Crysis 2 kommentarerna - aka Vad är det för fel på folk?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2009

Crysis 2 kommentarerna - aka Vad är det för fel på folk?

När jag läste kommentarerna till artikeln Crysis 2 endast DX9 - DX11 kommer "senare" blev jag ytterligare en gång överväldigad av dowsernas direkt ologiska beteende. Som alla som försökt vet är det lönlöst att försöka hålla en diskussion i en kommentartråd varpå jag använder denna delen av forat istället.

Det första som slår mig hur så många avbokade det här spelet efter nyheten. Frågan är denna: Varför skulle man någonsin vilja "förhandsboka" ett datorspel? Finns det någon som helst rimlig förklaring? Det är som att be om att bli ägd. Eftersom marknadsföringen var bra så måste spelet vara bra eller hur tänker ni där?

Det andra är att folk blir så sjukt förbannade när det inte är DX11. I teorin lär det finnas små beräckningsskillnader mellan DX9 och DX11 där DX11 i teorin är snabbare när man jämför dem under artificiella sammanhang. Få spel stödjer de förbättring som gjort till de senaste versionerna och ännu färre(ingen vad jag vet) har någon som helst visuell skillnad i för spelaren. Det som gör situation mer komisk är också att de snyggaste spelen idag inte ens använder DX utan modifierade versioner av originalet(OpenGL) istället för klonen DirectX. För att på allvar förstå DX vs OpenGL på allvar måste man nog vara en avancerad skapar av 3D-grafik. Men som jag förstått det är den inte begränsningar av dessa API:er som sätter stopp för hur bra saker och ting får se ut i dagens spel. Varför blir ni så arga?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
.
Registrerad
Nov 2005

Hmm what?

| CPU i5-6600K | Mobo Asus Z170-P | Ram 8Gb Kingston FURY-X DDR4 | GFX EVGA GTX 680 FTW+ | HDD 128Gb SSD +1Tb WD Green | Chassi Fractal Design Define R4 | PSU Silver Power 500W | Ljudkort Asus Xonar DX | http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Shangri-La
Registrerad
Maj 2010

För mig var det en rejäl besvikelse att det bara är DX9. Vi har haft DX9 i hur många år som helst nu, och jag har gått och väntat och väntat på en utveckling vad gäller datorgrafik. Visst det har hänt massor rent hårdvarumässigt men väldigt lite mjukvarumässigt.
Vet du var tesselering är ? Sök på tesselering och DX11 på youtube, så kommer du att fatta varför vi är besvikna.
Jag spelar mycket BFBC2 därför att det är ett av få spel om har bra geometrisk upplösning tack vare DX11. Jag är trött på en trädstam som ser ut som en triangel. Det var OK när World of Warcraft släpptes men inte idag. Geometrisk detalj kan öka lite med kraftigare hårdvara, men tesselering löser problemet mycket mer radikalt.
En lite kräsnare konsument ser skillnad på DX9 & DX11 - Är buktiga ytor faktiskt jämnt rundade, eller är alla ytor plana, bara det att de är indelade i några delytor. I demos krämar man ofta på med väldigt mycket dynamisk ljussättning för att släta ut saker och ting och få en wow-effekt, men när man faktiskt spelar, och man går fram till det där trädet, så är det roligare om stammen faktiskt är rund.
Sen är det ju en gradskillnad på ett sätt. Jag har för mig att BFBC2 använder tesselering till vissa saker, t.ex. vatten, vapen. Men inte till all terrängen.
Jag ser fram emot den dagen då det lanseras spel som är fullt ut DX11, och i mer än ett år trodde jag att det spelet skulle bli Crysis2, men icke. Trots att just Crysis är känt för att trycka de tekniska gränserna framåt, så kör de gamla DX9. Usch.
Här kommer en liten film du kan kolla på så länge. Ladda gärna ner demot på din dator hemma och testa själv, om du har ett DX11 kort. Det är verkligen en skillnad, som syns.
http://www.youtube.com/watch?v=bkKtY2G3FbU

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008

Men är det inte ändå spelet man är ute efter, story, mp osv? Kört mp-demot en hel del nu och älskar det. Så jag kommer iaf köpa det direkt. Och fan, det ser jäkligt bra ut och eventuellt så kommer dx11 senare. Så jag skulle iaf inte dömma ut det ännu.

