Koppla in bilbas i förstärkare hemma

Permalänk
Medlem

Koppla in bilbas i förstärkare hemma

tjenare! Jag håller på att kolla runt lite på lämpliga hemmabiosystem osv. Jag tycker det hade varit intressant att veta om man kan på något smidigt sätt koppla in en bilbas hemma i en förstärkare.
Det jag lite undrar över är om det finns någon produkt (som inte är allt för dyr) som klarar att omvandla 230 växelström till 12 likström. Den måste ju liksom klara att leverera stora mängder ström vid peakar osv. Finns det något trevligt slutsteg för 230 V ni kan rekommendera?
Har vart med om lösningar med ett bilbatteri och en laddare till den, men det verkar inte så trevligt att ha ett batteri stående i rummet hela tiden.
Det kanske finns andra sätt?

Tyckte det vore trevligt att ta reda på!

Tack för att du läste!

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Medlem

Njaaa billjudgrejsmojs ska hålla sig till just bilar.

Permalänk
Medlem

Ja du bör nog börja med att kolla på förstärkaren du har eller skall köpa hur mycket ström den vill ha.

Sen skall du veta att dessa "agg" är DYRA

Är nog vettigare att stoppa den sub basen i bilen och köpa en färdig subwoofer för hemma bruk.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

har byggt både billjud och hemma bio system....billjud skall stanna i bilen och vice versa
vad sägs om ett Z5500?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagis2k:

Ja du bör nog börja med att kolla på förstärkaren du har eller skall köpa hur mycket ström den vill ha.

Sen skall du veta att dessa "agg" är DYRA

Är nog vettigare att stoppa den sub basen i bilen och köpa en färdig subwoofer för hemma bruk.

Haha okej .. Ja det låter rimligt.

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

har byggt både billjud och hemma bio system....billjud skall stanna i bilen och vice versa
vad sägs om ett Z5500?

Ja z5500 är ett bra system, men jag tycker basen är lite tam hos det systemet, har nämligen en polare som har ett sådant.
Jag hittade något som verkade vara intressant http://www.mds.se/sv/product/15164/MDS-Fanatic-baspaket-for-h... . Känns som mycket kräm för 2 papp.

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Medlem
Skrivet av VolvoSwe:

Ja z5500 är ett bra system, men jag tycker basen är lite tam hos det systemet, har nämligen en polare som har ett sådant.
Jag hittade något som verkade vara intressant http://www.mds.se/sv/product/15164/MDS-Fanatic-baspaket-for-h... . Känns som mycket kräm för 2 papp.

TAM?!!?!? hade han basen igång? när jag startar mitt ljudsystem så flyttar sig huset ett par meter!

nackdelen med det paketet är att du får bygga lådan själv... och jovisst du kan bygga en fyrkantig låda och trycka ner den i, men är du seriös är det rätt meckigt att bygga en korrekt låda.

jag hade kört på z5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

TAM?!!?!? hade han basen igång? när jag startar mitt ljudsystem så flyttar sig huset ett par meter!

nackdelen med det paketet är att du får bygga lådan själv... och jovisst du kan bygga en fyrkantig låda och trycka ner den i, men är du seriös är det rätt meckigt att bygga en korrekt låda.

jag hade kört på z5500

Tror knappast ditt hus flyttar sig en millimeter med ditt system,snacka om att överdriva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

jag hade kört på z5500

Tack för ditt tips! Ja, jag har inte bestämt mig än. Jag har dock en bekant som har jobbat professionellt med billjud och baslådor. Han säkert bygga lådan åt mig.

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Tror knappast ditt hus flyttar sig en millimeter med ditt system,snacka om att överdriva.

haha, alla har vi olika uppfattningar ! Z-5500 är ju inte dåligt bastryck, men inte optimalt heller

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk

Det billigaste du kommer undan med är väl ett Corsairnätaggregat. ~500 Watt på 12 volt.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Det billigaste du kommer undan med är väl ett Corsairnätaggregat. ~500 Watt på 12 volt.

haha skojjar du nu eller? E så fruktansvärt lost i ämnet så.... Fan va kul om det skulle fungera med ett datoragg

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

dum på riktigt som tar allting bokstavligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

I närmare eftertanke så kommer det ju aldrig att fungera, om elementet ligger på 500W RMS så klarar ju agget av det, men när det peakar kommer ju inte agget att hänga med

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VolvoSwe:

haha skojjar du nu eller? E så fruktansvärt lost i ämnet så.... Fan va kul om det skulle fungera med ett datoragg

Hur mycket kräm ska basen ha? ett Corsair AX1200w borde klara biffen om inte så kör på Strider 1500w tycker att HX750w borde räcka då det agget peakar på 900w vid 50graders rums temp

O.B.S Du måste ju dock löda ihop alla +12v kablar till en och alla ground kablar till en Isf...vilket kan bli lite små jobbigt xD

Så 500w sa du? ett HX 650 som peakar på lite över 820w innan det slår ifrån borde väl räcka? Men 750w kostar ju typ 150kr mer xD så

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

dum på riktigt som tar allting bokstavligt.

