Arma 2 Dator hjälp

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

Arma 2 Dator hjälp

Hej. Jag är ganska ny på detta forum så ifall denna tråd är på fel ställe så är det därför.
Jo, det är så att har köpt en ny data för ungefär 4 månader sedan. Det är ingen gamingdator men jag spelar mycket spel på den.
Det jag har märkt med t.ex cs är att datorn blir seg såfort det blir rök eller liknande, och detta gäller i alla spel.
Jag har nyligen fastnat för Arma 2, men det finns 1 problem. Grafikkortet är inte så bra så jag kan spela på very low-low vilket gör spelet mindre roligt. Så jag skulle gärna villja uppgradera min dator till ett bättre grafikkort för ungefär 2000 kr. Jag gick till en datorbutik (liontech) och frågade vad jag skulle göra, och dem tyckte att ett Nvidia GTX 460 grafikkort skulle göra susen. Och eftersom min data inte är någon gamindator så finns den inget bra nätagregat i denna dator. Så jag skulle behöva uppgradera den också till ett gaming nätagregat 600w för 600kr. Så ett GTX 460 1gb 1860 kr och ett nätagregat 600kr + att dem skulle ta 600 kr för att fixa det.
Eftersom jag är väldigt försiktig om min data så vill jag inte själv hålla på att byta prylar i datorn så tyckte att det skulle vara bättre om någon som kan mycket om datorer. Men sammanlagt skulle jag få betala 3060kr för detta. Jag tyckte att detta lät väldigt dyrt så jag har tänlt väldigt mycket på detta, för att jag läser så mycket om att GTX 460 inte skulle vara tillräckligt bra och sånt. Så jag skulle gärna villja höra vad ni tycket är bra och rimligt. För att jag skulle gärna vilja spela spelet på high-very high.

Så här är mina pc specs: Intel core i3 530 2.93Ghz, 6gb ram, ATI radeon hd 5450 1gb, windows 7 64 bit.

Och här är vad jag behöver för Arma 2:
Minimum:

Processor: Dual Core CPU (Intel Pentium 4 3.0 GHz, Intel Core 2.0 GHz, AMD Athlon 3200+ or faster)
Memory: 1 GB RAM
Graphics: GPU (Nvidia Geforce 7800 / ATI Radeon 1800 or faster) with Shader Model 3 and 256 MB VRAM
Hard Drive: 10 GB free HDD space
Recommended:

Processor: Quad Core CPU or fast Dual Core CPU (Intel Core 2.8 GHz or AMD Athlon 64 X2 4400+ or faster)
Memory: 2 GB RAM
Graphics: Fast GPU (Nvidia Geforce 8800GT or ATI Radeon 4850 or faster) with Shader Model 3 and 512 or more MB VRAM
Hard Drive: 10 GB free HDD space

Jag har testat http://www.systemrequirementslab.com och där står det jag jag bara behöver ett nytt grafikkort för att klara recomended. Så jag undrar vad ni rekomenderar för grafikkort som kommer att klara spela spelet på high- very high för runt 2000kr och ett nytt nätagregat kommer jag ju att behöva, men behöver jag en ny processor också? För att det står så mycket om att man ska ha en quad core.

Så vad tycker ni??

/Carl

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2002

Arma 2 grafikmotor suger men sen är det också väldigt krävande för cpun typ. Folk med bra datorer får inte bra fps heller. Jag kör på normal high kombination och ligger allt från 20-50 fps. Om jag jag maxxar så förändras inte fpsen nämnvärt ^^, vilken den gör i andra spel

Så förvänta dig inte att du kan köra spelet på high och få det flyta perfekt i alla situationer. Lite konstigt om du måste kör på low, för ditt är ju snabbare än mitt väl? Vilken upplösning kör du i?

Sen behöver du inte kunna någon om datorer för att byta grafikkort och nätagg, det är väldigt lätt. Har du lekt med lego så kan du byta, allt passar bara på ett ställe osv Tar 10 min att förstå sig på och du sparar 600 kr

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2008

Tja.
Vad är det för nätagg du har nu?
Och vad har du för fps i Arma2? Jag hade också skit fps men det blev lite bättre när jag uppdaterade spelet. Men fortfarande så är det sjukt dåligt optimerat.
Prova och sänk view distance annars, gör enorm skillnad (om du kan leva med att inte kunna se 50000 mil bort).

Edit: Skit i liontech, att byta grafikkort är väldigt enkelt
http://www.youtube.com/watch?v=zc81zcpPorM

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

Jag har bara demot så jag kan inte uppdatera spelet
Men jag är lite tveksam över grafikkortet, har ni några bra förslag runt samma prisklass?
Eftersom min data inte är någon gamingdata så är den inte så stor så man skulle vara tvungen att at bort nätverkskortet för att få plats med grafikkortet, men jag använder ändå inte nätverkskortet. Mitt nätagg är på 400w så det måste bytas. Och på liontech sa dem att dem kanske skulle behöva knipsa upp plåten där nätagget sitter för att det var för trångt, men det tror jag inte.
Men tror ni att en i3 skulle räcka?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2005

nu har jag inga fakta att slänga mig med, men en i3:a känns generellt rätt klen för ett spel som är någolunda CPU-krävande, vilket highspeed ju påstår.
Dock kan nätaggregatet mkt väl klara av att driva ett GTX460, förutsatt att det är bra kvalité på det (dvs att det faktiskt levererar de 400W det är specificerat till, vilket inte alla agg av "sämre" märken gör).
Dessutom har jag en känsla av att det kan finnas bättre alternativ i de senaste modellserierna (GTX5XX och HD6XXX) fast de lägre prestandaregionerna, kolla prisjakt i 2000kr-klassen och läs lite recensioner om vad folk lirar med dem, alternativt kolla upp recensioner här på swec för vad grafikkorten du finner i den prisklassen presterar..