Spelriggen: Intel i7 3770K - GTX 1070 - 16GB Minne - ASRock P67 Professional - Samsung 840 240GB - be quiet! 730W - Corsair Carbide Air 540 - Eizo FG2421 - Custom vattenkylning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Dec 2003

Folk blir förbannade för att Crytek traditionellt gjort grejer i PC teknologins framkant och då de nu nedlåter sig att fis-åka med DX9-consolkramning så blir reaktionen därefter.

RYZEN 7-1700X@3.8GHz ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 16GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce GTX 1080ti Gaming OC ,Fractal Design Define R5 , Corsair HX750i 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010

Är det inte så att att directx11 spel har fler Fysiska möjligheter?

Alltså det jag menar att den nyare directx11 inte ger bättre grafik utan bättre fysiska möjligheter inom spelet?

Är jag helt ute och cyklar eller tror jag rätt?

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jul 2009

De fick inte färdigt spelet i tid och fick göra en tabbe...Nä hellre väntar jag två månader till än att köra DX9...får väl spela Crysis så länge

2700x @4,3Ghz || 16GB DDR4 @3333Mhz @14-13-13-32-46-305-1T || GTX 780 @1,2Ghz || 1TB SSD (MX500) || Corsair HX750 || FD R6 TS vit (Noctua & Noiseblocker fläktar) || Crosshair Hero VII || Corsair H100i V2|| Silverstone SST-ARM22SC skärmstativ || Asus 27" FHD IPS + Acer 21" x223HQ FHD TN ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2009

Det är en principsak- om man släpper ett spel 2007 eller vad det var med DX10 och 2011 ett med DX9 så är det sjuk dåligt och ett bevis på konsolkrameri.

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Lidköping
Registrerad
Maj 2010

för mig tycker jag att det inte spelar någon roll om det är DX 9 eller om det hade varit DX 11 för jag kan faktiskt inte påstå att säga att man märker så stor skillnad på det i spelet eller inte spelen över huvud taget. Jag tycker att dom har gjort crysis 2 grymt bra och det känns stabilt och det flyter på riktigt bra och det är inte buggigt eller hackigt som tidigare crysis versioner var. Och man behöver heller inte gå och oroa sig för att man måste köra CF eller SLI för att köra max grafik inställningar. Så jag får nog ta och säga att folk gnäller alldeles för mycket.

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2009

Att man är besviken handlar för mig inte om att grafiken sänks ner till DX9, utan att man inte pushar på utveckligen och kör bara DX11.
Utveckligen ska inte stanna bara för att det finns omoderna konsoler som alla tycks spela.

i7-6700K @ 4.4 -- ASUS Z170-A -- GTX970 -- Kingston 16GB DDR4 2666MHz -- Corsair TX 750W 80+ -- Noctua NH-D14 -- Fractal Design Define R3, Svart -- Totalt ca 3.6TB lagring

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av DeathAdder89:

för mig tycker jag att det inte spelar någon roll om det är DX 9 eller om det hade varit DX 11 för jag kan faktiskt inte påstå att säga att man märker så stor skillnad på det i spelet eller inte spelen över huvud taget. Jag tycker att dom har gjort crysis 2 grymt bra och det känns stabilt och det flyter på riktigt bra och det är inte buggigt eller hackigt som tidigare crysis versioner var. Och man behöver heller inte gå och oroa sig för att man måste köra CF eller SLI för att köra max grafik inställningar. Så jag får nog ta och säga att folk gnäller alldeles för mycket.

Jag tycker inte att mitt 2-3 år gamla grafikkort ska klara av crysis 2 i max settings..
Skulle inte du blivit förbannad om du köpte en ferrari och fick bara köra i 50 km/h eller?

Det är exakt samma sak med de som har köpt gtx 580, de vill ju förfan använda kortet så mycket som möjligt, visst jag är inte så pissed off, slipper betala en massa men de som redan har gjort kommer säkert lite arga.

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2010

Ni som tror att DirectX-versionen inte spelar någon roll för grafiken... hur tänker ni?

Ni vet om att det fanns PC-spel år 2000 och innan dess va?
Hört talas om Half-Life 1?
Hört talas om DirectX 7?

Hört talas om tesselering? Det finns liksom inte i DirectX 9 eller 10...

Utveckling går framåt, nya tekniker skapas, tror ni då att de helt magiskt färdas bakåt i tiden?

