Permalänk
Medlem

ATX/ITX hål mallar

Hej!

Jag har letat efter sidor/resurs där de ger bra mallar för hålen i moderkortsplåten. Har hittat sidor som ger specifikationerna men skulle vilja kunna skriva ut och lägga fast på materaliet och sen märka upp på det viset.

Permalänk
Medlem

Tyvärr hittade jag inget men jag tänkte att jag skulle påpeka en sak.

Jag har skrivit ut en del ritningar och det kan vara rätt besvärligt att skriva ut i rätt skala. Till exempel så varierar det ju hur breda kanter skrivaren lämnar.

Så även om du har det på papper så kommer du få kontrollmäta flera gånger innan du får det i rätt storlek. Jag tror det är enklast att antingen rita/märka direkt på moderkortsplåten eller att helt enkelt rita upp det för hand på ett papper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjjb:

Tyvärr hittade jag inget men jag tänkte att jag skulle påpeka en sak.

Jag har skrivit ut en del ritningar och det kan vara rätt besvärligt att skriva ut i rätt skala. Till exempel så varierar det ju hur breda kanter skrivaren lämnar.

Så även om du har det på papper så kommer du få kontrollmäta flera gånger innan du får det i rätt storlek. Jag tror det är enklast att antingen rita/märka direkt på moderkortsplåten eller att helt enkelt rita upp det för hand på ett papper.

Man kan skriva ut på A3 så får det nog plats! Annars så kan man skriva ut med "skärmärken" så att man kan foga ihop flera ark på ett exakt vis. Är alltid bra att kontrollera innan man drar fram borren men utskrifter fungerar ofta väl bara man har koll på skrivare och har skärmärken på pappret. Med rätt skrivare kan man även skriva ut hela vägen till kanten.

Permalänk
Medlem

Jo, på A3 får också ATX plats så det går utan att skarva.

Jag skriver mest ut sådant som är A2 eller större. De gånger jag har en ritning som är skapad och "tiled" för att skrivas ut på A4 så funkar det oftast bra. Men när jag skriver ut från Autocad så är det lite värre. Värst är dock att bara ha en bild och försöka skriva ut den skalenligt. Fast det kanske finns någon bra metod för att skriva ut bilder skalenligt som jag bara inte hittat?

Min skrivare skriver tyvärr inte ut till kanten på pappret, det underlättar ju då man vet exakt hur stor ytan är.

Tyvärr tror jag du som allra bäst kan hitta just en bild över hålplaceringen.

Permalänk
Medlem

http://www.formfactors.org/devlist.asp?FFID=1&CatID=1 - tekniska dokument på de flesta sakerna. Jag har inte haft problem att tyda ritningarna iaf.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com