Permalänk
Medlem

Bygga ett helt chassi från början

Hey. Det är så att jag är sugen på att bygga ett helt chassi. Bygga stommen och allt annat. Men efter ett grundande och tänkande, kom jag på. Jag kan ju inget om detta. Så måste göra en tråd här om det. Har inga verktyg eller något liknande. Jag har hela ideén klar i huvudet. Så frågorna som kommer nu är det jag så klart vill veta.
1: Vilka verktyg behöver man?
2: Vart kan man köpa dom?
3: Var kan man köpa allt material?
4: Är det billigare att köpa ett ZalmanGS1000 och förstöra det lite genom att göra om det lite?

Permalänk
Medlem

Jag själv skulle nog aldrig orka lägga ner så mycket tid och tålamod på att bygga ett chassi helt själv, mycket planering och mycket mätningar, tips är att köpa ett tråkigt chassi och modda det ganska rått om du vill ha nåt lite out-standing

Permalänk
Medlem

Håller med Currybarnet!

Man lär sig jättemycket av att modda befintliga chassin. Man lär sig åtminstonde hur olika chassin är uppbyggda och ser olika lösningar.
Mitt tips är att köpa ett par stycken 200 kronors chassin och börja modda.

När det gäller verktyg så beror det på hur seriös du är.
Du kan ha allt ifrån endast Dremel eller en hel verkstad med en CNC-fräs!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geforce9500gt:

1: Vilka verktyg behöver man?
2: Vart kan man köpa dom?
3: Var kan man köpa allt material?
4: Är det billigare att köpa ett ZalmanGS1000 och förstöra det lite genom att göra om det lite?

1. Ett bra början är Dremel, fintandade bågfilsblad, en rak metallfil, en rund metallfil, sandpapper i varierande grovlek och en slipkloss. Målartejp för att skydda sånt som inte ska repas är också bra. Sen behöver du en vanliga verktyg som skruvmejslar, tumstock mm.

2. Närmsta järnaffär, byggvaruhus eller Clas Ohlson.

3. Samma som 2:an + glasmästare och plåtslagare/grossister (spillbitar)

4. Antagligen billgare att börja med ett befintligt chassi än att bygga från scratch. Börja inte med något 1200:- chassi utan ta det billigaste du hittar eller köp ett begagnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dance:

1. Ett bra början är Dremel, fintandade bågfilsblad, en rak metallfil, en rund metallfil, sandpapper i varierande grovlek och en slipkloss. Målartejp för att skydda sånt som inte ska repas är också bra. Sen behöver du en vanliga verktyg som skruvmejslar, tumstock mm.

2. Närmsta järnaffär, byggvaruhus eller Clas Ohlson.

3. Samma som 2:an + glasmästare och plåtslagare/grossister (spillbitar)

4. Antagligen billgare att börja med ett befintligt chassi än att bygga från scratch. Börja inte med något 1200:- chassi utan ta det billigaste du hittar eller köp ett begagnat.

Skulle man kunna köpa ett Zalman Gs1000, och börja där, Har redan en massa skräpchassin som jag just nu använder som ''test''

Permalänk
Medlem

Skulle man kunna köpa ett Zalman Gs1000, och börja där, Har redan en massa skräpchassin som jag just nu använder som ''test''

Visst kan du det, jag skulle personligen valt ett billigare chassi som inte är lika designat som just det chassit men gillar du det och har pengarna så varför inte.

Och sen glömde jag i verktygslistan: Borrmaskin, metall borrar och gängstycke med gängtapp M3.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja tillägga att du inte ska snåla på saker som kapskivor till Dremeln och borr.
Slitgrejor ska vara av bra kvalite. Har tagit mig igenom många billigare kapskivor innan jag köpte en lite dyrare sort - dessa varar i evigheter. Ett litet kitt med 5 kapskivor räcker i över ett år och det blir mycket dremlande!
Samma sak med borr, köp inte billigare sorten. Handla förstärkta kvalitetsborr.
När det gäller verktyg så är det precis som med allt annat, du får vad du betalar för!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dance:

Visst kan du det, jag skulle personligen valt ett billigare chassi som inte är lika designat som just det chassit men gillar du det och har pengarna så varför inte.

Och sen glömde jag i verktygslistan: Borrmaskin, metall borrar och gängstycke med gängtapp M3.

Om du själv skulle ge mig något tips på ett bra chassi att börja med. Så skulle det uppskattas, Det enda krav jag sitter på är att det är ett big tower. Har ingen större lust att kapa 2 mid och sen svetsa ihop dom 2 till ett Mega bigtower

Permalänk
Medlem

Om du själv skulle ge mig något tips på ett bra chassi att börja med. Så skulle det uppskattas, Det enda krav jag sitter på är att det är ett big tower. Har ingen större lust att kapa 2 mid och sen svetsa ihop dom 2 till ett Mega bigtower

Kolla prisjakt och köp det billigaste bigtower-chassit du htitar bara? Alternativt leta upp ett chassi som har någon funktion/design du vill använda dig av och kör på det.

Lust att dela med dig av vad för slags mod det är du har i åtanke?

Permalänk
Medlem

Svårt att föreslå något specifikt chassi eftersom det är för mycket tycke och smak, jag gillar tex Lian Li:s chassin men dom är ju allt annat än billiga. Mest valuta får du för pengarna om du köper begagnat. Små skavanker spelar inte så stor roll om du ända ska såga i det eller måla om det. Kolla annonserna här på Swec eller Blocket. Du får väldigt mycket chassi för ca 700-800kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edwaard:

Kolla prisjakt och köp det billigaste bigtower-chassit du htitar bara? Alternativt leta upp ett chassi som har någon funktion/design du vill använda dig av och kör på det.

Lust att dela med dig av vad för slags mod det är du har i åtanke?

Ett par ideér är väl att tex
1: Bredda upp mellanrummet mellan moderkortsplåten och sidopanelen, Då det nästan alltid är för trångt när det gäller mina saker -.-'
2: Är lite andra småsaker jag har tänkt. Tex Om chassit har en lucka fram, Kapa upp lite, För att sedan installera lite plexi, Så man kan se fläktkontrollen. Annars så är ju min moddnings ide rätt tom, Vill ha det som ett långtids projekt