Äh, skit samma.. Det spelar ingen roll vem som är retard och inte. Diskutera ämnet här i min tråd istället Jag säger som min farmor; "Nu ska alla vara glada!"
Efter den kommentaren kan man inte vara arg.

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Hur mycket kräm ska basen ha? ett Corsair AX1200w borde klara biffen om inte så kör på Strider 1500w tycker att HX750w borde räcka då det agget peakar på 900w vid 50graders rums temp

O.B.S Du måste ju dock löda ihop alla +12v kablar till en och alla ground kablar till en Isf...vilket kan bli lite små jobbigt xD

Ja, det ligger nog lite arbete i det hela, men vad kul det skulle vara om det fungerade!

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VolvoSwe:

Ja, det ligger nog lite arbete i det hela, men vad kul det skulle vara om det fungerade!

Tja lödandet är ju lite Pain in the ass men annars borde det gå bra Du har ju alla möjliga kortlutnings,överspännings skydd och 80+ silver effektivitet dessutom så borde väl vara bättre än ett "köpis" slutsteg? Kan noll om Ljud BTW men elektronik kan jag typ grunden till

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av VolvoSwe:

I närmare eftertanke så kommer det ju aldrig att fungera, om elementet ligger på 500W RMS så klarar ju agget av det, men när det peakar kommer ju inte agget att hänga med

Det spelar ingen roll vad elementet klarar av, utan det som spelar roll är vad slutsteget klarar av att ge. 500 Watt räcker till hisnande volymer, oftast.

En ineffektiv högtalare ger 89 dB vid 1 Watt @ 1 meter.
92 dB vid 2 Watt
95 dB vid 4 Watt
98 dB vid 8 Watt
101 dB vid 16 Watt
104 dB vid 32 Watt
107 dB vid 64 Watt
110 dB vid 128 Watt
113 db vid 256 Watt
116 dB vid 512 Watt
~115 dB vid 500 Watt - vilket räcker...

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VolvoSwe:

skulle använda ett datoragg och ett batteri(ger extra stöm vid peak)

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Det spelar ingen roll vad elementet klarar av, utan det som spelar roll är vad slutsteget klarar av att ge. 500 Watt räcker till hisnande volymer, oftast.

En ineffektiv högtalare ger 89 dB vid 1 Watt @ 1 meter.
92 dB vid 2 Watt
95 dB vid 4 Watt
98 dB vid 8 Watt
101 dB vid 16 Watt
104 dB vid 32 Watt
107 dB vid 64 Watt
110 dB vid 128 Watt
113 db vid 256 Watt
116 dB vid 512 Watt
~115 dB vid 500 Watt - vilket räcker...

Okej! Detta låter spännande som fasen! Får se vad som händer i framtiden, men tack för att ni gav mig mer kött på benen. Tror allt det kan bli ett litet bygge tror jag

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko97:

skulle använda ett datoragg och ett batteri(ger extra stöm vid peak)

Då har man ju den förbannade batteriklumpen ståendes i ett hörn, men det kanske behövs ett sådant för att klara peakar. Fast då måste man ju ha en laddare som står och laddar den hela tiden, och rummet fyllt med vätgas haha!

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Skrivet av VolvoSwe:

Det kallar ljudkort. Även kännt som "bas ökarN" Skaffa en RIKTIGT ljudkort. Ska du få se på annat

Ont: Det verkar ganska krångligt... du kan ju få lika bra hemmabio system för samma peng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VolvoSwe:

Då har man ju den förbannade batteriklumpen ståendes i ett hörn, men det kanske behövs ett sådant för att klara peakar. Fast då måste man ju ha en laddare som står och laddar den hela tiden, och rummet fyllt med vätgas haha!

Warning inga ciggaretter!

Permalänk
Medlem

Okunnigheten flödar fritt!

Vad är din budget?
http://byggdinbas.jetshopfree.se/sdx10-p-127-c-156.aspx är en jäkligt bra bas. Ett riktigt märkte, inget skräp som MDS.
Sedan bygger du den portade lådan som står där. Portad: 43 liter nettovolym. Fyll med ca 450 gram polyesterdämpmaterial.
använd en 3" port, 17" långt (avstämd vid 24,5 Hz).

Kan inte gå så mycket fel. Som material så använd så tjock som möjlig MDF. 22mm går bra men du får staga insidan, och dubbelt tjocklek på baffeln. Sedan måste du såga ur lite på insidan av hålet, för annars skapas en "vindtunneleffekt". Vet inte hur stor effekt det har när det gäller basar men för mellanregister spelar det storl roll iaf om man har tjockare material än typ 12mm.

Och jag rekommenderar att du stagar som i denna ritning (detta är dock för SDX12) http://homepage.mac.com/planet10/CSS/SubDuction-plans-290307....
Se till att elementet har kontakt med stagen, för att jämna ut vibrationerna i hela lådan istället för att koncentrera det till enbart baffeln.

Vet inte vad du tänker driva den med, men finns ju t.ex. XTZ Sub Amp osv... Tänk på att element och stag tar upp innervolym. Och dämpa inte för nära porten då det förändrar luftflödet runt porten vilket man inte vill göra.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare