Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011

Sandy Bridge och "3g kill switch"

Hej!

Jag kommer ihåg för flera månader sedan var det nyheter om att Sandy bridge processorer har en "3g kill switch", dvs. en extern möjlighet att stänga av processorn genom 3g. Är detta sanningen? Jag har inte sett någonting om detta på svenska nyhetssidor, men på många engelska sidor däremot.

Någon som vet någonting? Är det inte lite farligt? Vem har tillgång till detta? Är detta sant eller bara rykte? Har någon missuppfattat?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Solen
Registrerad
Apr 2002

Datorn måste vara Intel vPro kompatibel för att detta skall fungera och det är bara företagsdatorer och en del bärbara som har detta. Intel kan alltså stänga ner en dator genom nätverket så den blir oanvändbar för en tjuv. I5 2500K och I7 2600K har inte detta stöd dock.

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010

sökt lite.. hittade typ.. i5 och i7 vPro, som ska ha det allternativet, de som säljs nu är just regular i5 o i7...

Såg också när jag sökte att i7 2600k inte hade trusted execution technology, medans i7 2600 hade det ^.^ dock inte klart över vad det spelar för någon roll.

Chassi: H2 | Processor: Intel i7 2600K 4.4Ghz | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz VENGEANCE | 2st 120GB SSD, Kingston HyperX (raid 0) | Grafikkort: R9 290X | Nätaggregat: Fractal Design Newton R2, 800W modulär | Tangentbord: Dell SK-8135 | Mus: Logitech MX518 | Musmatta: Sweclockers Qpad| Skärm: 2st 25.5" asus

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Solen
Registrerad
Apr 2002

Både moderkortet och processorn måste ha vPro stöd och sedan är det du själv som väljer att ha det påslaget eller inte.

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011

Tack så jättemycket för eran svar. Nu slipper man vara orolig när man köper Sandy Bridge processorer!