Vet inte ens varför jag skriver detta.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Lidköping
Registrerad
Maj 2010

Hmm varför särskriver du :/ ?

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Lidköping
Registrerad
Maj 2010

om du inte vet varför du skriver detta sluta yttra dig om saker då.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av Uzor:

Jag tycker inte att mitt 2-3 år gamla grafikkort ska klara av crysis 2 i max settings..
Skulle inte du blivit förbannad om du köpte en ferrari och fick bara köra i 50 km/h eller?

Vill du att spelet ska vara krävande eller? Kolla på hur spelet ser ut för att börja med. Det är snyggt, snyggare än Crysis 1 imo. Om du kan få snyggare eller samma grafik som Crysis 1 med bättre eller samma prestanda är väl det bara bra?

Om det inte skulle ha kommit fram att spelet "bara" kör DX9 skulle folk inte ens börjat diskutera det här. DX11 innebär inte automatiskt att ett spel blir snyggare då ansvaret för det i slutändan ligger hos utvecklaren att implementera alla möjligheter det ger.

Personligen ska jag också köpa spelet för jag tycker det är riktigt kul MP samtidigt som grafiken OCH prestandan är bra

Define R4 | be quiet! Dark Power Pro 10 850W 80+ Platinum | MSI Z77A-GD65 | i7 3770K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 1600 MHz | Samsung 840 Pro 256 GB | HD5850 1GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av DeathAdder89:

om du inte vet varför du skriver detta sluta yttra dig om saker då.

Bemöt trådskaparens och de andra skribenternas felaktigheter istället

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011

Mitt i den här diskussionen måste jag få ställa en fråga:
Köpte ny dator i veckan, och tankade Crysis 2 demot direkt för att se hur bra datorn klarade av nyare spel. Är nöjd med grafikinställningar och upplösningen (1920*1080 på Advanced) med mitt Gigabyte GTX 560 Ti OC (får ca 60-100 fps stabilt. Nu undrar jag om jag kan förvänta mig samma fps på riktiga spelet? Både med DX9 och DX11, samt blir DX11 tyngre att driva för datorn än DX9? Vad blir skillnaden för mig när jag spelar?

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Lidköping
Registrerad
Maj 2010

Jag håller med dig här fullständigt fattar inte hur folk kan klaga på detta när det är så bra optimerat crysis 2 och att det är så snygg grafik redan på det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Shangri-La
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av Hotfuzz08:

Men är det inte ändå spelet man är ute efter, story, mp osv?

På 80-talet brukade jag spela MUD. Det var multiplayer, flera hundra inne på samma server samtidigt. Det var bra storylines, välbalanserat och så vidare. Men det var ett rent text-spel. Idag spelar ingen MUD längre. Grafiken spelar roll.

Skrivet av Hotfuzz08:

Kört mp-demot en hel del nu och älskar det. Så jag kommer iaf köpa det direkt. Och fan, det ser jäkligt bra ut och eventuellt så kommer dx11 senare. Så jag skulle iaf inte dömma ut det ännu.

När jag såg att det var DX9 så bestämde jag mig för att inte köpa / testa spelet, men jag skall i alla testa demon nu. Hoppas att det inte ser ut som något i den här stilen.
http://www.youtube.com/watch?v=ygRYKqSZUoU

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Lidköping
Registrerad
Maj 2010

DX 11 blir mycket mer krävande än vad inte DX 9 är. Det är därför jag anser att folk gnäller när man kan maxa spelet utan att behöva tänka på att köra CF eller SLI för att kunna maxa spelets inställningar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Shangri-La
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av felxi:

Mitt i den här diskussionen måste jag få ställa en fråga:
Köpte ny dator i veckan, och tankade Crysis 2 demot direkt för att se hur bra datorn klarade av nyare spel. Är nöjd med grafikinställningar och upplösningen (1920*1080 på Advanced) med mitt Gigabyte GTX 560 Ti OC (får ca 60-100 fps stabilt. Nu undrar jag om jag kan förvänta mig samma fps på riktiga spelet? Både med DX9 och DX11, samt blir DX11 tyngre att driva för datorn än DX9? Vad blir skillnaden för mig när jag spelar?

