DELL Studio XPS 15, eller billigare likvärdig?

Permalänk
Medlem

DELL Studio XPS 15, eller billigare likvärdig?

Dags för ny laptop och var ett tag inne på de nya Macbook Pro (15") men det blir för dyrt.
Vad finns det att säga om Dell Studio XPS 15, är det samma som 16"? Kvaliteten på dessa? Hittar bara en tråd om den nämligen.

Funderar på följande spec:

PROCESSOR Andra generationens processor i serien Intel® Core™ i7-2630QM, 2, GHZ. Upp till 2,9 GHz med Turbo Boost. redigera
OPERATIVSYSTEM Äkta Windows® 7 Home Premium 64 Bit - svenska redigera
LCD-SKÄRM 15.6 FHD B+RGLED TL (1920x1080) 1080p with 2.0 Mega Pixel Integrated Camera redigera
MINNE 8 192 MB 1 333 MHz DDR3 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2 x 4 096] redigera
OPTISK(A) ENHET(ER) 8x DVD+/-RW Optical Drive redigera
HÅRDDISK 500 GB seriell ATA-hårddisk (7 200 v/min) redigera
GRAFIKKORT 2GB NVIDIA® GeForce® GT 540M Grafik kort redigera
PRIMÄRT BATTERI 9-cells primärt litiumjonbatteri, 90 wattimmar redigera
TV-MOTTAGARE OCH FJÄRRKONTROLL TvTuner är ej inkluderad redigera
INTEGRERAT BREDBAND Mobile Broadband Module - no SIM card included redigera
TRÅDLÖS ANSLUTNING Intel® Centrino® Wireless-N 1000 (EUR) redigera

Detta går på 14 000 SEK. *edit* Hittade en 10% rabattkod så 12 300:-.

Det viktigaste för mig är upplösning då jag hatar att behöva scrolla. I övrigt gör jag inte så mycket mer krävande saker än photoshop på datorn. Har förvisso pysslat med lite 3d modellering och vet inte om det intresset kommer återkomma. Hur är grafikkortet? Jag vill nog lira Diablo 3 så småningom.

*edit*
Funderar på att ta en i5 prolle istället? ÄR i7 overkill kanske, behöver man 8 gb ram?

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk
Medlem

Är inne på att skaffa ungefär samma som du kollat på, men jag lyckades dra upp min ca 1000:-. Du har inte valt till Blue-ray läsare eller hur?

Jag klurade också på grafikkortet, har fått för mig att modellerna med GTX är rätt _mycket_ bättre för spel, hoppas att någon känner för att dementera detta, haha Har också Diablo 3 i sikte.

Jag såg nåt test på i7 vs i5 cores, och i7 var ganska mycket snabbare - men - hur mycket man märker av detta som användare har jag ingen aning om tyvärr.

Permalänk
Medlem

Nej, ingen bluray!

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk
Medlem

Läst en del på amerikanska dells sida där det finns en hel del kundrecensioner. Även om merparten är mer än nöjda så finns det tydligen en del tveksamheter ang. batteritid och ljudnivå. Just nu funderar jag allvarligt på att vänta nån månad och pynta för en MacBook 15" istället. Jävligt svårt att bestämma mig.
Marknaden för 15" laptop med Full HD upplösning är lite dålig märker jag.

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ang Dell som märke är jag nöjd med det, har haft Dell-datorer två gånger. Sitter nu på en gammal Inspiron laptop på 5+ år och har en übergammal stationär kvar hos mor min som är närmare 8-9 år och fortfarande lever hyfsat

Vet att vissa inte gillar dell, förut var det svårt att byta ut delar som inte passar osv (som inte är eget märke). Och så klart att det kan bli en hel del billigare att bygga själv osv, men jag är så pass osäker på att göra det själv och gillar lite att ha en support att skrika på när saker går fel ^^ Jag har aldrig haft några problem med datorerna i sig, inte ens formaterat om min laptop

Ljudet är inget att hurra för, men jag har inte hittat någon laptop med speciellt bra ljud, kopplar alltid till stereohögtalare. Min 5 år gamla har en batteritid på 4-5 timmar, kanske 2-3 om man ex spelar konstant. Men, som sagt den är 5 år, kan inte direkt klaga på det. Och det är ett 6-cells batteri, inte 9.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinCC:

Packard Bell? Jag har svårt för det märket... inte för att jag har några fakta att basera det på. Bara en känsla. Sen är väl batteritiden sådär på den misstänker jag.

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aquita:

Ljudet är inget att hurra för, men jag har inte hittat någon laptop med speciellt bra ljud, kopplar alltid till stereohögtalare. Min 5 år gamla har en batteritid på 4-5 timmar, kanske 2-3 om man ex spelar konstant. Men, som sagt den är 5 år, kan inte direkt klaga på det. Och det är ett 6-cells batteri, inte 9.

Med ljudnivå menar jag fläktljudet!

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderna:

Packard Bell? Jag har svårt för det märket... inte för att jag har några fakta att basera det på. Bara en känsla. Sen är väl batteritiden sådär på den misstänker jag.

Packard bell har i princip samma dator som Acer, Acer äger packard bell.

Just nu sitter jag på en en billigare packard bell som jag är nöjd med. Inga kvalitets brister och knack osv.
Acer/packard bell har de bästa tangetborden på laptops (bäst känsla). Gå och testa i butik!

Jag tycker du ska öppna ditt hjärta och låta andra märken visa vad de går för

Enligt sidan så har den PB 4 timmar batteritid. Sen ser jag att den har en ny tunn design.

Permalänk
Medlem

Köp en Macbook Pro 15" och släng ut OS X. Det är en brutalt bra lösning då Apple har bra drivrutiner för tex touchpaden. Dom är dessutom den enda tillverkaren som fortfarande har 16:10 skärmar i sina laptops - något jag älskar! Din produktivitet ökar eftersom du får en större skärmyta och slipper scrolla så mycket, precis som du önskar.

Lycka till!

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Köp en Macbook Pro 15" och släng ut OS X. Det är en brutalt bra lösning då Apple har bra drivrutiner för tex touchpaden. Dom är dessutom den enda tillverkaren som fortfarande har 16:10 skärmar i sina laptops - något jag älskar! Din produktivitet ökar eftersom du får en större skärmyta och slipper scrolla så mycket, precis som du önskar.

Lycka till!

Är det inte 1440x900 på macbook? Kanske räcker... Dock en lirte väl dyr lösning (16 500)...

Visa signatur

System: HP Pavillion