uTorrent börjar snabbt, sedan långsamt.

Permalänk

uTorrent börjar snabbt, sedan långsamt.

Mitt uTorrent beter sig lite konstigt, sitter på 100/10 och laddar jag ned något så går den ofta upp i 10-10mb/sek som sig bör fast endast i 5-10 sekunder, sedan går den ner på ca 5-6mb/sek och fortsätter så.
Fick tillgång till polarens ftp och därifrån kan jag få hem filer stabilt och bra i maxhastighet, tordes alltså vara uTorrent som spökar men hur?

Detta är mina inställningar atm, har mixtrat lite fram och tillbaka efter diverse optimeringsguider på internet men inget har gett resultat. "Avancerat" ligger allt på default.

Anslutning
[x]Aktivera UPnP portmappning
[]Aktivera NAT-PMP portmappning
[]Slumpa varje port vid start
[x]Lägg till undantag i Windowsbrandvägg

Bandbredd
Max uppl: Obegränsad
Max nedl: Obegränsad
[]Tillämpa hastighetsbegränsning på overheadtrafik
[x]Tillämpa hastighetsbegränsning på uTP-anslutningar
[]Stoppa överföringar vid användarinteraktion

BitTorrent
[]Aktivera DHT-nätverk
[]Aktivera DHT för ny torrents
[x]Aktivera upptäckt av lokala klienter
[x]AKtivera bandbreddshantering (uTP)
[x]Aktivera stöd för UDP-tracker
[x]Fråga trackern efter skrap-info
[x]Avktivera klientbyte
[]Begränsa bandbredd till lokala klienter

Köinställningar
Max antal aktiva torrents: 100
Max antal aktiva nedl: 100

Tack på förhand.

Edit: Har också 10000 max antal anslutningar, 500 max antal anslutna/torrent och 400 antal uppl.platser/torrent.

Permalänk
Medlem

När nått börjar har du fler folk som har de filer du behöver och när du skaffat de mest "common" filerna så har då andra kvar med mindre seeders och det går segare?

Permalänk
Medlem

Testat annat torrentprogram?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

När nått börjar har du fler folk som har de filer du behöver och när du skaffat de mest "common" filerna så har då andra kvar med mindre seeders och det går segare?

Har testat med extremfallen där kvoten vart 1000/20 tex.

Skrivet av Kogster:

Testat annat torrentprogram?

Nej, det har jag inte. Men har haft andra torrentprogram förr och tycker att uTorrent har fungerat bäst hitills, rent användar/prestanda-mässigt.

Permalänk

Min regel för att få alla program att funka perfekt är att aldrig röra inställningarna, låt dom bara vara som dom vara från början! Då funkar alltid allting perfekt

Så installera om borde ju funka för din del!

Permalänk
Medlem

Kanske en gammal (eller bara dålig) router som inte klarar av alla anslutningar som torrents behöver? Kan även vara värt att kolla om det finns någon ny firmware att lägga in.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Cimlite:

Kanske en gammal (eller bara dålig) router som inte klarar av alla anslutningar som torrents behöver? Kan även vara värt att kolla om det finns någon ny firmware att lägga in.

Det där är ett vanligt problem som man löser genom att gå in och begränsa antalet uppkopplingar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Det där är ett vanligt problem som man löser genom att gå in och begränsa antalet uppkopplingar.

Det är en D-Link DIR-655, men iaf så begränsade jag till 100 istället för 10000 och då gick det mycket bättre MEN, det är fortfarande "ostabilt". Den går bra i ett par minuter och sedan går den upp och ner mellan 3-10mb/sek till hur den vill.

Permalänk
Medlem

lite inte på utorrents hastighet, skaffa nått som typ net meter från hootech.
utorrent kan visa 1.3MB/s medans net meter som visar exakt hur mycket så går ut å in via porten på datorn visar 1050KB/s mm.
utorrent räknar nästan alltid lite dåligt så kolla om du får samma hopp upp till 10 sen ner till 5-6 med ett annat program som mäter användningen

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av elghinnarisa:

lite inte på utorrents hastighet, skaffa nått som typ net meter från hootech.
utorrent kan visa 1.3MB/s medans net meter som visar exakt hur mycket så går ut å in via porten på datorn visar 1050KB/s mm.
utorrent räknar nästan alltid lite dåligt så kolla om du får samma hopp upp till 10 sen ner till 5-6 med ett annat program som mäter användningen

Laddade ner det du sa men den visar samma som uTorrent, med en försumbar marginal.

