc-konsulten och de var mycket vänliga och svarade på alla frågor.

Är faktiskt lite sugen på modellen du pratade om, X-768. Tänkte mig originalutförandet med en 485 och en 500 GB hdd vilket går på ca 17 500.

Frågan är om det är värt 2000 kr extra för 485 jämfört med en 470?

Vad gäller G73:an känns det som att man kanske får ut mer prestanda i en X-768, även om skärmen kanske är lite sämre.

http://www.notebookcheck.net/Review-Deviltech-Fragbook-DTX-Cl...

vet att reviewen är för Deviltechs men den innehåller samma saker eftersom dom är från Clevo. (enda som försäljarna ändrar är färgerna och kanske en och annan logo)

skärmen är mycket bra så den går inte av för hackor. samt att ett 470M är ca 21-32% slöare än ett 485m.

Visa signatur

Corsair Carbid Spec-Alpha|Arctic Liquid Freezer II 240|i9 10900K@5ghz|Gigabyte Z590 UD AC|EVGA GQ 750W|Gigabyte 3070 Vision OC @2100mhz|ADATA 32GB 3200mhz CL14 (4x8GB) |512GB + 1TB NVSE SSD, 2TB HDD, 2x2TB raid0|

Permalänk
Medlem

Jag tänkte lägga den order hos pc-konsulten:

X-768
+ Blank skärm
+ I7 2630QM 2,0-2,9 GHz 6 MB, 45 W
+ 8 GB DDR3 1333 MHZ (2x4GB)
+ ATI Radeon 6970M 2GB (Preliminärt 8 April)
+ 500 GB 7200 rpm
+ 500 GB 7200 rpm
+ Windows 7 Home premium svenskt
+ DVD

för 16.034,00 kr.

Som jag har förstått det ska Ati 6970M ha mycket bra prestanda för en liten peng och ska prestera bra mycket bättre än 460M.

Någon som vet om nvidia kommer släppa något motsvarande kort inom en snar framtid som kan konkurrera med 6970M, i samma prisklass?

Undrar också om det är värt att lägga några hundringar extra på hybridhårddiskar eller mer minne.

Visa signatur

AMD 3500+ Winchester @ 2.7 Ghz || DFI Lanparty SLI-D || 2x512 PC3200 OCZ Rev 2 || POV Geforce 6800 GT @ Ultra+ || VF700CU || 74 GB Raptor SATA || 2x 200 GB Seagate Barracuda SATA || Maxtor OneTouch 250 GB || DangerDen TDX || DDC 12V || Dual Heatercore || Chill 510W || Chieftec DA Bigtower || 2x ADDA 120mm || 3x ADDA 80mm || 2x Revoltec 80mm || NEC 3520 IDE

Permalänk

Det ser bra ut. Du behöver definitivt inte mer ram-minne och sen tror jag, att det bara får plats med 2st HDD i X-768'an.

Då är det bättre att köpa en extern HDD istället.

Det finns ett annat alternativ också, du kan ta en 500GB Hybrid och en SSD. I så fall ska du bara ta en Hybrid från pc-konsulten. Sedan köpa och själv sätta dit en 120GB Corsair Force, det är mitt tips.

Det är väldigt enkelt, bara att skruva upp luckan på undersidan och montera dit den. Skulle gissa att det tar omkring 10 min.

/AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem

Fick i dagarna hem min dator från pc-konsulten och har nu kommit till skott att skriva en kort recension.

Slutade med att jag beställde:

X-768
+ Blank skärm
+ I7 2630QM 2,0-2,9 GHz 6 MB, 45 W
+ 8 GB DDR3 1333 MHZ (2x4GB)
+ ATI Radeon 6970M 2GB
+ 500 GB 7200 rpm
+ DVD

Stoppade in en Vertex 2 SSD och köpte Windows själv.

Vi kan ju börja med designen. Den var faktiskt snyggare än jag trodde den skulle vara. Inget onödigt bling bling och märken utan den är mycket diskret vilket passar mig bra. Hade förväntat mig en tråkig grå burk men datorn ser faktiskt nice ut. Har med den till jobbet och den passar perfekt, om än en aningen stor, men det är väl priset man får betala för en 17 tummare.

Prestandan går inte av för hackor, maxar i princip allt. Är ett strategifan så det är inte så värst krävande spel. Kör en del Dawn of War 2 och Shogun 2 och de rullar på bra. 6970M är i princip ett av de mest prisvärda high end korten på marknaden i dag vad jag har förstått.

Uppstarterna av Windows och program går riktigt snabbt tack vare SSDn, faktiskt enorm skillnad mot vanlig en hårddisk.

Skärmen är också helt okej. Betraktningsvinklarna kunde ha varit bättre men det är inget jag direkt lider av, brukar mest sitta framför datorn. Färgåtergivningen är bra och duger för mig som gamer, kan dock inte uttala mig för hur den fungerar för bildredigering. Kanske värt att uppgradera om man har mycket höga krav, annars känns det som en gedigen skärm.