Allt annat lika så blir spelet mindre krävande för hårdvaran om det är skrivet för DX11. Modernare mer effektivare kod etc.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010

Jag måste säga att Directx11 kommer nog inte göra spelet roligare, men jag kan garantera att det ökar känslan i spelet, om ni kollar på
http://www.youtube.com/watch?v=SNRf4ClUVZQ

I slutet ser ni hur byggnaden rasar åt sidan, något man aldrig har sett i BC2. I BC2 så rasar byggnaderna som hmm vet inte hur jag ska beskriva det men iaf, byggnaderna i bc2 rasar som word trade center, det knakar bara lite sen puff blir det en kvadrat full med skräp.
Att byggnaderna kan rasa på det sätter kommer verkligen öka spelkänslan men jag tror inte det kommer göra det roligare att spela.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Shangri-La
Registrerad
Maj 2010

Här har ni förresten en spelsekvens i DX11. Lägg märke till att t.ex. jackorna på soldaterna inte består av en massa små platta ytor, utan är rundade och skrynklade så som tyg brukar vara.
http://www.youtube.com/watch?v=JvaO7C4BANA&feature=related
Överlag blir det en annan realism, tycker ni inte ?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Lidköping
Registrerad
Maj 2010

Hur kan du säga att det blir mindre krävande för hårdvaran om det hade varit DX 11 än DX 9. DX 9 är därimot mindre krävande mycket mindre krävande. Spela metro 2033 och jämför själv så dår du allt se att det blir laggfriare. Fattar inte hur vissa folk tänker

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rönninge
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Uzor:

Jag måste säga att Directx11 kommer nog inte göra spelet roligare, men jag kan garantera att det ökar känslan i spelet, om ni kollar på
http://www.youtube.com/watch?v=SNRf4ClUVZQ

I slutet ser ni hur byggnaden rasar åt sidan, något man aldrig har sett i BC2. I BC2 så rasar byggnaderna som hmm vet inte hur jag ska beskriva det men iaf, byggnaderna i bc2 rasar som word trade center, det knakar bara lite sen puff blir det en kvadrat full med skräp.
Att byggnaderna kan rasa på det sätter kommer verkligen öka spelkänslan men jag tror inte det kommer göra det roligare att spela.

Är spelkänslan bättre blir det väl faktiskt roligare att spela?

Dator: Cooler Master HAF 922 ||Asus Sabertooth 55i || Intel Core i5 760 @ 4 Ghz (Noctua NH-U12P SE2) || 16GB Kingston Hyper X @1600Mhz || Asus 2GB 6950 @ 6970 || Chieftec Super Series 750W || Corsair Force 60GB
Mobil: LG Nexus 4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2005

Dom som klagar ser det från detta perspektiv.
Crytek var PC exklusiva utvecklare som gjorde och vågade göra spel annorlunda, utnyttja hårdvaran till max (sedan att ingen kunde det när crysis 1 släpptes tänker ingen på) och då klagades det på det, från en annan grupp dock.

Nu har dom gått över till konsolerna och "dummat" ner tekniken för oss PC användare vi får föråldrad teknik. Se er själva på ett jobb där ni jobbar och får betalt, självklart väljer ni den stora massan framför att låsa sig till en grupp där knappt den gruppen kan maxa det du har skapat.

Egentligen har dom gjort det bästa valet dom kunnat göra både från pengarnas perspektiv men också för spelets skull. Det är faktiskt roligare och mindre buggigt.

|Intel i5 4670K@4.4GHz| |Asus Z97-A| |A-Data 16GB CL9 1600MHz| |ASUS GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC| |Samsung 850 Evo 500GB| |Samsung 840 Evo 250GB| |WD Green 3TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG IPS Display@74Hz|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Shangri-La
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av DeathAdder89:

Hur kan du säga att det blir mindre krävande för hårdvaran om det hade varit DX 11 än DX 9. DX 9 är därimot mindre krävande mycket mindre krävande. Spela metro 2033 och jämför själv så dår du allt se att det blir laggfriare. Fattar inte hur vissa folk tänker

Alltså, mer av arbete läggs i hårdvaran i form av "fixed functions" - kodrutiner som är delvis fastetsade i kretsarna och som alltså inte behöver processas av någon GPU. Sådant avlastar processorn och grafikkortet. Om jag lägger till "-dx11" i wow så kör jag i dx11 -läge och får runt 80 fps. Utan detta så kör jag dx9 och får runt 60 fps.

