Problem med MSI P67A-GD55 B3 loop / minnesproblem

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2005

Problem med MSI P67A-GD55 B3 loop / minnesproblem

Tjabba,

Fick hem ett MSI P67A-GD55 B3 från Inet igår men har stött på problem i bygget.

Kör en 2500 och ett HD6850 och har testat med 2 minneskit:

Kingston Value: KVR1333D3N9K2/4g
Corsair XMS3: CMX4GX3M2A1600C9

Problemet är att det inte går att boota med 2 minnen i. Den POSTar med en modul i DIMM1 (första blåa) men så fort jag sätter i en till modul i DIMM3 (andra blåa) så börjar den en loop där den startar i ett par sekunder, stänger av i nån sekund och startar igen.

Har testat boota med minnen i de svarta istället och det funkar inte där heller. Eller jo, en ensam modul i DIMM4 funkar också.

Så det funkar helt enkelt inte när jag har minne i DIMM2/3.

Vill inte skicka in det till Inet innan jag är hundra på att det är moderkortet som det är fel på, så är det någon som har några tips?

Har testat cleara CMOS osv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Dec 2010

Har precis samma problem, har lika moderkort som dig men en 2600K, corsair vengeance minnen 2x4GB,
Gigabyte 560Ti (Allt från Inet). Datorn bara startar upp som du skriver, i ca 1-2sek sen startar om, dör, startar om och om igen.
Har inte provat med starta med bara ett minne dock.
Datorn har funkat utan problem sen jag byggde den för ca 1 vecka sen. Men idag när jag skulle starta den så hände detta.
Mycket tacksam för eventuell hjälp/support.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Dec 2010

Mycket konstigt alltihop tycker jag, har precis provat med ett minne bara, men den gör lika som innan ändå, startar upp, dör, startar up...o.s.v.
Hoppas också någon kan hjälpa oss...suger verkligen att man äntligen lyckats spara ihop pengar till att bygga en helt ny dator, som efter en vecka bara "dör".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Dec 2009

Skulle gissa på att msi har problem med minnes modulerna

Caselabs Merlin SM8 - 4,5 GHz 5820K - Asus x99 pro - 2x Evga GTX 1080 FTW 2152 MHz- 16 GB Dominator Platinum 2800MHz - Samsung 960 1TB pro - wb red 4tb 2x - Evga supernova g2 850 - Custom loop

Instagram

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mancave
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av Nietszche:

Tjabba,

Fick hem ett MSI P67A-GD55 B3 från Inet igår men har stött på problem i bygget.

Kör en 2500 och ett HD6850 och har testat med 2 minneskit:

Kingston Value: KVR1333D3N9K2/4g
Corsair XMS3: CMX4GX3M2A1600C9

Problemet är att det inte går att boota med 2 minnen i. Den POSTar med en modul i DIMM1 (första blåa) men så fort jag sätter i en till modul i DIMM3 (andra blåa) så börjar den en loop där den startar i ett par sekunder, stänger av i nån sekund och startar igen.

Har testat boota med minnen i de svarta istället och det funkar inte där heller. Eller jo, en ensam modul i DIMM4 funkar också.

Så det funkar helt enkelt inte när jag har minne i DIMM2/3.

Vill inte skicka in det till Inet innan jag är hundra på att det är moderkortet som det är fel på, så är det någon som har några tips?

Har testat cleara CMOS osv.

Kan du komma in i UEFI med en minnessticka och öka spänningen till 1.65V?

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2005

Det löste sig till slut, tack ändå.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Nietszche:

Det löste sig till slut, tack ändå.

Skriv alltid hur det löste sig för att hjälpa andra med samma problem. (Det är tom. en till i samma tråd som har liknande problem)

Skit samma om det så skulle vara något pinsamt misstag eller dylikt. Forumet är ju trots allt till en stor del till för att hjälpa andra och dela med sig av våra misstag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2005

Sorry, självklart ska man göra det. Det visade sig vara ett basic minnesfel. Det sjuka är att båda minneskit var helt nya och båda hade defekta moduler.

Till slut köpte jag helt enkelt ett tredje minneskit och vips så funkade det. Använde Corsair ValueRam 2x2GB 1333 Mhz CL9, funkade klockrent.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Nietszche:

Sorry, självklart ska man göra det. Det visade sig vara ett basic minnesfel. Det sjuka är att båda minneskit var helt nya och båda hade defekta moduler.

Till slut köpte jag helt enkelt ett tredje minneskit och vips så funkade det. Använde Corsair ValueRam 2x2GB 1333 Mhz CL9, funkade klockrent.

Härligt! Vad skönt att det löste sig för dig.