Edit: Nu går den på "stabila" 3-4mb/sek igen

Permalänk
Medlem

Testa att kryssa ur "[x]AKtivera bandbreddshantering (uTP)"

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

vad gör 5-10 min mer egentligen när man ändå sitter o tankar? jag har i princip samma inställningar som dej fast betydligt mkt mer tillåtna anslutningar.Spelar ingen roll hur jag fipplar med de får ända bara runt 50-80 mbit. beror mkt på vad du har för isp och om de pillar med bandbredden eller inte.Min isp är lite komisk och pillar med den för varje vecka så ovanstående siffror är ett rätt bra genomsnitt o det på en 100/10 lina. På http://www.bredbandskollen.se/ ligger jag i snitt på 75/25 men verklig ul är aldrig över 10 medans dl ligger hyffsat. Allt detta skriveri av mej för att kortfattat säga vad gör de där minuterna egentligen?

Visa signatur

Är man rädd för vargen.Har man inget i skogen att göra.

Permalänk
Skrivet av Fahrd:

vad gör 5-10 min mer egentligen när man ändå sitter o tankar? jag har i princip samma inställningar som dej fast betydligt mkt mer tillåtna anslutningar.Spelar ingen roll hur jag fipplar med de får ända bara runt 50-80 mbit. beror mkt på vad du har för isp och om de pillar med bandbredden eller inte.Min isp är lite komisk och pillar med den för varje vecka så ovanstående siffror är ett rätt bra genomsnitt o det på en 100/10 lina. På http://www.bredbandskollen.se/ ligger jag i snitt på 75/25 men verklig ul är aldrig över 10 medans dl ligger hyffsat. Allt detta skriveri av mej för att kortfattat säga vad gör de där minuterna egentligen?

Inte mycket men är väl en principsak? Jag betalar ju för 100/10 och då vill jag ju kunna använda 100/10 också och inte nöja mig med något annat. Bredbandskollen visar för övrigt 97/11 så det är ju bra.

Permalänk
Medlem

Som sagt, stäng av uTP det första du gör. Sedan kan du öka disk-cachen, vilket ökar hastigheterna (speciellt om man laddar ner och upp många torrents samtidigt), men offrar lite ram (sätt till så mycket du känner för att avvara). Och tillslut kan du pilla på halvöppna anslutningar i både uTorrent och i Windows för att få upp hög hastighet snabbare.

Eller följ någon av alla guider för att optimera uTorrent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bingoberra:

Inte mycket men är väl en principsak? Jag betalar ju för 100/10 och då vill jag ju kunna använda 100/10 också och inte nöja mig med något annat. Bredbandskollen visar för övrigt 97/11 så det är ju bra.

jag har försökt förklara principen för min isp i flera års tid utan att lyckas tyvärr så jag har blivit likgiltig typ :/
Om bbk ger dej så bra värden är det nog en inställningsfråga skulle jag tro du får labba runt lite för o se vad som funkar till slut.

Visa signatur

Är man rädd för vargen.Har man inget i skogen att göra.

Permalänk
Medlem

har det löst sig?

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk

Jag har samma problem. Är det någon som löst det här med att det börjar fort sedan saktar ner till totalt.

Har 100/10 lina och det gick alltid på alla torrents att ladda ner i 10Mb men efter jag bytte dator har det varit knas

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem, speciellt då jag tankar flera torrents samtidigt. Jag har testat lite olika inställningar i uTorrent men det har inte gjort någon större skillnad. I mitt fall tror jag problemet är min router, en Zyxel P-320 eller något som flaskar skulle jag tro. Jag har Telia 100/10 mbit men har aldrig kommit över 4Mb/s med den routern så jag ska nog investera i en ny och se om problemet försvinner.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | RTX 4070S | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Vila i frid

Med 99% sannolikhet är det routern som spökar. Jag testade lite extremfall i veckan med en pfSense och lastbalansering och med åtta torrents aktiva kunde jag få över 32000 entries i State Table dvs anslutningar som routern måste hålla i minne för att inte "tappa tråden" med uTorrent ställd till 500 "connections". En vanlig konsumentrouter klarar sällan av fler än 4000 i State Table dvs runt 100 samtidiga anslutningar i uTorrent. En riktigt snikig router lär begränsas till ca 30 samtidiga anslutningar i uTorrent.

Permalänk
Medlem

Inställningar - > Avancerat - > Diskcache -> Åsidosätt automatisk cachestorlek: 1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av -Pulma-:

Inställningar - > Avancerat - > Diskcache -> Åsidosätt automatisk cachestorlek: 1000

Tror inte han behöver hjälp längre, 2 år gammal tråd