Tyvärr så har jag inte metro2011 så jag kan inte testa hur det funkar där. Men om du får lägre fps med dx11 så betyder det antagligen att de har lagt på fler effekter när spelet kör i dx11 -läge, alltså får du bättre bildkvalite men det blir inte mera lättdrivet (kanske snarare tvärt om).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Oldskool:

På 80-talet brukade jag spela MUD. Det var multiplayer, flera hundra inne på samma server samtidigt. Det var bra storylines, välbalanserat och så vidare. Men det var ett rent text-spel. Idag spelar ingen MUD längre. Grafiken spelar roll.

När jag såg att det var DX9 så bestämde jag mig för att inte köpa / testa spelet, men jag skall i alla testa demon nu. Hoppas att det inte ser ut som något i den här stilen.
http://www.youtube.com/watch?v=ygRYKqSZUoU

den banan finns. men så jävla ful ser det inte ut!

Laptop: Surface Book 2 15" (Windows 10)
WS: RYZEN 1700, 32GiB, 756GB SSD, 5TB HDD, RX480, GTX 670 (Ubuntu LTS + GPU Passthrough (GTX670) Windows 10)
Övrigt: HP 1910 24G, SOPHOS XG, Unifi AP-AC PRO, Note 8
Server cluster: 3x R710 (Proxmox)
Cluster resurser: 144GB ram, CPU 72trådar, Storage tiers [T1 1,9TB (SSD), T2 13TiB (HDD)]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Kilgam:

Är spelkänslan bättre blir det väl faktiskt roligare att spela?

Nja, det beror på. Är man en sådan som är petig med realism så blir det självklart roligare, själv tycker jag att CS är fortfarande skit roligt även ifall grafiken är dåligt dessutom har jag kört need for speed och jag tycker att underground 1&2 är de bästa. Varför?

Eftersom de har fler möjligheter och själva storyn i underground 2 är sjukt roligt, även ifall de nyare NFS hade bättre grafik så tyckte jag att Underground 2 var bäst.

Vi tar ett exempel, i underground om du kör på svåraste så måste du tänka över hur du ska trimma din bil, och du måste specialisera den inom varje race, t.ex ska du köra Drift racing så måste du byta till en bil som är specialiserad för det (om man inte är supergrym och timar varenda kurva perfekt)
Sedan när du ska köra dragrace så måste du byta bil som är specialiserad till det, som sagt man kan klara det utan men det tar lite längre tid.

Underground 2 är det NFS spelet jag har suttit mest vid bilarna och ändra ECU, Transmission, Aerodynamiken, alltså det är i det spelet jag har suttit mest vid för att trimma bilarna och specialisera de inom ett område.

I underground så tycker jag om miljön att det är hela tiden natt och man kör hela tiden olagliga races, vilket puffar upp hela storyn

EDIT: säkert massa särskrivning, jag pallar inte rätta.
Dessutom blir inte spelet roligare bara för att du kör i större resolution? Men du får en grym känsla att spela spel med högre resolution, det är nog samma sak med driectx11.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Shangri-La
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av Devil May Cry:

Dom som klagar ser det från detta perspektiv.
Crytek var PC exklusiva utvecklare som gjorde och vågade göra spel annorlunda, utnyttja hårdvaran till max (sedan att ingen kunde det när crysis 1 släpptes tänker ingen på) och då klagades det på det, från en annan grupp dock.

Nu har dom gått över till konsolerna och "dummat" ner tekniken för oss PC användare vi får föråldrad teknik. Se er själva på ett jobb där ni jobbar och får betalt, självklart väljer ni den stora massan framför att låsa sig till en grupp där knappt den gruppen kan maxa det du har skapat.

Egentligen har dom gjort det bästa valet dom kunnat göra både från pengarnas perspektiv men också för spelets skull. Det är faktiskt roligare och mindre buggigt.

Ju, men det är ju väldigt få idag som har ett grafikkort som enbart klarar dx9. Även om vi räknar med laptops. Även om vi räknar med macar. Även om vi räknar med dem som sitter med integrerad grafik. Jag tycker att de åtminstone borde kunnat ha utgått från DX10.
http://store.steampowered.com/hwsurvey
Av alla som har ett steam konto (och man behöver inte alls vara nån hardcore gamer för det), så har en majoritet ett kort som klarar DX10.
Förr-förra gången jag köpte ett nytt graffe var hösten 2006 och då hade DX10-korten redan kommit. Det är ju snart fem år sen.