Tangentbordet och touchpaden känns robusta och inge jag stör mig på eller jag saknar. Dock är det heller inget som sticker ut. Kunde ju gärna ha varit bakgrundsbelyst tangentbord.

Angående butiken då. Eftersom 6970m inte fanns någon annanstans så hade man ju inte så mycket att välja på. Såhär i efterhand ångrar jag inte att jag vågade slå till. Fick snabba svar på mina frågor och supporten var mycket trevlig och svarade snabbt, aldrig någon väntan på svar.

Ja, var det nåt mer ni vill veta så skriv bara i tråden så ska jag försöka svara!

Visa signatur

AMD 3500+ Winchester @ 2.7 Ghz || DFI Lanparty SLI-D || 2x512 PC3200 OCZ Rev 2 || POV Geforce 6800 GT @ Ultra+ || VF700CU || 74 GB Raptor SATA || 2x 200 GB Seagate Barracuda SATA || Maxtor OneTouch 250 GB || DangerDen TDX || DDC 12V || Dual Heatercore || Chill 510W || Chieftec DA Bigtower || 2x ADDA 120mm || 3x ADDA 80mm || 2x Revoltec 80mm || NEC 3520 IDE

Permalänk
Medlem
Skrivet av RatCat:

Ja, var det nåt mer ni vill veta så skriv bara i tråden så ska jag försöka svara!

Hur tycker du ljudnivån är? Vet det är svårt att bedöma, vi tycker ju olika om sånt men försök att förklara sen har du kört några tester vantage/3dmark etc. Skulle vara skoj att se på prestanda/värmeutveckling.

Permalänk
Medlem

Det är som du säger mycket svårt att bedöma ljudnivån. Jag skulle säga att den är "medel". När den bara står låter den nästan ingenting, men när man spelar så kommer fläktarna igång. Det är dock inget som stör i och med att jag har headsetet på då. Ljudnivån är med andra ord inget jag tänkt på och heller inget jag kan klaga på.

Jag har inte kört några prestandatester än.

Visa signatur

AMD 3500+ Winchester @ 2.7 Ghz || DFI Lanparty SLI-D || 2x512 PC3200 OCZ Rev 2 || POV Geforce 6800 GT @ Ultra+ || VF700CU || 74 GB Raptor SATA || 2x 200 GB Seagate Barracuda SATA || Maxtor OneTouch 250 GB || DangerDen TDX || DDC 12V || Dual Heatercore || Chill 510W || Chieftec DA Bigtower || 2x ADDA 120mm || 3x ADDA 80mm || 2x Revoltec 80mm || NEC 3520 IDE

Permalänk
Medlem

Har själv varit på jakt efter något liknande för att ha med sig på jobb (arbetar till sjöss). En sådan här konfiguration verkar mycket intressant. Du kan inte lägga upp någon bild också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bbks:

Har själv varit på jakt efter något liknande för att ha med sig på jobb (arbetar till sjöss). En sådan här konfiguration verkar mycket intressant. Du kan inte lägga upp någon bild också?

Här har du lite bilder. Kan inte påstå att jag är någon proffsfotograf men de får duga.

Om det är något du saknar får du säga till.

Ovanifrån - ser ut lite som borstad, svartmålad aluminium medan kanterna är svart-blanka.

Tangentbord med numpad. Valde blank skärm och tycker det funkar bra. Precis under skärmen syns högtalarna.

Nedre delen på "insidan" är av samma typ som baksidan medan området kring tangentbordet är mattsvart.

USB 3, kortläsare etc. Längst bort på undersidan syns även den lilla bashögtalaren.

Fläktutblåsen sitter baktill.

Visa signatur

AMD 3500+ Winchester @ 2.7 Ghz || DFI Lanparty SLI-D || 2x512 PC3200 OCZ Rev 2 || POV Geforce 6800 GT @ Ultra+ || VF700CU || 74 GB Raptor SATA || 2x 200 GB Seagate Barracuda SATA || Maxtor OneTouch 250 GB || DangerDen TDX || DDC 12V || Dual Heatercore || Chill 510W || Chieftec DA Bigtower || 2x ADDA 120mm || 3x ADDA 80mm || 2x Revoltec 80mm || NEC 3520 IDE

Permalänk

Den ser mkt trevlig ut. Hur är tangentbordet? Låter det mkt när man skriver? Och övervägde du aldrig att köpa från t.ex. deviltech.de eller notebookguru.de då de är betydligt billigare?

Visa signatur

Amantes Sunt Amentes

Permalänk
Medlem

Tangentbordet är bra. Det är skönt att skriva på och det låter inte mer än andra tangentbord, det är ju däremot inte bakgrundsbelyst.

Jo, jag tänkte ett tag på att köpa från Deviltech. Men jag kom fram till att prisskillnaden inte är så stor och det är skönt att ha supporten på svenska, kunna betala med faktura och ha ångerrätt etc.

