Jobbdator till mor (Kvalité och prestanda, dock ingen spelmaskin)

Permalänk

Jobbdator till mor (Kvalité och prestanda, dock ingen spelmaskin)

Hej,

Min mors nuvarande arbetsdator håller på att ge upp så en ny behövs inskaffas snabbt, så det finns inte möjlighet att vänta en månad på att det ska dyka upp nya alternativ med Sandy Bridge.

Den ska användas till bokföring, surf, bildvisning och kanske lite tv-program via playkanaler.
Hon vill att den ska vara "snabb" och hålla ett bra tag framöver.
Priset spelar ingen större roll så länge det är en stabil och bra maskin om den så kostar 5 eller 15 tusen.

Finns det några modeller som lämpar sig bättre som arbetsdatorer? HP Elitebooks har en del saftiga prislappar utan att imponera på mig prestandamässigt, men det kanske finns en anledning som jag inte känner till?

*edit*
Efter att varit ner i de lokala butikerna och tittat och klämt så föll hon för en HP dv7 då hon tyckte den hade stor och härlig skärm, samtidigt som den inte hade några blanka ytor runt tangentbordet. Tittade runt lite på nätet och i storleken 17" så var det svårt att hitta någon stilren (borstad aluminium, inga glänsande plastdelar) som dessutom inte var Full-HD som jag tror hon kan få problem med att texten upplevs liten.

Tittade lite på denna:
http://www.dustinhome.se/pd_5010486185.aspx

Påminner om den HP dv7 som vi tittade på i butik. Har läst lite om överhettningsproblem och att det kan ha med kylpastan att göra. Någon som hört något senaste månaden om det har förbättrats? Kanske inte är något som man märker av om man inte pressar cpun och gpun på max, vilket surfning och bokföring inte bör göra.

Sony Vaio F-serien hade också varit intressant om det inte vore för Full-HD skärmen.
*/edit*

Någon som kan ge några goda råd?

Permalänk

Haha, jag som alltid har undrat vad det är för folk som skaffar rosa datorer Kolla in Acer Timline serien och Asus U36, de är 13" datorer

Permalänk
Medlem

Macbook?

Permalänk
Skrivet av fiskmasen_99:

Haha, jag som alltid har undrat vad det är för folk som skaffar rosa datorer Kolla in Acer Timline serien och Asus U36, de är 13" datorer

Ja det är väl tjejer i 10-årsåldern och "tjejer" 60+ som tilltalas
Tack för tipset har själv tidigare sneglat lite 3820tg och u36, dock tror jag skärmarna är i minsta laget för henne. Vet att det även finns 4820tg och u41 som kanske kan vara ett alternativ om ingen tipsar om någon med lite "roligare" design.

Permalänk
Skrivet av dauit:

Tyvärr verkar hennes bokföringsprogram inte finnas för OSX.

Permalänk
Medlem

Dell har ju en del "designade" datorer, kanske kan vara nåt att titta på. (lite färgade skal/målade skal)

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Skrivet av Otur:

Dell har ju en del "designade" datorer, kanske kan vara nåt att titta på. (lite färgade skal/målade skal)

Ok då ska jag ta mig en titt!

Permalänk
Medlem

Fick hem en ASUS N53SV igår, den flyter på riktigt bra och har bra prestanda -hårdisken som är en 5200 rpm... Det kan man dock byta ut till en SSD eller hybrid om man känner för det. Betalade 8400 kr för den på komplett.
Har den nya sandy brige prollen, hyfsat grafik kort och 4 gig minne. Den är dock inte rosa...

Permalänk
Skrivet av J19997:

Fick hem en ASUS N53SV igår, den flyter på riktigt bra och har bra prestanda -hårdisken som är en 5200 rpm... Det kan man dock byta ut till en SSD eller hybrid om man känner för det. Betalade 8400 kr för den på komplett.
Har den nya sandy brige prollen, hyfsat grafik kort och 4 gig minne. Den är dock inte rosa...

Tack för tipset! N73 kanske kan vara ett alternativ.

Har ändrat ursprungsinlägget då vi varit och tittat på datorer i butik idag. Hur är handledsstödet på Asus N-serien? Är det högblankt? Finns den med nya Sandy Bridge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heywood Floyd:

Tack för tipset! N73 kanske kan vara ett alternativ.

Har ändrat ursprungsinlägget då vi varit och tittat på datorer i butik idag. Hur är handledsstödet på Asus N-serien? Är det högblankt? Finns den med nya Sandy Bridge?

N73SV har sandy bridge precis som N53SV. Dock om man kollar komplett så kommer N73SV inte förens i maj och N53SV i april. Fick tag i en av de få N53SV som kom nu. Handledsstödet är nog högblankt, detalj som jag inte ser nu när jag är på jobb...
Den enda nackdelen med de här är ju hårddisken men det går ju att fixa.

Permalänk
Skrivet av Heywood Floyd:

Tack för tipset! N73 kanske kan vara ett alternativ.

Har ändrat ursprungsinlägget då vi varit och tittat på datorer i butik idag. Hur är handledsstödet på Asus N-serien? Är det högblankt? Finns den med nya Sandy Bridge?

Handledstödet är högblankt, 17.3" skärm, upplösning 1920x1080 Full HD 16:9 och den har upplyst tangentbord. Jag valde ut en Asus N73SV till mina svärföräldrar häromdagen. Den har det du söker i form av prestanda och kvalite.

Finns på Inet för 8990 inkl. frakt.

http://www.inet.se/artikel/1969875/asus-n73sv

/AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Avstängd

Köpte precis en HP Probook till min syster , grym kvalite känsla på den måste jag säga. i3 med intel hd graphics (ingen spelmaskin alltså) för 4990

http://www.dustinhome.se/pd_5010485832.aspx

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Heywood Floyd:

Finns det några modeller som lämpar sig bättre som arbetsdatorer? HP Elitebooks har en del saftiga prislappar utan att imponera på mig prestandamässigt, men det kanske finns en anledning som jag inte känner till?

Det är byggkvaliten man betalar för när man köper en elitebook, det går inte att jämföra med "vanliga" laptops där plast och blänkande skärmar existerar i överflöd.

Så har man inte krav på spelprestanda och man har råd, så är det ett utmärkt val.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.