Permalänk
Medlem

Bearbeta aluminium

Jag funderar på ett eget chassi från scratch. Det ska ha sidor av ett stycke aluminium.

Alltså ska jag bocka aluminiumet 4 ggr för att få en kub. Vill också ha en radie på kanske 30mm.
Hur löser jag det bäst? gärna billigt...

Jag ska sen skära ut bitar som ska passa i ovanstående kub (blir topp + botten)
Samma sak där, hur löser jag det bäst? gärna billigt...

Sen ska jag skära ut lite hål, går det att göra på frihand med tex en dremel? är det svårt att få snyggt?

EDIT:
En bild http://www.ladda-upp.com/bilder/49594/chassi
Det gråa ska alltså vara en aluminiumskiva. Det röda är den som ska skäras ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Vill också ha en radie på kanske 30mm.
Hur löser jag det bäst? gärna billigt.

30mm. har du inte tänkt lite fel där?

Jag rekommenderar nog att gå till en plåtslagare för att få det snyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MCRJ:

30mm. har du inte tänkt lite fel där?

Jag rekommenderar nog att gå till en plåtslagare för att få det snyggt.

Jag tror att han syftar på bockningens radie.

Jag håller med föregående talare, det blir snyggast att låta en plåtslagare göra jobbet, men det
kommer såklart kosta en slant. Om du ändå vill bocka själv kan du ju leta upp ett järnrör eller liknande som
har samma radie som du är ute efter, och sedan bocka plåten kring röret. Är svårt att få rakt och snyggt men det fungerar.

Permalänk
Medlem

Har tänkt lite mer och kommit fram till att man inte vill ha alla sidor från en plåt då det kommer vara jobbigt om man ska meka i den. Antingen öppnar man toppen och måste sträcka sig långt för att nå allt, eller så öppnar man alla sidor och då blir det jobbigt när allt ska på.

Det finns runda aluminiumprofiler från bosch som man kanske kan använda
http://www.boschrexroth.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Sto...

Då är det bara att skära ut plana bitar. Har sett lite på nätet att folk använder stickmaskin, antar att det finns blad anpassade för aluminium. Är det nått speciellt man måste tänka på om man kör med stickmaskin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Då är det bara att skära ut plana bitar. Har sett lite på nätet att folk använder stickmaskin, antar att det finns blad anpassade för aluminium. Är det nått speciellt man måste tänka på om man kör med stickmaskin?

Du ska ha fintandade blad för tunn metall (bara att fråga i affären) och om din sticksåg har möjlighet till pendelrörelse i skäret så ska du stänga av den så bladet bara går rakt upp och rakt ned.