Visa signatur

AMD 3500+ Winchester @ 2.7 Ghz || DFI Lanparty SLI-D || 2x512 PC3200 OCZ Rev 2 || POV Geforce 6800 GT @ Ultra+ || VF700CU || 74 GB Raptor SATA || 2x 200 GB Seagate Barracuda SATA || Maxtor OneTouch 250 GB || DangerDen TDX || DDC 12V || Dual Heatercore || Chill 510W || Chieftec DA Bigtower || 2x ADDA 120mm || 3x ADDA 80mm || 2x Revoltec 80mm || NEC 3520 IDE

Permalänk
Medlem

Har bara en liten fråga om tangentbordet, hur är känns när du spelar om du t.ex ska trycka ner CTL+1,2,3,4... är tangenterna "låga" så att det lätt blir så att man råkar tycka på windows knappen eller liknande?

Synd att man inte kan gå tangentborden med backgrund belysning.

Är mycket sugen på en sån här ^^

Permalänk
Medlem

Jag rycker lite i denna tråd och ställer en fråga som blivit ställd tidigare. Nu när du haft datorn lite längre, har du några nya tankar kring den? Framförallt gällande ljudnivå och kylning, tacksam för svar

Permalänk

Sådär, då har även jag bestämt mig och beställt en X-768.

Var även inne lite på en G73SW, men det klenare grafikkortet (jämfört med 6970M iaf) samt den långa leveranstiden gjorde att jag valde bort den. Tittade även på deviltech.de och notebookguru.de men då ingen av de svarade på några mail från mig (väntar fortfarande) så känns de ej så pålitliga, plus att det kan bli omständigt vid eventuella garantiärenden när de finns i tyskland. Därför fick det bli nedanstående konfiguration.

Skärm:: Standard 1920x1080 blank
Processor I7:: I7 2630QM 2,0-2,9 GHz 6 MB, 45 W
RAM DDR3:: 8 GB DDR3 1333 MHZ (2x4GB)
Grafikkort: ATI Radeon 6970M 2GB
Lagring:: 500 GB 7200 rpm
Lagring 2:: Ingen
Operativsystem:: Inget
Optisk enhet:: DVD
Trådlöst nätverk/Blåtand:: Intel Centrino 6230 Advanced - kombinerad blåtand (2 antenner)

Summa (incl.): 14.845,00 kr

Visa signatur

Amantes Sunt Amentes

Permalänk

Redan skickad med Posten. Har fått kollinummer och allt i en personlig orderbekräftelse. Mkt god service so far.

Visa signatur

Amantes Sunt Amentes

Permalänk
Hedersmedlem

Ser riktigt trevlig ut den där datorn!

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Ser riktigt snyggt ut med det borstade metallen eller om det är plast ? Liknande som nya MSI GT780 kommer ut med.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoeurCasse:

Redan skickad med Posten. Har fått kollinummer och allt i en personlig orderbekräftelse. Mkt god service so far.

Så man e inte ensam i klubben längre! Kanske kan du skriva en liten recension också så kan ju folk få höra fler åsikter.

Visa signatur

AMD 3500+ Winchester @ 2.7 Ghz || DFI Lanparty SLI-D || 2x512 PC3200 OCZ Rev 2 || POV Geforce 6800 GT @ Ultra+ || VF700CU || 74 GB Raptor SATA || 2x 200 GB Seagate Barracuda SATA || Maxtor OneTouch 250 GB || DangerDen TDX || DDC 12V || Dual Heatercore || Chill 510W || Chieftec DA Bigtower || 2x ADDA 120mm || 3x ADDA 80mm || 2x Revoltec 80mm || NEC 3520 IDE

Permalänk
Inaktiv

Jag kommer förmodligen också att köpa en X-768 (eller eventuellt X-256C, svårt att bestäma mig...). Svårt att bestämma mig om jag ska ha matt skärm och 2720 istället för 2630.
Jag undrar dock hur mycket bättre +1800-kr-skärmen är om man jämför med standardskärmen? Är priset motiverat?
Edit: Det verkar som att man kan byta skärmen på dessa clevo-barebones, då lär jag ju ta det billigaste och eventuellt byta till något bättre senare.

Permalänk
Medlem

hej ser mycket stilig ut ur desing synpunkt dock
vad är det för typ av musknappar, kan inte riktigt urskilja.

Sen vore en recension kul att läsa, undrar om ljudnivån och värme nivån och gärna personlig input på datorn nu när du haft den ett tag. sen också lite spel tester vore kul

Permalänk
Medlem

Skulle vilja veta hur varm den blir. Tex min lille brorsas laptop kan gå över 90c...

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

Skulle vilja veta hur varm den blir. Tex min lille brorsas laptop kan gå över 90c...

Damsuga den!

Visa signatur

Bab

Permalänk

Hur ser batteritiden ut när du spelar spel samt när du kollar på film eller bara surfar?:)