Inköp av NAS/nätverkslagring

Permalänk
Medlem

Inköp av NAS/nätverkslagring

God eftermiddag alla sweclockare!

Jag ska nu för första gången införskaffa mig en nätverkslagring/nas vad ni nu väljer att kalla det.

Jag har en budget på runt 1500-2000kr. Det jag vill att denna nas ska omfatta är följande:

- Att jag kan hämta/lagra filer från min laptop direkt till nasen som då ska kunna kopplas in till router.
- Att jag ska kunna hämta/lagra från internet om jag är hemma hos någon kompis, i fall detta är möjligt.
- Att nasen ska ha någonform av kapacitet för lagring direkt vid inköp, kan därefter komplettera med nya och eventuellt större diskar.
- Att jag kan nå nasen med min Iphone 4 om detta är möjligt.

Eftersom jag inte kan så mycket finns det säkert fler viktiga saker en nas ska kunna utföra...
Skulle därför vilja ha era råd om vilket nas som skulle passa mig bäst.

För att förtydliga, vill jag alltså ha nasen hemma, men kunna nå den i t.ex skolan, hos flickvännen, hos polaren och om det går, utomlands.

Så höga hastigheter som är möjligt att få

Tack på förhand!

Permalänk

Jodå jag har haft en LACIE ethernet disk mini det gick att nå den från jobbet var som hällst i värden ansluta en extra eller om man skickar ett epost medelande med en speciel länk så kunde andra nå in i den efter tillstånd o s v. Men en dag så dog den. Jag fundera på en Synology USB Station 2 då ansluter man usb hårddiskar som man kan kopplatil en dator om man vill ändra osv

Permalänk
Medlem

Netgear readynas ultra 2 kostar 1300:- i butik hos alina, köp till en 2tb disk så landar du på 2000:-.
Gjorde det själv häromdagen, den är blixtsnabb och jag tror den klarar alla dina önskemål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lerdell:

1 - Att jag kan hämta/lagra filer från min laptop direkt till nasen som då ska kunna kopplas in till router.
2 - Att jag ska kunna hämta/lagra från internet om jag är hemma hos någon kompis, i fall detta är möjligt.
3 - Att nasen ska ha någonform av kapacitet för lagring direkt vid inköp, kan därefter komplettera med nya och eventuellt större diskar.
4 - Att jag kan nå nasen med min Iphone 4 om detta är möjligt.

1 - Vad menar du egentligen med "kopplas in till router"? Alla NAS har såklart nätverksanslutnging. Menar du via USB så går det inte eftersom NAS kräver sitt egent grsänssnitt och operativsystem.
2 - Så gott som alla (?) NAS stödjer FTP. Sen finns det några som har utökat stöd av CIFS över Internet men då får man prenumerera på en tilläggstjänst (som t.ex Netgear Stora).
3 - Med tanke på din blygsamma budget så får du räkna med att expansionsmöjligeterna blir rätt begränsade. Men leta efter NAS med USB-anslutning. Dessa kan byggas ut med fler volymer (JBOD). Att hitta ett kabinett som både är bestyckat från leverans och kan byggas ut med fler diskar för 2000kr är...omöjligt?
4 - WD har en App som gör att man kan komma åt bilder från deras NAS på Iphone. Allt man behöver göra är att aktivera Mionet (en slags DynDNS-tjänst) som till skillnad från Netgear är gratis. Tyvärr kan man inte se filmer eller öppna dokument pga begräsningar i Iphone (som den nedlåsta telefon det är). Jag lagrar viktiga dokument hos Telias lagringstjänt som jag kommer åt via deras App. Streama filmer går om du sitter på samma LAN, här finns en uppsjö av appar som klarar det, men jag har ingen egen erfarenhet på området så jag vet inte riktigt vad som går och inte går.

Jag rekommenderar Synology. Här kan du välja vilken som passar just dig: http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=synology%20Disk%20station och här frå du svar på dina frågor: http://originwww.synology.com/tutorials/tutorials.php

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net