Server till mindre företag

Permalänk

Server till mindre företag

Fundering till en nära med litet företag ca 6 anställda.
Dem skall uppgradera sin server. Just nu sitter en gammal server 2003 burk som inte orkar mycket (ny skall till).
Att byta server kostar ca 100k säger deras inhyrdatekniker vilket är ganska saftigt.
Vet inte exakt vad som skall köras på den men några:
VPN
Visma
printerserver
scanner
Hemsida (besökare okänt än så länge kommer senare inget mer märkvärdigt än text iaf. )
samt troligtvis windowsprogramvaror? (osäker på denna punkt)
Så nu går tankarna att köra linux istället. Finns det killar som fixar linux åt företag <100k vitt?
Support behöver också finnas tillgänglig.

Tack!

Permalänk
Medlem

Ska du prompt köra Windowsprogramvaror på den skulle jag inte, till ett företag, rekommendera något annat än Windows... Det finns lösningar även i Linux/BSD, men är du i behov av att grejjerna är uppe och snurrar är det imho bäst att ha Windows.

(Nu borde jag ju vara tyst, jag jobbar ju på ett företag som jobbar med Linuxdrift, men vatusan... )

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk
Medlem

Tja, vad får det kosta? Det enklaste är att veta på förhand en maximal budget och sedan försöka arbeta utefter den.

Dock tycker jag att 100k är rejält att skjuta över målet. 100k sätter man upp en betydligt fetare maskin för, och även om det är bra att ta i lite extra för framtida bruk så är 100k för ett kontor med ~6 pers lite väl mycket.

Jag kan ta ett konkret exempel: Häromveckan satte jag upp en komplett maskin åt ett företag med 11 anställda. Hårdvaran blev en IBM x3400 med 8 gig RAM, en singel-propp (Quad-Core Xeon 5620) och en RAID-5 array spridd över 4 stycken 500 gigs SAS-diskar. Vi körde på 7200-varvare då det här företaget inte kör diskintensiva applikationer och spenderade pengarna på bättre redundans istället. Operativsystemet blev Windows 2008 Server då de kör Windows på det bygget och har applikationer som kräver det.

Summa prislapp för hårdvara och operativsystem med 11 licenser: under 47 lakan inklusive leverans. Då har det här företaget dessutom MASSOR med kapacitet för framtiden - deras föregående maskin var en singel-core Xeon med 1 gig RAM som mina föregångare satte upp ca 2006 eller tidigare, och den räckte mer än tillräckligt för dessa användare.

Hade man valt fri mjukvara och kört Linux istället hade maskinen blivit billigare. Själva servern (utan diskar eller OS) kostade oss omkring 18 lakan ex moms. Sen blir det ju såklart ett påslag för kunden, men säg 22 papp för maskinen utan diskar, ex moms givetvis. Det är väldigt mycket maskin för pengarna. Diskarna kostade ca 1100 spänn styck.

Lite billigare än de 100k som eran kille tyckte.

Om ni har högre krav så ändrar man ju såklart. Krävs det snabba diskar får man vara beredd att pröjsa, men det är ju svårt att säga exakt då jag inte vet vilka behov som finns.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

viktiga saker som visma/dokument osv och webserver på samma server?

Server HP proliant 150 kanske en 12k exkl moms utan diskar
speglar system och datadiskar=4st diskar några k till exkl moms
backupsystem? veritas med bandare /scsi kort typ 15k exkl moms
Windows 2008 licens typ 5-6k exkl moms

Sedan kanske man ska sätta upp det i domän, lägga till klienter dvs blir nya profiler därmed flytt av data/omkonfigurering. Kanske kan sluta på en 20-30timmar arbete med en 6-700kr/tim exkl moms totalt med installationen, konfig backuper, klienter, diverse program.

Kan säkert komma upp i 100k inkl moms beroende på val av grejer.

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk
Avstängd

Deras inhyrda tekniker verkar ute och cykla. Kanske dax att höra av sig till uthyrningsföretaget och fråga vad personen har för kompetens egentligen.

Tips, ring dustin och begär en offert med 3-5 alternativ. Bara att speca vad den ska klara.

100k, antagligen är det supporten som kostar massor.

Permalänk
Medlem

En Hotswappad HP ML350 server med dat72 med 5band, symantec backup, windows 2008, 2st 160gb sata och 2st 500gb sata hamnar på ca 35k exkl moms från dustin. Själv föredrar jag raid1, pga raid5or med krashade kontrollers kan vara en utmaning att få ut data ur.

Sedan är det ju några timmars jobb att få igång det med klienter, backuprutiner osv osv. Kanske ska till UPS, bildskärm, gigabit nät? Skulle tippa på en 20-30timmars jobb ungefär beroende på vad som ska göras.
någonstans mellan 780-100k inkl moms för server+arbete låter rimligt beroende på vad man tänkt göra för lösning, gäller ju att få till en bra framtidssäker lösning.

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.