Gällande monteringen håller jag med highspeed, har du byggt lego förut bör du klara av det, men om du känner någon som byggt datorer förut så bjud hem vederbörande på en fika och be honom/henne övervaka när du gör det

Lycka till!

Workstation "Miranda": P8Z77-V Deluxe | i5 3570K | 2x8Gb DDR3-1333 | GTX 1080 | Samsung Evo 850 + 1TB Lagring | P183 | XenServer "Elize": | Xeon E3| 8Gb DDR3 | Netbook "Ebba": NC10 | Nät: c892FSP | c3560CPD-8PT-S | c2960G-8TC | c1812 | c881 | HP 1910-8G-PoE+ | Ciscodiplomerad: CCNP-Switch

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

haha ok Men det verkar vara så olike när det gäller gtx 460, en del kör på högsta och en del kör på medium, kan det verkligen vara så stor skillnad?
Men om vi nu säger att jag skulle köpa en gtx 460, hur skulle jag märka att processorn inte är tillräckligt bra? Skulle det lagga ellr bara vara segt hela tiden, för demot funkar ju bra på very low-low.
Och när jag frågade om grafikkort hos liontech sa dem att det skulle vara 100 gånger snabbare om inte mer
Men om jag nu skulle gå upp lite i priset och köper detta http://www.webhallen.com/hardvara/129299-asus_geforce_gtx_560... Tror ni att det är värt det, och kommer det att funka med Arma 2

Jag kör på medel inställningar, anisotropic filtering, antialiasing och postprocess av. 3d resolution: 960*540 50%. 35 FPS

Kom på en till sak
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2009

Spelar en del arma själv i ett community som heter ORC om du känner för att spela seriöst och vill spela med en massa andra personer så skriv upp dig. http://operationreality.org/ Efter du nu har fixat din dator. Och ja arma 2 är ganska kasst utvecklat tar mycket från cpun och grafikkortet.

Fractal Design R3| ASUS Crosshair IV Formula| AMD 1090BE @3.2Ghz Stock| ZOTAC GeForce® GTX 480 AMP!| 8GB Corsair domintor 1600mhz| Corsair Force 60Gb| 2st Western Digital 500Gb @ Raid 0| 750w Corsair HX| + Free Macbook av skolan man kan inte klaga ialf.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jorrvaskr
Registrerad
Mar 2002

Demot är ju dock otroligt dåligt optimerat jämfört med den patchade fullversionen av orginalspelet. Köp det istället så kommer du säkert dubbla din fps. Den fristående expansionen Arrowhead sätter dock åter ganska höga krav på din dator iom en mängd nya grafiska förbättringar.

I vilket fall så är det som sagt ett mycket krävande spel som även värsting-datorer inte kan maxa när du kör med AI. Det kräver mest av din CPU iom att det är så pass stort och script-tungt. Men även din hårddisk blir tungt belastat då spelet läser väldigt mycket direkt från disken, vilket resulterar i hackande när du vistas runt städer med många nya objekt att ladda, eller när du färdas väldigt fort som tex med helikopter eller flygplan. De flesta ArmA-lirare köper SSD-diskar för att bota detta problem. Grafikkortet tycker jag inte blir pressat lika mycket, särskillt i orginal-spelet. Ett vanligt tips är tex att stänga av postprocessing helt och hållet i grafikinställningarna, då detta bara skapar irriterande sudd i bakgrunden och drar en massa prestanda från ditt grafikkort. Behåll videomemory på default för att undvika LOD-problem.

Men ja, ärligt talat så vet jag inte riktigt vad du ska uppgradera för något. Det är alltid lika tråkigt att behöva prioritera enstaka delar iom att det då alltid blir en flaskhals någonstans. Men jag hade nog satsat på en processor då det är det som spelet ställer högst krav på, iom att du bara har en 2-kärnig relativt långsam sådan i dagsläget. Byter du grafikkort så kommer din processor fortförande vara en väldigt tung flaskhals, plus att du som du säger defenitivt kommer bli tvungen att byta nätagg.
Men jag tycker iaf absolut att du även ska köpa dig det fulla spelet så du kan patcha det. Du kommer tjäna väldigt mycket prestanda på det.

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2002

Ditt grafikkort är största flaskhalsen. Byt upp det till ett hd5770 radeon så klarar du nog dig på ditt nätagg också.
Sen gör du en liten klock på cpun, så har du en dator som klarar arma2 hyffsat på normala inställningar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Jan 2010

skulle tro att om du byter grafik kort så kommer du få bra mycket bättre fps
å vill du ha mer än så, skulle jag säga att du köper en billig cpu kylare å klockar cpu'n lite också, då arma 2 är svårt kört, de flyter inte med vilja på min dator häller

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

Men jag vill inte hålla på att klocka processorn, jag är så rädd att den ska paja Men vad tycker ni om gtx 560 som finns i länken i min förra kommentar? Tror ni att jag skulle kunna spela på high? Är det någon skillnad på om man spelar online eller singelplayer, om man tänker på processorn?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jorrvaskr
Registrerad
Mar 2002

Det är främst AI som får processorn att falla på knäna, samt omfattande script. Så om du kör på rena multiplayer servrar så är det långt ifrån lika krävande. Men det är populärast att lira coop mot AI.

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

Men jag tycker inte att spelet blir segare med 20 AI's, men vad tycker ni om GTX 560Ti, skulle det bli stor skillnad, och är det bättre än GTX 460?